Wim vd Poel

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wifi netwerk Ubiquiti erg traag

Ik heb thuis een wifi netwerk obv Ubiquiti versterkers (van die vliegende schotels op het plafond). Dit is een bedraad systeem welke is aangesloten op mijn Ziggo modem. Op het modem komt keurig 300 Mbps upload snelheid binnen. Als ik vervolgens het Ubiquiti netwerk haal ik maximaal 10 Mbps. Heeft iemand een suggestie waar dat enorme verlies door veroorzaakt wordt?

33 Reacties 33
Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

ok, dan zit er dus iets niet helemaal goed in de configuratie als ik het goed begrijp en moet ik de AP's opnieuw configureren? 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dat zou ik zeker proberen, als het bedrijf niet meer bestaat. Desalniettemin begrijp ik niet waarom ze maar op 10Mbps zouden draaien.

Als je de boel opnieuw configureert kan je dit doen met de app. Veel meer opties en betere integratie heb je met de unify controller, die je op je PC kunt draaien. Deze hoeft niet continu aan te staan als je de zaak eenmaal hebt ingesteld. In beide gevallen heb moet je de APs resetten naar fabrieksinstellingen!

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ok, dan zit er denk ik niets anders op. Is het nog een idee om 1 AP om te wisselen. Op de router zitten nu de 3 AP's voor de Ubiquiti wifi versterkers en 1 AP voor een vaste ethernet verbinding. Er zitten verder nog 2 kastjes op de muur rechtstreeks op de Ziggo modem. Kan ik zo'n ubiquiti ook een rechtstreeks op een uitgang van de ziggo modem aansluiten, of gaat dat niet werken? Dan weet ik in ieder geval of de vertraging het door de switch komt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De AP's worden middels PoE (Power over Ethernet) gevoed. Simpel gezegd worden hiermee stroom en data door dezelfde kabel naar het AP gestuurd. Gezien er waarschijnlijk geen PoE-switch is gebruikt, zouden er PoE-injectors aanwezig moeten zijn. Die moeten tussen de switch (of dat nu een losse switch of die van de modemrouter is) en de AP's worden geplaatst. Als de getoonde switch in de meterkast toch een PoE-switch is (waar ik niet van uitga) dan blijft die nodig om de AP's van stroom te voorzien.

 

Hieronder een voorbeeld van een PoE-injector van Ubiquiti:

 

ubiquiti_u-poe-af-1.jpg

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Die PoE injectors zitten er niet bij. Volgens mij is het wel een PoE switch, er zit namelijk een adapter aan die in het stopcontact zit. Dan zou ik dus een injector moeten aanschaffen om het uit te proberen of het verschil uitmaakt of ik de Ubiquiti versterker via de switch aansluit of rechtstreeks op de ziggo modem?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Elke switch heeft een adapter of voedingskabel nodig, daar is een PoE-switch niet aan te herkennen. Als het een PoE-switch is, dan gaan de kabels direct naar de AP's. Om een AP direct op de modemrouter te testen, heb je inderdaad zo'n PoE-injector nodig.

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de boosdoener gevonden. Het is de Sonos installatie. Die zat op het ethernet kastje dat oranje stond te knipperen. Deze heb ik afgekoppeld en alles draait nu als een zonnetje. Ik kom nu op 220 Mbps download en ruim 30 Mbps upload. Reuze dank voor alle zeer snelle reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden van het netwerk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat klinkt niet logisch, maar fijn om te lezen dat de snelheden nu naar behoren zijn.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Sonos kon toch voor netwerk loops zorgen op een of andere wijze? Staat me iets van bij.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Misschien een spanning tree loop inderdaad. De acitiviteit-LED's op de switch zouden dan continu aan het knipperen geweest moeten zijn.

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dat knipperen zou heel goed kunnen. Ik kijk niet heel vaak in de meterkast. Het is al wat oudere Sonos apparatuur. Ik ga me daar maar eens in verdiepen hoe ik dat naast elkaar kan laten draaien. Voldoende voor nu.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @Wim vd Poel en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat er al flink met je is meegedacht en dat er verschillende adviezen gegeven zijn. Laat je weten of het gelukt is om het op te lossen met de gegeven tips?

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helemaal goed. Het probleem is voor mij helemaal verholpen. Ik heb de Sonos systeem nu rechtstreeks op het Ziggo modem aangesloten. Dat werkt perfect. De wifi is nu weer de snelheid die ik wil hebben en Sonos doet het ook weer gewoon. Sonos aansluiten via de PoE switch heeft de traagheid in mijn wifi netwerk veroorzaakt

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Wim vd Poel Wat ontzettend fijn dat het probleem is opgelost. Mogelijk dat andere gebruikers op dit forum ook baat hebben bij de tip die je gegeven hebt voor wat betreft het aansluiten van Sonos apparatuur op het thuisnetwerk. Laat je het weten als we verder nog ergens mee kunnen helpen?

Uitgelicht topic