1
Vraag
2
Reacties
Panda20

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Wifi netwerk wordt niet weergegeven op laptop

Hallo,

Sinds gister hebben wij ons Internet Basic en TV Start pakket van Ziggo geïnstalleerd. Hierna heb ik op meerdere apparaten (andere laptops) de wifi verbinding gemaakt en dat is overal gelukt, behalve op mijn eigen laptop. (Lenovo Ideapad 510-15ISK) Ons ziggo wifi netwerk wordt op deze laptop helemaal niet weergegeven, terwijl ik wel andere netwerken van buren (oa ook van ziggo) in het netwerkoverzicht kan zien. Als ik de laptop met de internetkabel op onze ziggo SmartWifi modem aansluit heb ik wel internetverbinding. Wanneer ik in Lenovo Vantage kijk met betrekking tot wifi-verbinding wordt het volgende aangegeven: Er is een IP-adresconflict gedetecteerd. Een andere computer in dit netwerk heeft hetzelfde IP-adres als deze computer. Neem contact op met uw netwerkbeheerder voor hulp bij het oplossen van dit probleem.

Kunnen jullie me helpen om ook op mijn eigen laptop ziggo wifi te kunnen ontvangen?

Groet Panda

52 Reacties 52
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is inderdaad het IP-adres van de modemrouter zelf, maar het gaat om het adres dat de modemrouter toewijst aan de Wi-Fi-adapter van de laptop.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Panda20  schreef:

... Uit de IP scanner blijkt dit adres van de ziggo wifi modem: 192.168.178.1


Welke IP nummer staat bij uw laptop en staat dat nummer misschien 2 keer in de lijst ? U kan de kolommen sorteren, door bovenaan op de kolom te klikken.

Panda20
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Pasi  het IP nummer dat bij mijn laptop staat is 192.168.178.185 en komt niet vaker voor in de lijst.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Panda20  schreef:

Er werd al geen netwerk meer onthouden, dus dat is het helaas ook niet.


Om even absoluut uit te sluiten dat de laptop toch ergens het netwerk onthouden heeft, geef eens op een cmd-scherm:

 

netsh wlan show all

 

Je krijgt dan een vrij lang overzicht. Scroll eens naar de kopjes:

 

=======================================================================
============================= SHOW PROFILES ===========================
=======================================================================

 

en

 

=======================================================================
========================== SHOW PROFILES NAME=* =======================
=======================================================================

 

Zie je daar jouw (oude) Wifi-verbinding misschien nog genoemd staan?

 

Panda20
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@DennyW  Ik krijg hier geen (oud)netwerk te zien

=======================================================================

============================= SHOW PROFILES ===========================

=======================================================================

 

 

Profiles on interface Wi-Fi:

 

Group policy profiles (read only)

---------------------------------

    <None>

 

User profiles

-------------

    <None>

 

 

=======================================================================

========================== SHOW PROFILES NAME=* =======================

=======================================================================

 

Profile "*" is not found on the system.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Bij "Netwerk- en internetinstellingen"  Klik dan in de rechter kolom op "Status" en scroll dan daar naar beneden.
Daar zie je o.a.:

-"Probleemoplossing voor netwerken"

en

-Netwerk opnieuw instellen"

 

Je zou die mogelijkheden kunnen proberen, voor zover je dat al niet eerder gedaan hebt.

Panda20
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@DennyW  deze mogelijkheden heb ik geprobeerd, maar leveren helaas geen resultaat op.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Panda20 

Hmmm,......

Je hebt eerder al gecontroleerd of bij de Wifi-netwerkkaart wel alles op automatisch is ingesteld.

Loop s.v.p. bij zoel de LAN-kaart als bij Wifi-kaart (eigenschappen / onder het IPv4=protocol) dit nog eens na en wees er bedacht op dat je dan steeds twee tab-bladen krijgt: "Algemeen" en "Alternatieve configuratie". Bovendien is op het tabblad  "Algemeen" onderin ook nog een extra knop "Geavanceerd...". Vergeet ook bij die laatste niet te kijken. In totaal kan je dus IPv4-instelling op 2 x 3 = 6 bladen bekijken.

Voorts was het @tobiastheebe ook opgevallen dat de netwerkkaart niet actief was toen je keek met ipconfig.
-Was je toen je keek via de LAN-kaart met het thuisnetwerk verbonden?

 

Verder geeft je aan dat je het SSID niet te zien krijgt.
Als er geen Wifi-profiel is opgeslagen èn het uitsturen van de Wifi-naam is op het access-point onderdrukt (uitgeschakeld) is, zou dat een verklaring kunnen zijn. Dus check ook even of het AP de Wifi-naam wel "hoereert". (N.B.:  na instellen van een Wiofi-verbinding op de laptop, kan dis desgewenst weer uitgeschakeld worden; het Wifi-netwerk wordt dan door het profiel onthouden. Bovendien moet het mogelijk zijn een verbinding tot te brengen als een netwerknaam niet zichtbaar is. Dan moet je handmatig de naam (ergens) intikken. Dit is wel hoofdletter-gevoelig enz.

 

Als het IP-confict hardnekkig blijft, zou je als noodsprong kunnen overwegen de Wifi-kaart handmatig vast IP-adres te geven waarvan je zeker weet dat deze niet gebruikt wordt. B.v.: 192.168.178.9 met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.18.1  .

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DennyW slip of the keyboard? gateway 192.168.178.1

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Bert  schreef:

@DennyW slip of the keyboard? gateway 192.168.178.1


Ja, dank voor het opmerken. Inderdaad gateway m/z: 192.168.178.1   (Desgewenst mag die waarde ook ingevuld worden bij een v/d DNS-server.)

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

je hebt toch niet fysiek de wifi uitgezet met de toetscombinatie.

kijk hier eens > klik <

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hi @Panda20,

Wat super om te zien dat je al zoveel tips hebt mogen krijgen. Heb je de laatste suggesties van @DennyW en @puppie nog kunnen testen? Hoe staat het er nu voor?

Panda20
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@puppie nee, wifi staat aan.

@DennyW ik heb je suggesties geprobeerd, maar het is nog niet gelukt. Zou je misschien stap voor stap kunnen aangeven hoe ik die handmatige invoer van het IP adres doe? Want misschien heb ik dat niet helemaal juist gedaan. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Panda20 

 

Zie bijgaande schermopnamen:

Hopelijk heb je daar iets aan.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Aanvulling: image002

 

image002.jpg

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zolang dit op niet verbonden blijft staan zal er niets gebeuren. Dat moet je oplossen.

 

Steefb_0-1673286837831.png

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Steefb 

Waarom zou ik dat moeten oplossen?


Op de PC waar de schermafbeeldingen op gemaakt zijn, wordt Wifi niet gebruikt.

 

In het voorbeeld staat "Instellingen valideren bij bij afsluiten" aangevinkt en dat is niet zonder reden.

Panda20
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@DennyW Dank voor je heldere aanwijzingen. Ik heb het allemaal zo uitgevoerd, maar helaas nog steeds niet ons ziggo netwerk te zien. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Panda20 

Helaas, dan kan ik je nu ook niet echt verder helpen.

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DennyW  schreef:

...Helaas, dan kan ik je nu ook niet echt verder helpen...


Ja, soms is hulp op afstand bijzonder frustrerend, terwijl als je de laptop in je handen hebt, het probleem misschien wel snel opgelost kan worden.

Windows is een prima product, wat alles ( oké, bijna alles dan ) kan, maar daardoor ook bijzonder complex en soms zijn fouten alleen maar op te lossen, door Windows opnieuw te installeren.

Ik ( 35 jaar IT ervaring ) heb een volledige ( Acronis ) partitie backup en als ik m'n laptop weer eens te barrels heb getest, om e.o.a. uit te zoeken of om software te testen, dan ga ik beslist niet de fout zoeken waarom Windows niet meer werkt. Ik zet direct een volledige backup terug, dat is zelfs met jaren ervaring vaak sneller, dan het problemen onderzoek, de fout vinden en deze daarna oplossen....

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic