Klaas Hofstra

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Wifi-printer via pc onvindbaar

Na de installatie van een nieuw SmartWifi modem door Ziggo lukt het niet meer om de Brother wifi-printer vanaf de pc (met bedrade internetverbinding) aan te roepen.

 

Ik heb de printer op de pc verwijderd via het configuratiescherm en opnieuw proberen toe te voegen met de originele installatie-cd van Brother. Tijdens de installatie wordt aangegeven dat er geen printers gevonden kunnen worden in het netwerk.

 

Vanaf een tablet lukt het alleen via Wifi-direct, dat gaat (voor zover ik het begrijp) zonder tussenkomst van de router.

 

  • De Brother-printer is vanaf de pc (via de installatie-cd of via direct toevoegen) niet te vinden in het netwerk.
  • De pc heeft wel toegang tot internet.
  • De printer maakt verbinding met de breedbandrouter en wordt, na inloggen op het modem, ook gewoon getoond (ipadres 192.168.178.102, dit adres staat ook op de display van de printer, opstartmethode 'automatisch' ).

Wie kan mij helpen?

 

Hartelijke groet,

Klaas

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste community-vrienden,

 

Je zult het niet geloven, maar gisteravond heeft de printer spontaan besloten om mij genade te verlenen en zich te laten vinden in het netwerk.

 

Alle tips en trucs die jullie hebben aangedragen heb ik, waar mogelijk, toegepast maar zonder resultaat. En nu spontaan een werkende printer. Ik hoop vurig dat modem en printer minstens veertig jaar meegaan zodat mij dit een volgende keer bespaard blijft.

 

Iedereen niettemin enorm bedankt voor het meedenken!

 

Hartelijke groet,

Klaas

Bekijk in context

34 Reacties 34
puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

welke versie van windows wordt er gebruikt?

 

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Welk type printer gaat het om? (aangepast, merk was al bekend). 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Hier hetzelfde fenomeen met nieuwe modems.

Ik heb de Brother als eerste aangesloten met een USB printerkabel op de PC en toen geïnstalleerd via de originele installatie software, kies tijdens de installatie voor de wifi verbinding.

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Het gaat om de Brother DCP-J562DW. Ik gebruik Windows 11.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik gebruik altijd de software van de website om de printer opnieuw te installeren - Compleet pakket:

Brother Brother DCP-J562DW drivers en downloads | Brother NL

 

dcp562dw_dut installatie handleiding_qsg.pdf (brother.com)

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ook de software van de website biedt geen oplossing, de printer wordt simpelweg niet gevonden in het netwerk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Hoe is alles verbonden, er is wezenlijk maar 1 reden hiervoor, dat de apparatuur zich niet binnen hetzelfde IP bereik bevinden. Die gedachte lijkt niet op te gaan lees ik nu de printer wordt wel in de verbonden apparaten lijst gevonden, met een standaard adres bereik.

 

Dat een tablet de printer enkel via wifi direct vind is al vreemd. Dat zou betekenen dat de printer niet via wifi is verbonden.

 Ik heb nog niet gelezen in de handleiding moet de wifi verbinding via de printer zelf worden ingesteld dan de printer verbinden alsof deze nieuw uit de doos komt.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Je noemt breedbandrouter in je tekst, heb je nog een router in je netwerk?

Of alleen de modem/router van Ziggo?

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@RoWi.Ik heb de printer met de router verbonden via wifi. Op de printer wordt de wifi ook getoond (SSID klopt, netwerksleutel klopt en de printer is zichtbaar en gekoppeld in het Ziggo-modem met ip-adres 192.168.178.020, verbinding Goed).

 

@Bert  Ik heb alleen een modem/router van Ziggo. De ellende is begonnen nadat door Ziggo het modem is vervangen.

 

Zowel pc, tablet als smartphone kunnen de printer vinden in het netwerk. Bij handmatige configuratie door het ip-adres 192.168.178.102 wordt aangegeven dat er geen apparaat met dat adres gevonden wordt.

 

PS. Wel fijn dat jullie zo actief reageren en meedenken, dank daarvoor.

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

In de bijlage een screenshot van de printer in het router-modem en eentje van de basisgegevens van het router/modem zelf.

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Tikfoutje in het voorvorige bericht:

Zowel pc, tablet als smartphone kunnen de printer NIET vinden in het netwerk.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Gebruikt u op de tablet de Iprint& scan app?

 Zie link en is de printer plugin aanwezig 

 

Behalve dat er geen koppeling is tussen het router deel en wifi deel zie ik geen aanwijsbare reden voor dit probleem, hooguit een defect in de Ziggo modem/router.

 

Welk model heeft u de Giga Connect box of een andere?

Voor mijn DCP 1610w heb ik de standaard Windows software gebruikt niks van brother zelf.

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Op de tablet en spartphone gebruik ik IPrint&Scan. Maar ook via IPrint&Scan wordt de printer niet gevonden in het netwerk. Ik kan dan alleen een verbinding opbouwen via wifi-direct. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De smartphone of tablet zijn ook met wifi verbonden en hebben ook een 192.168.178.xxx adres? Ps zie ook de aanvulling in mijn vorige reactie.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Klaas Hofstra klopt mijn vermoeden dat u met een modem test mee doet, dan zult u dit in een besloten deel verder moeten vragen. De getoonde afbeelding ziet er voor mij onbekend uit.

 

De printer staat wel continu aan en of in slaapstand?

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

Heb je de printer al eens verwijderd uit windows 11.

Daarna computer uitzetten, even wachten en dan weer aanzetten.

De printer zal dan automatisch worden toegevoegd aan windows.

Werkt het bekabeld aangesloten wel?

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Is er al geprobeerd om de wifi instellingen in de printer te resetten en opnieuw verbinding te maken?

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Sorry, ik heb geen idee wat je met modemtest bedoeld. Ik ben een standaardgebruiker met een printerprobleem, dus ik doe niet mee met een test of zoiets.

Klaas Hofstra
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De printer heb ik verwijderd uit Windows 11 maar ik kan deze niet meer toevoegen. Ik heb geen usb-kabel ervan dus het moet via wifi. De oorspronkelijke installatie was appeltje-eitje maar nu met het nieuwe modem wordt de printer niet meer gevonden in het netwerk.

Uitgelicht topic