1
Vraag
2
Reacties
Ronline

Level 1
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wifi netwerk blijft open, zonder wachtwoord

Heb sinds kort de Connectbox. Ik gebruik normaliter andere wifi apparatuur, maar 1 laptop had vandaag daar problemen mee dus ging de wifi van de connectbox gebruiken. Viel me op dat deze open is, ie. je kan er op zonder een wifi wachtwoord (PSK) in te toetsen, op zowel laptop, Iphone als ook Android mobiel. Via de browser 192.etc het connectbox menu geraadpleegd. Deze zegt dat m’n Wifi beveiliging gewoon aan staat (WPA2-PSK), met als sleutel de af fabriek code. Geprobeerd om instellingen te wijzigen naar eerst “uitgeschakeld”, opgeslagen, wachten op restart, inderdaad open wifi. Toen weer aangezet, de af fabriek code stond er nog, wachten op restart, helaas nog steeds open wifi, geen ww nodig. In de volgende poging het af fabriek wachtwoord gewijzigd in een eigen. Instellingen opgeslagen, wachten op restart, maar nog steeds geen wachtwoord nodig om op dit wifi netwerk te komen. Wat gaat er verkeerd?

Off-topic maar ook vreemd: ik wil het kanaal van de 5 GHz wijzigen. Staat op 48, wil ik naar bijvoorbeeld 36 zetten (want op 48 zit al een ander access point die ik niet kan wijzigen). Zet m op handmatig, kanaal 36, instellingen opslaan, wachten op restart, opnieuw verbinden (zonder wachtwoord), kijk in de instellingen en nog steeds kanaal 36? Heeft dat te maken met kanaalbreedte die op 20/40/80 staat?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik vermoed dat dit exemplaar eerder is gebruikt en niet juist vooraf is ingesteld of op fouten getest.

Zodra het mogelijk is toch die fabrieks herstel uitvoeren.

 

Bekijk in context

5 Reacties 5
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het laatste heeft eerder met zoals dat heet DFS te maken, in je modem log zou dat zichtbaar moeten zijn. 

DFS houd in dat er bij een actieve radar een ander kanaal wordt gekozen.

 

Heb je Wifi spots van Ziggo geactiveerd of heb je echt het ssid van je Connectbox gebruikt? Heb je nooit eerder het ssid van je Connectbox gebruikt toen je deze net had bijvoorbeeld?

Mijn voorstel is een fabrieksherstel dit lijkt geen normaal gedrag.

Ronline
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

DFS ben ik tegengekomen maar dat was bij het kiezen van kanalen boven de 48. Als ik kanaal 36 kies krijg ik geen DFS waarschuwing. Zit die log ook in de web interface, of moet ik die elders raadplegen? Degene in de web interface laat niets zien gerelateerd aan het Wifi kanaal (Netwerk status → netwerk historie) 

Ik zal later de factory reset eens proberen, kan nu even niet ivm thuis werken en onderline onderwijs van de kids.

Mbt de wifi: heb geen wifispots in gebruik en gebruik echt het modem unieke ssid (ziggo 9870xxx) zoals ook op de stickers staat met het modem meegeleverd. En inderdaad had nog nooit verbinding gemaakt met die SSID, ook niet toen ik het modem net kreeg want direct eigen wifi apparatuur aangesloten. Dacht dat er misschien een set-up was zonder wifi encryptie die ik misschien nog had moeten afronden maar in de handleiding modem aansluiten zie ik dat ook het allereerste wifi contact met de connectbox er een is met beveiligde wifi.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik vermoed dat dit exemplaar eerder is gebruikt en niet juist vooraf is ingesteld of op fouten getest.

Zodra het mogelijk is toch die fabrieks herstel uitvoeren.

 

Ronline
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Fabrieksinstellingen gedaan en de Wifi is nu beveiligd. Wel heel beangstigend dat dit zomaar kan. Er zijn vast meer mensen die eigen wifi apparatuur aansluiten en nooit iets doen met de connectbox wifi. En dan hun eigen wifi volledig open hebben staan. Moet nog testen of ik de 5 GHz nu ook op een ander kanaal kan zetten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het zou niet moeten, en het zou eigenlijk in de handleiding moeten staan om die fabrieks herstel te doen als je iets terugstuurd of in gebruik neemt.

 Dit hoort het bedrijf te doen waar alle apparatuur naar toe gaat die retour wordt gezonden. Voor nieuwe uitgave eerst zorgen dat het product getest is en een volledige reset

Het was in ieder geval genoeg dat is het belangrijkste. Het vasthouden van de gewenste 5 ghz kanaal dat kan een firmware fout zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic