GTJos

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Wifi-kanaal Deco M4 wijzigen: onmogelijk... Ziggo: kom in actie svp

Ik zoek een mogelijkheid om het wifikanaal van de TPLink Deco M4 te wijzigen. Hoopte op deze pagina (eindelijk, na lang zoeken...) de remedie te vinden maar: ik word doodleuk verwezen naar de Deco-app.
(De link naar die bedoelde pagina:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/kanaal-wijzigen#/ik-wil-zelf-een-vast-wifi-kanaal-... )

 

Gesuggereerd wordt dat dáár (in de Deco-app) dan de oplossing te vinden is (met deze tekst: "Je kunt je TP-Link wifibooster instellen via de TP-Link Deco App. Als je deze nog niet (of niet meer) op je telefoon of tablet hebt, kun je deze downloaden via de Apple App Store of Google Play").

Niets is echter minder waar... nóch in de Deco-app, nóch in de browserversie / configuratiepagina van de Deco vind ik een mogelijkheid om het kanaal te wijzigen!


Ziggo adviseert om vooral zo'n setje Deco's aan te schaffen om daarmee de wifi-bruikbaarheid te verbeteren. Veel mensen doen dat dan ook.

Op zich: werken de Deco's prima... alleen: als buren dezelfde sets gebruiken (die kennelijk heel vaak allemaal op hetzelfde kanaal uitzenden!) en er kennelijk GEEN mogelijkheid is om handmatig een minder bezet kanaal te kiezen??
Dan is de verbetering grotendeels teniet gedaan.
De verwijzing naar de Deco-app zoals boven genoemd vind ik dan ook een typisch voorbeeld van 'met een kluitje het wifiriet ingestuurd worden' 🙂 

 

Gelet op de veelheid aan vragen cq klachten over die handmatige kanaalkeuze: vind ik dat Ziggo actief moet worden en bij de leverancier van de boosters een spoedige oplossing moet bewerkstelligen.

BVD!
Jos

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als er heel veel clients in de buurt actief zijn en de Deco units zeer aggressief zijn ingesteld, waarmee ik bedoel 20/40 voor 2,4 ghz en 20/40/80 voor 5 ghz dan blijft er zeker voor 2,4 ghz weinig keuze ruimte over. 

Vergeet bij wifi niet overige invloeden bluetooth babyfoons noem maar op ook niet wifi apparatuur kan invloed hebben!! Dat zien we niet met de scan apps we zien enkel de wifi toegangspunten niet de clienten van de buren en ander aparatuur!!

Wifiman laat wel bluetooth zien dat terzijde.

Ps @GTJos met afgeblokt bedoel je geen zichtbaar SSiD, dat is zeer waarschijnlijk je eigen deco set, de interne communicatie verbinding.

 

Nu iets anders je ziet geen 300Mbps of dicht daarbij dat wil je niet daar heb ik begrip voor. 

Is het werkbaar, merk je problemen  140 Mbps is meer dan genoeg voor nagenoeg elke app op een tablet.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als je 3 Deco's hebt zullen de 2,4 GHz wifizenders op 1, 6 en 11 zitten en dat zal bij alle mensen in je omgeving zijn met alle routers en diverse wifizenders.

 

Instellen wil niet zeggen dat alle mogelijkheden in te stellen zijn die maar beschikbaar zijn in een mesh systeem.

Hoe complexer de mogelijkheden en instellingen, hoe duurder het product.

 

Ik lees in het Deco forum dat TP-Link heeft gekozen voor een systeem wat zelf het beste kanaal uitzoekt voor je om het mesh systeem volledig optimaal te kunnen gebruiken.

Komt er een sterker of storender kanaal in je omgeving, dan zoekt het systeem een beter kanaal.

Een minder bezet kanaal betekent niet een minder storend kanaal.

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

😊Dag Bert en dank je voor je reactie!
Wellicht heeft de deels afgebroken link in mijn 1e bericht voor verwarring gezorgd. Die link voert naar een Ziggo hulppagina, waar wifi-oplossingen geboden worden. Zo ook het 'eigen kanaal kiezen'.
Er staat op de beginpagina een veelheid aan routers/modems/boosters, zoals in gebruik bij Ziggo.
De Deco M4-set eveneens... En daar wordt vervolgens de optie 'eigen kanaal instellen'  gelinkt, met het beschreven resultaat. (Verwijzen naar de Deco-app, waar echter geen optie tot kanaal kiezen bestaat.)

Ik zoek die optie omdat ik vanaf dag 1 (nu circa 3 weken) dat ik de Decoset in gebruik heb, thuis last heb van redelijk trage wifi. (Ik heb het Gigamodem, dus theoretisch -en bekabeld- 1000/50 Mbs.)
Ik zou tevreden zijn als ik met mijn tablet, op de 5Ghz-band, een download van om en nabij de 300 Mbs zou halen. Verre van dat echter... Ik haal op zijn best circa 140 Mbs, gezeten pal naast de Deco.

Tussensprong: bij mijn zoon thuis, met een abonnement 300/30 en eveneens Decosets in gebruik, haal ik op 5-6 meter afstand van de dichtstbijzijnde Deco met dezelfde tablet ruim 220 Mbs!

Als ik thuis wifi-analyzer (zowel externe apps als de ingebouwde in het zogenaamde Decolab) gebruik: krijg ik voortdurend berichten dat mijn wifi veel ast heeft van 'interferentie' en dat er daarom andere kanalen worden geadviseerd.
Ik zie in een van de apps een wifinetwerk met afgeblokte SSID dat exact op dezelfde kanalen uitzendt (12 en 36) en dat even sterk is als mijn eigen... Vermoedelijk een van de buren dus...

Herhaald herstarten van mijn Deco's heeft geen soulaas gebracht. De zelflerende Deco volhardt in de boosheid en keert stug terug op kanaal 12 en 36; probleem met het naastliggende wifinetwerk blijft dus bestaan.

Ik heb óók al veel gelezen in diverse fora; TP Link moderators hebben elk verzoek van gelijke strekking dat op hun forum is ingediend steeds doorgestuurd naar hun support- en ontwikkelingsafdeling; tot heden: zonder opvolging.
Vandaar mijn vraag aan Ziggo, als grote speler op de markt, om wellicht wat druk te gaan zetten?!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ah, op de 5 GHz gaat het mis, dat moet TP-Link inderdaad oplossen.

 

Ik heb de link gevonden waar geadviseerd wordt hoe het wifi kanaal te wijzigen: Wifi-kanaal wijzigen | Klantenservice | Ziggo

 

Daar hoort de Deco M4 niet te staan, als het wijzigen niet mogelijk is.

Een Ziggo moderator die hier langskomt kan dat op de juiste plaats wegleggen om te corrigeren.

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Juist Bert; inderdaad de juiste link die je daar vermeld!
In die opsomming van apparatuur hoort de Deco M4 niet vermeld te worden, aangezien er geen mogelijkheid is om zelf het wifi-kanaal te kiezen.
Vervelend is dat de set NIET in staat is om een beter kanaal te kiezen, terwijl er wél (via de geavanceerde instellingen etc, genaamd Deco Lab) een testmogelijkheid is voor vele zaken, bv snelheid of interferentie.
Interferentie is dus waar ik in mijn woning last van heb...

Benieuwd of iemand van Ziggo onze bevindingen oppikt en de instructiepagina aanpast?
Bedankt voor het meedenken i.e.g.!👍

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Misschien heb je hier iets aan; klik in de deco app bij router instellingen op het icoon netwerk optimaliseren. Soms kan een herstart ook helpen. Eerder kreeg ik de nieuwe firmware er niet in. Totdat ik de deco’s een herstart gaf (stroom eraf).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als er heel veel clients in de buurt actief zijn en de Deco units zeer aggressief zijn ingesteld, waarmee ik bedoel 20/40 voor 2,4 ghz en 20/40/80 voor 5 ghz dan blijft er zeker voor 2,4 ghz weinig keuze ruimte over. 

Vergeet bij wifi niet overige invloeden bluetooth babyfoons noem maar op ook niet wifi apparatuur kan invloed hebben!! Dat zien we niet met de scan apps we zien enkel de wifi toegangspunten niet de clienten van de buren en ander aparatuur!!

Wifiman laat wel bluetooth zien dat terzijde.

Ps @GTJos met afgeblokt bedoel je geen zichtbaar SSiD, dat is zeer waarschijnlijk je eigen deco set, de interne communicatie verbinding.

 

Nu iets anders je ziet geen 300Mbps of dicht daarbij dat wil je niet daar heb ik begrip voor. 

Is het werkbaar, merk je problemen  140 Mbps is meer dan genoeg voor nagenoeg elke app op een tablet.

fordrwd4ever

Level 8
  • 225Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Dit kan je niet handmatig instellen.

We hebben dit al vaak aan de software ontwikkelaars gevraagd,maar dit wordt niet mogelijk gemaakt.

 

De enige manier om een ander kanaal te gebruiken is om de 1e Deco van de spanning te halen en weer aan te zetten.

 

Overigens is dit bij geen enkel model Deco mogelijk, ook niet op de duurste X90

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Op het TP link forum wordt dit ook geschreven het is een zelf lerend iets.

Willen we zaken zelf kunnen regelen zal je niet voor een mesh systeem moeten kiezen maar losse accespunten.

 

De enige en dan ook echt enige praktische nut van een Mesh set is het fast roaming principe. En behalve in de commercials wie loopt met een laptop trap en trap af? Mischien met een smartphone als je via wifi belt. Heb je 2 wifi punten in één ruimte is het wel nuttig dat niet alle apparaten op 1 punt blijven plakken, dat wil je ook niet. Maar met verschillende woonlagen zal het een uitdaging zij mij van het nut en noodzaak van een mesh set te overtuigen.

De meeste recente clients blijven niet meer zo lang op een zwakker punt hangen, dat is weer een voordeel in een woning met veel beton.

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

Zoals hier al gemeld, je kan de kanalen niet zelf veranderen, je kan wel via de Deco app de kanalen optimaliseren, hij zet ze dan op de beste kanalen.

(Via meer kanaal optimalisatie)

Bij mij heeft hij één keer de 5 en de 2,4 Ghz veranderd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even nog over de interferrentie ik zie liever Co gebruik van de drie niet overlappende kanalen 1, 6 of 11, dan dat iemand voor 9 kiest en daarmee zowel op 6 als op 11 overlast kan geven, zeker als deze niet beperkt is tot 20Mhz maar twee breedtes opslokt. Zoals op dit plaatje de TP link, als je dan echt een hogere bandbreedte/snelheid nodig hebt ga bedraad werken. Ga niet elkaar in de weg zitten ook de opstelling zet een wifi punt zoveel mogelijk centraal we willen bereik in onze woning niet bij de buren voor overlast zorgen.

Screenshot_20220108-004806_WiFiman.jpg 

 

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Super! Dank aan allen voor de feedback en evt aangedragen tips...
@RoWi. Met name je suggestie mbt het niet zichtbare SSID heeft me geholpen! Ik zag nl ook dat de afstand tot mijn eigen wifipunt (een van de Deco's) steeds identiek was aan de afstand tot die onzichtbare SSID. Kan idd niet anders of dat moet de interne communicatie tussen mijn Deco's zijn! (Ik had daar al wel op gezocht overigens maar vond nergens een aanwijzing hiervoor.)

En ja: ik heb de Deco's zo optimaal mogelijk door de woning verspreid / geplaatst. De bekabelde hoofddeco staat bv mooi centraal in de woonkamer, echter zo ver mogelijk van de scheidingsmuur met de buren, waarmee ik op de benedenverdieping optimaal bereik heb met zo gering mogelijke kans op overlast voor / van de buren.

Wat betreft de downloadsnelheid in mijn woning: ja, 140 Mbs is ruim voldoende voor mij. Die snelheid is echter nu MINDER dan met mijn 'oude' / vorige Ziggomodem waarop ik een Internet MAX abonnement had (600/40 bekabeld, download op de tablet om en nabij 220/230 Mbs). Dát met name blijf ik vreemd vinden, temeer omdat ik wél veel hogere snelheden haal in de woning van mijn zoon. (Zwart Technicolor-modem met Deco's M4.. abo 300/30.) 
(Voor de volledigheid: ik heb sinds medio december het Giga-abonnement met 1000/50 bekabeld. Incl. 3 Deco's M4; betaal nu dus méér voor -effectief- minder snelheid en voortdurende meldingen over 'hoge interferentie' vanuit de Deco-app.)

 

Het 'optimaliseren' van het Deco-mesh-netwerk heb ik al herhaalde keren uitgevoerd, soms gaf het systeem idd de melding 'te optimaliseren'. Dat was vaak het geval nadat ik een of meerdere Deco's door de woning had verplaatst, zoekende naar de meest gunstige plek. Echter: de interferentie blijft ongewijzigd hoog, hoe vaak ik de Deco's ook reset, van de stroom haal of verplaats.

Afsluitend: ik ben er inmiddels dus wel achter dat het zelf kiezen van een ander kanaal bij deze set onmogelijk, wellicht zelfs ongewenst is. Alle begrip voor. Laat dit dan echter óók op de hulppagina's van Ziggo  (én TPLink) duidelijk tot uitdrukking komen en verwijder de Deco's uit de pagina waar wordt uitgelegd 'hoe een eigen kanaal te kiezen'... Dat scheelt een slok op een wifi-kopzorg-borrel😂

Nogmaals: oprechte dank aan allen voor de tekst en uitleg en een fijn weekend!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wifi snelheden staan ten alle tijde los van de snelheden die bedraad binnen komen.*

Komt bedraad rond de 900Mbps of liefst dichter naar de 980 binnen?

Staan de Deco units ingesteld als router als accespunt, is elke deco unit bedraad verbonden?

 

De eigen hardware lijkt het aan te kunnen, blijft interne bekabeling, aansluitpunten en instellingen over.

 

Die melding uit de Deco app dat kan op diverse manieren worden uitgelegd. Het is mij niet bekend wat deze app als 'interferrentie' ziet.

 

*Voorbeeld mijn wifi apparatuur kan intern meer dan 600Mbps aan naar buiten toe 75/10.

 

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Klopt @RoWi. Ik benoem die snelheden ook alleen om aan te geven wel type abonnement ik heb.
Inmiddels is in een tijdsbestek van 2 maanden 3 x een Ziggo-monteur hier geweest vanwege het 'niet behalen van de beloofde snelheid'.
De 1e keer (eind november) had ik nog het Max-abonnement (600/40) en haalde nog geen 40 Mbs bekabeld. De monteur constateerde dat het niet aan mijn apparatuur / bekabeling in huis lag (goddank...); bleek dat Ziggo administratief een foutje had gemaakt. Ik betaalde wel (al jaren) maar er stond geen 'vinkje' achter de te leveren snelheid... Sof...
Afijn: na 2 werkdagen liep opeens mijn internet wél als een tierelier en haalde ik bekabeld rond de 550 Mbs op mijn meest gebruikte laptop. Met de tablet via wifi vanaf dat moment rond de 200 Mbs, dus dat was óók fijn en voldoende.
Aangezien rond diezelfde periode ook glasvezel-aanbieder Delta reclame begon te maken voor hun geplande aanleg en ik best oor had naar de beloofde gigabit-snelheden besloot ik me verder te oriënteren. Nou: die glasvezeltoestand bleek tóch nogal wat haken en ogen te hebben. Ik las veel slechte recensies over met name de klantenservice etc. Ofschoon dat niet doorslaggevend was (ook het kostenplaatje bleek identiek wanneer ik bv mijn Ziggo-zenderpakket etc wilde behouden) besloot ik om te gaan voor het Giganetwerk van Ziggo. Ik combineer al jaren Vodafone + Ziggo, dus daar zitten ook wel wat voordeeltjes aan.
Gelet op de verbeterde snelheid binnen het Max-abonnement en de geringe meerprijs voor Giganet t.o.v. dat Max-pakket dacht ik dus méér snelheid (zowel bekabeld als wifi) binnen te halen met die nieuwste techniek.


De wifi-dekking in huis wilde ik verbeteren met de Decoset. Tja...
Wél goede dekking overal in en om huis, maar beduidend lágere snelheden op de plekken waar ik het meest zit te werken. (De genoemde laptop haalt nu, na het 3e monteurbezoek, een download van circa 640 Mbs. De upload is vanaf de installatiedag altijd wel ok geweest, 50 of zelfs soms 51 Mbs.)

Ik kreeg van de laatste monteur te horen me niet blind te moeten staren op de maximaal haalbare snelheden; ook mijn eigen apparatuur geeft grenzen. En dat snap ik, ik loop lang genoeg mee om te weten dat reclame iets anders is als realiteit.
Maar anderzijds: lees ik op fora en binnen de community dat mensen bijna de maximaal haalbare snelheden halen (zonder overigens uitspraken te doen over processors, geheugen, netwerkkaarten etc). 
Ik haal dat dus niet, en gelet op de ervaring uit november (administratief foutje Ziggo) zoek ik het probleem even niet in mijn eigen apparatuur...

Om nogmaal antwoord te geven op je eigenlijke vraag: nee, ik haal die 900 Mbs bij lange na niet. Met de Ziggo speedtest, nu net gedaan, kom ik bekabeld (cat 6, circa 5 meter, rechtstreeks in het Gigamodem) aan deze waarden:
Ping 12 Ms
Download 505.6 Mbps
Upload 50.8 Mbps

En behalve de upload (logisch, die was beperkt tot 40 Mbs) haalde ik dat óók met het oude abonnement...

Goede raad lijkt duur??😉

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als de 500 MB bedraad is gemeten wordt het in mijn ogen tijd de up en download waarden te delen.

De eigen hardware is nog niet per definitie uit te sluiten. Dat zal een blik op die waarden duidelijk kunnen maken.

 

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

OK, dank! Ik heb eerder ergens in de community gelezen hoe dit delen moest; zoek ik op en dan probeer ik morgen die waardes hier te plaatsen. Ben benieuwd, 1e of me dat lukt😁 en ten 2e naar je bevindingen! Voor nu: fijne avond en nogmaals dank!

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

😎Sneller de instructie hervonden dan gedacht.
(Voor geïnteresseerden hier de link:
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... )
Ik splits de gegevens over meerdere reacties vanwege de maximale berichtlengte van 20.000 tekens.
Deel 1:

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

26100000008.140.9QAM2562
16020000008.340.9QAM2561
36180000007.840.9QAM2563
46260000007.440.4QAM2564
56340000007.140.4QAM2565
66420000007.240.4QAM2566
76500000007.440.9QAM2567
86580000007.640.4QAM2568
96660000007.840.9QAM2569
106740000007.740.4QAM25610
116820000007.540.4QAM25611
126900000007.340.9QAM25612
136980000007.140.4QAM25613
147060000006.940.4QAM25614
15714000000740.9QAM25615
167220000007.440.4QAM25616
17730000000840.9QAM25617
187380000008.140.9QAM25618
197460000008.140.4QAM25619
207540000007.940.4QAM25620
217620000007.840.4QAM25621
227700000007.640.4QAM25622
237780000007.740.9QAM25623
247860000007.940.9QAM25624
257940000008.340.9QAM25625
268020000008.840.9QAM25626
278100000008.740.4QAM25627
288180000008.340.4QAM25628
298260000007.840.4QAM25629
308340000007.540.4QAM25630
318420000007.340.9QAM25631
328500000007.140.4QAM25632

 

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Deel 2:

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

2Locked40.94620900
1Locked40.94620900
3Locked40.94620900
4Locked40.36628700
5Locked40.36628700
6Locked40.36628700
7Locked40.94620900
8Locked40.36628700
9Locked40.94620900
10Locked40.36628700
11Locked40.36628700
12Locked40.94620900
13Locked40.36628700
14Locked40.36628700
15Locked40.94620900
16Locked40.36628700
17Locked40.94620900
18Locked40.94620900
19Locked40.36628700
20Locked40.36628700
21Locked40.36628700
22Locked40.36628700
23Locked40.94620900
24Locked40.94620900
25Locked40.94620900
26Locked40.94620900
27Locked40.36628700
28Locked40.36628700
29Locked40.36628700
30Locked40.36628700
31Locked40.94620900
32Locked40.36628700



D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
159964K1866QAM4096879


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
159Locked427.62201120390

 

GTJos
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Deel 3 (tevens laatste):

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13600000045.85120 KSym/sec64QAM4
24450000045.85120 KSym/sec64QAM3
35200000045.85120 KSym/sec64QAM2
45880000045.85120 KSym/sec64QAM1



ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1US_TYPE_STDMA0010
2US_TYPE_STDMA0000
3US_TYPE_STDMA0020
4US_TYPE_STDMA0010


Dank bij voorbaat!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@GTJos je binnenkomend en uitgaand signaal zijn perfect.

Geen één mogelijk beperkende factor in te zien.

Uitgelicht topic