1
Vraag
2
Reacties
Mvdv1994

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wifi problemen met de deco torentjes

Ik heb even een vraag. Ik heb een abbonement met 600mbps bekabeld haal ik dit ook! Alleen mijn wifi schommelt tussen de 50 en de 150 in de slaapkamer en tussen de 150 en 250 in de woonkamer. Bij de meterkast kom ik tot 500mbps. Ik heb de wifipods ook geprobeerd helaas werken die nog slechter. De deco's heb ik al op de juiste instellingen staan zoals acces enzovoort. Modem wifi staat ook uitgeschakeld. Mijn probleem is dat ik via wifi bel en hij gewoon automatisch ophangt in belangrijke gesprekken! Heb een samsung s21 dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Iemand tips?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem is opgelost. Heb de deco's met internetkabel verbonden!

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Hoe zijn de Deco AP's met elkaar verbonden? Indien via Wi-Fi, wat zijn de onderlinge afstanden en obstructies?

 

Mogelijk vind je een oplossing in de Leidraad voor TP-Link DECO.

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De 1e deco zit in de meterkast met een internetkabel aan de router. De overige 2 op stroom en dus via Wifi. 1 staat op ongeveer 5 tot 6 meter op de zelfde verdieping. De andere staat op de slaapkamer op een 3 tot 4 meter afstand.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op het beginscherm van de Deco-app kun je op de wereldbol tikken, dan worden de AP's getoond. Welke signaalsterkte wordt getoond voor de AP's die draadloos verbonden zijn?

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gang naast de modem: download 7kbps upload 5 kbps.

Slaapkamer: download 12kbps upload 10kbps

Woonkamer: download 14kbps upload 14kbps

 

Maar schommelt wel een beetje zie ik maar wel heletijd boven de 1 kbps.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik bedoelde de signaalsterkte van Wi-Fi, dit wordt onder deze (actuele) snelheden getoond.

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Excuus 2.4/5ghz en de wifibalk geeft aan 2 volle streepjes van de 3.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Geldt dit voor beide draadloos verbonden AP's? Het geeft in elk geval aan dat de link tussen de AP's niet optimaal is.

 

Kun je controleren of 'Fast Roaming' en 'Beamforming' zijn ingeschakeld onder de geavanceerde instellingen?

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Klopt bij allebij de deco's geeft hij dit aan! Fast roaming en beamforming staan allebij ingeschakeld.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mijns inziens zijn de snelheden die je aangaf te halen nog steeds goed, om dit te verhogen moeten de onderlinge links tussen de AP's verbeterd worden, een meter verplaatsen kan al voldoende zijn. Hier kan ik geen verdere tips over geven zonder de layout van de woning te zien.

 

Het is mogelijk dat tijdens bellen de verbinding werd verbroken door roaming van het ene naar het andere AP, je kunt dus nog testen met de instelling 'Fast Roaming' uitgeschakeld, al zou dit op een modern apparaat als de S21 geen problemen moeten opleveren.

 

Tenslotte kun je nog de Leidraad voor TP-Link DECO doorlezen.

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Alle opties geprobeerd. Deco in de woonkamer kan niet verder van de tv omdat ik de deco internet outpout gebruik naar de tv toe. Verder de deco boven staat al op een positie het dichts op de andere deco versterkers. Ze zitten nu op nog geen 5m van elkaar af alles binnen 5 meter dus. En als im de roaming uitzet merk ik helaas geen verschil.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je al geprobeerd of bellen via Wi-Fi nu beter gaat?

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja had ik geprobeerd valt af en toe gewoon weg of hij hangt automatisch op

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Gebeurt dat ook als je vlakbij het AP in de woonkamer staat? Dit om eventuele problemen met roaming en de draadloze backhaul tussen de AP's zoveel mogelijk uit te sluiten.

 

Je kunt dit ook testen op de SSID van de modemrouter, die zou je dan tijdelijk weer moeten inschakelen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Mvdv1994,

Wat onhandig dat je gesprekken nu zo abrupt beëindigd worden! Ik snap dat je daar een oplossing voor wilt. Kun je antwoord geven op de laatste reactie van @tobiastheebe? Dan kunnen we door met de analyse 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk gelijk duidelijk of er problemen zijn en/of het station wel/niet toe te voegen is.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.


Als u een Windows laptop/desktop hebt, dan kan u met het DOS commando 'Netsh WLAN show interface' exact zien, hoe de wifi verbinding desktop/laptop<>wifi station is. Zo kan u achterhalen hoe goed dat gedeelte functioneert en/of dat een probleem is.

Netsh WLAN show interface 2a.png

Mvdv1994
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem is opgelost. Heb de deco's met internetkabel verbonden!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic