1
Vraag
2
Reacties
FamOxi

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi traag en valt weg

Hallo Ziggo Community, ik hoop dat een van jullie mij kunnen helpen met een Wifi probleem.

 

Het laatste half jaar steeds last van wegvallen Wifi en trage Wifi, dat is gekomen na het opbouwen van een Mesh netwerk (3x Deco M4 units) ivm slechte verbinding achterin het huis. Vooral problemen met de mobiele telefoons dat het Wifi signaal telkens wegviel. Wifi op telefoon uit en weer aan zetten en daarna vaak tijdelijk een goed werkende verbinding. Een laptop (2,4 GHz – Intel Wireless-AC 9560 160MHz netwerkkaart) voor thuiswerken heb ik veel minder problemen mee. Vervolgens vorige week 3x nieuwe Deco’s geinstalleerd ivm nieuw abbonement en alles opnieuw aangesloten.

 

Dus gelijk met de nieuwe Ziggo Next mini ook nieuwe Deco’s geinstalleerd; X20 = Hoofd Deco naast ZMR in meterkast en 2x Deco M4 (1 bekabeld / 1 draadloos); het bekabelde netwerk niet op 2e poort van hoofddeco, maar op willekeurige switches verdeeld in huis. Problemen blijven.

 

Ben wat aan het meten geslagen (speedtest Ziggo) en wat me opviel is dat ik met mijn mobiel (Samsung A32 - 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz) vlakbij de bekabelde slave Deco (in Sere) telkens ruim boven de 200Mbps meet en bij de hoofd Deco (X20 in meterkast) tussen de 10 en 30Mbps? In de Deco App staat steeds dat hij verbonden is met 5 GHz en hij gekoppeld is met de juiste Unit “Meterkast of Sere”.

 

Huidige Instellingen:

Wifi op ZMR staat uit, Deco op Acces Point, Snelle Roaming / Beam forming uit.

 

Waar kan ik beginnen, ik hoor het graag…

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou snelle roaming inschakelen. Mogelijk blijven apparaten nu te lang verbonden met Deco 2, terwijl je fysiek dichter bij Deco 1 bent.

Bekijk in context

35 Reacties 35
FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Net ook nog een meting gedaan met een IPhone en daar hetzelfde euvel. In sere bij Deco M4 slave zelfs 350Mbps en bij hoofd Deco 25Mbps. 

 

@Bert ik zie je naam veel staan, wellicht kan je mij ondersteunen in dit probleem 😊

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou snelle roaming inschakelen. Mogelijk blijven apparaten nu te lang verbonden met Deco 2, terwijl je fysiek dichter bij Deco 1 bent.

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Tobias, bedankt voor je reactie. Je zeg:

"Ik zou snelle roaming inschakelen. Mogelijk blijven apparaten nu te lang verbonden met Deco 2, terwijl je fysiek dichter bij Deco 1 bent."

Net nog een test gedaan voor de meterkast, wifi uit/aan gezet, verbonden met de hoofd Deco en de snelheid blijft tussen de 20..30Mpbs. Dus het moet naar mijn mening wat anders zijn. 

 

Snelle roaming + beamforming heb ik ook al een paar keer ingesteld wat niets veranderd. Kan je uitleggen wat snelle roaming en beamforming precies doet. Ik lees ook op de forums dat het eerder uit moet staan dan aan.

 

Net weer een voorbeeld van hoe het altijd (mis) gaat; plotseling is wifi weg op een van de twee Samsung telefoons terwijl we naast elkaar zitten en niet bewegen. Telefoon A met Wifi okay = 22Mbps, gekoppeld aan slaapkamer Deco met 5GHz (staat in Deco App). Telefoon B met Wifi niet okay = 0,1Mbps, gekoppeld aan slaapkamer Deco met 2.4GHz (staat in Deco App). Vervolgens telefoon B wifi aan/uit op telefoon en vervolgens wifi weer okay en overgeschakeld op 5GHz.

 

Het lijkt erop dat als het Deco systeem eenmaal een telefoon omzet van 5GHz naar 2,4GHz signaal (geen idee waarom hij dat plots wil doen) er geen verbinding meer is met Wifi.

 

Waarom schakelt het Deco systeem plots over op 2,4GHz en als hij dat doet, waarom nooit meer terug naar 5 GHz en blijft het Wifi signaal weg tot ik deze aan/uit heb gezet op de telefoon?

 

Mijn 1e vraag blijft ook nog staan:

Waarom heb ik nooit een snelle verbinding (>200Mbps) op de hoofd Deco, terwijl ik dat elke keer wel heb op de bekabelde slave Deco?  

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Snelle roaming is bedoeld om het schakelen tussen verschillende AP's sneller te laten verlopen, zodat je bijvoorbeeld geen haperingen ervaart als je tijdens videobellen door het huis loopt. Met beamforming worden de locaties van apparaten rondom de AP's bepaald en wordt naar elk apparaat een meer gerichte signaalbundel gestuurd, om interferentie zoveel mogelijk te voorkomen. Beide functies kunnen averechts werken met oudere apparatuur, dus wordt bij problemen geadviseerd om deze functies uit te schakelen.

 

Ik heb niet direct een verklaring voor de problemen die je ervaart.

 

Als er geen apparaten in huis afhankelijk zijn van 2,4 GHz, dan kun je deze frequentieband als test uitschakelen d.m.v. Wi-Fi-instellingen, Geavanceerd, Band. De Deco's gebruiken voor 2,4 GHz een kanaalbreedte van 40 MHz, wat niet optimaal is en niet kan worden aangepast.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

 

Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer netwerk bekabeling van o.a. het 1ste station ( = de master ) en zet deze aan

 

-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco's in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings problemen zijn.


Welk Ziggo modem heeft u ?

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daarin nog wat tips, die u nog niet wist.

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Pasi, ik heb al diverse keren het netwerk verwijderd en opnieuw ingesteld. Met de reeds teruggestuurde 3x M4 Deco en de nu werkende 1xX20 + 2xM4 en steeds dezelfde problemen.

 

Wat bedoel je met "zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.". Bedoel je dat de slave Deco's op de 2e Poort van de hoofd Deco aangesloten moet worden?

 

Ik heb modem type: TG2492LG-ZG

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Tobias, bedankt weer voor je reactie. Verschillende apparaten werken op 2,4 dus dat wordt lastig. Kan het zo zijn dat externe wifi signalen mijn Wifi signaal wegdrukt oid? 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Het blijft behelpen met die Deco r.....l.

Van de week ook zoiets meegemaakt (gelukkig niet bij mijzelf) met een pc die mega wifi traag was en opeens weer snel.

Het feit dat je aan die Deco's weinig kan instellen zou ik die z...i niet in huis willen hebben.

Succes er mee. En hopelijk vind je het probleem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Externe interferentie (al of niet van AP's van buren) op 2,4 GHz is mogelijk, zeker met de 40 MHz kanaalbreedte die ik eerder noemde. Dit verklaart echter niet dat apparaten willekeurig van 5 naar 2,4 GHz terugvallen, dat zou eigenlijk alleen moeten gebeuren als een apparaat zich fysiek van het AP vandaan beweegt.

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zou het niet meer weten, het vreemdst vind ik nog dat de Master snelheid continu 10x lager is dan een bekabelde slave deco? Dat zou naar mijn mening eerst verholpen moeten worden toch?

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Van 40mhz heb je meer last dan dat je er wat mee wint.

Voor 5ghz gebruik  je  80mhz

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@FamOxi  schreef:

Beste Pasi, ik heb al diverse keren het netwerk verwijderd en opnieuw ingesteld. Met de reeds teruggestuurde 3x M4 Deco en de nu werkende 1xX20 + 2xM4 en steeds dezelfde problemen.

 

Wat bedoel je met "zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.". Bedoel je dat de slave Deco's op de 2e Poort van de hoofd Deco aangesloten moet worden?

 

Ik heb modem type: TG2492LG-ZG



Had u de Leidraad voor TP-Link DECO al gelezen? Daarin staat o.a. dat de Arris- t.o.v. de Compal-ConnectBox wat eigenaardigheden heeft v.w.t. de Deco's.

 

Zo te lezen is de kans groot, dat de Arris box het probleem is en niet deze ( of de vorige ) set Deco's !

Omdat u de Arris box hebt, moeten uw Deco's perse in 1 netwerklijn geplaatst worden ( dus allemaal achter elkaar ).

U zou een Ziggo moderator kunnen vragen of ze u de Compal ConnectBox willen toesturen, wat in het verleden daarvoor al wel is gedaan is, om dit soort problemen op te lossen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou tijdelijk de andere Deco's ontkoppelen en controleren of de snelheid via Deco 1 dan verbetert.

 

Wat betreft de aansluitwijze wilde ik vrijwel hetzelfde schrijven als wat Pasi hierboven schrijft.

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kan een van de Ziggo moderators aub hierop reageren, werkt de Arris ZMR niet als ik de Deco's in AP mode heb staan en dus bekabeld als onderstaande voorbeeld 2?

Voorbeeld 2 - Deco AP mode aansluiting.png

 

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@S4R Wat zou je dan adviseren, ZMR in bridge en dan een goeie Router kopen, zo ja welke?

FamOxi
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe  Goeie Tip om alleen de hoofd Deco aan te sluiten en dan de snelheid te testen.

 

Wat @Pasi beschrijft betekent toch ook de Deco;s in Routermodus zetten dan toch ipv AP?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Aan de configuratie (modem in router mode, Deco's in AP mode) zou ik niets veranderen.

 

In geval van de Arris TG2492LG-ZG wordt afgeraden om de Deco's parallel op de ingebouwde switch van de modemrouter aan te sluiten. Het zou geen probleem moeten zijn om Deco 2 en 3 parallel (op een losse switch) aan te sluiten achter Deco 1. Aansluitwijzen 2 en 3 op de afbeeldingen die je hierboven plaatste, zouden dus beide correct moeten functioneren.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@FamOxi  schreef:

.......

Wat @Pasi beschrijft betekent toch ook de Deco;s in Routermodus zetten dan toch ipv AP?


Nee hoor !

Parallel aansluiten is met de Arris niet mogelijk ( zie de Leidraad ), want met de Arris moeten de Deco's in 1 netwerklijn, maar dat heeft niets te maken met of de Deco's in Wifi-Router of in AcessPoint mode staan.

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk wil integreren.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@FamOxi  schreef:

Kan een van de Ziggo moderators aub hierop reageren, werkt de Arris ZMR niet als ik de Deco's in AP mode heb staan en dus bekabeld als onderstaande voorbeeld 2?....


 

M.b.t. Wifi-Router en AccessPoint mode, zie mijn vorig logje.

Met de Arris zijn de onderstaande aansluit mogelijk:

Voorbeeld 2 - Deco AP mode aansluiting.png

Als u de leidraad gelezen hebt, dan wordt e.e.a. ( toch ? ) duidelijk uitgelegd? Parallel aansluiten op de ZMR, is met de Arris NIET mogelijk, dus vervalt de bovenste aansluit optie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic