1
Vraag
2
Reacties
Martijn7

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wifi nog steeds regelmatig traag

Een maandje terug heb ik deze post gemaakt, waarin ik aangaf dat onze wifi vaak traag is en regelmatig wegvalt. Om dit op te lossen is een monteur bij ons langs geweest. De monteur heeft een aantal dingen in de meterkast vervangen en bevestigde dat alles daarin goed was, dus ik weet vrij zeker dat het probleem niet in de binnenhuisinstallatie ligt.
 
Eerst leek het alsof de problemen verminderd waren, maar nu blijkt dat toch niet het geval te zijn. Onze wifi is nogsteeds vaak traag en onregelmatig. Met speedtests haal ik soms 200 mbit, terwijl ik nog geen 10 seconden later slechts 20mbit haal. Deze tests doe ik gewoon in de woonkamer (slechts een paar meter van de meterkast vandaan), dus daar ligt het probleem niet. We hebben zelfs een SmartWifi pod in de woonkamer om het signaal te versterken, maar voor zover ik kan zien doet deze pod niks om het probleem te verhelpen.

 

De up- en downstream zijn weer toegevoegd in de bijlagen. Mochten jullie meer gegevens nodig hebben, laat maar weten.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Zou een modemswap zoals BAM voorstelde het probleem niet kunnen oplossen? Mocht dit werken is extra onderzoek ook niet nodig, en mocht het niet werken kan ik het modem gewoon weer terugsturen.

Bekijk in context

41 Reacties 41
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De signaalkwaliteit lijkt nog niet optimaal, ik zie nog steeds ongelijk oplopende unerrored codewords in de downstream (kolom 'Pre RS Errors'), dit kwam ook in het vorige topic voor.

 

Kun je aangeven wat de monteur heeft aangepast in de meterkast?

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hey Tobias,

Ben er zelf niet helemaal in thuis, maar als je de bijgevoegde foto's ziet zal het je vast duidelijk worden. De monteur heeft een nieuwe groene kabel (met een metalen stukje) in de AOP gedaan, en in de splitter zit een nieuwe kabel met een blauw uiteinde (foto 1). Deze kabel gaat naar boven en vervangt volgens mij de multitap die we eerst hadden (zie foto 2). In de laatste foto zie je de oude multitap, die is nu dus weg. Volgens mij was dat alles, in ieder geval voor zover ik kan zien.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Duidelijk, er is een nieuwe C12-kabel geplaatst tussen C9-buitenkabel en het AOP. Verder is inderdaad de multitap omzeild en is de woonkamer direct op de splitter aangesloten, de kabel die voorheen op de multitap aangesloten was is van een nieuwe compressiestekker voorzien. Dit alles ziet er prima uit en sluit al een groot deel van de binnenhuisinstallatie uit (positief).

 

Heb je de mogelijkheid om langer te testen met het modem direct op het AOP aangesloten?

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Heb het modem nu zo'n 5 uur direct op het AOP aangesloten gehad. Nieuwe waarden zijn bijgevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De gegevens zien er goed uit. Heb je ook de internetverbinding getest in de tussentijd?

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat helaas niet, was zelf niet thuis. Ik kan morgen / overmorgen wel even testen of dit inderdaad het probleem oplost. Dan zou het probleem dus bij de splitter liggen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op dit moment lastig te zeggen, ik verwacht van niet. Het is waardevol om ook de snelheid/stabiliteit van een bekabelde verbinding (ethernet) met de modemrouter te testen.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bekabeld hebben we meestal geen problemen, het is puur dat de wifi zo slecht is. Zijn er naast het direct op AOP aansluiten nog andere dingen die ik vast kan proberen? 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Martijn7 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat expert @tobiastheeb al druk met je aan het analyseren is geslagen en dat je aan de hand van zijn tips ook al druk aan het testen bent geslagen. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op de connectie tussen het modem en ons netwerk en die ziet er verder goed uit. Test de komende dagen anders een aantal keer rechtstreeks bekabeld op het modem en doe daarnaast ook diverse speedtests op de draadloze verbinding. Indien je echt alleen op de draadloze verbinding last hebt van een trage verbinding dan raad ik aan ook een blik te werpen op de info op deze pagina. 

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen,

 

We hebben ondertussen veel tests gedaan met het modem direct aangesloten op het AOP. De resultaten lijken alleen vrijwel hetzelfde. Soms werkt de wifi gewoon prima, maar soms valt het weg of is het ineens traag. Het gaat echt in flagen, daarom is testen ook vrij lastig. Het vreemde is dat we bij onze vorige provider nooit problemen hebben ervaren, dus ik weet gewoon niet waar dit aan kan liggen. Ik heb de modem ook al een aantal keer gereset en we hebben twee wifi pods, maar het probleem blijft.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Martijn7 Wat vervelend dat de wifi toch nog regelmatig traag is en wegvalt! Heb je de afgelopen dagen ook gekeken of je op de bekabeld aangesloten apparaten dze problemen ook ervaart? Indien het probleem zich alleen op de draadloze connectie voordoet, raad ik aan de draadloze verbinidng te optimaliseren met deze tips. Kijk daarnaast of er apparaten in de buurt zijn van het SmartWifi modem / SmartWifi Pods die kunnen storen op het draadloze signaal (2.4/5.0 Ghz). Denk hierbij aan (draadloze) speakers, subwoofer, babyfoon, DECT telefoonstation of een draadloze deurbel. Indien een van deze apparaten in de buurt van het SmartWifi modem (of Pods) is aangesloten, is het advies het iets verder te plaatsen zodat dit niet kan storen op he draadloze signaal. 

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen,

 

Ik heb het weer een aantal weken aangekeken, maar het probleem blijft zich voordoen en is zelfs erger geworden. Ook bekabeld is de internet nu trager dan het zou moeten, ons 300 mbps abonnement geeft een downloadsnelheid van 93 mbps. De wifi in de woonkamer valt ook nogsteeds regelmatig weg, elke dag wel een paar keer. 

 

Ik heb de link die je doorstuurde goed bekeken, maar niets daarvan helpt. Het modem staat bv op een hoge en vrije plek, is meerdere keren herstart, en voor zover ik kan zien zijn er geen storende apparaten. In de woonkamer hebben we een chromecast in de tv, maar die staat zo'n 5 meter bij het modem vandaan dus het lijkt me niet dat dit de oorzaak is. De wifipods helpen ook niet. Er is trouwens al 2x een monteur langs geweest, dus aan de thuisinstallatie zal het ook niet liggen. Als er stoorapparaten waren, was de monteur dat waarschijnlijk ook wel opgevallen. Ondertussen begint het behoorlijk vervelend te worden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je nogmaals de downstream/upstream-gegevens en tevens de historie-gegevens willen plaatsen? Een maximumsnelheid van ~90 Mbps via ethernet kan duiden op een defecte kabel.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je snelle reactie. En geen probleem, ik heb ze toegevoegd! Als ik een netwerk diagnose uitvoer geeft hij inderdaad aan dat het aan een kabel kan liggen, maar we hebben op meerdere bekabelde computers een trade verbinding. Het gekke is dat we op meerdere bekabelde apparaten trage verbinding hebben, dus dan zouden er opeens meerdere kabels defect zijn. Een aantal maanden terug werkte bekabeld prima namelijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream is nog steeds niet in orde, gezien de ongelijk oplopende unerrored codewords ('Pre RS Errors'), hiervan was al sprake in het begin van dit topic en in het vorige topic. Ik vermoed dat dit de hoofdoorzaak van de instabiliteit is. Ook zijn er regelmatig T3 timeouts, welke door het eerder genoemde probleem veroorzaakt worden. Dit moet verder worden onderzocht door Ziggo.

 

De diagnose geeft aan dat op een of meerdere poorten een linksnelheid van 100 Mbps hebben, waardoor de maximumsnelheid tot ~90 Mbps beperkt is. Dit kan ook veroorzaakt worden doordat op de betreffende poort(en) apparatuur is aangesloten met een netwerkadapter welke alleen 10/100 Mbps ondersteunt.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Als ik in m'n netwerk instellingen op mijn pc kijk zie ik dat de linksnelheid 100/100 mbps is. Zou dat goed moeten zijn? Een tijdje terug kon ik gemakkelijk met 30mb per seconde downloaden met dezelfde apparatuur, op dezelfde pc. Moet ik het probleem dan wel bij de kabel / netwerkadapter zoeken?

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

Goedendag,

 

Mogelijk probleem met de switch? Direct aansluiten mogelijk?
Anders de driver van je netwerkkaart downloaden, netwerk kaart verwijderen ( mits mogelijk in je systeem ) en opnieuw installeren.

 

 

Succes,

 

Bam

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je bij 'Verbonden apparaten' controleren of de linksnelheid op een specifieke poort of meerdere poorten 100 Mbps is?

 

Dit probleem kan overigens ook door de modemrouter veroorzaakt worden. Ik beheer voor familie een Compal SmartWifi modem (zelfde type als hier) met daarop een access point aangesloten. Als de modemrouter stroomloos gemaakt wordt, dan valt het AP terug op 100 Mbps FD. Als ik het AP ontkoppel, dan blijft de link/activiteit-LED boven de poort knipperen, dat is nog het vreemdste. Ik moet de modemrouter opnieuw opstarten om dit probleem op te lossen.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

6 apparaten hebben 1000 mb/s. 2 apparaten waaronder een pc hebben 100 mb/s, en een aantal apparaten zitten er tussenin (585, 150, 866, 87).

Vraag me alleen af in hoeverre dit klopt, want hij geeft hier aan dat mijn pc 1000 mb/s ondersteunt terwijl ik in speedtests 90mbps haal. 

Met modenrouter bedoel je trouwens gewoon het witte kastje toch? (omdat dit beide in één is?)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic