Martijn7

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wifi erg regelmatig traag en valt vaak weg. Ook bekabeld soms hoge ping

Een aantal maanden terug zijn we overgestapt van KPN naar Ziggo. Sinds toen is de internet er behoorlijk op achteruit gegaan. Als het internet werkt is het sneller dan voorheen (van 100mbit naar een 300mbit abonnement), maar de wifi wordt regelmatig heel traag en valt soms helemaal weg. We hebben twee Smart Wifi pods van Ziggo aangeschaft om te kijken of dit het probleem zou verhelpen, maar dat was niet het geval. In online spellen heb ik soms bekabeld rond de 30 ping, wat volgens mij toch wel aan de hoge kant is (in ieder geval hoger dan dat we voorheen hadden).

 

Ik heb foto's van de up/downstream en van de meterkast toegevoegd, hopelijk kunnen jullie daar wat mee. Mochten jullie meer info / foto's nodig hebben, laat maar weten!

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

 Welkom op de Ziggo Community @Martijn7

Het internet mag natuurlijk geen achteruitgang zijn en daarom is het ook maar goed dat je hier een topic aangemaakt hebt. Ik zie dat @tobiastheebe je gelijk te hulp geschoten is. Helemaal super!

Er rest mij eigenlijk niets anders dan een afspraak inplannen met onze monteur. Ik heb een afspraak ingepland voor 17-01 tussen 8.00 & 13.00. Wanneer dit niet gelegen komt, mag je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo.
Aan zo'n afspraak kleven wel bepaalde voorwaarden. In de bevestiging worden deze voorwaarden aan je uitgelegd. Lees deze dan ook even goed door zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Mocht je hierover vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag 🙂

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is veel ruis aanwezig in de downstream. Daardoor de grote hoeveelheden correctable errors ('Post RS Errors') op een aantal kanalen en ongelijke unerrored codewords ('Pre RS Errors') met daarnaast zeer veel T3 timeouts.

 

De installatie (AOP, splitter, kabels, multitap) ziet er goed uit. Zou je als test tijdelijk het modem direct op het AOP willen aansluiten, dus zonder de splitter? Daarna het modem opnieuw opstarten en na enkele uren opnieuw de DS/US-gegevens plaatsen. Dit om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wat is precies de AOP? Ik zie alleen een groene / zwarte kabel die onze meterkast binnenkomt (zie bijgevoegde foto). Moet ik daar iets mee doen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het AOP (TRISZ-DG300) is de kleine, witte contactdoos waar de zwarte kabel op binnenkomt. Op de eerste splitter (POA-01-B) zijn twee kabels (naar modem en multitap) aangesloten. Verwijder de splitter van het AOP en sluit de kabel naar het modem direct op het AOP aan.

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ah top, bedankt voor je toelichting. Ik heb de modem zo'n 4 uur direct aan het AOP aangesloten, de nieuwe down- en upstream zijn bijgevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem is opnieuw opgestart vlak voordat de screenshots werden gemaakt en de gegevens zijn daardoor helaas niet bruikbaar om te bepalen of de ruis is opgelost.

 

Mocht je dit niet zelf gedaan hebben, kun je dan de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' plaatsen?

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat is een foutje geweest, wist niet dat de gegevens dan onbruikbaar zouden worden. Ik heb de netwerk historie toegevoegd, maar mocht je hier niet veel aan hebben dan doe ik de test morgen gewoon opnieuw.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het is inderdaad het beste om de test nog eens te herhalen. In de log zie ik wel signaalproblemen tussen 18:11 en 18:14, heb jij toen iets aan de splitter/kabels veranderd?

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Toen heb ik niks in de meterkast gedaan, dat was pas rond een uur of 18:00. Ik zal de test morgen herhalen!

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de test opnieuw gedaan, hieronder de nieuwe up- en downstream.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De test is deze keer gelukt, maar ik zie een aantal signaalproblemen, niet minder maar juist meer dan toen het modem via de splitter was aangesloten. Opnieuw ongelijke aantallen unerrored codewords en grote hoeveelheden T3 en T4 timeouts. Ik vermoed een probleem tussen AOP en EV (straatkast).

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic om verder onderzoek te doen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

 Welkom op de Ziggo Community @Martijn7

Het internet mag natuurlijk geen achteruitgang zijn en daarom is het ook maar goed dat je hier een topic aangemaakt hebt. Ik zie dat @tobiastheebe je gelijk te hulp geschoten is. Helemaal super!

Er rest mij eigenlijk niets anders dan een afspraak inplannen met onze monteur. Ik heb een afspraak ingepland voor 17-01 tussen 8.00 & 13.00. Wanneer dit niet gelegen komt, mag je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo.
Aan zo'n afspraak kleven wel bepaalde voorwaarden. In de bevestiging worden deze voorwaarden aan je uitgelegd. Lees deze dan ook even goed door zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Mocht je hierover vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag 🙂

Martijn7
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Top dat er een monteur langs komt, 17 januari is prima. Wel heb ik nog een vraagje over de kosten. In de mail staat dat er waarschijnlijk 50,00 euro aan kosten in rekening wordt gebracht voor de monteur. Ik vraag me alleen af: toen we bij KPN zaten hebben we nooit problemen ervaren. Geen lag, geen wegvallende of trage verbinding etc. Ik denk dat het probleem dan dus eerder bij jullie ligt dan bij ons. Is het dan wel eerlijk dat deze kosten op ons worden verrekend?

Mochten alle problemen inderdaad worden verholpen kan ik wel leven met 50,00 euro hoor, maar ik vroeg me af hoe jullie hierin staan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Deze kosten worden alleen in rekening gebracht als de monteur een probleem in de binnenhuisinstallatie (alles na het AOP) constateert. Gezien het modem duidelijke problemen toont wanneer het direct op het AOP aangesloten is, hebben we de binnenhuisinstallatie al uitgesloten als mogelijke oorzaak.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Martijn7
Hoe is het gisteren gegaan?

Uitgelicht topic