1
Vraag
2
Reacties
BdM90

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wifi in kelder appartementencomplex 3 hoog

Hoi, 

 

Mijn vriendin en ik wonen in een appartementencomplex op drie hoog. Op de begane grond hebben wij een berging, waar wij graag een sportruimte van willen maken. We willen hier ook graag WiFi krijgen, maar na wat uurtjes googlen ben ik nog niet verder gekomen. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip! 

 

We hebben het SmartWifi modem.

 

In de eerste instantie dacht ik gebruik te kunnen maken van WiFi versterkers (bv de smartpods van Ziggo of die van TPLink). Het probleem is alleen dat ons WiFi bereik helemaal niet aanwezig is in de berging op dit moment, ook geen zwak signaal. Klopt het dat een Wifiversterker dan weinig zin heeft?

In het trappenhuis bevinden zich geen stopcontacten, dus een versterker daar en eentje in de berging (waar wel een stopcontact zit) is geen mogelijkheid. Dan zou ik bij de buren aan moeten bellen haha. Of zou het al een oplossing zijn om een versterker bijv. bij ons in de gang te zetten en dan pas weer eentje in de berging? 

 

Een optie zou zijn om een kabel te trekken vanaf het modem in de woonkamer helemaal naar beneden in de laptop, maar geen idee hoe goed het signaal dan nog is? Een ander nadeel hiervan is dat ik het losliggende snoer gevaarlijk vind voor onze buren én we hem dan telkens na gebruik weer op moeten rollen. Maar mocht het echt niet anders zijn ... 

 

4G doet het wel, dus we zouden ook een onbeperkt data abonnement voor onze laptop af kunnen sluiten, maar dit brengt extra kosten met zich mee, dus het liefst regelen we het met onze bestaande WiFi. 

 

Of is er nog een oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht? Ik hoor het graag! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb sinds vanmorgen twee wifipods in gebruik. Eén op de slaapkamer (zit vlakbij de voordeur) en de ander beneden in de berging. We hadden verwacht halverwege ook nog een pod te moeten plaatsen, maar dat was niet nodig! De verbinding is perfect beneden. Super blij mee.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@BdM90  schreef:

 

Een optie zou zijn om een kabel te trekken vanaf het modem in de woonkamer helemaal naar beneden in de laptop, maar geen idee hoe goed het signaal dan nog is? Een ander nadeel hiervan is dat ik het losliggende snoer gevaarlijk vind voor onze buren én we hem dan telkens na gebruik weer op moeten rollen. Maar mocht het echt niet anders zijn ... 

 

Dit lijkt me de enig werkende mogelijkheid, afstand is bwkabel, zeker met cat6 utp kabels niet gauw een probleem.

Wifi en via stopcontact is ivm. afstand en obstakels zeer waarschijnlijk niet te doen.

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Wifi gaat met name naar bóven (en niet naar beneden) dus een MeshWifi/SmartWifi-systeem of iets in die trant gaat niet op. Kabel naar beneden met router eraan lijkt me inderdaad ook de enige optie.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die kabel naar beneden van 3 hoog, hoe wil je dat aanpakken, je noemt losliggend dus via het trappenhuis? Dan moet je wel goed contact hebben met je medebewoners. Waar ik aandacht is Wifispots.  Dat lijkt mij de meest vriendelijke oplossing ook voor je medebewoners. Een andere optie is die netwerk kabel buiten langs de gevel mits de kelderbox een raam heeft.

 

Even het waarom, waar is die wifi voor nodig? Muziek is een CD of MP3 dan niet veel handiger?

 

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Oké hier ga ik eens naar kijken. Ben echt een leek op dit gebied, maar jij bevestigt nu wat ik al dacht. En met geen probleem bedoel je dan dat het qua signaal wel goed moet zittende? Dank voor je reactie! 

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ah, dat bevestigt een beetje wat ik al dacht. Ga me wat verder in de kabels verdiepen. Dank voor je reactie! 

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

We hebben goed contact met de buren, maar zo'n door het trappenhuis is idd niks! 😉 Een kabel buitenlangs zou misschien nog een oplossing zijn ja... niet aan gedacht! We zijn fanatieke wielrenners en willen daar op een fietstrainer gebruik maken van een online fietsprogramma (Zwift), dus vandaar dat WiFi nodig is...

 

Wifispots hebben we geïnstalleerd, maar deze geeft maar een heel zwak (lees: niet genoeg) signaal helaas! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik schrijf wifi, eigenlijk bedoelde ik een internet verbinding. Nu snap ik inderdaad het nut en noodzaak. Buiten langs zou je die kabel eigenlijk wel door een buis moeten doen of in ieder geval enigzins beschermen. 

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja snap ik.. . En ik weet niet of dat zou zo gewaardeerd gaat worden door de buren en de gemeente.. zijn ook maar beperkt in mogelijkheden, want is een huurhuis. Misschien dan toch een data abonnement voor de laptop overwegen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan het op zijn minst vragen aan je buren en de gemeente of je zo iets mag plaatsen

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja, gaan we ook zeker nog even doen! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De gemeente is niet de eigenaar van het pand verwacht ik, de verhuurder de pand eigenaar komt dan eerst!! Ondanks dat ik die kabel buitenlangs noemde zie ik het eigenlijk niet als een serieuze optie.

 

Heb je de link naar de wifi spots al eens bekeken? En inderdaad is mijns inziens een smartfoon instellen als hotspot en een ruime databundel toch slimmer, als de wifispot optie niet werkt.

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja, Wifispots gisteren nog eens geprobeerd. Maar hij geeft echt heel zwak tot geen signaal helaas. We hebben nog zitten denken... stel dat we toch drie wifiversterkers kopen: eentje bij ons in de hal, eentje mbv een haspel halverwege het trappenhuis (kan veilig langs de muur, ruimen we op als we hem niet gebruiken) en eentje in de berging. Zou dat kunnen werken denk je? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Persoonlijke gedachte dat is die € 2,50 per maand mogelijk niet waard dan zou ik toch voor de losse kabel binnendoor gaan, hoe vaak zal het worden gebruikt dagelijks ? 

 

 

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Is ook weer zo. Ik heb ze nu wel besteld om te testen en ga ook even langs bij de buren om te vragen of ze dit of een kabel oké vinden. Zal wel bijna dagelijks (sowieso 5 dagen in de week) gebruikt worden ja!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@BdM90  schreef:

Ja, Wifispots gisteren nog eens geprobeerd. Maar hij geeft echt heel zwak tot geen signaal helaas. We hebben nog zitten denken... stel dat we toch drie wifiversterkers kopen: eentje bij ons in de hal, eentje mbv een haspel halverwege het trappenhuis (kan veilig langs de muur, ruimen we op als we hem niet gebruiken) en eentje in de berging. Zou dat kunnen werken denk je? 


Of dat gaat werken : geen idee, maar ook m.b.t. kabels die extern gelegd zouden kunnen worden. Of dat wel/niet mag, dat weet ik wel : dat gaat niemand namelijk goedkeuren. Misschien de bewoners nog wel, maar de verhuurder en de gemeente beslist niet. Alleen al met het oog op veiligheid, wordt dat niet goedgekeurd.

Als u zo'n goed contact hebt met de buren, dan misschien iemand beneden vragen of ze daar op hun wifi apparatuur gasten-wifi hebben ( en/of dat voor u willen aanzetten ). Als u dan van hun het w8w krijgt voor die gast-wifi, dan kan u beneden daarop inloggen.
Of dat u zelf een wifi-router koopt en die bij de onderste buren mag aansluiten. Dan kan u deze router via wifi zelf beheren.
Overigens dan op die wifi wel een goed/fatsoenlijk w8w zetten, want via die wifi is dan ook het hele netwerk van uw buren bereikbaar ( overigens is een gast-wifi netwerk vaak wel 100% gescheiden ).

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je ook al een powerline adapter geprobeerd ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@anoniemforum  schreef:

heb je ook al een powerline adapter geprobeerd ?


Op zich een goede gedachte dan moeten de stopcontacten in de schuur wel in dezelfde groep zitten en dan is het nog een flinke afstand met het nodige signaal verlies.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @BdM90, zijn de pods inmiddels al binnen en aangesloten? Ik ben benieuwd hoe de wifi in de sportruimte nu is 🙂

BdM90
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb sinds vanmorgen twee wifipods in gebruik. Eén op de slaapkamer (zit vlakbij de voordeur) en de ander beneden in de berging. We hadden verwacht halverwege ook nog een pod te moeten plaatsen, maar dat was niet nodig! De verbinding is perfect beneden. Super blij mee.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic