hoedtrob

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi op zolder via Linksys WAP300N

Hallo,

 

Ik wil op zolder betere Wifi creeren.

Beneden staat de 'witte' connectbox van Ziggo. Die heet tegenwoordig SmartWifi modem.

 

Ik heb een ethernet kabel door het huis heen lopen, vanaf de connectbox,  waar diverse vaste pc's en game-pc op aangesloten zijn.

Ik heb ook (van vroeger) nog een Linksys WAP300N staan.

 

Kan ik die ook gewoon op de ethernetkabel aansluiten en zo op zolder een 2e wifipunt creeren?

Kan dat op de connectbox? Of is daar aparte software voor nodig (en kan het dus niet)

In de handleiding van de WAP300N zie ik staan dat ik deze als Wireless Access Point zou moeten instellen.

Weet iemand daar nog iets over, heeft daar goeie tips voor?

 

Hoor het graag. 

Kinderen blij, ik blij.

 

Groet

Robert

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De WAP300N kun je inderdaad 'gewoon' aansluiten, dit apparaat kan alleen als AP functioneren dus hoef je niet specifiek daarop in te stellen, het is geen router. Je geeft aan dat er meerdere apparaten zijn aangesloten op de kabel, ik neem aan dat je dus een switch of losse router gebruikt?

 

Mocht je instellingen willen wijzigen (zoals de SSID/netwerknaam), dan moet je het IP-adres van het AP opzoeken in bijvoorbeeld de modemrouter onder 'Verbonden apparaten'. Daarna kun je dat adres openen in de browser, inloggen en de gewenste instellingen doen. Werkt het AP niet naar behoren of weet je gebruikersnaam/wachtwoord niet meer, zet het AP dan terug naar fabrieksinstellingen, nadat je het hebt aangesloten.

 

Beter is om de SSID (aanvankelijk) gescheiden te houden van de modemrouter om problemen met roaming (schakelen tussen AP's) te voorkomen.

Bekijk in context

2 Reacties 2
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De WAP300N kun je inderdaad 'gewoon' aansluiten, dit apparaat kan alleen als AP functioneren dus hoef je niet specifiek daarop in te stellen, het is geen router. Je geeft aan dat er meerdere apparaten zijn aangesloten op de kabel, ik neem aan dat je dus een switch of losse router gebruikt?

 

Mocht je instellingen willen wijzigen (zoals de SSID/netwerknaam), dan moet je het IP-adres van het AP opzoeken in bijvoorbeeld de modemrouter onder 'Verbonden apparaten'. Daarna kun je dat adres openen in de browser, inloggen en de gewenste instellingen doen. Werkt het AP niet naar behoren of weet je gebruikersnaam/wachtwoord niet meer, zet het AP dan terug naar fabrieksinstellingen, nadat je het hebt aangesloten.

 

Beter is om de SSID (aanvankelijk) gescheiden te houden van de modemrouter om problemen met roaming (schakelen tussen AP's) te voorkomen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @hoedtrob en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag aanklopt op dit forum! Zo te zien heeft onze expert @tobiastheebe al de nodige tips gegeven waarmee je aan de slag kunt gaan. Is het al gelukt om hier naar te kijken? 

Uitgelicht topic