Hallo,
Ik zit nu al zo lang als ik me kan herinneren Ziggo en heb ook jaren de witte Connect Box. Maar elke keer als hij een aantal maand in gebruik is valt de Wifi steeds vaker weg. En dan krijg ik weer een nieuwe router die het weer even goed doet. Dit probleem had ik ook al in mijn vorige huis met deze routers. De bedraadde verbinding is helemaal goed, TV en computers hebben geen problemen met internet, snelheid en ping zijn ook zoals je mag verwachten.
Maar op de smartphones en tablet valt het internet regelmatig even een aantal seconden weg. Dus stel je scrollt bijvoobeeld door Reddit dan zie je opeens een aantal plaatjes niet laden en duurt het een tijdje voor ze wel laden, in de tussentijd gebruiken ze je mobiele data. Zo kwam ik vorige maand niet eens de maand door met 2GB data terwijl ik bijna niet uit huis was geweest. Ook in de browser en andere apps merk ik het, maar dingen als Netflix werken wel goed omdat ze wel wat bufferen en de drop outs zijn meestal niet langer dan 10 seconden. Maar ze zijn zo vaak dat ze het internet via wifi gebruiken erg lastig maken.
Dit gebeurt ook als we 2 meter van de Router vandaan zitten en er niets tussen in staat.
Telefoon of Tablet zegt ook regelmatig ‘wel verbinding met netwerk, geen internet’. De signaalsterkte van de WiFi blijft gewoon heel sterk (vrijwel altijd 4 van 4 balkjes). Alleen is er dus geen verbinding met het internet.
Ik heb al het 5Ghz netwerk een andere naam gegeven dan het 2.4Ghz netwerk, ik heb ook gezorgd dat elk mobiel apparaat maar 1 netwerk in het geheugen heeft zodat ze niet steeds wisselen tussen 2 beschikbare netwerken. We zijn ook niet aangemeld op Wifi van de buren oid.
Ik heb ook handmatig de Wifi kanalen aangepast zodat beide netwerken (2.4 en 5 ghz) gebruik maken van Kanalen waar weinig andere netwerken op zitten, maar dit had eigenlijk geen invloed op de problemen. Voor mijn gevoel werd het erger, maar dat was mogelijk toeval. Nu staat hij weer op automatisch.
Ik reset ook regelmatig de router, dan werkt het weer even (uren) goed. De telefoons opnieuw opstarten helpt soms ook een tijdje. Maar het is eigenlijk maar zo kort dat ik niet uit kan sluiten dat het toeval is.
Ik heb ook op aanraden van iemand (in een ander topic) in de IPv6-instellingen hem op Statefull gezet, na een dagje geen verandering dus terug gezet. Ook geen idee wat dat doet eigenlijk. Ik had ook nog iets anders geprobeerd wat ik ben vergeten. Toen dit ook niet werkte heb ik de fabrieksinstellen weer terug gezet (maar wel weer Wifi netwerken een eigen naam gegeven.)
Er zijn trouwens 4 apparaten draadloos en 3 apparaten bedraad aangesloten in de regel. Soms minder. Ik heb geen aparte splitters gebruikt tussen dat kastje aan de muur en de router, ik heb gewoon dat kastje van Ziggo aan de muur gemonteerd, de bijgeleverde 1.5m lange Coax (oid) kabel gebruikt om de Connect Box aan te sluiten en er staan geen apparaten in de buurt die veel storing zouden moeten veroorzaken. De TV staat er wel in de buurt.
Ik heb Ziggo al een aantal keer gebeld en de eerste 3 keer kreeg ik dus gewoon een nieuwe connect box. De laatste keer wouden ze wel een monteur langssturen, maar 90% van de tijd doet hij het gewoon en als hij niets kan vinden dan kost het je geld en als alles werkt zal hij ongetwijfeld niets vinden. De klantenservice zegt ook altijd ‘het signaal zou gewoon sterk moeten zijn’. Ook heeft iemand me wel eens geprobeerd een duurder abbonnement aan te smeren, maar 90% van de tijd halen we gewoon de 50 mbit down en 5 mbit up. Plus of min 5%. Dus dat leek me niet zinnig.
Ik weet niet zo goed meer wat te doen. Andere mensen die ik ken hebben deze problemen ook wel eens, mijn ouders hebben de zelfde router en het was altijd drama. Bij mijn zus idem. Ook een draadloze verbinding die 90% van de tijd prima werkt en bedraad 100% van de tijd, maar die regelmatige korte drop-outs van de Wifi verstoren de boel.
Hopelijk heeft iemand een idee. Ik ben een beetje geneigd om over te stappen naar KPN omdat Ziggo personeel me niet kan helpen en we toch geen TV kijken, maar ik wou het toch even op deze manier proberen.
Otto