hans6011

Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Wifi in tuinhuis

Issue: wifi snelheid gering

situatie: zwart modem met 3x Deco M4 in huis. Naar tevredenheid. 
tuinhuis (op ca 15 meter achter in de tuin) geen mogelijkheid ethernet kabel. Wel is stroomkabel (zonder randaarde) met vaste installatie (geen stekkers of verlengkabel) aanwezig. 

 

wat kan ik doen om wifi te verbeteren?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Ziggo biedt het Powerline adapter setje aan voor een zacht prijsje van € 29, -in hun eigen shop !!

Extra Internetpunt via stopcontact (ziggo.nl)

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Als ik het zelf zou aanpakken dan zou ik een straalverbinding met los access point (dat zou in jouw geval een vierde Deco kunnen zijn) installeren, alleen als het trekken van een UTP-kabel echt onmogelijk is. Meest gemakkelijke optie is powerline-adapters met ingebouwd access point gebruiken (voorbeeld). De stabiliteit en snelheid zijn hierbij wel afhankelijk van de kwaliteit van de stroombekabeling.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

U zou één van de Deco's ( in huis ) b.v. wat richting het tuinhuis kunnen verplaatsen. Of u zou één ( of meerdere ) extra Deco station(s) kunnen kopen en deze daarvoor kunnen gebruiken.

U kan natuurlijk ook een oude wifi router daarvoor gebruiken ( dan aansluiten via 1 van de netwerk aansluitingen ), maar dan wordt dat wel een apart netwerk ( met een eigen naam ), waarbij b.v. uw smartphone niet automatisch overschakelt, als u terug het huis in loopt.

Als u dat extra station hoog en achter een raam zet ( dus niet achter een muur ), dan is de kans groot dat die 15 meter afstand geen probleem meer is.

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Mag ik jullie beiden bedanken voor de suggesties? Ik ga het morgen proberen. 

Aanvullende vraag: kan ik er een combi van maken? Middels powerline adapter mijn oude overgebleven losse wifibooster een apart tuinhuis-wifi dinges opzetten?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als u nog een setje hebt liggen, dan is dat natuurlijk ook een optie.

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

IMG_5642.jpeg

 even vervolg. Achter het raam Deco M4 aangesloten middels kabel op Devolo Dlan 550 powerline adapter (zonder wifi). 
signaal bij tuinhuis nu sterk. Snelheid zowel down als up afgerond 70 Mbps. Down ruwweg 3x verhoogd. Up meen ongeveer 5x verhoogd. Setje teruggeleend 😂 van 1 van de kids. Zou dit verder verbeteren met bijv 1 Gbps setje van bijv Fritz!  (ong € 50) ? 🤔😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

De Deco M4's geven maximaal 400~500 Mbps door via Wi-Fi (5 GHz). Door de powerline-adapter en Deco M4 naar het tuinhuis te plaatsen is verdere verbetering mogelijk.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@hans6011 u bedoeld een set die wifi6 ondersteund?

Waar duidt die 1 gbps op?

 

Gezien de afstand (15 meter) zal 2,4 ghz de sterkste verbinding geven dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat die Fritz beter resultaat geeft. De snelheid die u meet lijkt op een 2,4 ghz verbinding te duiden.

 

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@tobiastheebe  schreef:

De Deco M4's geven maximaal 400~500 Mbps door via Wi-Fi (5 GHz). Door de powerline-adapter en Deco M4 naar het tuinhuis te plaatsen is verdere verbetering mogelijk.


Mee eens echter kan de langere electrakabel ook de nodige verval met zich mee brengen. Dat geschreven hebbende gewoon uit testen.

 

@hans6011 wat is het doel wat wilt u via wifi kunnen in het tuinhuis?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Garihd  schreef:

 

....Gezien de afstand (15 meter) zal 2,4 ghz de sterkste verbinding geven dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat die Fritz beter resultaat geeft. De snelheid die u meet lijkt op een 2,4 ghz verbinding te duiden.

 


Met een laptop is dat natuurlijk makkelijk te achterhalen, d.m.v. het onderstaande commando is meer informatie te krijgen m.b.t. de wifi verbinding van uw desktop/laptop.

 


- In Windows, klikt u op de StartKnop, type "cmd" in en open het CMD/Dos venster. Type daarna in het zwarte CMD/Dos venster, het onderstaande commando in:

Netsh WLAN show interface

Zo kan u eenvoudig controleren of de computer een 2,4 of 5 GHz wifi verbinding heeft ( kanaal 1 t/m 13 = 2,4GHz, hoger is 5Ghz ), hoe snel de up/down wifi verbinding is en wat de signaalsterkte van het signaal is. M.b.v. cursor omhoog en [Enter], kan u het commando gemakkelijk herhalen.

 

Netsh WLAN show interface 3a.png

 

 

 

- Op een Apple computer moet u de Option toets ingedrukt houden en dan op het wifistatus menu Pasi_0-1672664090573.png klikken. Ook deze waarden zijn natuurlijk een moment opnamen, herhaal meerdere keren om beter inzicht te krijgen.

 

Mac Wifi.png




@hans6011: "...1 Gbps setje van bijv Fritz!..."
Dan moet u wel wat exacter zijn en b.v. het typenummer noemen en/of een link naar die webpagina. Want, ik verwacht dat u de enige bent die begrijpt wat u bedoeld 😉.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

https://www.bol.com/nl/nl/p/avm-fritz-repeater-1200-ax-wifi-versterker-3000-mbps/9300000070550964/?b...

 

Ik vermoed dit model of vergelijkbaar de 1 gbps slaat dan op de lan aansluiting.

 

En het is  maar de vraag of dat gehaald wordt via 15+ meter electrakabel.

 

Ps @tobiastheebe jij bedoelde met die straal verbinding een point to point systeem?

 

Afhankelijk van waar de verbinding voor is bedoeld zou ik toch een netwerk kabel via een pvc pijp die kant op trekken. Maar de powerline optie is makkelijker en voordelige dan die straal verbinding.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Ik bedoelde inderdaad een point-to-point-verbinding, ik heb er een stuk of 10 van geïnstalleerd op verschillende locaties met afstanden van ~10 tot enkele honderden meters, hoofdzakelijk 5 GHz. Als het ook maar enigszins mogelijk is om een UTP-kabel (voor buitengebruik) te trekken dan heeft dat zonder meer de voorkeur.

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Allen, hartelijk dank voor de bijdragen. Kortom huiswerk te doen. Ik zal proberen hier voor het weekend op terug te komen. 

ik heb bij de Powerline adapter verkeerde afslag genomen. De Fritz is ook ‘maar’ 500 Gb. Terug naar eerste zoek resultaat : TP set: TP-Link TL-PA7017P KIT. 

 

Fijne dag. 

hans6011
Topicstarter
Level 7
  • 210Posts
  • 9Oplossingen
  • 68Likes

Aanvulling: doel:

 

laptop, iPad, verlichting, muziek, smartphones (2)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@hans6011  schreef:

...De Fritz is ook ‘maar’ 500 Gb. Terug naar eerste zoek resultaat : TP set: TP-Link TL-PA7017P KIT...



Ach weet u, een powerline is zo goed en/of slecht als uw lichtnet in uw huis. Hebt u een oud huis met een oude lichtnet installatie en/of waarop b.v. ook nog veel schakelende apparatuur staat, dan werk het wat minder.

Voor een snelle/goede powerline verbinding is het belangrijk, dat beide stopcontacten ( waarop de powelines worden gezet ) op dezelfde stoppengroep zitten én dat beide stopcontacten randaarde hebben.

M.b.t. TP-Link TL-PA7017P KIT : volgens mij heeft deze powerline set geen wifi en moet u dus nog wel een wifi-station aansluiten op deze powerline.
Misschien zou het beter zijn, om een powerline met wifi te nemen, dat kost dan wat meer, maar dat scheelt o.a. een extra wifi-punt en extra bedrading.
Misschien hebt u wat aan dit lijstje bij Tweakers.Net, waarbij u zelf de filters ( aan de linker kant ) kan instellen/aanpassen.



@hans6011  schreef:

Aanvulling: doel:

 

laptop, iPad, verlichting, muziek, smartphones (2)


Dan hebt u aan ~100Mbps al meer dan voldoende, maar natuurlijk is iets meer altijd goed, maar u hoeft daarvoor niet een high-end en top-of-the-bill apparaat te kopen.


 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @hans6011,

 

Heel simpel, een gigabit powerline gebruiken en  daarop een Deco M4 gebruiken.

 

Zo is de dekking een stuk beter van je WiFi maar is echter wel afhankelijk van, zoals eerder benoemd, de kwaliteit van je 'stroomnet'

 

 

Succes,

 

Bam

 

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Ziggo biedt het Powerline adapter setje aan voor een zacht prijsje van € 29, -in hun eigen shop !!

Extra Internetpunt via stopcontact (ziggo.nl)

Uitgelicht topic