1
Vraag
2
Reacties
Djel

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi snelheden na nieuwe modem en wifiboosters nog steeds instabiel

Goedendag,

 

Mijn wifi-snelheden zijn nog steeds erg laag, vaak +- 10Mbps. Ik heb een nieuwe connectbox ontvangen + TP-link Deco M4. Ik heb het Mesh-netwerk ingesteld en de wifi signalen op de modem uitgezet. Alle wifi signalen gaan dus via de wifiboosters. De modem staat wel in een kastje, maar de hoofd wifibooster is aangesloten met UTP en staat hoog in de ruimte, aangezien de wifi op de modem uitstaat, lijkt me dat ook geen probleem.

 

Per speedtest kan het erg verschillen wat mijn snelheden zijn. Soms haal ik nog op sommige apparaten wel acceptabele snelheden. Op dit moment heb ik alleen 5ghz aanstaan, 2.5ghz is ook erg traag. Ik zit zelf te denken dat het aan de coax kabel ligt?

 

Iemand tips of ideeen wat ik kan proberen, in mijn ogen heb ik al van alles geprobeerd. Zie verder ook de foto's

 

Groetjes,

Djel

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Om te beginnen kun je de splitter en kabels vervangen, dat levert waarschijnlijk al een sterke verbetering op. Het AOP kan daarna nog vervangen, hiervoor is wel een monteursafspraak noodzakelijk gezien dit onder de verantwoordelijkheid van Ziggo valt.

 

Voor het modem wordt een kabel van 1,5 meter geadviseerd, de kabel uit de link is echter prima. Voor de TV/decoder heb je dan nog deze IEC/IEC-kabel nodig.

 

De POA-01-B beschikt niet meer over een F-aansluiting voor het modem. Je kunt ook overwegen om een POA-254 te bestellen, deze beschikt wel over een F-aansluiting maar is niet geschikt voor de Mediabox XL of oudere interactieve decoders.

 

Al met al bijna 70 euro aan aansluitmateriaal. Ik zou in dit geval adviseren om alles door een monteur te laten vervangen, inclusief het AOP. Dan is alles in een keer up-to-date.

Bekijk in context

9 Reacties 9
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het aftakelement (UMU-1006) en de kabels naar modem en TV/decoder zijn verouderd en aan vervanging toe. Een nieuwe splitter POA-01-B met IEC/F-kabel en IEC/IEC-kabel van 1,5/3/5 m. kunnen kosteloos worden toegestuurd. Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) is verouderd en wordt idealiter vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Ervaar je ook lage snelheid op ethernet (bekabelde verbinding) direct op het SmartWifi modem? Zijn de Deco units in AP mode geconfigureerd (zie deze instructies, stap 11)?


Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Djel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Tobias,

 

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb net een relatief nieuwe laptop direct op de modem aangesloten en ook daar haal ik maar +- 20Mbps.

 

Ik heb de Deco units in AP gebruikt en in Router mode, ik zal ze nu weer terug zetten naar AP, maar dat maakte voor zover ik zag geen verschil in snelheden.

 

Zie screenshots voor up- en downstream.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is het vermogen laag en is zeer duidelijk instraling van 4G en 5G zichtbaar, op bepaalde kanalen is de MER (signaal/ruis-verhouding) te laag (< 35 dB) en de CER (RS errors) zeer hoog. Hierdoor staat het modem in partial bonding, niet alle 24 kanalen kunnen worden gekoppeld. Deze signaalproblemen houden verband met het verouderde aansluitmateriaal en zijn vrijwel zeker ook de oorzaak van de lage snelheden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Wat is de lengte van de TV-kabel? Een IEC/IEC-kabel van 1,5/3/5 meter is kosteloos.

Djel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vanaf mijn AOP heb ik 10m kabel naar de tv en 10m kabel naar de modem. Ik kan de modem nog wel dichterbij AOP zetten, maar liever niet. Op de tv heb ik overigens geen problemen.

 

Ik ben van plan om deze kabel te bestellen F-connector kabel - Serie: Hirschmann F-FKAB5, Aansluiting 1: F-quick male, Aansluiting 2: F-quick m...

 

Als ik het goed begrijp heb ik dan nog een POA-01-B nodig, die is zelf makkelijk te installeren?  Een btv 01-SET MOET door een monteur gedaan worden, of zijn die ook zelf te installeren?

 

Thanks!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Om te beginnen kun je de splitter en kabels vervangen, dat levert waarschijnlijk al een sterke verbetering op. Het AOP kan daarna nog vervangen, hiervoor is wel een monteursafspraak noodzakelijk gezien dit onder de verantwoordelijkheid van Ziggo valt.

 

Voor het modem wordt een kabel van 1,5 meter geadviseerd, de kabel uit de link is echter prima. Voor de TV/decoder heb je dan nog deze IEC/IEC-kabel nodig.

 

De POA-01-B beschikt niet meer over een F-aansluiting voor het modem. Je kunt ook overwegen om een POA-254 te bestellen, deze beschikt wel over een F-aansluiting maar is niet geschikt voor de Mediabox XL of oudere interactieve decoders.

 

Al met al bijna 70 euro aan aansluitmateriaal. Ik zou in dit geval adviseren om alles door een monteur te laten vervangen, inclusief het AOP. Dan is alles in een keer up-to-date.

Djel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel! Dan ga ik een afspraak maken met de servicemonteur

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @Djel

 

Wat waanzinnig frustrerend dat na de komst van het nieuwe modem het nog niet helemaal soepel loopt met de verbindingen. Mooi om te zien dat je in dit topic goed op weg geholpen wordt. 

Ik begrijp dat er een afspraak met de monteur ingepland moet worden. Heb je dit al geregeld of kan ik je daarbij nog helpen? 🙂

Djel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Marije,

 

De monteur is inmiddels langs geweest en alles werkt weer zoals het hoort! Ik heb nu wel goede snelheden!

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Ah! Super dat de monteur zelfs al is langs geweest en het euvel is verholpen @Djel. Bedankt voor jouw terugkoppeling 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic