Hallo Ziggo Community, ik hoop dat een van jullie mij kunnen helpen met een Wifi probleem.
Het laatste half jaar steeds last van wegvallen Wifi en trage Wifi, dat is gekomen na het opbouwen van een Mesh netwerk (3x Deco M4 units) ivm slechte verbinding achterin het huis. Vooral problemen met de mobiele telefoons dat het Wifi signaal telkens wegviel. Wifi op telefoon uit en weer aan zetten en daarna vaak tijdelijk een goed werkende verbinding. Een laptop (2,4 GHz – Intel Wireless-AC 9560 160MHz netwerkkaart) voor thuiswerken heb ik veel minder problemen mee. Vervolgens vorige week 3x nieuwe Deco’s geinstalleerd ivm nieuw abbonement en alles opnieuw aangesloten.
Dus gelijk met de nieuwe Ziggo Next mini ook nieuwe Deco’s geinstalleerd; X20 = Hoofd Deco naast ZMR in meterkast en 2x Deco M4 (1 bekabeld / 1 draadloos); het bekabelde netwerk niet op 2e poort van hoofddeco, maar op willekeurige switches verdeeld in huis. Problemen blijven.
Ben wat aan het meten geslagen (speedtest Ziggo) en wat me opviel is dat ik met mijn mobiel (Samsung A32 - 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz) vlakbij de bekabelde slave Deco (in Sere) telkens ruim boven de 200Mbps meet en bij de hoofd Deco (X20 in meterkast) tussen de 10 en 30Mbps? In de Deco App staat steeds dat hij verbonden is met 5 GHz en hij gekoppeld is met de juiste Unit “Meterkast of Sere”.
Huidige Instellingen:
Wifi op ZMR staat uit, Deco op Acces Point, Snelle Roaming / Beam forming uit.
Waar kan ik beginnen, ik hoor het graag…
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@FamOxi schreef:@S4R Wat zou je dan adviseren, ZMR in bridge en dan een goeie Router kopen, zo ja welke?
@FamOxi Veel van mijn klanten en ikzelf gebruiken producten van Unifi. Niks geklooi met Deco's die je moet aansluiten op een bepaalde manier omdat het anders niet werkt. Modem in bridge is niet echt noodzakelijk. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
@Pasi Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad de leidraad gelezen; o.a.: "Het parallel aansluiten van de Deco’s op een Arris ZMR blijkt niet te werken. Uit een opmerking van Ziggo mod Mark blijkt, dat Ziggo bij Arris e.e.a. laat uitzoeken. Hebt u een Arris ZMR, dan moet u de Deco's aansluiten volgens voorbeeld 1."
En als ik dan kijk naar de tekst kijk die bij voorbeeld 1 staat, dan staat daar "Deco in router mode" terwijl geadviseerd wordt om deze in AP mode te zetten. Dat is ietwat verwarrend toch? Jij plaatje is wel duidelijk 😊
Ik ga dit vanavond aanpassen en kijken of het probleem dan is verholpen.
De Deco's in router mode configureren wordt alleen aanbevolen indien bridge mode in gebruik is op het modem (eRouter uitgeschakeld). Als de Deco's alleen worden gebruikt voor uitbreiding van de dekking en de routerfuncties zijn niet nodig, dan is AP mode aanbevolen.
@FamOxi schreef:...En als ik dan kijk naar de tekst kijk die bij voorbeeld 1 staat, dan staat daar "Deco in router mode" terwijl geadviseerd wordt om deze in AP mode te zetten. Dat is ietwat verwarrend toch? Jij plaatje is wel duidelijk 😊....
Daar hebt u gelijk in !
Als verdediging 🤡 wil ik opmerken, dat ik m'n leidraad eigenlijk zo simpel ( laagdrempelig ) mogelijk wilde houden en daarom beslist niet alle opties/mogelijkheden wilde vertellen. Het verschil ( wat ik probeerde aan te geven ) tussen voorbeeld 1 & 2, is dat qua aansluiten, voor Router mode voorbeeld 1 geldt en dat voor AP mode voorbeeld 2 geldt.
Was tijdens het schrijven van de Leidraad, router mode ( nu heet dat Wifi-Router mode ) nog de standaard en werd AccessPoint mode maar in 1 zin in de TP-Link Deco handleiding genoemd. Dat AP mode in veel gevallen beter is, was voor mij de aanleiding om de Leidraad te schrijven. Ondertussen is AP mode een vaak ( meest ) gebruikte mode en zo is de Leidraad ondertussen iets ingehaald door de huidige algemene kennis. Misschien moet de Leidraad herschreven worden, maar dat is veel meer werk dan velen denken !
Suc6
@Pasi Net alles opnieuw getest met Arris ZMR en de 2 (bekabelde) slave Deco's in 1 netwerklijn. Alle Deco's zijn nu >150Mpbs en dat is prima, mits ik wel gekoppeld ben op de betreffende Deco waar ik met mijn telefoon voor sta. En dat is nog wel een dingetje.
Aanvullende vraag betreffende 1 netwerklijn: niet mijn hele bekabelde netwerk hoeft toch opgenomen in 1 netwerklijn? Losse kabels naar andere apparaten en/of switches waar geen Deco's achter zitten kunnen toch gewoon ook op de ZMR poorten?
Snelle Roaming test:
Ik heb een test met Mijn Samsung Mobiel (A32 - 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz) gedaan MET en ZONDER Snelle Roaming en loop telkens van de Master Deco naar de verste Deco in huis of andersom en meet dan de snelheid en kijk via Deco App of mijn mobiel gekoppeld is aan de Deco waar ik voor sta.
Met Snelle Roaming:
Start: Ik heb een snelle Wifi verbinding met de Deco waar ik voor sta. Vervolgens koppelt mijn Mobiel helemaal niet met de Deco waar ik naartoe loopt, met als gevolg geen Wifi verbinding. Wifi komt pas weer terug als ik de Wifi op mijn telefoon uit/aan zet (koppelt dan uiteraard met de Deco waar op dat moment voor sta). Mijn telefoon is niet echt oud toch? en dit zou dan juist goed moeten werken begreep ik? Of weet iemand toevallig dat de A-serie Samsung Snelle Roaming bijvoorbeeld niet aankunnen?
Zonder Snelle Roaming:
Start: Ik heb een snelle Wifi verbinding met de Deco waar ik voor sta. Vervolgens koppelt mijn Mobiel na +/- max. 30sec tot 1 minuut met de Deco waar ik naartoe loopt en daarna wel een snelle verbinding. Dit is dus al een stuk beter dan met Snelle Roaming aan, maar nog niet zoals ik zou willen.
Ik hoor het graag.
Andere netwerkapparatuur kan wel direct op de switchpoorten van de modemrouter aangesloten worden, al of niet via een of meerdere losse switches.
Het is mogelijk dat de A32 fast roaming niet (volledig) ondersteunt, waardoor roaming/verplaatsing tussen AP's niet goed verloopt.
Fast Roaming kan inderdaad niet goed werken op sommige devices. Daarom gebruik ik deze nooit (ook niet in een Unifi omgeving).
Ben ik weer helaas, nu toch weer vanuit het niets geen Wifi verbinding met mijn mobiele telefoon. Steeds een snelle verbinding (5GHz - meterkast) met Deco dichtste bij, vervolgens geen Wifi meer en mobiel zit ineens op (2,4GHz - meterkast); Wifi uit/aan en toen weer op (2,4GHz Slaapkamer) en nog steeds geen verbinding, weer Wifi uit/aan en nu weer op (5GHz - meterkast) en verbinding weer goed.
Het lijkt erop dat als de mobiele telefoon op de 2,4GHz range gekoppeld wordt Wifi niet meer functioneert, waarom schakelt mijn mobiel steeds om naar 2,4 en waarom doet de Wifi het niet bij 2,4?
Ik snap het niet meer.
Misschien kun je nog een firmware-upgrade uitvoeren op de Deco's, indien beschikbaar. Verder kun je nog testen met alleen Deco 1 aangesloten, zoals ik eerder voorstelde. Als laatste optie is er dan nog fabrieksinstellingen terugzetten en de Deco's opnieuw installeren via de app.
Of de A32 een fact reset te geven.
Hmmm, dit blijft een vreemd probleem.
M.b.t. : "...niet mijn hele bekabelde netwerk hoeft toch opgenomen in 1 netwerklijn?..."
Nee hoor, alleen de Deco's. Alle andere apparatuur mag u aansluiten op welke poort van de ZMR u wilt.
Staat de Deco set in Wifi-Router of in AccessPoint mode ? Dat zou in dit geval weinig uit mogen maken, maar in AP mode werkt de Deco set eigenlijk altijd, het maakt niet uit hoe u ze aansluit. Tevens staan in AP mode alle router functies e.d. uit.
Zet u de de MESH optie voor de A32 eens uit en probeer opnieuw.
-Zet de A32 aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat de A32 in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
Hebt u nog andere mobiels en/of laptop en hoe werken die ?
Ik blijf het vreemd vinden en ook dit is weer een Arris modem. @tobiastheebe : Misschien toch een Ziggo moderator vragen om deze om te wissel voor een Compal, dan is dat in ieder geval uit te sluiten.
@tobiastheebe , Firmware up-to-date, Al vele malen opnieuw ingesteld, Het probleem wat ik gisteren had (Master altijd langzaam en Slave snel) om het alleen met 1 Deco te proberen = opgelost (alles op 1 netwerklijn gezet). Eigenlijk heb ik dit probleem (soms ineens trage verbinding) al maanden, maar hoopte met alles nieuw en een X20 als master dat het wellicht was opgelost.
@S4R Ik heb een A32 en mijn vrouw een A51, hetzelfde probleem.
@Pasi Bekabeling is duidelijk, bedankt!
Deco's in AP en wat ik begreep maakt het toch wel uit hoe ik ze aansluit (dus Deco slaves via 1 netwerklijn).
Mesh funktie uit:
Ik heb dit nu zo ingesteld bij beide telefoons (A32 en A51), morgen eens kijken...
Ingesteld: Deco App >> Online clients >> Mobiel selecteren >> Mesh technologie uitschakelen
Laptop werkt okay: (2,4 GHz – Intel Wireless-AC 9560 160MHz netwerkkaart)
Iphones van onze 2 kids zal ik ook eens in de gaten houden, met de Samsungs hebben we al maanden problemen en met de Iphone van de laatste 2 a 3 weken (maar de bekabeling was ook niet goed en vandaag hersteld) Dus die ga ik de komende dagen checken of deze zich anders gedragen met omschakelen naar dicht bijzijnste Deco en Snelheid meting + wel geen Wifi enzo.
De problemen die ik nu ervaar (schakelt niet of laat om naar de goeie Deco of schakelt plots van 5 naar 2,4 en Wifi valt dan gelijk weg) komen die uit het Deco systeem of ligt dit aan de Arris ZMR?
De problemen die ik nu ervaar (schakelt niet of laat om naar de goeie Deco of schakelt plots van 5 naar 2,4 en Wifi valt dan gelijk weg) komen die uit het Deco systeem of ligt dit aan de Arris ZMR?
Dit vindt puur tussen de betreffende apparaten en Deco's plaats, gezien je de Wi-Fi SSID op de modemrouter hebt uitgeschakeld.
@FamOxi schreef:....
Als de laptops e.d. wel normaal via wifi werken, dan ligt het niet aan de Arris. Maar waar het dan wel aan ligt, geen idee ....
Ik had zoiets al eens eerder gelezen, maar waar maar weer ?? Hier zo. Controleert u het onderstaande eens:
"...ga op je telefooninstellingen naar verbindingen> dan naar WIFI> klik je huidig netwerk aan en aan de zijkant op het wieltje klikken>dan onderin ergens naar MAC-adrestype en deze veranderen van willekeurige MAC naar Telefoon MAC> dan telefoon opnieuw opstarten..."
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.