1
Vraag
2
Reacties
Peter36

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi snelheid verminderd na modem omruiling

Een maand geleden heb ik mijn modem (connect box) om moeten ruilen voor een Sagemcom modem. Sindsdien is mijn internetsnelheid door het hele huis sterk vertraagd en heb ik ook veel last van uitval. Alle bedrading is ongewijzigd gebleven en niet beschadigd o.i.d. Ik heb twee extra wifi pods aangetrokken, zit nu totaal op vier, maar ook dat is geen verbetering. Zelfs direct bij het modem gemeten is de wifisnelheid erg achteruitgegaan. Bij het vorige modem was de internetsnelheid 350Mbit, nu is dat nog maar 60. Ik heb alles al een paar keer gereset, ook wifi pods verplaatst maar geen verbetering. Weet iemand wat te doen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19177Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @Peter36 en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je problemen ervaart met de draadloze verbinding sinds de omruiling naar het nieuwe modem! Je hebt zo te lezen al behoorlijk wat adviezen gekregen van de hier aanwezig experts. Alleen ik begrijp uit je laatste bericht dat je ook nu nog geen verbetering merkt. Ik heb zelf in de eerste plaats ook even een blik geworpen op de verbinding. De connectie tussen het modem en ons netwerk ziet er verder prima uit en daar zie ik dan ook geen beperkingen terug. Uit je verhaal begrijp ik dat het hier ook specifiek om de draadloze verbinding gaat die sinds de omruiling niet optimaal is. 

Om echt even alle na te lopen en uit te sluiten is mijn verzoek om het modem in eerste plaats eens naar fabrieksinstellingen te resetten. Wacht daarna tot het modem online is en volledig is opgestart. Doorloop daarna opnieuw de SmartWifi app installatie en koppel de WifiPods opnieuw. In de SmartWifi App kun je het draadloze netwerk vervolgens optimaliseren. Test daarna of de draadloze verbinding goed werkt. Werkt het nog niet naar wens, kijk dan of het lukt om het op te lossen aan de hand van dit stappenplan. 

We horen graag of het aan de hand van deze tips lukt om het probleem op te lossen. Mocht het niet lukken, dan denken we graag met je mee en kijken we welke vervolgactie er nodig is. 

Bekijk in context

20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Peter36 ,

Kan je een foto plaatsen van het AOP (coax aansluiting)?Als die verouderd is kan dat herstarten en traagheid veroorzaken.

 

Peter36
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

image.jpg

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

Waarom ruilt Ziggo überhaupt die connectboxen om?  Ik heb hooguit 1-2 jaar geleden een witte Arris connectbox ontvangen in verband met wijziging van mijn abonnement.  Apparaat werkt prima en is toch geschikt voor de nieuwste technieken?  Hoewel mijn Arris in bridge staat en ik mijn eigen fritzbox erachter heb staan met mesh repeaters lees ik hier en daar alleen maar kommer en kwel met die nieuwe zwarte Sagemcom.  Ik moet er niet aan denken om mijn abonnement weer te gaan aanpassen om vervolgens ongevraagd een nieuw modem te ontvangen.  Welke beleid hanteert Ziggo hierin? En blijft de witte Arris connectbox gewoon werken als ik ooit een Sagemcom ontvang en die vervolgens niet aansluit? 

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Peter36,

Dit kan wel beter.Die connector van de TV kabel is niet helemaal goed afgemonteerd, er is een stuk afscherming v/d kabel zichtbaar.Ik adviseer deze opnieuw te monteren, eventueel met een andere connector.Daarnaast is dit kapje van de splitter met productiefout, deze kan slecht contact van de splitter veroorzaken.Ik zou het kapje verwijderen en daarna de splitter stevig aandrukken zonder kapje.

 

@RoBink,

Er is waarschijnlijk een capaciteits probleem bij de wijk van @Peter36 , daarom worden er docsis 3.1 modems gestuurd om de capaciteit wat meer te spreiden.De Sagemcom is zeker geen topper, maar de Arris ook niet.Maar het is afhankelijk van de situatie of iemand daar last van heeft en welke het beste werkt.Maar als jij een Sagemcom ontvangt en deze niet aansluit, kom je zonder internet.Het is wel mogelijk daarna een heractivatie in te dienen voor de Arris en deze daarna weer te gebruiken.Maar je zal hoe dan ook (tijdelijk) de sagemcom moeten gebruiken.

Peter36
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Je antwoord triggerde mij. Ik heb direct de nieuw verkregen image.jpgset geplaatst, helaas geen verbetering.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

fyi

 

tzt worden al de connectboxen/andere modems die docsis 3.0 only zijn (capaciteit problemen of niet ) omgeruild tot docsis 3.1 sagemcom modems 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Kapje is nu prima!

Jammer dat er geen verbetering is.Je kan het beste ook die TV connector aanpakken.Maar je zou ter test ook met een groen->rood kabel het modem direct op het AOP kunnen aansluiten.Hoe gaat het dan?En als je bekabeld test?

Verwijderd account
Niet van toepassing

@MR_CHIP  schreef:

fyi

 

tzt worden al de connectboxen/andere modems die docsis 3.0 only zijn (capaciteit problemen of niet ) omgeruild tot docsis 3.1 sagemcom modems 


Uiteraard zal ooit alles omgeruild worden naar sagemcom of de opvolger daarvan, maar dat zal vast niet zo spoedig lopen toch?Er zijn nog enorm veel CB's in omloop...En ze worden nog steeds regelmatig toegestuurd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"De Sagemcom is zeker geen topper"

Vreemde conclusie. de meeste die dit modem hebben, vermelden dat het een prima stabiel modem is, die geen Puma chipset heeft maar een Broadcom en er geen bekabelde verbinding meer nodig is voor b.v. heel lange Teams en Teamviewer sessies, omdat er een zeer stabiele verbinding is met de Sagemcom en de pods.

 

Met wifi6 van de Sagemcom wordt een download gehaald van 950 Mbit/s en bedraad 940 Mbit/s.

Met een bedrade pod heb ik 650 Mbit/s via wifi5 en 350 Mbit/s via een wifi verbonden pod met het modem of een andere pod.

 

@Peter36 Op zoek naar een mogelijke oorzaak.

Hoe maken de pods verbinding met het modem en elkaar?

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Bert,

Er zitten gewoon nog wel vrij veel bugs in de Sagemcom.De Arris is wat ouder en heeft die wat minder, maar dus wel weer die Puma chipset.Ook de wifi van de Sagemcom geeft zo nu en dan verbindingsproblemen, bij de Arris is dat een stuk minder.

En heel eerlijk , het blijft toch troep van die lui van Sagemcom, bij KPN gewoon na 2 jaar nog steeds vol met bugs.Nou dat was bij vorige producten bij hun wel anders, V9 of V10 van ZTE bijvoorbeeld.

En wat dat team s/viewer betreft, kan best dat dat bij meer mensen goed gaat, maar de enige die dat hier vaak vermeld ben jij.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

alsof sagemcom daar de schuld altijd van is 

het ligt ook aan wat de provider (die mede verantwoordelijk is voor de werking van het modem/router) doet met de firmware van het apparaat

Verwijderd account
Niet van toepassing

Wat ik heb begrepen is dat de fabrikant ook altijd wel meewerkt aan de firmware maken.

Maar het zal ook wel deels hardware matig liggen.Sagemcom is vrij gevoelig voor herstarten,

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Verwijderd account Als er zoveel problemen mee waren als jij benoemd, dan zag het hier zwart van de meldingen en dat is niet het geval.

 

"Ook de wifi van de Sagemcom geeft zo nu en dan verbindingsproblemen"

Welke bedoel je, want ik kan er zo snel geen vinden op dit forum.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Bert,

er was wel een topic waarin een laptop van een klant wel verbond met een Arris/Compal maar niet met een sagemcom.Tot op heden niet opgelost, maar ik kan het niet zo 123 vinden.De verbinding maken problemen vallen wel mee, geef ik toe.Bij KPN is dat veel erger.Maar ja, er zitten gewoon bugs in nieuwe modem en ook in de sagemcom.Komt ook een beetje door mijn eigen slechte ervaring met dat ding dat ik er zo negatief over ben.Maar voor mij is het gewoon technicolor, dat blijft toch gewoon het beste spul😉

En bij KPN is het sagemcom modem gewoon wel rotzooi, maar KPN is uberhaupt minder dan een paar jaar terug:

Visser__0-1674387195818.png

 

Peter36
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Bert, de pods zijn draadloos verbonden. Ik heb ook even 1 pod bedraad aangesloten maar geen verbetering.

 

Peter36
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb de modem direct aangesloten maar helaas geen verbetering

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19177Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @Peter36 en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je problemen ervaart met de draadloze verbinding sinds de omruiling naar het nieuwe modem! Je hebt zo te lezen al behoorlijk wat adviezen gekregen van de hier aanwezig experts. Alleen ik begrijp uit je laatste bericht dat je ook nu nog geen verbetering merkt. Ik heb zelf in de eerste plaats ook even een blik geworpen op de verbinding. De connectie tussen het modem en ons netwerk ziet er verder prima uit en daar zie ik dan ook geen beperkingen terug. Uit je verhaal begrijp ik dat het hier ook specifiek om de draadloze verbinding gaat die sinds de omruiling niet optimaal is. 

Om echt even alle na te lopen en uit te sluiten is mijn verzoek om het modem in eerste plaats eens naar fabrieksinstellingen te resetten. Wacht daarna tot het modem online is en volledig is opgestart. Doorloop daarna opnieuw de SmartWifi app installatie en koppel de WifiPods opnieuw. In de SmartWifi App kun je het draadloze netwerk vervolgens optimaliseren. Test daarna of de draadloze verbinding goed werkt. Werkt het nog niet naar wens, kijk dan of het lukt om het op te lossen aan de hand van dit stappenplan. 

We horen graag of het aan de hand van deze tips lukt om het probleem op te lossen. Mocht het niet lukken, dan denken we graag met je mee en kijken we welke vervolgactie er nodig is. 

Peter36
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Paul, ik heb vandaag jouw tips doorgevoerd en alles werkt weer perfect! Snelheid is 347Mbit. Erg blij mee. Erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19177Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Peter36 Super! Ontzettend fijn om te lezen dat het probleem is opgelost aan de hand van de gegeven tips. Mooi dat de snelheid nu weer optimaal is. Laat je het weten als wij verder ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic