OttovanZanten

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi valt steeds (kort) weg.

Hallo,

 

Ik zit nu al zo lang als ik me kan herinneren Ziggo en heb ook jaren de witte Connect Box. Maar elke keer als hij een aantal maand in gebruik is valt de Wifi steeds vaker weg. En dan krijg ik weer een nieuwe router die het weer even goed doet. Dit probleem had ik ook al in mijn vorige huis met deze routers. De bedraadde verbinding is helemaal goed, TV en computers hebben geen problemen met internet, snelheid en ping zijn ook zoals je mag verwachten.

Maar op de smartphones en tablet valt het internet regelmatig even een aantal seconden weg. Dus stel je scrollt bijvoobeeld door Reddit dan zie je opeens een aantal plaatjes niet laden en duurt het een tijdje voor ze wel laden, in de tussentijd gebruiken ze je mobiele data. Zo kwam ik vorige maand niet eens de maand door met 2GB data terwijl ik bijna niet uit huis was geweest. Ook in de browser en andere apps merk ik het, maar dingen als Netflix werken wel goed omdat ze wel wat bufferen en de drop outs zijn meestal niet langer dan 10 seconden. Maar ze zijn zo vaak dat ze het internet via wifi gebruiken erg lastig maken.

Dit gebeurt ook als we 2 meter van de Router vandaan zitten en er niets tussen in staat.

Telefoon of Tablet zegt ook regelmatig ‘wel verbinding met netwerk, geen internet’. De signaalsterkte van de WiFi blijft gewoon heel sterk (vrijwel altijd 4 van 4 balkjes). Alleen is er dus geen verbinding met het internet.

Ik heb al het 5Ghz netwerk een andere naam gegeven dan het 2.4Ghz netwerk, ik heb ook gezorgd dat elk mobiel apparaat maar 1 netwerk in het geheugen heeft zodat ze niet steeds wisselen tussen 2 beschikbare netwerken. We zijn ook niet aangemeld op Wifi van de buren oid.

Ik heb ook handmatig de Wifi kanalen aangepast zodat beide netwerken (2.4 en 5 ghz) gebruik maken van Kanalen waar weinig andere netwerken op zitten, maar dit had eigenlijk geen invloed op de problemen. Voor mijn gevoel werd het erger, maar dat was mogelijk toeval. Nu staat hij weer op automatisch.

Ik reset ook regelmatig de router, dan werkt het weer even (uren) goed. De telefoons opnieuw opstarten helpt soms ook een tijdje. Maar het is eigenlijk maar zo kort dat ik niet uit kan sluiten dat het toeval is.

Ik heb ook op aanraden van iemand (in een ander topic) in de IPv6-instellingen hem op Statefull gezet, na een dagje geen verandering dus terug gezet. Ook geen idee wat dat doet eigenlijk. Ik had ook nog iets anders geprobeerd wat ik ben vergeten. Toen dit ook niet werkte heb ik de fabrieksinstellen weer terug gezet (maar wel weer Wifi netwerken een eigen naam gegeven.)

Er zijn trouwens 4 apparaten draadloos en 3 apparaten bedraad aangesloten in de regel. Soms minder. Ik heb geen aparte splitters gebruikt tussen dat kastje aan de muur en de router, ik heb gewoon dat kastje van Ziggo aan de muur gemonteerd, de bijgeleverde 1.5m lange Coax (oid) kabel gebruikt om de Connect Box aan te sluiten en er staan geen apparaten in de buurt die veel storing zouden moeten veroorzaken. De TV staat er wel in de buurt.

Ik heb Ziggo al een aantal keer gebeld en de eerste 3 keer kreeg ik dus gewoon een nieuwe connect box. De laatste keer wouden ze wel een monteur langssturen, maar 90% van de tijd doet hij het gewoon en als hij niets kan vinden dan kost het je geld en als alles werkt zal hij ongetwijfeld niets vinden. De klantenservice zegt ook altijd ‘het signaal zou gewoon sterk moeten zijn’. Ook heeft iemand me wel eens geprobeerd een duurder abbonnement aan te smeren, maar 90% van de tijd halen we gewoon de 50 mbit down en 5 mbit up. Plus of min 5%. Dus dat leek me niet zinnig.

Ik weet niet zo goed meer wat te doen. Andere mensen die ik ken hebben deze problemen ook wel eens, mijn ouders hebben de zelfde router en het was altijd drama. Bij mijn zus idem. Ook een draadloze verbinding die 90% van de tijd prima werkt en bedraad 100% van de tijd, maar die regelmatige korte drop-outs van de Wifi verstoren de boel.

Hopelijk heeft iemand een idee. Ik ben een beetje geneigd om over te stappen naar KPN omdat Ziggo personeel me niet kan helpen en we toch geen TV kijken, maar ik wou het toch even op deze manier proberen.

Otto

23 Reacties 23
ildimin

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

I have exactly the same issue! The Wi-Fi connection is super unstable. The same thing happens when I scroll somewhere using my phone and even my laptop (doesn’t matter if I’m close or further away from the router). Also, it has serious consequences sometimes. I work with data and sometimes my work will be disrupted. For example, after loading 80% of a model, then the Internet connection will disconnect out of a sudden and I will have to reupload my work. 

 

The signal barely reaches the bedroom, though, it is a small one bedroom flat. I reached out to Ziggo customer support multiple times. Sometimes, as a solution they propose buying higher speed Internet. Which in my mind isn’t a solution. One of the times, the person actually helped with doing some connection modifications. However, the solution sustained for only a week and now I’m back at square zero. I used to have KPN at my old place, and it was working perfectly fine. So before going back to KPN, I would love Ziggo to fix it and implement a sustainable solution so that I wouldn’t have to think about my Internet connection anymore. 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Hey @OttovanZanten en welkom op onze Community! 

Wat een verhaal en vooral, wat een gedoe! Aan jouw inzet zal het zeker niet liggen. Goed dat je 2.4Ghz en 5.0Ghz al van elkaar hebt gescheiden, verschillende kanalen hebt geprobeerd en ook de bekabelde verbinding hebt getest. Zo te lezen ben je ook al bij je derde Connectbox bent beland dus dat mag het probleem zeker niet zijn. Doordat je al zo ontzettend veel hebt getest, denk ik dat je ook al op de hoogte bent van het verschil tussen 2.4Ghz en 5.0Ghz. Maar voor alle zekerheid: 2.4Ghz heeft een groter bereik en het meest last van stoorbronnen, 5.0Ghz heeft minder groot bereik maar heeft ook minder last van stoorbronnen en is dus stabieler. Merk je ook verschil tussen beide netwerken? Blijft 5.0Ghz bijvoorbeeld wel werken op het moment dat 2.4Ghz wegvalt? 

Het kan goed zijn dat in jouw situatie, het modem alleen simpelweg niet genoeg is. Je kunt dan kijken naar opties zoals een wifibooster. In dit topic lees je alles wat je zelf kunt doen en leer je meer over de verschillende opties die er zijn. 

Verder heb ik uiteraard het signaal voor je uitgelezen, dit ziet er top uit. Voeg gerust een foto toevoegen van je hoofdaansluiting zodat we met je mee kunnen kijken of dit allemaal nog up to date is. 

@ildimin, I see that you have your own topic and Alex helped your already, great 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier precies hetzelfde gedoe. 

Ik word er onderhand erg moe van.  

Vooral omdat ik net voor mezelf ben begonnen en ik veel upload en download werk heb.  

Super vervelend als je  een simpel mp3 bestandje tig keer opnieuw moet uploaden omdat het proces is blijven hangen vanwege een wifi dropout. 

Serieus hoofdpijn krijg ik ervan. Bijna spijt dat ik weg ben gegaan van tele2. Die werkte tenminste. 

 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Babybear81!

Dat is knap vervelend en ik kan me goed voorstellen dat de regelmatige disconnects zorgen voor hoofdpijn.. Wifi is en blijft een draadloos signaal en voor maximale stabiliteit en snelheid is het advies om altijd bekabeld je apparatuur aan te sluiten. Zeker als je afhankelijk bent van de verbinding voor werk is dit aan te raden.

Hoe dan ook, de draadloze wifi verbinding kun je vaak zelf optimaliseren. Ga aan de slag met de info en tips op deze pagina en check of je daarmee tot verbetering komt. Je thuisnetwerk uitbreiden met een Wifibooster kan ook nog en alle info over de boosters die wij aanbieden vind je hier.

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Da's prachtig zo'n bekabelde verbinding maar dat gaat lastig als je laptop geen ingang heeft voor zo'n kabel. Ik heb hem al over gezet naar 5ghz en als ik pal naast mijn modem zit doet ie het prima, in de woonkamer daarentegen, niet veel verbetering. 

Wel lullig dat degene die het kwam aansluiten mij garandeerde dat hij daar goed stond. Zelfs nog toen ik vroeg of hij niet beter in de woonkamer kon staan omdat ik daar het meeste aan het werk ben. "Nee hoor mevrouw, hij kan best in de slaapkamer staan want het signaal van ins is erg sterk". Uhuh ik merk het. 

Ik vind het fantastisch om te slapen met een modem naast mijn hoofd dat steeds uitvalt op de plaats waar hij het hardst nodig is. 

Anyways, ik zal nog wel even naar die link kijken. 

 

Update: ik heb naar die link gekeken en dat heb ik allemaal al gedaan.

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Babybear81 wrote:

Da's prachtig zo'n bekabelde verbinding maar dat gaat lastig als je laptop geen ingang heeft voor zo'n kabel.

? Wat voor merk laptop/type is dat?

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 

Ik heb een Lenovo ideapad S340. 

Zit van alles op maar geen aansluiting voor een internet kabel. 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volgens ziggo's eigen woorden, WiFi moet het gewoon doen! 

Ben ik het 100% mee eens. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Babybear81 wrote:

 

Ik heb een Lenovo ideapad S340. 

Zit van alles op maar geen aansluiting voor een internet kabel. 

Inderdaad, ik dacht dat dat een basis aansluiting zou zijn. Maar niet getreurd  Netwerkkaart - USB netwerkadapter - LAN - USB Fast Ethernet Adapter, Versie: USB 3.0 - SuperSpeed, A...

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Of ziggo kan er gewoon voor zorgen dat WiFi naar behoren werkt. 

Ik ben geen cheapskate maar ik vind het wel lef om op de website te verkondigen dat WiFi gewoon hoort te werken en achter de schermen dan door te gaan verwijzen naar een kabel. 

Als ik dat had gewild had ik toch wel gewoon een desktop gekocht. 

Worden de kosten voor zo'n ding van mijn maandelijkse kosten afgetrokken?

Ik verwacht van niet. 

Teleurstellend dit. 

 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En vervolgens radiostilte. 

Wat kan ik doen om mijn verbinding te verbeteren zonder dat ik als betalende klant nog meer geld moet uitgeven? Het is nu 15:14 uur en ik heb al 4 keer opnieuw moeten verbinden. 

Oh maak dat maar 5 keer want hij ligt er ALWEER uit!

 

 

 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

10 euro weggegooid om een medewerker te spreken aan de telefoon. Niet geholpen, wel geld uit gegeven. 

Kan iemand van jullie mij gewoon helpen op een normale manier? 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Probeer eens verschillende netwerkkaart drivers. Ik heb ook een Lenovo en heb gemerkt dat er grote verschillen zitten in de te ontvangen signaalsterkte.

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb mijn drivers al 2 keer geupdate via de officiële site van Lenovo. 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kunnen jullie mij niet gewoon een fatsoenlijke kabel sturen zodat ik dat modem geval naar de woonkamer kan zetten ipv naast mijn hoofd als ik lig te slapen. 

Een slaapkamer is niet voor modems. Vooral niet voor modems die niet naar behoren werken. 

Welk normaal mens wil nu naast een modem slapen iedere dag? 

Ik sta al met anderhalf been buiten de deur. 

Dat gedonder met die wifi is nu genoeg! 

Duurt niet lang meer dan kan je hier een vliegende modem zien. 

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Babybear81 wrote:

Ik heb mijn drivers al 2 keer geupdate via de officiële site van Lenovo. 

Dat zegt niks. Ik heb met de Broadcom AC driver uit 2013 het beste resultaat. Nieuwer is niet altijd beter. Je kan het goed testen door met de rechter muisknop op het wifi symbool te klikken en Netwerk- en internetinstellingen te openen. Klik dan op Hardware- en verbindingseigenschappen weergeven. Scroll dan naar Wifi. Daar staat de verbindingssnelheid ontvangen/verzenden. In mijn geval 866/585. Dat kan enorm verschillen met verschillende drivers.

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat is iets wat ik nog niet heb geprobeerd. Moet ik dan de driver met de snelheid matchen? 

Ik zal eens kijken. 

Hopelijk komt er verbetering want ik wil gewoon mijn werk kunnen doen. 

Kun je mij ook vertellen wat voor kabel ik moet kopen om die modem uit mijn slaapkamer weg te krijgen? Ik wil dat ding gewoon in de woonkamer. 

Babybear81

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb geen idee waar Hardware- en verbindingseigenschappen staat (computer is in het Engels) 
Ik heb wel hardware properties gevonden in het tabje wifi en daar staat een hoop in. maar ik zie niet hetgeen wat jij beschrijft dat ik moet zien. 

Ik zou een screenshot posten maar ik weet niet wat voor vertrouwlijke informatie ik hier neer zet als ik dat doe. (geen idee wat het allemaal betekend)

 

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Babybear81 wrote:

Ik heb geen idee waar Hardware- en verbindingseigenschappen staat (computer is in het Engels) 
Ik heb wel hardware properties gevonden in het tabje wifi en daar staat een hoop in. maar ik zie niet hetgeen wat jij beschrijft dat ik moet zien. 

Ik zou een screenshot posten maar ik weet niet wat voor vertrouwlijke informatie ik hier neer zet als ik dat doe. (geen idee wat het allemaal betekend)

Het beste is om je modem zo dicht mogelijk bij het AOP(Abonnee Overname Punt). Dat is waar de groene Ziggo kabel je huis binnenkomt. Wanneer het wifi signaal dan niet toereikend is, moet je extra apparatuur aanschaffen (Zie linkjes eerder beschreven). Het is niet anders. Zelf heb ik een UTP(internet) kabel naar de 2e verdieping met daar een ASUS wifi router. Het Ziggo modem staat als ‘dom’ modem ingesteld (Bridge).

Bij Status, klik op Eigenschappen(Properties bij jou denk ik)

Zoiets zou je kunnen zien:

IP-toewijzing:  Automatisch(DHCP)

SSID:    ********
Protocol:    Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype:    WPA2-Personal
Netwerkband:    5 GHz
Netwerkkanaal:    44
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    866/585 (Mbps)
Link-local IPv6-adres:    ***************
IPv4-adres:    192.168.1.***
IPv4-DNS-servers:    1.1.1.1
1.0.0.1
192.168.1.1
Fabrikant:    Broadcom
Beschrijving:    Broadcom 802.11ac-netwerkadapter
Stuurprogrammaversie:    6.30.223.256
Fysiek adres (MAC):    **************
 

Uitgelicht topic