1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Aankondigingen
PomerioC14

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Wifi en LAN vallen uit maar komen terug nadat ik de uitgaande netwerkkabel verwijder.

Beste community leden,

 

Om de week of zo valt het internet totaal uit. Geen wifi geen bedraad internet meer.

 

Het gaat om een nieuwe aansluiting (nieuwbouw) sinds juni 2021. We hebben geen splitter want geen coax.

AOP naar connectbox>kabel naar switch> 7x kabel naar patchpanel en vandaaruit met CAT6 verder door huis.

 

Heb mijn tweede switch gekocht omdat ik dacht dat het daar aan lag. 

Nu een Zyxel GS1200. Als het internet plots weer uitvalt en ik de kabel naar de switch eruit trek, komt het internet weer terug. Andere kabels geprobeerd maar zonder resultaat. Alles opnieuw opgestart en gereset, maar ook dat helpt niet. Enige wat we nu weten is dat het na ongeveer een uur vanzelf weer terug kwam. Met thuis werken en studeren is dit zeer vervelend en hoop ik te achterhalen wat het probleem is.

 

Groeten,

René

 

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Alles werkt nu naar behoren. Probleem heeft zicht niet meer voorgedaan. Het topic mag wel gesloten worden. Bedankt.

Bekijk in context

31 Reacties 31
Meldingen
Aan Uit
Steefb

Level 20
  • 16719Posts
  • 3079Oplossingen
  • 7934Likes

Is dit een soort studentenhuis?

Met een Grootzakelijk abonnement?

Dan wordt hulp lastig.

Neem contact op met je helpdesk.

 

Internet, telefonie & televisie voor grote bedrijven | Ziggo Grootzakelijk

 

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Nee gewoon woonhuis met particulier abonnement.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5778Posts
  • 600Oplossingen
  • 3452Likes

Goedemorgen @PomerioC14 en welkom hier op onze Community, 

Goed dat je hier aanklopt zodat we je kunnen helpen. Zou je een aantal foto's kunnen plaatsen om de huidige situatie te verduidelijken? Ook mag je, als het lukt, de up en downstreamwaarden delen zodat we met je mee kunnen kijken of hierin te ontdekken is wat er mis gaat. 

DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 932Likes

Lijkt mij zo op het eerste gezicht een probleem in het thuisnetwerkgedeelte. Is de Connectbox het enige Wifi-access-point?
Heb je al -tijdens zo'n storingsmoment- geprobeerd of het effect heeft als je één voor één, één van de zever patch-kabels los haalt? Je kan misschien het probleemgebied verklein. Zijn de eventueel ander AP's wel allemaal in AP-mode, of heeft er één per ongeluk een DHCP-server actief.

Een andere manier van onderzoek zou zijn om -tijdens storing- en een device die geen verbinding meer heeft, te kijken welk intern IPv4-adres het dan hanteert.

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Goedemiddag,

 

Hieronder foto's en downstreamwaarden.

Ik heb twee oude routers ingesteld als accespoint met een ip adres buiten de range van de connectbox.

Zodra ik bij een storing de verbinding verbreek met de switch komt het internet meteen terug. Nog niet geprobeerd met uitgaande kabels. Nu gaat het al weer paar dagen goed.

 

IMG20220213124918.jpgIMG20220213124926.jpg

Taal EngelsTsjechischPoolsSloveensFransItaliaansDuitsTurksRoemeensHongaarsNederlands
 
Status
 
Downstream
 
Upstream
 
Configuratie
 
Netwerk historie
 
Ververs gegevens
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1618000000637256qam3
2602000000737256qam1
3610000000737256qam2
4626000000637256qam4
5634000000637256qam5
6642000000637256qam6
7650000000737256qam7
8658000000737256qam8
9666000000837256qam9
10674000000837256qam10
11682000000837256qam11
12690000000837256qam12
13698000000837256qam13
14706000000737256qam14
15714000000737256qam15
16722000000637256qam16
17730000000637256qam17
18738000000737256qam18
19746000000737256qam19
20754000000737256qam20
21762000000737256qam21
22770000000737256qam22
23778000000737256qam23
24786000000636256qam24

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)37.3561104277246567
2Goed (Locked)37.3561103964755953
3Goed (Locked)37.3561103964843670
4Goed (Locked)37.6361103964083188
5Goed (Locked)37.3561103964852778
6Goed (Locked)37.6361103963984265
7Goed (Locked)37.6361103964890476
8Goed (Locked)37.6361103964322840
9Goed (Locked)37.3561103964921059
10Goed (Locked)37.3561103965035589
11Goed (Locked)37.6361103965192472
12Goed (Locked)37.6361103964109474
13Goed (Locked)37.3561103965229168
14Goed (Locked)37.6361103964275681
15Goed (Locked)37.3561103965259291
16Goed (Locked)37.6361103964240074
17Goed (Locked)37.3561103965295064
18Goed (Locked)37.6361103965616154
19Goed (Locked)37.6361103965362581
20Goed (Locked)37.3561103965649494
21Goed (Locked)37.35611039656980100
22Goed (Locked)37.6361103965751168
23Goed (Locked)37.3561103965395281
24Goed (Locked)36.61011039658146121
DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 932Likes

@PomerioC14  schreef:
...

Ik heb twee oude routers ingesteld als accespoint met een ip adres buiten de range van de connectbox.

 

....


 

Op zich kan zo'n router-achter-AP-configuratie best werken, maar dan als je met eigen IP-adres bedoelt dat deze ook hun eigen DHCP-range kunnen uitdelen dan werken zij als router met een eigen afgescheiden subnetje. In zo'n geval geldt wel de voorwaarde dat deze "volwaardige" router met hun WAN-poort op het thuisnetwerk zijn aangesloten en niet met een LAN-poort.


Controleer eerst eens voor alle zekerheid of niet iemand (met afstoffen b.v.) een kabel los gehaald heeft en in verkeerd poortje terug gedaan.

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De DHCP op routers staat uit. 

DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 932Likes

@PomerioC14  schreef:

De DHCP op routers staat uit. 


Prima.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Er is zo te lezen al flink met je meegedacht n.a.v. jouw topic! Is het gelukt om het met de gegeven tips op te lossen?

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb nog geen oplossing omdat ik bovenstaande tips pas kan testen op het moment dat we weer een uitval van het internet hebben. Tot nu toe gaat het gelukkig goed. Zonder iets gewijzigd te hebben overigens. 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Fijn dat het nu allemaal weer goed werkt. Laten we anders afspreken dat je over een paar dagen opnieuw je bevindingen deelt. 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Het is al een poosje stil binnen dit topic. We zijn erg benieuwd wat je bevindingen zijn m.b.t. de verbinding v.d. afgelopen dagen. Laat je het weten als je onze hulp nodig hebt?

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Paul. Bedankt voor je interesse. Toevallig hadden we het probleem afgelopen dinsdagavond. Ik heb toen 1 voor 1 de kabels uit de switch gehaald maar dit had geen invloed. Toen gaan kijken naar een switch die ik in de woonkamer gebruik voor alle aansluitingen van audio/video. Daar vond ik een ethernetkabel waar het lipje van was afgebroken. Deze zat dus niet goed vast in de switch. Nadat ik deze heb verwijderd heb ik geen probleem meer gehad met het vaste internet. Toeval of kan dat het probleem hebben veroorzaakt? Wel blijft de wifi onstabiel hij valt vaak even weg en komt dan weer terug. 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Heel graag gedaan! 😉 Het kan best zijn dat je last hebt gehad van uitval doordat het klemmetje op de RJ45 connector van de LAN kabels is afgebroken. Hierdoor kan de kabel enigszins los komen te zitten in de netwerkpoort met storingsklachten als gevolg. Ik kan als je het wilt kosteloos een nieuwe netwerkkabel van 5 of 10 meter lang toesturen. Wat betreft de uitval op de wifi, raad ik aan eens een blik te werpen op deze pagina. 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Hoe is het de afgelopen dagen gegaan met de verbinding? Heb je nog gekeken naar de tips in mijn laatste bericht? We horen het graag als wij je nog ergens mee kunnen helpen. 

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Tot nu toe gelukkig geen probleem gehad met uitval bekabeld netwerk. Wifi blijft onstabiel. Werk nu met twee routers als accespoints maar wellicht dat ik die in de toekomst vervang door een beter systeem.

Een kabel van 5 meter kan ik zeker wel gebruiken. Bedankt daarvoor.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Fijn dat het tot dusver goed werkt! Ik heb kosteloos een netwerkkabel (5 meter) opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je deze met de brievenpost in huis. Voor wat betreft de problemen met de wifi, raad ik aan nog eens te kijken naar de tips die ik eerder met je gedeeld hebt. Als het daarmee niet verbeterd, kan het helpen SmartWifiBoosters (TP Link Deco Mesh of SmartWifiPods) in te zetten. 

PomerioC14
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dankjewel voor het opsturen van de kabel!

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20377Posts
  • 1397Oplossingen
  • 7952Likes

@PomerioC14 Heel graag gedaan. 😉