1
Vraag
2
Reacties
Rallye20e

Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Wifi netwerk uitbreiden mbv bekabeling.

Sinds enige tijd is ons vastgoed uitgebreid met een winkelruimte en een daarachter gelegen werkruimte. 
We bewonen al 28 de woning boven de winkel en verhuren de winkelruimte en hebben de werkruimte in eigen gebruik. Nu willen we als verhuurder  onze winkelhuurder een stabiele wifi-verbinding leveren op ons netwerk tbv 1 of 2 pin-apparaten. Ook wil ik in de werkruimte een goede en stabiele wifi-verbinding hebben. 
Mijn eigen wifi is in de winkel wel te ontvangen, maar weinig krachtig. De wifi reikt echter bij lange na niet tot de werkruimte. Nu heb ter voorkoming van storende factoren beide ruimtes sowieso van netwerkbekabeling (3 stuks) voorzien die via een netwerkswitch verdeeld worden. Mede om in de werkruimte een internetradio bekabeld te kunnen draaien. De pinapparaten in de winkel zijn pure wifi apparaten (onder LAN-aansluiting dus).
Nu is mijn vraag: welke (Ziggo) wifi boosters / accespoints -welke bekabeld op het netwerk zijn aan te sluiten- zouden het best en eenvoudigst toe te passen zijn?
2e vraag: is voor de winkel een separate toegang te creëren, evt buiten de gasttoegang?

Hoor graag jullie advies. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De zeshoekige SmartWifi pods zou ik niet aanbevelen voor dit scenario. De SmartWifi pods hebben namelijk geen tweede ethernet-poort. Verder kunnen ze alleen gebruikt worden i.c.m. het SmartWifi modem (Giga) in router mode en aangestuurd worden met de SmartWifi app en zijn dus ook minder flexibel.

 

Ik denk niet dat client isolation op de switch bruikbaar is om de gast-SSID te scheiden van de hoofd-SSID en de rest van het LAN. Hiervoor zijn beperkingen nodig op SSID-niveau of een VLAN.

 

Zoals hierboven wordt aangegeven is het zeker de moeite waard om te controleren of het mogelijk is om de huurder een eigen internetverbinding te laten gebruiken en dit niet via jouw verbinding te laten lopen.

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Maak je op dit moment al gebruik van een of meerdere losse access points? Zo ja, dan kun je deze mogelijk uitbreiden met meer AP's van hetzelfde merk. Zo nee, dan kun je overwegen om een set van drie stuks TP-Link Deco M4 te lenen of kopen. De AP's kun je vervolgens op de gewenste locaties aansluiten via ethernet.

 

Op de meeste soorten AP's is het mogelijk om een gast-SSID (gescheiden Wi-Fi-netwerk) aan te maken. De mate waarin deze is gescheiden/afgeschermd van de hoofd-SSID en bekabelde apparaten in het LAN verschilt echter. Voor een degelijke 'client isolation' zijn meer professionele AP's nodig van bijvoorbeeld Ubiquiti (UniFi), installatie hiervan vergt wel meer netwerkkennis.

M-roro

Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Zou gewoon voor de winkel gebruik maken van de via ziggo verkrijgbare WiFi versterker:

De Ziggo TP-link C7.

 

Deze hang je gewoon bedraadt aan je eigen router. En voor je huurder maak je dan in de C7 een eigen user en paswoord aan. 

De C7 kan dan ook weer gebruikt worden als switch voor de drie eerder genoemde UTP kabeltjes en uiteraard de WiFi toegang.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De C7 is inmiddels bijna 10 jaar oud en kan, voor zover ik weet, niet meer door Ziggo worden geleverd.

Rallye20e
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@tobiastheebeDank voor je antwoord. Ik had in mijn netwerk al een 8-poorts Netgear 'pro'-switch geplaatst, waar ook een behoorlijke mate van 'client isolation' in mogelijk schijnt te zijn. Vereist echter ook meer kennis van zaken. Daar zal ik hulp voor in moeten schakelen. In mijn geval zou jou voorstel van de 3 TP-link pods meer dan voldoende wifi dekking geven. Aan 2 pods zou ik voldoende hebben. Ik neem aan dat de kleine  SmartWifi Pods niet de mogelijkheid hebben, deze bekabeld aan te sluiten? De winkel kan voorlopig evt gebruik kunnen maken van mijn Ziggo gastentoegang. Ik kies voorlopig in elk geval voor huur, omdat ik wellicht niet al te lange termijn overga naar een Ziggo zakelijk netwerk. Dit omdat woning, winkel en netwerk ook onder een VvE vallen. Daarin zitten dan ook 2 SmartWifi Pods. Als deze ook bekabeld aan te sliuten zouden zijn, ben ik in 1 keer klaar. Hoor graag je visie.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Rallye20e 

Tussendoor een vraag: de winkel- en woonruimte zijn dat twee aparte adressen? Als dat zo is dan zou het kunnen zijn dat de winkel een aparte kabel-aansluiting (AOP) heeft en zou de huurder zelf een abonnement kunnen nemen.

Doordat jijzelf zorgt voor de wifi-verbindingen voor je huurder, ben je min-of-meer ook verantwoordelijk voor een optimale verbinding. Ik lees ook betalingsverkeer via een pinautomaat loopt en ik vraag me af of het niet mogelijk is om die verantwoording bij de huurder neer te leggen en dat je huurder zelf een abonnement afsluit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De zeshoekige SmartWifi pods zou ik niet aanbevelen voor dit scenario. De SmartWifi pods hebben namelijk geen tweede ethernet-poort. Verder kunnen ze alleen gebruikt worden i.c.m. het SmartWifi modem (Giga) in router mode en aangestuurd worden met de SmartWifi app en zijn dus ook minder flexibel.

 

Ik denk niet dat client isolation op de switch bruikbaar is om de gast-SSID te scheiden van de hoofd-SSID en de rest van het LAN. Hiervoor zijn beperkingen nodig op SSID-niveau of een VLAN.

 

Zoals hierboven wordt aangegeven is het zeker de moeite waard om te controleren of het mogelijk is om de huurder een eigen internetverbinding te laten gebruiken en dit niet via jouw verbinding te laten lopen.

Rallye20e
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Wim C.Wat je aanhaalt klopt volledig. De winkel wordt echter gehuurd door een stichting die de inkomsten volledig te goede laat komen aan hulpmiddelen voor gehandicapten. Als verhuurder ondersteun ik dat idee en wil mijn bijdrage daaraan o.a. leveren door -naast het zo laag mogelijk houden van de huur- voor hen een goede internettoegang voor hun 1 of 2 pinautomaten te verzorgen. Zie het maar als een soort 'sponsoring'. Een eigen aansluiting zijn eigenlijk vrij nutteloze en forse extra kosten. Ze maken nu eigenlijk altijd gebruik van open kanalen in de omgeving. Ik denk/vind, dat dat ook vrij simpel ander (lees: goedkoper, beter en veiliger) kan.

Rallye20e
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@tobiastheebeIk heb een reactie geplaatst op het voorstel van  @Wim C. , Lees dat even voor mijn idee achter hetgeen ik beoog. Let wel: de winkelverbinding wordt ENKEL EN ALLEEN voor de pinautomaten ingezet die van op open kanalen gebruik maken. Met alle nadelen van dien!  Er zullen géén computers ed op aangesloten worden. Ik onderzoek nog of het mogelijk is via een switch enkel de 1 of 2 specifieke MAC-adressen van de gebruikte pinautomaten toegang te geven.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De set AP's waar ik eerder naar verwees staat standaard in router mode en maakt daarmee een apart LAN-subnet aan. De eerste unit (router + AP) zou je dan vóór de switch plaatsen en de twee andere units (alleen AP's) achter de switch. Dan hebben de PIN-terminals een eigen SSID en LAN ter beschikking, gescheiden van jouw LAN.

Rallye20e
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@tobiastheebeIk denk dat ik snap wat je bedoelt. Dan wordt dan de oplossing en zal ik zo'n set gaan huren. Dat kost mij de wereld ook niet en dan hebben we voorlopig denk ik een voor iedereen tevredenstellende veilige en stabiele oplossing. Dank voor je antwoord. Mocht ik er later nog vragen over hebben, dan meld ik me wel. 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic