Peppijnr

Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Wifi/internet is traag of valt uit

Ik heb heel erg veel problemen met mijn internet verbinding van ziggo. (Internet Giga en TV complete Next) Monteur is langs geweest heeft alles getest, modem blijkt goed te functioneren echter van de 25 snelheid metingen zitten er slechts 7 op ruim 900mbs down en 50mbs up. Afgelopen vrijdag had ik zelfs geen internet meer tot afgelopen maandag. Modem was wel online maar niet benaderbaar. Aan uit zetten reset gaf niet het gewenste resultaat. Na 5e reset kwam het modem weer online maar snelheid bleef ver onder de maat. Na alles geprobeerd te hebben werkt de volgende optie goed. DNS servers op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 gezet Op lan poort 1 switch gezet en daar overige kabels op aangesloten. Bekabeld 939mbs down en 50,8 up. Draadloos (met Airport Extreme Model A1521) 681mbps down en 48.3 up. Eigen ziggo wifi blijft steken rond 200mbs up en 36,6mbs down. 
Standaard ziggo DNS werkt niet of heel erg traag. Vraag 1) Waarom werkt standaard DNS niet? Dit lijkt mij een probleem buiten mijn huis. Vraag 2) Ik wil mijn ziggo modem in bridge modus laten zetten en hiermee testen of de wifi signalen Airport en Ziggo modem elkaar storen. Mijn routers 5x Airport =Extreme Model A1521 staan nu allemaal in bridge modus. in welke modus moeten deze worden gezet als ik de ziggo modem in bridge modus laat zetten? Ik heb 3 opties DHCP en NAT, Alleen DHCP, Bridge Modus. Wanneer ik 's-nachts alles terug zet op de standaard waarden werk alles prima, overdag blijft er niets over van de snelheid. Heeft altijd goed gewerkt. Ik heb 46 apparaten in mijn netwerk hangen waaronder MacBook pro's, I pads, iPhones, camera's domotica ect etc. Het lijkt wel alsof er een capaciteit probleem is in de wijk. Alle hulp is welkom. 

72 Reacties 72
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes
  1. Je zou geen problemen moeten ervaren met de DNS-servers van Ziggo. In de loop der jaren is er wel een aantal wijzigingen geweest, zie ook dit topic op het Provider Forum. Welke IP-adressen gebruikte je voordat je Google ingesteld had? Zelf gebruik ik overigens 1.1.1.1 (Cloudflare) en 8.8.8.8.
  2. Met het modem in bridge mode moeten DHCP en NAT actief zijn op de eigen router.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Downsteam up stream past niet op het scherm kun je dit exporteren?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Je kunt deze gegevens het beste naar een tekstdocument kopiëren en dat plaatsen.

S4R

Level 16
  • 2001Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Waarom heb je 5 rtr's in je netwerk? Wie heeft dat bedacht? Dan heb je ook 5 verschillende subnetten?

Als je Ziggo in Bridge laat zetten zou er één in RTR modus moeten staan en de rest als een soort van domme switches. En allemaal in het zelfde subnet.

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Scherm­afbeelding 2022-11-18 om 18.38.54.png

Scherm­afbeelding 2022-11-18 om 18.38.29.png

Scherm­afbeelding 2022-11-18 om 18.37.47.png

   

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@S4R Ik hoop inderdaad dat bedoeld wordt (en dat verwacht ik eigenlijk wel): één router en vier access points.

 

@Peppijnr De downstream-gegevens zien er over het algemeen goed uit, het OFDM-kanaal toont echter uncorrectable FEC errors, deze zouden 0 moeten zijn. Kun je ook de upstream- en log-gegevens plaatsen? Verder kijk uit nog uit naar een of meerdere foto's van de coaxinstallatie.

 

Bridge mode wordt inderdaad aanbevolen bij gebruik van een eigen router. Je kunt dit formulier gebruiken om dit aan te vragen. Zorg ervoor dat de router de juiste WAN-instellingen gebruikt voordat je dit doet (de eerder genoemde DHCP + NAT). Verder moet alleen de router aangesloten zijn op het modem.

S4R

Level 16
  • 2001Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

Je weet het nooit met die eigenwijze Apple spullen.

Je kan die dingen ook niet via een webbrowser managen (uit veiligheid)

 

Zie hier de specs:

https://support.apple.com/kb/sp680?locale=nl_NL

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Let niet op de enorme warboel maar heb van alles geprobeerd en maak de boel weer netjes als alles weer goed werkt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De installatie ziet er goed uit. Je kunt nog controleren of je verbetering ervaart als alleen het modem direct op het AOP aangesloten is, dus zonder de splitter (POA-01-B). Dit om de binnenhuisinstallatie (versterker + TV's en/of decoders) uit te sluiten.

 

Kun je nog de upstream- en log-gegevens van het modem plaatsen?


Verder kun je bij router mode nog de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpassen, dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6. Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Ik heb 5 routers in mijn netwerk omdat het wifi signaal erg slecht of niet door komt. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de betonnen vloeren. Mijn huis is een grote kooi van faraday, vandaar. Routers zijn allemaal bedraad en hebben allemaal een eigen netwerk, een netwerk (ja dat kon toen al met Apple routers) werkte niet vandaar. Diverse mesh producten geprobeerd maar geen van allen is zo stabiel en werkt zo goed als die van Apple, dit fruit haalde voor de storing draadloos ruim 800mbps. Ben er inmiddels achter dat met Ziggo in Bridge de eerste router op DHCP en Nat ingesteld moet worden en de overige 4 in bridge. iig dank je wel voor het meedenken.

puppie

Level 17
  • 2624Posts
  • 65Oplossingen
  • 1058Likes

en je gebruikt de apple alleen maar voor het wifi netwerk.?

Je hebt verder niks op de ethernet poorten aangesloten dan 1 kabeltje voor het wifi netwerk.

Als het bovenstaande klopt dan zou ik de extreme er snel uitgooien en op de overgebleven plaatsen een vast accespoint plaatsen.

Wil je kwaliteit dan ga je voor unifi en dan zou ik voor de pro versie gaan. https://ubcenter.com/p/ubiquiti-unifi-uap-ac-pro-5-pack/

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe dank je wel voor je reactie ben benieuwd wat je van de upstream vind. Wat houd OFDM-kanaal toont uncorrectable FEC errors in? Modem error Ziggo error??

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Uncorrectable errors houden in dat gegevens onherstelbaar beschadigd zijn ontvangen door het modem. Gezien het een minimale hoeveelheid is en deze errors cumulatief over de gehele online-tijd van het modem zijn, hoeft dit zeker niet voor problemen te zorgen.

 

De upstream ziet er ook goed uit. Omdat je een DOCSIS 3.1-modem bent gaan gebruiken t.b.v. Internet Giga, kan het OFDMA-kanaal, in de webinterface aangeduid als 'D3.1 Upstream kanalen', voor problemen zorgen. Kun je tenslotte nog de gegevens op het tabblad 'Netwerk log' plaatsen?

 

Vijf routers betekent vijf aparte LAN's/subnets, DHCP-servers en NAT-vertaalslagen en dat is uiterst onwenselijk.

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe Modem rechstreeks op AOP had ik al gedaan en maakte geen verschil Alles aansluiten op 1e lan poort dmv switch en standaard dns naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 wel. Standaard dns als alles op automatisch staat is overigens 89.101.251.229 en 89.101.251.228. Firewall instellingen heb ik toegevoegd. Ik begrijp uit jouw opmerking dat ik IPv6 moet uitzetten. Klopt dat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De DNS-servers 89.101.251.x zijn niet meer de meest recente. Met Google zou je uiteraard geen problemen mogen ervaren.

 

Voor zowel IPv4 als IPv6 kun je de optie 'IP-flood detectie' uitschakelen.

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe Vijf routers betekent vijf aparte LAN's/subnets, DHCP-servers en NAT-vertalingen en dat is uiterst onwenselijk. Waarom is dat onwenselijk? Ik heb al een keer een netwerk aangemaakt maar dat werkte voor geen meter. De Opstelling Ziggo modem plus 5 router in bridge modus heeft tot vorige week vrijdag erg goed gewerkt, vandaar mijn vraag. Netwerk log heb ik toegevoegd.

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe klopt met Google DNS werkt het nu als een dolle, maar heb mijn twijfels over de privacy, vandaar. Ik begrijp overigens niet waarom Ziggo mij niet automatisch de meest recente DNS servers toewijst, dat is toch vreemd. Wat zijn overigens de meest recente DNS servers van Ziggo? Had ergens iets gelezen (ben ik weer kwijt waar) dat ziggo zakelijk een andere DNS server gebruikt. 

Peppijnr
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe Wat doet IP-flood detectie?

Uitgelicht topic