1
Vraag
2
Reageer en help mee
Veraa

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wifi onbruikbaar door niet zelf gewijzigd wachtwoord

Beste community leden en Ziggo moderators,

 

het volgende: 

 

Het SSID + modem wachtwoord veranderd. Beide wachtwoorden bevatten minimaal 30 tekens, hoofd- en kleine letters + cijfers en vreemde tekens. 

Echter, als ik na een aantal weken/maanden een ander apparaat probeer te verbinden met mijn nieuwe ingestelde wachtwoord, geeft hij aan dat het onjuist is. Voor de zekerheid gecheckt of het niet aan mijzelf lag en heb dus op mijn mobiel op ‘vergeet dit netwerk’ geklikt en het wachtwoord ingevoerd. Zoals ik al verwachtte, pakte hij het wachtwoord niet. Dit heb ik namelijk al een aantal keer eerder gehad. Op apparaten die al verbonden waren met dit wachtwoord, kon ik gewoon gebruik maken van de Wifi. Mij is verteld dat dit niet kan als het wachtwoord gewijzigd is. Het tegendeel bewijst zich echter.  

Ik had er ook last van dat mijn geluidsschakelaar telkens op een willekeurige momenten in beeld kwam zonder dat ik deze gebruikte. Nu ik geen Wifi gebruik, heb ik hier ook geen last meer van. 

Ik weet dat het een aanname is, alleen mijns inziens ruikt het naar een gehackt netwerk dat toegang had tot mijn internetverkeer. In hoeverre is dit mogelijk en zou ik erachter kunnen komen wie het netwerk binnengedrongen is? Is er nog een andere mogelijke verklaring waarom ik last had van bovenstaande? 

 

Nu heb ik van een aardige medewerker van Ziggo een nieuwe modem ontvangen. Natuurlijk wil ik deze van de beste beveiliging voorzien. Hebben jullie tips om dit te bewerkstelligen? Alle tips zijn welkom!! Mijn privacy is een groot goed. 

Hartelijke groeten,

 

Vera 

22 Reacties 22
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

"In hoeverre is dit mogelijk en zou ik erachter kunnen komen wie het netwerk binnengedrongen is?"

Daar heb je software voor nodig die je netwerk en netwerkpakketten zichtbaar kan maken b.v. Wireshark.

Het komt er op neer dat je alle verkeer van je netwerkadapter kunt afvangen en dat vervolgens door Wireshark kunt laten analyseren, opgedeeld volgens netwerkprotocollen. Het vergt echter flink wat netwerkkennis om deze data correct te interpreteren.

Zegt je dit niets, dan niet aan beginnen, het vergt weken/maanden studie om alle begrippen en mogelijkheden te begrijpen.

 

"Echter, als ik na een aantal weken/maanden een ander apparaat probeer te verbinden met mijn nieuwe ingestelde wachtwoord, geeft hij aan dat het onjuist is."

 

Soms kan een apparaat wat wifi verbinding wil niet omgaan met zoveel tekens en/of vreemde tekens.

Daarom gebruik ik alleen hoofd- en kleine letters + cijfers en geen vreemde tekens of spaties.

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bert, allereerst bedankt voor je bericht. Wireshark heb ik inderdaad al eens gedownload, alleen hier kon ik geen wijs uit. 

Met mijn mobiel al eerder het wachtwoord ingevoerd, en toen deed hij het gewoon. Ook op andere apparaten geen problemen ondervonden door de Wifi te koppelen. Na een aantal weken/maanden opnieuw proberen, pakt hij het wachtwoord niet meer. Dus daar ligt het probleem niet. 

redydo2015

Level 6
  • 110Posts
  • 8Oplossingen
  • 35Likes

niet alle apparaten kunnen een lang wachtwoord aan .te veel karaters.

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Als je inlogt op de webpagina van de connectbox, dan kan je zo even checken of het wireless wachtwoord nog steeds diezelfde is als je toen hebt aangemaakt.

 

Ik weet uit ervaring dat een typfout met dusdanig lange en ingewikkelde wachtwoorden zo gemaakt is. Keer op keer 😂

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nou, ik heb inmiddels een nieuwe modem! Ook een topic aangemaakt hoe ik die het best beveilig, kennelijk heeft naar niemand verstand van of neemt niemand de moeite kennis te delen. 

De oude modem heb ik terug ingesteld op de fabrieksinstellingen, voordat hij retour gaat. 

Wel handig om te weten waar je dat terug zou kunnen vinden als het wachtwoord het niet meer doet. Dan moet je toch eerst op de reset knop drukken? En dan staat hij weer op de oude gegevens. Dus dat lijkt me niet mogelijk. 

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen problemen mee hoor! Maar dat had ik al gezegd in een bovenstaande reactie 🙂 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Dat andere topic is nu 4 uur oud. Je kan niet stante pede een antwoord verwachten natuurlijk.

 

Maar goed, naar mijn bescheiden mening is de beveiliging zoals deze door Ziggo geboden wordt op het modem prima in orde. De sleutel is qua lengte niet geweldig, maar goed genoeg.

 

Qua privacy is er natuurlijk nog veel meer mogelijk buiten het verhaal van het wireless gedeelte om. Ik weet niet of je je verbinding deelt met meerdere huisgenoten? Zit daar misschien een punt van zorg? 

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Sometimes it’s hard to be patient 🙈

Ik geef je helemaal gelijk hoor. Ik wacht het rustig af. Het is immers weekend. 

Wat bedoel je precies met: “Qua privacy is er natuurlijk nog veel meer mogelijk buiten het wireless gedeelte om”. 

En nee, ik heb gelukkig het rijk voor mezelf alleen!! 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ik zou me dan absoluut geen zorgen maken om het WiFi deel.

 

Mocht je het behouden van privacy interessant of noodzakelijk vinden dan kan je eens kijken of je bijv. wel berichten apps gebruikt met privacyvriendelijke gebruiksvoorwaarden. En zo kan je bijv ook je DNS verzoeken versleutelen met een dienst zoals NextDNS, welke ook meteen tracking en reclame kan filteren.

 

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Eens een kijkje genomen op de website. Hij geeft dit aan: 

Dit apparaat maakt geen gebruik van NextDNS.
Dit apparaat gebruikt momenteel "LeaseWeb Netherlands B.V." als DNS-resolver. 
Nu heb ik ooit een programmaatje gedownload wat mij vertelde dat mijn provider ‘Leaseweb’ is. Mijn provider is overduidelijk Ziggo. What’s happening here? 
Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Dan is er op het apparaat waarmee je de NextDNS website bezoekt ooit eens een andere DNS instelling gedaan. Kennelijk biedt LeaseWeb een DNS dienst aan; zelf of voor een ander bedrijf.

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik maak zelf gebruik van een VPN service. Kan het zijn dat het daaraan ligt? 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ja! Vaak wordt met gebruik van VPN andere DNS servers gebruikt. Ook wordt vaak verhinderd dat je een dienst als NextDNS kan gebruiken in combinatie met de VPN.

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee, ik hoef me inderdaad geen zorgen te maken 🙂 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ik heb deze melding ook wel eens zien staan, Als jij de enige gebruiker bent op je eigen verbinding met Ziggo dan hoef je je geen zorgen te maken.

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nou, sorry. Mijn naïve tijden ben ik allang ontsprongen. 
Er stond zelfs een apparaat dat zich voordeed als ‘iPhone van Vera’ en die was bekabeld verbonden. Daarnaast mijn eigen apparaat dat draadloos verbonden is. Ik heb geen access point! Dus dit kan niet. 

Daarnaast ook weer last van de geluidsschakelaar. 

Sonos apparatuur aangesloten, Spotify aangezet om muziek te streamen, ik zet hem voor de grap in vliegtuigmodus en de muziek blijft doorspelen. Spotify geeft aan dat er geen apparaten zijn om mee te koppelen, Sonos geeft aan dat ik geen Wifi verbinding heb, maar de muziek blijft het doen, zelfs als ik mijn mobiel uitgezet heb. Yeaaah right

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Nogal logisch dat de Sonos door blijft spelen, deze ondersteunt namelijk Sonos Connect. Met andere woorden jouw telefoon geeft aan de Sonos door op welke locatie hij het gewenste muziekbestand kan vinden. Al gooi je je telefoon daarna in de plomp; Sonos blijft spelen.

 

Nogmaals, als jij de enige gebruiker bent, met een uniek WiFi wachtwoord, en verder geen fysieke aansluitingen dmv netwerkkabels hebt dan is de kans dat een ander op jouw WiFi zit bijzonder klein. Tenzij je natuurlijk je wachtwoord hebt gedeeld.

Veraa
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ahh fijn! Dan is dat raadsel finally opgelost! 😃 

 

Yoshi, mag ik je vragen wat je bedoeld met: “(…) geen fysieke aansluitingen dmv netwerkkabels hebt”. 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Dat je geen netwerkkabels hebt aangesloten op je modem. 8 polige stekkertjes, RJ45.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic