Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Joost3
Level 2

Wifi booster storing

goedemiddag,

 

een paar maanden geleden heb ik thuis een drietal boosters geinstalleerd. De laatste weken heeft de booster regelmatig een storing en moet ik deze resetten. Ook is de downloadsnelheid een stuk minder dan in de beginperiode. Voor het meten van de ontvangst en snelheid gebruik ik de app van Deco.

Weet iemand raadt of heeft het soortgelijks meegemaakt?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk gelijk duidelijk of er problemen zijn en/of het station wel/niet toe te voegen is. Ziggo dan wel adviseert “…sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1…”, maar het beste is als u de Deco’s direct daar neerzet waar ze komen te staan en dan pas configureert.



@Joost3  schreef:

....Afstand tussen Deco 1 en Deco 2 is een stukje gang, deel huiskamer, trap naar boven, totaal een meter of 10. Eigenlijk conform het voorbeeld van plaatsing Deco's... 


10 meter tussen 2 Deco stations, met een plafond en wat andere 'huisraad' ertussen, is een behoorlijk afstand. Vooral voor de snelle 5GHz band, want daarvan is het bereik zo-wie-zo korter, dan de langzamere 2,4GHz band. Misschien dat dan een tijdelijk extra verstoring ( b.v. de wifi van de buren, die van kanaal wisselt ) net genoeg is, zodat de Deco moeten terugschakelen tussen station 1 en 2.
De doorvoer voor station 3 is natuurlijk afhankelijk van die van station 2 en zo kan problemen tussen 1 & 2, de hele keten beïnvloeden.

Staat de Deco set in router of in Acces Point mode?

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

Ga naar reactie
12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik ken de Deco's niet, maar @Pasi des te beter.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

BAM
Level 13

@Joost3 ,

 

Alles wel juist aangesloten, ook qua afstand?

Hoe verbinden de Deco's onderling, via WiFi of kabel?

 

Even een iets gedetailleerder schetsen ajb  😁

 

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

Joost3
Level 2
Topicstarter

Hi Bam,

Deco's zijn verbonden via Wifi. Deco1 in de meterkast in de gang, Deco2 in thuiskantoortje op verdieping 1 en Deco2 op de slaapkamer op verdieping 2. 

Afstand tussen Deco 1 en Deco 2 is een stukje gang, deel huiskamer, trap naar boven, totaal een meter of 10. Eigenlijk conform het voorbeeld van plaatsing Deco's.

Nu de ontvangst/downloadsnelheid van Deco2 slechter lijkt te worden, kan ik de afstand tussen 1 en 2 wellicht wat verkorten. Maar dan blijft het typisch dat hij nu al voor 2e keer in 2 weken in storing raakt.. 

0 Kudos
BAM
Level 13

hoi @Joost3 ,

 

Als ze blijven haperen mogelijk eens een update proberen?

 

Afstand zegt niet met bepaalde muren / vloeren ( bv laminaat met folie ) in een woning.

 

Andere mogelijkheid is een booster via het stopcontact gebruiken voor de bekabelde optie, dan wel de WiFi hiervan uitschakelen. 😋 

 

 

Succes,

 

Bam

Joost3
Level 2
Topicstarter

Hi Bam,

 

dank voor je antwoorden!

 

De laatste update van het Deco systeem is van februari dit jaar. Lijkt me redelijk oud al. Of is dat normaal?

0 Kudos
Pasi
Level 19

Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk gelijk duidelijk of er problemen zijn en/of het station wel/niet toe te voegen is. Ziggo dan wel adviseert “…sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1…”, maar het beste is als u de Deco’s direct daar neerzet waar ze komen te staan en dan pas configureert.



@Joost3  schreef:

....Afstand tussen Deco 1 en Deco 2 is een stukje gang, deel huiskamer, trap naar boven, totaal een meter of 10. Eigenlijk conform het voorbeeld van plaatsing Deco's... 


10 meter tussen 2 Deco stations, met een plafond en wat andere 'huisraad' ertussen, is een behoorlijk afstand. Vooral voor de snelle 5GHz band, want daarvan is het bereik zo-wie-zo korter, dan de langzamere 2,4GHz band. Misschien dat dan een tijdelijk extra verstoring ( b.v. de wifi van de buren, die van kanaal wisselt ) net genoeg is, zodat de Deco moeten terugschakelen tussen station 1 en 2.
De doorvoer voor station 3 is natuurlijk afhankelijk van die van station 2 en zo kan problemen tussen 1 & 2, de hele keten beïnvloeden.

Staat de Deco set in router of in Acces Point mode?

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Ga naar reactie
Joost3
Level 2
Topicstarter

Prachtige uitleg Pasi, ik ga ermee aan de slag, klinkt als een logisch duidelijk stappenplan! Thanks!

Mart1
Level 2

Hoe verwijder je deco stations in de app?

0 Kudos
BAM
Level 13

hoi @Mart1,

 

Klik op het station en vervolgens op de 3 puntjes bovenin, verwijderen 🙄

 

Succes,

 

Bam

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Gelukt, Mart1? 🙂 

0 Kudos
Mart1
Level 2

Ja, gevonden. Het stond op een andere plek dan ik verwachtte. Dank voor het meedenken.

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Super.  Fijn dat het gevonden is. Een mooie dag nog, @Mart1

0 Kudos