1
Vraag
2
Reageer en help mee
robertjan88

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wifi nog steeds zichtbaar in Bridge Mode??

 

Is het normaal dat ik nog steeds mijn oude wifi signaal zie wanneer het Ziggo Giga Modem in Bridge mode staat?

Ook nieuwe devices and wifi analyser zien het oude signaal, en volgens Wifi analyser is de dbm waarde zelfs beter dan dat van mijn Deco M4 Mesh systeem.
Let op: Ik kan  niet met het oude signaal verbinden, maar wil voorkomen dat deze storing veroorzaakt. Het is immers een extra signaal en  ik heb dit nog nooit eerder gezien met Modems van andere providers.

 

Zie hieronder de afbeeldingen van de portal.

-Zoals je kunt zien, staat Wifi uit en zou het modem in bridge mode moeten staan.
Achter Internet zie ik echter nog steeds "Router status".

status 1.pngstatus 2.png
Ik heb vorige week al een Giga Modem terug gestuurd, gezien deze dit ook deed en nog meer problemen had. Daar kon ik in Bridge mode de oude wifi bijvoorbeeld volledig gebruiken, maar de LAN1 niet.

 

Morgen komt iemand van Ziggo langs, omdat ik nog steeds veel problemen heb met de Wifi snelheid (slechts 200Mbit), echter zou in de tussentijd graag weten of het bovenstaande normaal is.

 

Thanks!!

 

 

17 Reacties 17
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Als het modem in bridge staat dan kan je geen wifi van het modem meer zien.

 

Maar hier zie ik dat de wifi is uitgeschakeld , weet je wel zeker dat het modem in bridge staat ? 

En hoe heb je het modem in bridge gekregen  ? 

 

In oud UPC gebied kan/kon je het zelf doen en in oud Ziggo gebied moet je de helpdesk bellen , wat over niet al te lange tijd ook voor alle oud upc gebieden gaat gelden,

Er zijn al oud upc gebieden waar je ook naar Ziggo moet bellen om het modem in bride te krijgen.

 

Dat je wifi snelheid slecht is ligt vaak aan externe oorzaken

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640

https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/

https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

 


robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de reactie. Volgens de Ziggo klantenservice staat hij in Bridge Mode. Toch zie ik 100% nog steeds de WiFi. Het WiFi Id komt 100% over met het kaartje dat ik heb.

Als dit niet zo hoort te zijn is er echt iets mis met het Giga modem van Ziggo. Dit is dan al de 2e keer (het 2e Giga modem). Zal morgen de monteur vragen hoe dit kan. 

Ik woon in Amsterdam, maar de Ziggo klantenservice heeft Bridge mode voor mij unlocked (aanvraag duurde 24 uur). 

Mbt de snelheid: Ik heb nu nog de Mesh setup, maar denk erover na om een AX86U te kopen. Dan moet hij ook in Bridge. 

Zonder Deco M4 Mesh (puur de Giga router zelf) haalde ik 750Mbit WiFi, maar was de connectie minder dan 10 meter verderop in de werkkamer erg slecht (verbrak steeds en minder dan 40Mbit). Mijn woning is niet echt complex. Gelijkvloers 84m2 en alle deuren staan open, dus dit was een probleem.
Met de mesh is de verbinding stabiel, maar de snelheid erg laag. Toch lijkt het erop dat niemand anders de channel gebruikt (heb WiFi analyser gechecked). 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Idd mogelijk een modem dingetje 🙂 

 

+_ 10 meter bij de router = zender vandaan verminderd echt je snelheid en zeker als je op de 5 ghz zit.

Dus dat is echt niet raar.

 

 

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Klopt, maar van 750Mbit naar 40Mbit en connectie problemen binnen 10 meter (met het Giga modem) was een probleem. Vandaar de mesh.

 

Ik begrijp nooit waarom ze de externe antennes hebben weggehaald. Natuurlijk ziet het er beter uit, maar…

 

Mijn oude providers (in Luxembourg en Spanje) hadden 1Gbit fiber, en hier had ik tot 5 meter afstand rond 800Mbit en 15 meter verder, met een muur, nog steeds 200-300Mbit stabiel. Daarom denk ik aan een ASUS AX86U of zelfs een AIMesh oplossing (AX86U als main en AC86U als satellite).


Indien de Giga modems van Ziggo echt problemen blijft geven, kan ik ook een eigen router als modem gebruiken? Volgens mij is dit sinds 2021 in Nederland mogelijk, toch? Wat raad men hier aan?

 


Ik ben 2 weken terug van 300Mbit naar Giga gegaan, en heb tot nu toe dezelfde WiFi snelheid. Dat is dus geen WIN voor mij als klant dus hoop dat de monteur al wat kan beteken, en anders een andere oplossing.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Goede avond @robertjan88,

Zou u het volgende willen proberen:

- WiFiSpots uitschakelen in MijnZiggo

- Modem 60 seconden reset knop in houden zodat hij geheel opnieuw alles ophaalt.

- Wederom in bridgemodus zetten (afhankelijk van fUPC of fZiggo gebiedt)

 

MVG

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Jonathan, ik heb geen WiFi spots van Ziggo. Die werkte helemaal niet . Kreeg 50Mbit en toen de support het probeerde te verbeteren, werd dit 0.9Mbit. Meerdere reps hebben het daar geprobeerd, maar niets mocht baten. Toen werd aangegeven dat de Spots niet voor iedereen werken, en dat ik dus beter de TPLink Deco kon gebruiken. 

met het vorige Giga modem, die ik 1 week heb gehad en vorige week heb terug gestuurd, hebben we meerdere resets uitgevoerd, maar het probleem met de Bridge Mode bleef bestaan. Zal het straks nog eens proberen met deze, of wellicht wat ik nu even op de monteur. Als er nu iets fout gaat, ben ik morgenvroeg met mijn werk de pineut 😄

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Goede avond @robertjan88,

 

Ik focus mij nu puur en alleen op het probleem dat SSID van modem blijft uitzenden terwijl deze in bridge modus staat.

 

Ik bedoel Wifispots niet Smart WiFi of TP-Link:

MijnZiggo -> Producten -> Internet->Wifispots, disable

 

WiFiSpots heeft invloed op het profiel wat er geladen wordt op het modem, in het verleden bleek het uitschakelen van WiFispots er onder andere voor te zorgen dat het modem SSID ook niet meer uitgezonden werd en verbeterd het de performance op de Connectbox V1.

 

Wilt u in de praktijk +400Mbps over WiFi dan zijn bekabelde accesspoint nodig. Sommige mesh sets kunnen ook bekabeld aangesloten worden. (naast natuurlijk geen bedrade snelheidsproblemen)

 

Ook zijn er mesh sets met een dedicated WiFi backhal op 5ghz die dit wel redelijk kunnen doen, maar dienen optimaal geplaatst te worden.

 

MVG

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hartelijk dank voor de feedback. Ik wist niet eens dat dit aan stond. Heel apart dat Spots geen opt-in is. Al is het maar vanuit een security oogpunt. 

Er zijn natuurlijk voldoende  moderne Mesh netwerken die 400+ kunnen halen, maar die zijn wat duurder.


Het feit dat de main mesh (die aan de router hangt) al geen 300Mbit kan halen, als ik naast de module sta, zegt iets over de kwaliteit. 😄

 

Moderne routers halen minimaal binnen 800Mbit in dezelfde ruimte, en 300Mbit op 10 meter is ook te doen. Ik had hier best meer per maand voor willen betalen.

 

Ik heb de Spots uitgezet en zal straks een reset doorvoeren. Dit impact de Mesh niet, toch? Die unplug ik even. Of moet ik die dan compleet opnieuw installeren? 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@robertjan88,

Nee, het zou geen impact op de router/mesh kit er achter moeten hebben.

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Jonathan-458 @Ronihd 

 

Volgens mij is er iets helemaal mis met de Giga modems. Heb de stappen doorlopen (na de reset 20 min gewacht en daarna bridge mode aangezet), echter de WiFi is nog steeds zichtbaar.

 

Toen het volgende gedaan: een reset, 25 min gewacht.  De WiFi uitgezet. Dan is deze niet meer zichtbaar. 10 minuten gewacht. Toen het modem in Bridge gezet, en…de WiFi wordt weer zichtbaar…

Wat is hier aan de hand???

 

edit: ik kan er niet mee connected, maar hij is dus wel zichtbaar, en wordt opgepikt door apparaten en channel scanners. Hoe kan het dat het netwerk niet zichtbaar is als ik WiFi in het portaal uitzet, maar dat het vervolgens weer zichtbaar wordt wanneer ik 10 min later bridge mode aanzet.

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Helaas werkte het Mesh werk na de reset niet meer. Heb het modem nog een keer gereset, en nu zonder bridge mode en Mesh in gebruik tot de monteur komt. Let’s see, maar ik begrijp niet waarom het zo problematisch is om de Giga router in Bridge Mode te krijgen, zonder signaal. 

Indien ik dus een betere router wil kopen, moet ik die wel in AP mode zetten, en de WiFi van het Giga Modem uitschakelen. Anders heb ik 2x NAT etc. Hopelijk heeft dit geen impact op de snelheid van de router.

 

Laatste optie is een Ziggo business router zonder WiFi, of het modem er compleet uithalen en zelf een router als modem gebruiken. Dit laatste doe ik liever niet, maar wellicht geen keus 😕

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Goede morgen @robertjan88,

 

Uhm dan weet ik het ook niet meer, lijkt mij dan een bug.

 

Wordt er op het modem wel het NoWiFi profiel geladen?

 

Ben benieuwd wat de monteur gaat vinden, keep us posted.

 

Als de lease redelijk snel achter elkaar uitgegeven wordt kan het zijn dat hij een time-out geeft, wil je het direct oplossen, op de mesh set/router een mac-clone aanzetten anders even een aantal uren wachten en dan opnieuw proberen.

 

MVG

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nogmaals dank voor de moeite!! 
Denk dat er ook een bug in de firmware zit, want de kans dat beide Giga routers hetzelfde probleem hebben is anders nihil (of ik heb heel veel pech). Hoe kan ik zien of NoWifo wordt geladen? Onder Home zie ik draadloos uitgeschakeld, maar dit klopt dus niet. Als dit namelijk het geval was, zou ik geen WiFi moeten kunnen zien.

 

Weet jij wellicht of een device in AP mode (waarbij het Giga WiFi van het modem is uitgeschakeld, maar deze niet in bridge staat) dezelfde WiFi snelheid gaat geven als in router mode (waarbij het Giga modem in Bridge staat)? Ik zou dit wel denken, gezien de device in AP mode ook aan de kabel ligt, maar toch, ik ben geen expert op het AP vlak, dus check het graag even. De meeste high end ASUS routers hebben een AP mode. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @robertjan88en een warm welkom op de Community,

Super dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum! Ik begrijp dat je op dit moment nog steeds het draadloze netwerk ziet staan tussen de beschikbare draadloze netwerken ondanks dat het wifi signaal uitstaat vanwege de bridged modus. Naar aanleiding van je bericht heb ik de gegevens er even bijgepakt en ik zie dat het  modem in brigdedmodus staat en dat het draadloze signaal (2.4 en 5.0Ghz) uitgeschakeld is op het Giga Connectbox modem. Het kan wel zijn dat de netwerknaam (SSID) overgenomen is door de hierop aangesloten randapparatuur. In jouw geval zie ik dat je de TP Link Deco M4R mesh routers aangesloten hebt op het Giga Connectbox modem. Kun je nagaan of jouw TP Link Deco's mogelijk dezelfde draadloze netwerknaam uitzenden als het modem? Herstart anders eens het modem, en stel de TP Link Deco's eens volledig opnieuw in. 

Wat betreft de modem bootfile; die is zo te zien verder goed. Je krijgt in je modem bootfile alleen _nowifi te zien op het moment dat WifiSpots uitgeschakeld is. Dit staat weer los van het eigen uitgezonden prive netwerk. 

robertjan88
Topicstarter
Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi, Dank voor de reactie. Ik heb het modem nu in Router staan, met de Wifi uit. Die staat sinds vanochtend 7:30 al niet meer in bridge mode. Geen idee waarom u dit wel zo ziet staan. 🙂
Ook zonder Mesh zag je de wifi nog in Bridge mode. Ook wanneer ik een device aanzette, die nog nooit met deze had geconnect, of bijvoorbeeld de channels in keek via Windows (Wifi Analyser). Dit lijkt dus echt een bug, gezien het met het vorige Giga Modem ook het geval was. Sprak hier nog even met de monteur over. Ook die denkt aan een bug.

 

Ik heb de TP Link nu in AP staan. Het modem hangt nu in de meterkast. Wat mij wel opviel is dat tijdens het meten van de LAN poorten van het Giga modem, door de monteur, deze erg op en neer sprongen in snelheid. Ging op een gegeven moment zelfs even tot ong 6Mbit Download. Daarna werd het weer stabiel.
Toen hebben we de eerste TP Deco M4  aan de LAN 1 poort van het modem gesloten, en de 2e TP link via een ETH kabel (Cat5e) in de woonkamer gezet (Hangt aan de LAN 2 poort van het modem). Over het algemeen lijkt het nu gemiddeld stabiel rond 400Mbit. Nog steeds niet super snel, maar acceptabel. Ik begrijp dat ook de Deco M4 als basis mesh zijn limiet heeft.

Wat mij echter nog steeds opvalt is dat hij zo nu en dan ineens terug valt naar 150Mbit. Dit lijkt ook het geval te zijn voor de LAN zelf. (Net nog even een meeting gedaan).


Net opnieuw een paar metingen gedaan: Bij de eerste 2 metingen (met een moderne laptop) was de LAN 100Mbit, de 3e 400, de 4e weer 900+.  Elke keer dat ik een meeting deed was dit eerst met Speedtest.nl en toen met Speedtest.net. Effectief dus 8 metingen.

 

Heel apart als je hij mij vraagt dat de LAN poorten van het een op het andere moment zo variëren, en dit impact natuurlijk ook de Wifi snelheid, die ineens 100Mbit was 10 minuten terug.

 

Tijdens het testen met de monteur zagen we dit ook een paar keer de Wifi op zijn mobiele telefoon, maar volgens hem was het netwerk zichzelf nog aan het optimaliseren. 1 min later, was het dan weer een normale snelheid. 

Zoals u begrijpt houd ik het even in de gaten, want de LAN van het Giga Modem zou zeker stabiel moeten zijn (er ligt nu een moderne connectie)

 

Mag ik u op de hoogte houden?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@robertjan88 Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling! Wat vreemd dat je nog wel fluctuerende snelheden constateert op het moment dat je via de LAN verbinding test. Wil je eens kijken hoe Quality of Service (QOS staat ingesteld op je TP Link Deco Mesh routers? Test daarnaast ook eens door een computer of laptop in veilige modus metwerkmogelijkheden op te starten. Zo sluiten we de invloed van software op de speedtest ook gelijk uit. Hier lees je hoe je een Windowscomputer in veilige modus met netwerkmogelijkheden op kunt starten. Daarbij is het ook nog handig om een andere netwerkkabel uit te proberen. Ik kan eventeel kosteloos een toesturen van 5 of 10 meter. 

Martin_1972

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik had exact hetzelfde probleem. Afgelopen weekeinde Deco M4 geïnstalleerd en oude wifi nog steeds zichtbaar terwijl router 100% in bridge mode stond. Ik kon er zelfs nog mee verbinden. Ik snapte er net als jij niets van. De oplossing bleek heel simpel te zijn: Een van mijn Gramofon music streamers (die bekabeld aan mijn netwerk zat) stond tevens als WIFI versterker ingesteld met de (uiteraard) de oude netwerk naam die nog gewoon werd gezien door bijvoorbeeld mijn telefoon en laptop. Na deze gereset te hebben was het oude netwerk weg. Mogelijk staat een van je devices, zonder dat je je er bewust van bent, dus als accesspoint of extender ingesteld en zend die je oude netwerk naam nog uit.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic