Harmless

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi valt meerdere keren per dag weg

Wij ervaren dezelfde problemen als beschreven in dit topic soms ook bedraad. Als ICTer heb ik alles al meerdere malen nagekeken en heringericht maar ik kom tot de conclusie dat het aan de modem/router moet liggen.

Ook wij hebben nog een oude aansluiting 20210425_135722.jpg

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Harmless Dankjewel voor het delen van je bevindingen. Heb je de draadloze verbinding in huis ook al geoptimaliseerd met de tips op deze pagina? Dit kan namelijk al zorgen voor een aanzienlijke verbetering. 

Bekijk in context

30 Reacties 30
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Het is heel vervelend dat wifi uitvalt en aan de AOP te zien is deze verouderd.

 

Kan je wel de volgende waardes laten zien in screenshots.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Laat even de volgende gegevens achter dan ga ik dit voorleggen aan een Ziggo Medewerker, die dan een afspraak met monteur kan inplannen.

 

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Dan kan een Moderator je gegevens erbij pakken en je meteen verder helpen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie. De link is overigens niet actueel, het is nu https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

De gevonden waarden zijn:

Downstream Channels
Channel 1:
Channel ID: 24
Downstream Frequency: 786000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.8 dB
MER: 40.8 dB
Correctable FEC: 6 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 39 dBc
Channel 2:
Channel ID: 25
Downstream Frequency: 794000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.9 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.9 dB
MER: 40.9 dB
Correctable FEC: 1 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 37 dBc
Channel 3:
Channel ID: 26
Downstream Frequency: 802000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 1.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.3 dB
MER: 41.3 dB
Correctable FEC: 1 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 38 dBc
Channel 4:
Channel ID: 27
Downstream Frequency: 810000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.4 dB
MER: 40.3 dB
Correctable FEC: 4 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 39 dBc
Channel 5:
Channel ID: 28
Downstream Frequency: 818000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.8 dB
MER: 40.8 dB
Correctable FEC: 7 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 41 dBc
Channel 6:
Channel ID: 29
Downstream Frequency: 826000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.5 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.9 dB
MER: 40.8 dB
Correctable FEC: 2 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 37 dBc
Channel 7:
Channel ID: 30
Downstream Frequency: 834000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 0.0 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.6 dB
MER: 40.8 dB
Correctable FEC: 2 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 36 dBc
Channel 8:
Channel ID: 31
Downstream Frequency: 842000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -0.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.3 dB
MER: 40.2 dB
Correctable FEC: 10 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 40 dBc

Upstream Channels
Channel1:
Channel ID: 6
Upstream Frequency: 52000000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 40.8 dBmV
Channel2:
Channel ID: 5
Upstream Frequency: 58800000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 41.0 dBmV
Channel3:
Channel ID: 7
Upstream Frequency: 45200000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 40.0 dBmV
Channel4:
Channel ID: 8
Upstream Frequency: 38400000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 39.8 dBmV


Statistics
T3Timeouts: 2 timeouts
T4Timeouts: 0 timeouts

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Bert US/DS staat hierboven, onze berichten hebben elkaar gekruist.

Waar vind ik de Netwerk historie? Dat zal denk ik niet veel zijn na de herhaalde resets de laatste tijd...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie zo geen afwijkingen.

Ziggo kan sowieso je gratis een nieuwe splitter een kabel sturen op verzoek.

 

Heb je al een keer geprobeerd om 2,4 en 5 GHz uit elkaar te halen?

En met Wifi Analyzer gekeken of er buren of jezelf op hetzelfde kanaal zitten?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

@Harmless Een warm welkom op de Community! Zo te zien heeft @Bert je al goed op weg geholpen, waarvoor dank! 

Je splitter is inderdaad verouderd. Ik stuur je graag een nieuwe splitter + modemkabel toe. Waar gaat de andere kabel precies naar toe? Wellicht heb ik daar ook een geschikte kabel voor die op de splitter past! De splitter + modemkabel is in ieder geval onderweg en heb je binnen 5 werkdagen in huis. De huidige splitter is te verwijderen via deze stappen

Wat betreft de wifi: wat heb je zoal geprobeerd om het te verhelpen? Heb je naast ons modem ook nog eigen netwerkapparatuur in gebruik? 

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Bert 2,4 en 5 GHz zijn uit elkaar gehaald maar dat helpt niet echt. 5GHz heeft ook een slecht bereik.

Met WIFIAnalyzer kijk ik regelmatig naar de drukte en ik probeer daar te zitten waar ik de minste drukte heb, vooral in de voet. Momenteel is dat k1. 

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Vincent 

Bedankt voor je bericht en het verzenden van splitter en kabel.

 

Hier de antwoorden op je vragen:

  1. De kabel gaat naar de versterker voor het tv-signaal.
  2. Modem herstarten of naar fabrieksinstellingen zetten. Dat helpt soms een paar dagen maar de laatste tijd soms een paar uur of minuten.
  3. Voor bedraad netwerk in de werk- en huiskamer gebruik ik Devolo devices. Basis aangesloten op Modem/Router. In beide kamers een WIFI-AP met 1 kabelaansluiting waarop elk een switch.

Als WIFI hapert dan kan ik wel bij de AP's maar heb geen internet, loop ik naar de Modem dan krijg ik geen WIFI.

Als bedraad ook uitvalt heb ik bedraad rechtstreeks aan de Modem ook geen internet.

 

Bedraad heb ik regelmatig doorgemeten met een netwerk kabelmeter (flux) en daar geen afwijking gevonden behalve dat af en toe geen IP-adres wordt toegekend. 

Devolo devices opnieuw instellen heeft geen invloed.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De conclussie dat het in de modem/router zit lijkt correct. Zeker als er regelmatig geen ip adressen worden uitgedeeld.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Dank je voor de link, hij klopte niet bij mij hoorde ik. Zal hem aanpassen. 👍🏻😉

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dank nog voor je terugkoppeling en aanvullende informatie over het probleem dat je ervaart @Harmless. Houd ons op de hoogte hier en laat weten hoe het gaat zodra je de nieuwe splitter en kabel aangesloten hebt. Ik ben erg benieuwd of dat mag baten. Als het niet helpt kunnen we uiteraard nog kiezen voor een vervangend modem 🙂

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hey @Harmless
We zijn heel nieuwsgierig naar hoe momenteel de vlag er bij hangt! Heb je de materialen al ontvangen en aangesloten? 🙂 We horen graag van je!

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De materialen zijn ontvangen en de installatie ging prima. Over de resultaten kan ik nog niet veel mededelen omdat ik nog niet intensief heb getest. Ik heb echter de indruk dat er niet veel is veranderd.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Begrijpelijk @Harmless. Het is wellicht ook nog wat te kort dag om te beoordelen of de problemen zijn verholpen of juist niet. Test vooral de komende dagen de verbinding intensief en laat ons weten tegen welke problemen je nog aanloopt (of juist niet) en dan kunnen we op basis daarvan altijd nog besluiten om je modem om te ruilen 🙂

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas is er niet veel veranderd, internet valt nog steeds regelmatig weg.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Harmless Balen dat de verbinding nog steeds wegvalt! De verbinding zelf ziet er verder prima uit. Ik stel voor dat we het modem (Cisco 3928) om gaan ruilen naar een Connectbox zoals geopperd door mijn collega @Cecillia Z. Zal ik dit gelijk voor je regelen?

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Op zich kan ik me daarin wel vinden maar over de Connectbox zie ik wel veel slechte recenties. Zo zou het voor gamers of andere intensieve gebruikers minder geschikt zijn. 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Harmless Als gamer in hart en nieren ondervindt ik zelf met mijn Connecbox geen problemen. Veel problemen hangen samen met eventuele signaalproblemen. Ik voorzie deze problemen bij jou niet, aangezien het signaal er op jouw verbinding er prima uitziet. Zal ik het Connectbox modem toesturen?

Harmless
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat is prima @Paul Ik zie de nieuwe modem graag tegemoet.

Uitgelicht topic