1
Vraag
2
Reacties
Analoger

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Wifi signaal slecht

Dag allemaal, wat leuk dat u er bent.

 

Toch maar even beginnen met een vrolijke zin want voor de rest wordt ik er niet vrolijk van. 

 

Laat ik eerst zeggen dat ik geen computer expert ben of over de moeilijke termen schat beschik. Just a simple guy wat alles net aan snapt zolang duidelijk is. 

 

Situatie, jaren 80 huis. Internet en tv komen uit de muur aan buitenmuur. Dus niet via de meterkast. Nu staat er een witte Wifi Modem die al onder de Smart Wifi valt. Deze week reeds twee Wifi Pods aangeschaft en aangesloten. Wifi singaal nu door het hele huis. Maar singaal sterkte bij Speed Test is nog al matig. Dicht bij Modem is die rond de 200 Mbps. Benede verdieping ligt er wat onder. Maar boven komt hij vaak niet verder dan 40Mbps (max) en is ook geen enkel moment het zelfde. Meestal komt die niet verder dan laag 20Mbps-ers. Is dit iets wat juist is? Vindt het zo een groot verschil? Zijn er hier ook oplossingen voor? 

 

Dank!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Analoger  schreef:

Samsung NP915S3G...


Er zijn meerdere types van de NP915S3G. De eerste is van medio 2013 en de laatst is van begin 2015. Het is dus een vrij oude laptop, met dus wat oudere wifi mogelijkheden met 2,4GHz 802.11n.

Zijn de smartphone en de tablet misschien veel nieuwere apparaten en hebben dus veel nieuwere wifi hardware ( b.v. ook 5 GHz wifi )?

Bekijk in context

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Mijn oplossing is uiteindelijk geweest dat de Wifi Pod nu in de hal hangt. Werkt beter. Al bleef de laptop maar weinig snelheid houden en lastig doen. Tablet en Laptop geruimd en is nu een Samsung Galaxy S8 Tab 2022 voor in de plaats gekomen. Alles in 1 en alles doet het nu zoal ik wou. 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Hallo @Analoger 

Als je de Wifi pods draadloos hebt geplaatst moet je die niet plaatsen waar het wifi signaal al zwak was. Een vuistregel is om Wifi extenders/repeaters ongeveer halverwege modem en computers/smartphones etc. te plaatsen. EIgenlijk plaats je een Wifi pod op een plaats waar het Wifi signaal van het modem nog redelijk tot goed is.

 

Naarmate er meer Wifi signalen in de omgeving zijn zal dat ook een verstorend effect hebben.

 

Als Wifi pods/extender/repeaters geen extra wifi kanaal hebben om contact met het modem te onderhouden zal de mogelijke snelheid halveren. Van modem naar wifi repeater naar wifi repeater blijft er dan zelfs nog maar een kwart van de snelheid over. Als het enigszins  mogelijk is sluit de pods bedraad aan.

 

Speedtest meet alleen de snelheid die nog haalbaar is niet de sterkte van het signaal. Het is meer afhankelijk van de techniek en gebruikte Wifi protocollen welke snelheid nog haalbaar is. Voor het controleren van de signaal sterkte en drukte van Wifi signalen geven wifi analyser apps op PC/laptops en android gebaseerde smartphone/tablets een beter en aanvullend overzicht.

 

 

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Heej hooi,

 

Bekabeld gaat in dit huis niet lukken zonder grote veranderingen. Wifi Pods heb ik er eentje rechtstreeks boven de Modem hangen op 1e verdieping. 2e op de 1ste verdieping op de kamer waar het singaal het meest nodig is. Het singaal qua Wifi is goed (kamer die vroeger buiten bereik was is nu geheel gedekt. Alleen de internet sterkte is zo zwak. Op laptop het zwakst. Kijk tv via internet en die happerd vaak/moet vaak nadenken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Waar bestaat het plafond en de muren uit?

Hout of beton of zilverfolie onder laminaat of iets dergelijks?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Analoger 

De Wifi pod die in de kamer is geplaatst waar die het meest nodig is , moet je dichter bij het modem plaatsen, bijv in de gang, trapgat of naastgelegen kamer. Die pod kan wel een goede dekking geven maar als het signaal vanaf het modem al zwak is kan het die in kwaliteit niet verbeteren. Het is dus nu een sterk signaal in die kamer maar de kwaliteit van de verbinding tussen modem en pod zal nog slecht zijn.

 

De pod direct boven het modem is misschien weer te dichtbij het modem, verplaats die ook naar de gang, trapgat of naastgelegen kamer.

 

De opmerking van Bert is ook van belang.

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Plafond bestaat uit beton. 

 

De Pods zitten op de enige plekken waar ik ze kan plaatsten. In het huis is weinig mogenlijk qua stopcontacten etc. Ik zal er eentje uithalen en proberen met eentje in het trapgat.  

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Analoger  schreef:

...Laat ik eerst zeggen dat ik geen computer expert ben of over de moeilijke termen schat beschik. Just a simple guy wat alles net aan snapt zolang duidelijk is...


Misschien ten overvloede, maar een sterk wifi signaal zegt helemaal niets over de snelheid van een internet verbinding, die via die wifi ( verbinding ) gaat! Want als de pods zelf een slechte verbinding met elkaar of met de Ziggo modem/router hebben, dan is het probleem niet de wifi, maar de slecht verbinding naar het internet.

U kan b.v. wel het sterkste wifi signaal en de snelste wifi verbinding hebben, maar als dat wifi punt ( = de pod ) zelf een slecht verbinding met het internet heeft, dan gaat over die supersnelle wifi verbinding, maar heel weinig internet data.

Zoals in de hieronderstaande logjes al is vermeld, moeten de pods ( de zeshoekige of Deco's ) ook niet daar geplaatst worden worden waar geen wifi ontvangst meer is ( want dan hebben de pods ook geen ontvangst ), maar moeten de pods daar geplaatst worden waar nog wel goede ontvangst is. Zoals in onderstaand schema.

Wifi pod opstelling.png


Ps. Als u de pods m.b.v. een netwerkkabel aansluit, dan hoeven de pods geen wifi verbinding met elkaar te  hebben en dan mag de onderlinge afstand zo groot zijn als u zelf wilt. Dat is ook waarom het bekabeld aansluiten van pods altijd de voorkeur heeft en u de beste/snelst/stabielste internet verbinding levert.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Analoger  schreef:

Plafond bestaat uit beton. 

 

De Pods zitten op de enige plekken waar ik ze kan plaatsten. In het huis is weinig mogenlijk qua stopcontacten etc. Ik zal er eentje uithalen en proberen met eentje in het trapgat.  


@Analoger De pods hoeven niet per se in een stopcontact, hier zitten ze alle 3 in een verlengsnoer, dat scheelt ruimte op krappe dubbele stopcontacten.

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik zou hem boven op de kast kunnen neer leggen dan. Zal eens kijken wat hij doet als ik hem alleen in de hal er in prik. En wat er gebeurd als ik hem boven op de kast neer leg.

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Tussenstand,

 

Ik heb de WifiPod in de hal boven aan de trap gehangen. Andere heb ik uitgeschakeld.

 

Smartphone geeft download +-100 aan.

Tablet geeft download +- 100 aan.

Laptop geeft download +- 50 aan.

 

Upload allen 3 +- 35 

 

Gemeten met de Ziggo speed test en app Wifi analyzer.

 

Zal dit een geval zijn dat ik me wellicht kapot staar op de laptop? Die is +- 5jaar oud.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Welke laptop is het precies? @Analoger 

Dan kunnen we kijken wat er qua verbindingen mogelijk is met die laptop.

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Samsung NP915S3G

 

Dank je voor de moeite

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Analoger  schreef:

Samsung NP915S3G...


Er zijn meerdere types van de NP915S3G. De eerste is van medio 2013 en de laatst is van begin 2015. Het is dus een vrij oude laptop, met dus wat oudere wifi mogelijkheden met 2,4GHz 802.11n.

Zijn de smartphone en de tablet misschien veel nieuwere apparaten en hebben dus veel nieuwere wifi hardware ( b.v. ook 5 GHz wifi )?

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Lees meer
 

2013....... Dan is de laptop nog ouder dan verwacht...... jeetje wat gaat de tijd snel.

 

Tablet en smartphone zijn nieuwer dan 4 jaar 

Analoger
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Mijn oplossing is uiteindelijk geweest dat de Wifi Pod nu in de hal hangt. Werkt beter. Al bleef de laptop maar weinig snelheid houden en lastig doen. Tablet en Laptop geruimd en is nu een Samsung Galaxy S8 Tab 2022 voor in de plaats gekomen. Alles in 1 en alles doet het nu zoal ik wou. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic