Dag allemaal,
Heel veel informatie maar ik ga even terug naar het probleem waar dit topic mee begon. Wegvallende wifi. In 99% van de gevallen wordt dit inderdaad veroorzaakt door omgevingsfactoren die
interferentie veroorzaken zoals andere wifinetwerken, bluetooth en dergelijken maar ook draadloze deurbellen, jaloezieën, printers, omvormers van zonnepanelen, etc. Met name de laatste categorie zijn apparaten die, naast dat ze verbinding maken met je wifi netwerk, ook een eigen wifi uitzenden die vervolgens weer stoort op het wifi vanuit je modem.
De eerste stap naar de oplossing is in eerdere antwoorden al genoemd. Geef het 2,4 GHz en 5GHz netwerk (de SSID) een andere naam. Hierbij is het voor de verbonden apparatuur duidelijk dat het om verschillende netwerken gaat en zullen ze minder heen en weer schakelen tussen de 2. Elke keer als dit gebeurt zal het verbonden apparaat namelijk opnieuw verbinding maken waardoor het op uitval lijkt.
De tweede stap gaat over
wifikanalen. Klik op de link voor uitgebreide informatie maar in het kort komt het erop neer dat de wifikanalen de exacte frequentie bepalen waarmee je wifinetwerk uitzend. Om hier inzicht in te krijgen download je een wifi analyzer app zoals
deze. Aan de hand van deze app kan je precies zien welke kanalen het minst of het liefst helemaal niet gebruikt worden. Met deze informatie zet je vervolgens de
wifikanalen van je connectbox vast.
Standaard staan de wifikanalen ingesteld op AUTO. Op zich prima maar als je in een omgeving woont met veel wifi drukte dan is het vaak beter om de wifikanalen vast te zetten.
Voor wie er ook TV Compleet bij Ziggo afneemt met een mediabox XL zou ik willen adviseren ook de wifi, die standaard aan staat, ook uit te schakelen. Gebruik hiervoor
deze link. Let wel op dat als je een Extra Mediabox XL hebt welke via wifi met de hoofdbox verbonden kan zijn dat je dit even controleert.
Mochten er, naast het modem, ook nog (een) eigen router(s) aanwezig zijn zorg er dan voor dat deze als
accesspoint ingesteld staat.
Voor wie er een wifiversterker heeft aangeschaft. Dus geen eigen router, accesspoint of wifibooster. Gooi deze in de prullenbak. Een versterker haalt namelijk, vaak een verstoord, wifisignaal uit de lucht en versterkt deze. Vervolgens zend dit apparaat ook nog een eigen wifinetwerk uit waardoor deze ook nog een keer op het wifi vanuit het modem stoort.
Voor wie af en toe een T3 foutmelding in zijn modem ziet staan. Ik zou me er niet druk om maken. Mocht je dagelijks een hele berg van deze T3 foutmeldingen zien dan zou ik even bij de klantenservice langs gaan om je signaal te laten controleren.
Lvinus;
Be rt gaf het al aan maar die aansluiting is niet zoals het hoort en kan inderdaad instabiel internet opleveren. Een monteur lijkt me geen verkeerd idee voor je.
Als laatste kan ik me de vraag voorstellen waarom een monteur dit niet instelt. Dit is omdat de monteur het apparaat komt installeren of een storing komt verhelpen. Het instellen is, dankzij de privacy wetgeving, de eigen verantwoordelijkheid van de klant. De klantenservice kan je hierin van advies voorzien maar mag in veel gevallen hier ook geen instellingen wijzigen.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen!
Groeten, Christiaan