Wim vd Poel

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wifi netwerk Ubiquiti erg traag

Ik heb thuis een wifi netwerk obv Ubiquiti versterkers (van die vliegende schotels op het plafond). Dit is een bedraad systeem welke is aangesloten op mijn Ziggo modem. Op het modem komt keurig 300 Mbps upload snelheid binnen. Als ik vervolgens het Ubiquiti netwerk haal ik maximaal 10 Mbps. Heeft iemand een suggestie waar dat enorme verlies door veroorzaakt wordt?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

Goedemorgen @Wim vd Poel en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat er al flink met je is meegedacht en dat er verschillende adviezen gegeven zijn. Laat je weten of het gelukt is om het op te lossen met de gegeven tips?

Bekijk in context

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helemaal goed. Het probleem is voor mij helemaal verholpen. Ik heb de Sonos systeem nu rechtstreeks op het Ziggo modem aangesloten. Dat werkt perfect. De wifi is nu weer de snelheid die ik wil hebben en Sonos doet het ook weer gewoon. Sonos aansluiten via de PoE switch heeft de traagheid in mijn wifi netwerk veroorzaakt

Bekijk in context

33 Reacties 33
Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik bedoel 300 Mbps download (en 30 upload Mbps)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een snelheid van 10 Mbps is wel erg laag.

 

Hoe zijn de access points aangesloten? Zijn ze geconfigureerd met een controller (Cloud Key) of handmatig via QR-codes? Welke linksnelheden geven de AP's aan in de app/controller?

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Voor wat de configuratie betreft, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Het bedrijf dat het heeft geïnstalleerd is er niet meer.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is niet zo fijn. Dan zijn de AP's mogelijk aan een controller gekoppeld die ook niet meer bestaat, of heeft het bedrijf ook een Cloud Key bij jou thuis geïnstalleerd?

 

Zijn de AP's via een PoE-switch aangesloten of via PoE-injectors op de modemrouter?

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Tobias,

 

Dank voor je supersnelle reactie. Ik heb werkelijk geen idee, ik ben ook niet zo thuis in deze hele materie. Hoe kom ik hier achter?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zou je anders een of meerdere foto's kunnen plaatsen van wat het bedrijf heeft geïnstalleerd? Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in de AP's zelf, maar meer de PoE-switch/injectors en kabels waarmee deze zijn aangesloten.

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

IMG_8681.jpeg

IMG_8682.jpeg

IMG_8683.jpeg

  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De foto's zijn helaas erg klein.

 

Kun je een foto plaatsen van de voorzijde van de switch? Dit lijkt mij een 'goedkope', unmanaged switch zonder PoE. Zijn het vier AP's in totaal? Ik ben benieuwd naar het type switch en de kleuren van de LED's c.q. linksnelheden naar de AP's.

 

20220110-01.JPG

 

Heeft het bedrijf toevallig ooit de UniFi-app geïnstalleerd op jouw telefoon/tablet en/of heb je een account gekregen voor de controller? Hebben zij iets van documentatie achtergelaten?

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

In totaal zijn er 3 van die vliegend schotels op het plafond gemonteerd voor de wifi en er zijn ook op 3 plaatsen op de muur aansluitpunten voor een ethernetkabel. In totaal 6 aansluitpunten dan volgens mij. Het zwarte kastje is verder merkloos.

Documntatie of een app heb ik verder niet 

IMG_8682.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De switch lijkt een TL-SG105E als ik deze zo bekijk.

 

Ik zie dat een van de vier kabels niet op de maximale linksnelheid werkt (oranje LED), wat staat er op die kabel geschreven? Zou wel heel toevallig zijn als dat net de kabel naar het AP is waar je die lage snelheid haalt, maar het is mogelijk.

 

Heb je verder al eens de snelheid bij elk van de drie AP's getest?

martin55

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goed om alle AP's afzonderlijk te testen en zowel op de 2.4Ghz als de 5Ghz!
Als het bedrijf niet meer bestaat zou ik overwegen om de AP's via een eigen app of controller te managen. Maar dat is voor later.

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De oranje-led is van een muuraansluiting voor ethernet. De 3 wifi punten zitten allemaal rond de 11mbps. Als ik wissel van netwerk, dus rechtstreeks gebruik maak van de wifi van de ziggo modem dan zit ik op ruim 300 mbps. Op de kastjes in de muur met een laptop die via een kabel is aangesloten is het ruim 165 mbps

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoe doe ik dat meten op de 2,4 en op 5 Ghz?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het zou traffic shaping op 10 Mbps kunnen zijn. Dat kan helaas niet worden gecontroleerd of aangepast zonder toegang tot de controller. Wat is de maximaal haalbare uploadsnelheid?

 

Meten op 2.4 en 5 GHz apart is lastig als er geen gescheiden SSID's zijn voor die frequentiebanden. Het is dan hopen dat je apparaat op de gewenste band verbindt.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dit lijkt op prutswerk. Bedraad zou je ook de volle 300 moeten halen en geen 165. De ubiquiti accesspoints zijn kwalitatief goed, en halen prima snelheden, beetje afhankelijk van het type. Mijn uap-pro komt met zo’n 280-290 Mbps. Dus het kan wel.

In welke regio woon je?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het is inderdaad niet zo'n fraaie oplossing met een unmanaged, non-PoE switch. Ook geef ik zelf de voorkeur aan een patchpaneel. Het is vooral vervelend dat er niets lijkt te zijn gedocumenteerd qua controller/configuratie/accounts.

 

Ik heb hier ook een (enkele) UAP-AC-PRO in gebruik welke drie verdiepingen van dekking voorziet. Deze haalt 75 Mbps op 2.4 GHz en 300+ Mbps op 5 GHz. Binnenkort ga ik een PoE-switch (ES-8-150W) plaatsen en op termijn ook een AP bijplaatsen, voor load balancing en nog iets betere dekking. Mijn huidige router (ER-POE) ga ik vervangen door een ER-4. Alles ligt volledig geconfigureerd klaar, alleen nog wachten op een juist moment om de installatie te doen... Ik wacht alleen nog op een setje SFP-transceivers en MM OM4 voor tussen router en switch, die verwacht ik morgen.

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Maximale upload snelheid is 30 mbps

Wim vd Poel
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik ben woonachtig in de regio Leiden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Alleen traffic shaping op de download zou ook kunnen.

 

Ik ga als volgende stap toch naar het naar fabrieksinstellingen terugzetten en opnieuw configureren van de AP's. Standalone is het makkelijkst, daarbij scan je de QR-codes van de AP's met de UniFi app op telefoon/tablet. Instructies zijn bijvoorbeeld hier te vinden.

Uitgelicht topic