1
Vraag
2
Reacties
meij026

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wifi password connectbox

Op verzoek van Ziggo moet ik overstappen naar de connectbox.

Ik kan daar wel het SSID van mijn huidige modem overnemen, maar het bijbehorende huidige password is niet in te voeren omdat het onvoldoende veilig zou zijn (geen hoofdletter en geen cijfer, wel meer dan 10 tekens).

Natuurlijk kan ik een ander password gebruiken, maar dit zou betekenen dat ik dat in al mijn wifi gekoppelde apparatuur (lampen, camera's etc etc) zou moeten aanpassen. 

Is het mogelijk om buiten de gebruikerssoftware in het modem dit alsnog aan te passen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marinus

Level 12
  • 658Posts
  • 25Oplossingen
  • 244Likes

@meij026 

Tijdelijke oplossing indien mogelijk (vraagt wel wat netwerkkennis als iets niet gaat zoals verwacht)

>> gebruik uw huidige/oude modem/router als accesspunt (eventueel op eigen subnet, NAT is dan wel lastig)

>> DHCP uitzetten op het oude modem/router (eventueel oude modem/router een eigen IP geven als dat niet automatisch gebeurt.)

>> LAN-kabel van nieuwe modem/router naar oude modem router aansluiten op de LAN poorten

>> nieuw SSID op nieuwe modem router

>> oud SSID op oude modem router met oude wachtwoord

>> in de loop der tijd alle SSID en wachtwoorden op apparaten aanpassen naar nieuw

>> oude modem/router uitzetten (bespaart ook weer stroom). 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Pasi

Level 18
  • 8013Posts
  • 446Oplossingen
  • 4204Likes

Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum. Waar Ziggo Moderators ( die met [Z]iggo voor hun naam ) doordeweeks vaak binnen 3 werkdagen langskomen in ieder nieuw topic. Zij hebben t.o.v. de Helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten, kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken, waardoor ze u beslist beter kunnen helpen dan de Helpdesk.

Ik snap uw probleem, maar ik verwacht niet dat Ziggo daarvoor ( een simpeler wachtwoord ) de firmware aanpast. De trend is juist naar betere én veiliger, dus complexere wachtwoorden! Er zit niets anders op, dan dat u overal de wachtwoorden aanpast.

Ps. sommige IoT apparaten accepteren niet alle karakters voor het password. Houdt u daar rekening mee voor het bedenken van een nieuw password.

meij026
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Denk niet dat er een firmware aanpassing nodig is. Naast de simpele user interface met beperkte instel mogelijkheden heeft de meeste apparatuur de mogelijkheid om voor users met diepgaande IP en Wifi kennis meer settings aan te passen. Daar was ik naar op zoek.

Pasi

Level 18
  • 8013Posts
  • 446Oplossingen
  • 4204Likes

@meij026  schreef:

Denk niet dat er een firmware aanpassing nodig is. Naast de simpele user interface met beperkte instel mogelijkheden heeft de meeste apparatuur de mogelijkheid om voor users met diepgaande IP en Wifi kennis meer settings aan te passen. Daar was ik naar op zoek.

Ik verwacht niet dat de ConnectBox die mogelijkheid heeft. Maar niemand is te oud om te leren, dus als u mij m.b.t. CB daarover wat kan leren, graag.....

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 5537Posts
  • 224Oplossingen
  • 4229Likes

Er zijn twee manieren om de instellingen van je modem aan te passen: via de SmartWifi app of via het instellingenmenu :interface_next_instellingen: (GUI) dat bij het kaartje of sticker van je modem zit.

Gebruikers met diepgaande kennis over IP en wifi weten óók waarom Ziggo niet voor de meest makkelijke weg heeft gekozen als het gaat om leestekens in een wachtwoord.

RoWi.

Level 20
  • 17349Posts
  • 737Oplossingen
  • 5756Likes

@meij026  schreef:

Is het mogelijk om buiten de gebruikerssoftware in het modem dit alsnog aan te passen?

Nee. Niet zonder aanpassing van de firmware/software.

De wachtwoord vereisten hebben niks met IP of Wifi kennis van doen, en zoals geschreven iemand met die kennis zou moeten weten waarom ingewikkelder passphrases noodzakelijk zijn. Zelfs een wachtwoord is niet echt genoeg een zin (Phrase) is beter.

Marinus

Level 12
  • 658Posts
  • 25Oplossingen
  • 244Likes

@meij026 

Tijdelijke oplossing indien mogelijk (vraagt wel wat netwerkkennis als iets niet gaat zoals verwacht)

>> gebruik uw huidige/oude modem/router als accesspunt (eventueel op eigen subnet, NAT is dan wel lastig)

>> DHCP uitzetten op het oude modem/router (eventueel oude modem/router een eigen IP geven als dat niet automatisch gebeurt.)

>> LAN-kabel van nieuwe modem/router naar oude modem router aansluiten op de LAN poorten

>> nieuw SSID op nieuwe modem router

>> oud SSID op oude modem router met oude wachtwoord

>> in de loop der tijd alle SSID en wachtwoorden op apparaten aanpassen naar nieuw

>> oude modem/router uitzetten (bespaart ook weer stroom). 

meij026
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Een 17 karakter wachtwoord is wiskundig gezien veiliger dan een van 10 met hoofdletter en cijfer. Het is overigens wel mogelijk de beveiliging geheel uit te zetten....

Inmiddels ontdekt dat het veranderen van het password lokaal wordt afgehandeld en niet met de server wordt gecheckt. Door het betreffende script op mijn laptop af te vangen en aan te passen voor het terug gestuurd wordt naar het modem, is het oude wachtwoord wel op te slaan, conform de WPA standaard.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic