1
Vraag
2
Reacties
Wallgarden

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Wifi snelheid erg matig

Hallo,

Ik heb een abo voor 300mbs. Mijn modem is een Copal Connectbox (de witte) van Ziggo; Met een kabel haalt mijn laptop (5 jaar oud) ca 250mbs. Mijn wifi op diezelfde laptop en mijn IphoneXs haalt noot meer dan 40 mbs; gemiddeld 25mbs.

Ik vind die wifi snelheid erg matig. Welke snelheid halen jullie?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@Bert, als wifi 5GHz en bekabeld wel de juiste snelheid leveren heeft het geen zin om het modem signaal te controleren. Het probleem zit in de 2.4GHz verbinding tussen de apparatuur en het SmartWifi modem (voorheen Connectbox).

 

Deze (verouderde) techniek levert inderdaad minder goede snelheden en is erg afhankelijk van omgevingsfactoren. Dat je vroeger 185Mbps haalde met deze techniek geeft geen garantie dat dat nu nog steeds kan. De 2.4GHz frequentie is nu eenmaal erg druk bezet, niet alleen door wifi netwerken maar ook andere technieken maken hier gebruik van en dat zorgt voor drukte + interferentie en dus vertraging van je wifi.

 

5GHz is de uitkomst, je kunt bijvoorbeeld 5GHz adapters kopen voor apparaten die een USB poort hebben (of een nieuw apparaat die wel 5GHz ondersteunt). Vraag je daarbij wel af of je die snelheid ook echt nodig hebt op dat apparaat, want 300Mbps ipv 40 op de PC op zolder die je alleen af en toe gebruikt om een mailtje te versturen heeft natuurlijk geen meerwaarde.

Bekijk in context

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dag Mark en Bert,

 

Heb zojuist een 5Hz Usb WiFi adapter gekocht (T3U). Geplaatst op m'n laptop en...........?

Supersnel!!!!

289Mbs download en 33 Mbs upload.

 

Iedereen met de hiervoor door mij geschetste problemen raad ik aan niet te gaan morrelen aan je instellingen maar gewoon een 5Ghz adapter te aanschaffen en je wordt weer blij.

Dank heren.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Met de Connectbox had ik altijd 500+ download via wifi met een 500/40 abonnement.

 

Ik zou in jou geval eens proberen om de 2,4 en 5 GHz een aparte SSID/wifinaam te geven en dan met de apparaten die 5 GHz aankunnen, met de 5 Ghz verbinden.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Wallgarden,

Jammer dat de wifi snelheid in de praktijk een beetje tegenvalt. Vaak is er veel te verbeteren met simpele instellingen. Heb je de tip van @Bert al getest?

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ja Rikst, dat heb ik geprobeerd. Welhaast geen verschil tussen beide.

Snelle WiFi?

Ik ben echt teleurgesteld.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Wallgarden Wat voor draadloze snelheid behaal je als je via de 5 Ghz wif-frequentie test vlak naast het modem? Controleer ook of er apparaten in de buurt van het draadloze modem staan die het draadloze signaal (2.4 & 5.0 Ghz)  kunnen verstoren. Houd er ook rekening mee dat het type draadloze apparaat waarmee getest wordt ook bepalend is voor de theoretische maximum draadloze snelheid. Een apparaat met een ouder type draadloze netwerkkaart (A,B,G) zal een lagere snelheid behalen dan apparaten die ook de nieuwe N en AC netwerkstandaarden ondersteunen. 

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Paul, ik heb zojuist getest met mijn Iphone Xs en de app Speedtest op 1.5 meter afstand van het modem.

Met 2.4 Ghz bereik ik de volgende snelheden: 40Mbs download en 23Mbs upload.

Met 5 Ghz zijn deze waarden resp. 300Mbs en 30Mbs. Aanzienlijk sneller dus en ok.

Helaas zijn mijn meeste apparaten niet geschikt voor 5Ghz,maar wel voldoen aan de N netwerkstandaard.

Hoe is het grote verschil (factor 10) tussen 2.4 Ghz en 5Ghz te verklaren en wat is er aan te doen om die 2.4 Ghz te verbeteren?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wallgarden Even kort door de bocht.

De snelheid hangt ook nog vanaf hoeveel antennes er in het apparaat zitten waarmee je een wifi verbinding wil en hoe groot de antennes zijn en of het apparaat MIMO kan gebruiken.

Dat kan een verschil maken in de 2,4 GHz van 40 tot 400 Mbs.

5 GHz kan van 75 tot 1300 Mbs vanwege dezelfde redenen.

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Bert, getest met IPhone XS. Dus zelfde antennes. 2.4Ghz = 40 Mbs.

5 Ghz = 300 Mbs.

Een enorm verschil, hoe kan dit? Hoe kan ik de 2.4Ghz snelheid verbeteren?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wallgarden 2,4 GHz kan op zich wel sneller, maar je iPhone XS is hier de bottelnek en bereikt wat hij maximaal kan bereiken met zijn maximaal 2 kanalen.

Als je met een ander apparaat de wifi zou testen, die meer data tegelijk kan verwerken en/of meer antennes, dan kom je een stuk hoger uit.

 

2,4 GHz techniek is nu eenmaal een langzamere techniek, dan de 5 GHz techniek.

2,4 is wel sterker en komt een stuk verder, maar is langzamer.

5 GHz is sneller, maar komt veel minder ver.

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Bert, allemaal duidelijk. 

Mijn punt is en blijft, niemand kan daar voor mij een redelijke verklaring voor geven, hoe het kan dat van mijn beloofde 300Mbs maar zo'n 30Mbs overblijft op mijn laptop. Die laptob heeft ook al eens 185Mbs opgeleverd.

Mogelijk dat smart WiFi de oorzaak is van verminderde snelheid. (automatische verdeling van capaciteit?). Sinds smart WiFi heb ik bovendien ook meermalen per dag (ca 5-10x) kortstondig (tot ca 60sec) een wegvallen van de gehele verbinding.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

300 Mbit/s belofte is alleen bekabeld aan het modem.

Geen één provider beloofd de volle snelheid via wifi.

 

Je apparatuur kan ook verbinding hebben met de 2,4 GHz en kiest zelf voor de 2,4 GHz.

Zet de Smartwifi eens uit en geef 2,4 en 5 GHz ieder een andere naam en kies dan de 5 GHz als verbinding.

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Beste Bert,

Het is me duidelijk dat 300Mbs gegarandeerd wordt indien alleen bekabeld. Maar dat er op 2.4Ghz slechts 30-40Mbs overblijft, lijkt me niet goed. Nogmaals eerder had ik 185Mbs!

 

Nu moet smart WiFi weer uit, terwijl door Ziggo dit als een summum wordt gepresenteerd. Ik heb er een slecht gevoel bij allemaal. Ook die drop-outs staan me helemaal niet aan.

Fijn dat je meedenkt. Suggesties voor dezelfde problemen kom ik ook veelvuldig op de Ziggo community tegen maar ik zie zelden een rreactie dat het heeft geholpen. Het lijkt me een "rommeltje" te zijn geworden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@Bert, als wifi 5GHz en bekabeld wel de juiste snelheid leveren heeft het geen zin om het modem signaal te controleren. Het probleem zit in de 2.4GHz verbinding tussen de apparatuur en het SmartWifi modem (voorheen Connectbox).

 

Deze (verouderde) techniek levert inderdaad minder goede snelheden en is erg afhankelijk van omgevingsfactoren. Dat je vroeger 185Mbps haalde met deze techniek geeft geen garantie dat dat nu nog steeds kan. De 2.4GHz frequentie is nu eenmaal erg druk bezet, niet alleen door wifi netwerken maar ook andere technieken maken hier gebruik van en dat zorgt voor drukte + interferentie en dus vertraging van je wifi.

 

5GHz is de uitkomst, je kunt bijvoorbeeld 5GHz adapters kopen voor apparaten die een USB poort hebben (of een nieuw apparaat die wel 5GHz ondersteunt). Vraag je daarbij wel af of je die snelheid ook echt nodig hebt op dat apparaat, want 300Mbps ipv 40 op de PC op zolder die je alleen af en toe gebruikt om een mailtje te versturen heeft natuurlijk geen meerwaarde.

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dank Mark en ook Bert,

 

Ik zal maar eens op aangeven van Mark een 5Ghz usb adapter aanschaffen en zien wat dat brengt.

Het resultaat zal ik melden.

 

Wallgarden
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dag Mark en Bert,

 

Heb zojuist een 5Hz Usb WiFi adapter gekocht (T3U). Geplaatst op m'n laptop en...........?

Supersnel!!!!

289Mbs download en 33 Mbs upload.

 

Iedereen met de hiervoor door mij geschetste problemen raad ik aan niet te gaan morrelen aan je instellingen maar gewoon een 5Ghz adapter te aanschaffen en je wordt weer blij.

Dank heren.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Wallgarden Dankjewel voor de terugkoppeling! Wat ontzettend fijn dat de draadloze verbinding supersnel is met de aangeschafte 5Ghz USB wifi- adapter. Heel veel draadloos surfplezier gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic