Santing

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wifi problemen: Hoe krijg ik 2.4Ghz en 5Ghz weer los?

Sinds ik vandaag de wifi pods heb geïnstalleerd is 5ghz en 2.4 GHz netwerk samen gegaan. Al mijn domotica werkt op de 2.4ghz en werkt nu niet meer omdat ik met aanmelden niet de optie 2.4ghz kan kiezen. Hoe krijg ik weer 2 aparte kanalen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Santing Ik ben toch nog even in de gegevens gedoken omdat ik niet kon ontdekken wat er nou precies mis ging. Inmiddels wordt het mij wel duidelijk. Ik zie namelijk dat je naast de bestelde Pods ook al de Deco M4 afnam. Deze twee gaan sowieso niet lekker samenwerken. Zal ik de SmartWifi pods voor je opzeggen? 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Maakt de domotica geen verbinding als je de algemene SSID/wifinaam kiest en de beveiligingssleutel invoert?

 

Met de pods, wat een mesh systeem is, kun je geen apart 2,4 en 5 GHz kiezen.

Santing
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

dat klopt maar met het instellen via de app kreeg ik een melding dat de wifi geoptimaliseerd moest worden. en na deze voltooid is was de 2.4 en 5ghz netwerk samen gegaan. Maar omdat ik alles opnieuw moet instellen en moes resetten kan ik ze nu niet meer aanmelden via de bij horende app. Want in de installatie moet ik dus mn telefoon met de 2.4 ghz netwerk verbinden maar dat kan dus niet omdat door de optimalisatie krijg ik elke keer 5ghz op de telefoon.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Santing Ik snap iets niet, hier kan ik met de 5 GHz op de telefoon ook de app gebruiken en zien hoe één en ander aan welke pod is aangesloten.

 

Als je eenmaal alles geïnstalleerd hebt, kun je daarna niets meer instellen of opnieuw beginnen.

De pods zijn dan aangemeld aan het modem en dat is niet terug te draaien.

 

Opnieuw installeren zou ook geen zin hebben, omdat de pods niet werken zonder geoptimaliseerd netwerk, want dan werkt het mesh systeem niet en de pods werken alleen via het mesh systeem, met als beheerder het modem met een wifi en/of netwerkkabel verbinding met de pods.

De pods zijn geen access points die je apart in kunt stellen.

Santing
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

klopt om het te benaderen maak het niet uit welke ghz netwerk je heb,maar om het te installeren wel. en voordat ik de pods installeerde had ik dus de beide apart. nu heb ik de pods verwijderd en de modem helemaal gereset maar alsnog krijg ik de 2.4 ghz niet werken ondanks dat die aanstaat in de modem.

ik gebruik zelf stekkers van nooie die gebruiken dus 2.4ghz netwerk en kunnen niet aangemeld worden op 5

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Santing Het pod/modem mesh systeem heeft 2,4 GHz en 5 GHz beiden werken onder 1 SSID/wifinaam, dus apparaten die 5 GHz gebruiken en apparaten die 2,4 Ghz gebruiken, kun je beide met dezelfde wifinaam verbinden aan de pods en het modem.

Ik heb hier 3 apparaten die alleen op 2,4 GHz draaien en die kan ik probleemloos aanmelden aan de wifinaam waar ook de 5GHz apparaten aan verbonden zijn.

 

Ik begrijp nu dat je de pods niet gebruikt en op het modem weer 2,4 en 5 GHz apart wilt zien.

Dat kan op de volgende manier, log in in je modem en zet onder Smart Wifi een vink voor Kanaal optimalisatie uitgeschakeld en klik op instellingen opslaan.

Hierna werkt het modem weer met 2,4 en 5 GHz apart en kun je ze aparte namen geven.

 

Als je dan de pods weer aansluit, vermoed ik dat die niet meer werken tot je in het modem weer Kanaal optimalisatie ingeschakeld aan vinkt.

 
Bert_0-1636572676214.png

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Welkom op de Ziggo Community @Santing

Goed dat je met de wifipods aan de slag bent gegaan!

Ik zie dat @Bert je te hulp geschoten is. Is het nog gelukt met zijn tips & tricks?

Santing
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de pods gelijks weer in de doos gestopt en die wachten weer tot ze retour gaan. Dat de netwerken samen gevoegd worden is prima maar de pods kan geen onderscheid maken met welke netwerk het apparaat nodig heb dus zijn ze niks voor mij

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Santing Ik ben toch nog even in de gegevens gedoken omdat ik niet kon ontdekken wat er nou precies mis ging. Inmiddels wordt het mij wel duidelijk. Ik zie namelijk dat je naast de bestelde Pods ook al de Deco M4 afnam. Deze twee gaan sowieso niet lekker samenwerken. Zal ik de SmartWifi pods voor je opzeggen? 

Santing
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat is prima want de deco's doen hun werk meer dan goed. En zolang je op de pods niet kan kiezen welk signaal naar welk apparaat moet zal je hier waarschijnlijk meer tegenaan lopen. want ik kon op me telefoon niet voor de 2.4ghz optie kiezen omdat me telefoon ook de ander ondersteund en ik hem niet kon forceren naar de 2.4

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even hardop meegedacht als in de Connectbox 5ghz tijdelijk wordt uitgezet gaat van de Pods 5 GHz dan ook uit? Zo niet dan moet deze optie worden toegevoegd, wat heeft de app voor nut als er niks kan worden ingesteld.

 

Mesh functionaliteit hoort los te staan van de bandsteering functie. Wat met de kanaal optimalisatie wordt ingeschakeld.

Santing
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee helaas niet want bij het aansluiten van de pods  moet je optie wifi netwerk optimaliseren aanvinken waardoor die 5ghz inschakeld en zonder optimalisatie werken ze niet. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het blijft een vreemd systeem zeker met dat achterliggende cloud gebeuren. 

 

Nuttige functionaliteit is er op deze manier niet, in de smartwifi app, niet zo smart als de naam doet denken, hopenlijk is dit wel door de producttesters genoemd en komt dit er in een update.

Dat is dan een plus voor TP link bij een aantal Deco modellen kan 5 ghz tijdelijk worden uitgeschakeld via de app.

 

Ook in de Netgear Orbi mesh systemen kan 2,4 of 5 ghz worden uitgeschakeld.

 

Het is ook een probleem van de iot apps die niet alleen vereisen met hetzelfde accespunt te zijn verbonden maar ook dezelfde band.

 

Ps er zijn een aantal wifi scan/manager apps waarmee je kan kiezen voor 2,4 ghz zoals voor android de app van Farproc.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Santing Gelukkig, dat is fijn om te lezen. Ik heb ze net actief gezet en met dezelfde gang ook weer beëindigd. Per mail volgt nog even een bevestiging.

Kerkuil

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb hetzelfde probleem met CALEX lamp en Nedis plug beide 2.4 GHz en beide niet herkend op nieuwe zwarte modem. Zelfde voor een Android box. Vanmiddag monteur geweest, maar hij adviseerde dringend beide kanalen niet te scheiden en geoptimaliseerd te houden. Is er binnen Ziggo wel ergens overeenstemming over (ook over de Next mini tv box hoor ik verschillende verhalen)?

GOLDENLION67

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Als je  de kanaal optimalisatie uitschakelt en de en de 2.4 en 5 Ghz aparte namen geeft kun je nadat dit gelukt is de kanaal optimalisatie gewoon weer inschakelen heb ik ook gedaan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Kerkuil  schreef:

Ik heb hetzelfde probleem met CALEX lamp en Nedis plug beide 2.4 GHz en beide niet herkend op nieuwe zwarte modem. Zelfde voor een Android box. Vanmiddag monteur geweest, maar hij adviseerde dringend beide kanalen niet te scheiden en geoptimaliseerd te houden. Is er binnen Ziggo wel ergens overeenstemming over (ook over de Next mini tv box hoor ik verschillende verhalen)?


@Kerkuil Er zijn vele manieren om één en ander in te stellen in een modem / router en in eigen apparatuur.

Omdat veel mensen vaak niet weten hoe één en ander in stellen, wat met regelmaat te voorkomen problemen oplevert, is het advies om alles te laten zoals het standaard is.

Maar allerlei andere wifi instellingen werken net zo goed, dat is uitgebreid getest in de praktijk.

 

Als je zoekt op Google naar een apparaat, zul je er altijd verschillende verhalen over lezen, alleen staat er zelden bij wat de oorzaak is.

Vaak is het de aansluiting / bekabeling van de Next mini of instellingen in de eigen apparatuur.

In verhouding met de meer dan 300.000 Nexten mini die nu al uitgerold zijn, zijn er niet veel meldingen op dit forum.

Als er een groot probleem mee zou zijn, dan zou je hier duizenden meldingen voorbij zien komen.

Kleef

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb hetzelfde probleem. Het lijkt alsof ik moet kiezen tussen de pods of de Calex stekker. Beide tegelijk gaat dus niet.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Kleef , allereerst de beste wensen voor 2023.
 

Jammer dat je tegen vergelijkbare problemen aanloopt. Heb je inmiddels wel dit kunnen oplossen? Mocht je de hulp kunnen gebruiken van onze Community leden, laat het dan gerust weten door uit te leggen wat er aan de hand is bij je met de Calex stekker. Dan kijken onze gebruikers graag met je mee hierin.

Kleef

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hey Meindert. De Calex stekkers inmiddels geretourneerd, want ik kreeg het niet voor elkaar. Maar ik wil het tzt wel. Ik had de 2,4 Ghz en de 5 Ghz gescheiden en een aparte naam gegeven, maar uiteindelijk is het niet gelukt om de Calex smart stekker op de 2,4 Ghz frequentie te koppelen. Alles geprobeerd. Ik krijg mijn vinger er niet helemaal achter, maar het lijkt te maken te hebben met het gebruik van Smartpods en de Wifi optimalisatie. Ik probeer het nog wel een keer weer, maar dan zou een goede instructie welkom zijn.

Uitgelicht topic