1
Vraag
2
Reacties
RaymondF

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wifi optimalisatie en een gastennetwerk, kan dat in de weg zitten?

Hoi,

Ik maak gebruik van een connectbox, volgens mij van compal. iig zo'n witte nieuwe. Ik had nogal wat problemen met de stabiliteit van de wifi-verbinding op mijn televisies. Mijn vermoeden is dat de omschakeling van de 5ghz-band naar de 2.4ghz band niet goed gaat in mijn tv's (samsung, diverse modellen). Zodra het signaal slechter wordt verbreekt de tv de hele verbinding. Ik moet dan de tv resetten voordat het weer werkt. Los van een mogelijk slechte plaatsing van mijn router of settings, lijkt dat haast eerder een probleem in de tv's aangezien de overige devices prima verbonden blijven.
Ik heb volgens de verbonden apparaten lijst, meestal iets van 25-35+ devices verbonden. Dat lijkt wellicht veel, maar het gaat ook wel hard; Sonos/google speakers, telefoons, tablets, meerdere tv's etc.

Ik zit met een schuin oog te kijken naar een eigen routeroplossing. Misschien een mesh-netwerk, of gewoon een "dikkere"-router, die het mogelijk beter doet dan de standaard die ik van Ziggo heb ontvangen.
Om het geheel zonder toevoeging van extra netwerkapparatuur stabiel te krijgen ben ik op basis van de info hier op het forum en elders eerst aan de slag gegaan met de ziggo modem/router. Ik heb mijn Hue-bridge zover mogelijk van de router geplaatst, zelfde geldt voor de sonos boost. Daarnaast heb ik de connectbox zo vrij mogelijk geplaatst (helaas nog wel in de meterkast). Qua wifi settings heb ik de 2.4 en 5-banden nog met dezelfde naam. Mede omdat ik alles op hetzelfde netwerk zou willen houden, zodat ik met mijn google assistant diverse onderdelen in het huis kan benaderen/bedienen. Wat ik wel heb gedaan is bekeken welke kanalen het "rustigst" zijn in mijn huis. Daarnaast heb ik mogelijk conflicterende netwerken van mijn sonos-mesh en het hue-zigbee op andere kanalen gezet.

So far so good. Ik ben in staat om op meerdere tv's tegelijkertijd 4K te streamen en alles lijkt goed te werken. Mijn resterende vraag is nu: Stel ik zet het gasten netwerk aan; Voeg ik dan een potentiele "stoorzender" toe? Of valt dat wel mee?

Beetje lange intro zo, maar dan hebben jullie wellicht een beetje een beeld van wat ik aan mijn router vraag 😉

Groeten,

Raymond
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Evert wrote:
Hoi Raymond,

Ja, als je het gastnetwerk aan zet, dan is dat inderdaad een potentiële stoorzender.

Lijkt me niet. Het gastennetwerk is een 2e SSID op hetzelfde device, in het geval van de connectbox. Dat is geen stoorzender.
Het kan wel bandbreedte vragen, maar dat is iets anders.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Raymond,

Ja, als je het gastnetwerk aan zet, dan is dat inderdaad een potentiële stoorzender.

Trouwens, je kunt gerust de 2,4Ghz en 5Ghz verschillende namen geven. Het blijft daarmee gewoon 1 netwerk, maar de kans bestaat behoorlijk dat het met je tv's daarna beter gaat 🙂

Groet,
Evert
RaymondF
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert wrote:
Hoi Raymond,

Ja, als je het gastnetwerk aan zet, dan is dat inderdaad een potentiële stoorzender.

Trouwens, je kunt gerust de 2,4Ghz en 5Ghz verschillende namen geven. Het blijft daarmee gewoon 1 netwerk, maar de kans bestaat behoorlijk dat het met je tv's daarna beter gaat 🙂

Groet,
Evert

cool! weer wat geleerd 🙂 mocht de boel weer gaan haperen, dan probeer ik 2 ssid's.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Evert wrote:
Hoi Raymond,

Ja, als je het gastnetwerk aan zet, dan is dat inderdaad een potentiële stoorzender.

Lijkt me niet. Het gastennetwerk is een 2e SSID op hetzelfde device, in het geval van de connectbox. Dat is geen stoorzender.
Het kan wel bandbreedte vragen, maar dat is iets anders.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
efok Ook hier was het gastnetwerk een fikse stoorzender, zit op hetzelfde kanaal.

Meerdere malen kunnen reproduceren dat mijn telefoon geen verbinding maakte met het modem, terwijl ik ernaast stond, en met het gastnetwerk uit, per direct verbinding.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
efok wrote:
Lijkt me niet. Het gastennetwerk is een 2e SSID op hetzelfde device, in het geval van de connectbox. Dat is geen stoorzender.
Het kan wel bandbreedte vragen, maar dat is iets anders.

Ja, je hebt inderdaad gelijk!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt wrote:
efok Ook hier was het gastnetwerk een fikse stoorzender, zit op hetzelfde kanaal.

Meerdere malen kunnen reproduceren dat mijn telefoon geen verbinding maakte met het modem, terwijl ik ernaast stond, en met het gastnetwerk uit, per direct verbinding.


Natuurlijk zit het gastennetwerk op hetzelfde kanaal, want er wordt gebruik gemaakt van dezelfde radio. Een extra SSID maakt het geen stoorzender. Als dat bij de connectbox wel zo is, mag dat op de bug-list, want het hoort niet zo te zijn.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Dat staat ook op de bug list, als ik me niet vergis, want het is al heel vaak voorbij gekomen, met als oplossing gastennetwerk uitzetten. efok
RaymondF
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert Ik heb het nog niet geprobeerd, maar stel ik maak twee verschillende ssid'svoor mijn mijn 2.4 en 5 netwerk. Dan zal ik de tv's en een aantal andere apparaten op de 5ghz zetten. Die schakelen dan nooit meer over naar de 2.4(?). Zelfs als het 5ghz signaal afneemt of niet voldoiende is?
En hoe zit dat met mn "automatisering". ik zie dat de ene google home heeft gekozen voor de 5ghz band, terwijl de home op b.v. een andere verdieping kiest voor de 2.4-band. "Zien" die elkaar dan nog wel als ik de twee netwerken van een andere naam ga voorzien?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
RaymondF schreef: "Qua wifi settings heb ik de 2.4 en 5-banden nog met dezelfde naam. Mede omdat ik alles op hetzelfde netwerk zou willen houden, zodat ik met mijn google assistant diverse onderdelen in het huis kan benaderen/bedienen. "

Ook al zouden je 2,4 en 5 een andere naam zouden hebben, dan zitten ze nog in hetzelfde netwerk, want alles krijgt een IP adres in dezelfde IP range en is even goed te bereiken.

Het hangt sterk van de apparaten af die Wifiverbinding hebben of ze makkelijk overstappen van 2,4 naar 5 en/of van het ene naar het andere Wifipunt.

De hardware en software die in de apparaten zit. maakt het verschil of er snel wordt overgesprongen van Wifipunt en/of van 2,4 naar 5 GHz en vise versa.
Mijn laptop kan ik op Fast Wifi Roaming zetten met een voorkeur voor 5 GHz en dat werkt super, als ik een YouTube filmpje draai en ik loop van voorin het huis tot achter in de tuin, dan zie ik geen haperingen.
Het zal anders worden met b.v. Skype, want het is geen Mesh systeem.

Ik heb het goed kunnen testen hier met veel apparaten de laatste tijd, omdat ik net een bosje nieuwe heb moeten aanschaffen vanwege ouderdom en uitfasering van Windows telefoons.

Alles stond hier op 3 Wifipunten hetzelfde SSID en beveiligingssleutel en sprong vlot over, telefoons, tablets, laptops waren allen Windows 10.

Ik merkte dat overstappen van 2,4 en 5 nu minder snel ging en met een simpelere telefoon en zelfs heel moeilijk ging van het ene naar het andere Wifipunt en de andere had moeite met snel overstappen naar 5 GHz.
Nu 2,4 en 5 apart, wel de 3 wifipunten 2,4 dezelfde naam en drie 5 Wifipunten dezelfde naam en nu springt het al makkelijker over.
5 GHz komt minder ver dan 2,4 en voor 5 GHz heb ik een extra Wifibooster staan.
Alle 2,4 apparatuur zit aan 2,4 en alle 5 GHz apparatuur zit aan de 5 GHz.

Alle apparaten zijn even makkelijk te bereiken en alles loopt nu een stuk soepeler.
Als je apparaten hebt die op een vast punt staan, kies dan de beste verbinding.
Welk Wifipunt werkt met de beste Wifiband op die plek.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic