1
Vraag
2
Reageer en help mee
RixKS

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wifi beveiligingsencryptie

Apple (iPhone en iPad) geven bij verbinding met de Ziggo modem/router een melding van zwakke beveiliging:

WPA/WPA2 (TKIP) wordt niet als veilig beschouwd.

Stel WPA2 (AES) of WPA3 in als encryptieniveau.

Op de modem staat ingesteld: WPA2-PSK, encryptie is TKIP + AES.

Is dit nu een fout aan Apple-zijde of aa Ziggo-zijde?

23 Reacties 23
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Heb je een connectbox modem?

Je kunt dit oplossen door in je modem de 2.4 en 5ghz verbinding aan te passen van wpa/wpa2 naar wpa2.

 

Ik heb nog wat modem tips:

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

 

RixKS
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb inderdaad een Connectbox die volstrekt probleemloos werkt, ook de wifi-snelheid is prima: 252 Mb down en 25,3Mb up.

Mijn concrete vraag is hiermee niet beantwoord.

Alle instellingen staan goed en opeens bij deze Wifiverbinding een foutmelding op een Apple met iOS/iPadOS 14.0.1.

Anders gesteld:

Welke softwarebug genereert deze valspositieve foutmelding?

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Heel apart.

Op wpa2 zetten zou het moeten verhelpen.

Ik heb een keer meegemaakt dat het bij iemand pas werkte door het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Dat zou je nog kunnen proberen.

15 seconde het resetknopje op de achterkant van het modem ingedrukt houden met een speld of cocktail prikker.

 

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@RixKS ,

Als u die melding krijgt sinds de update naar versie 14, dan ligt het aan Apple

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Sparco1955

Ze dringen het erg op bij Apple..

Het is meer 'n advies dat wpa2 aes een betere beveiliging bied als tkip.

 

 

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Klopt, Apple (iOS 14 beta 2) dwingt je toch het gebruik van WPA2/3 AES-only (PSK wordt 128/192-bit bij Wpa3).

 

Opzich geen verkeerde beslissing van Apple. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Marco1861 wrote:

Klopt, Apple (iOS 14 beta 2) dwingt je toch het gebruik van WPA2/3 AES-only (PSK wordt 128/192-bit bij Wpa3).

 

Opzich geen verkeerde beslissing van Apple. 

Inderdaad. Het is geen “fout” of “softwarebug” maar gewoon terecht.  Het is juist goed dat Apple gebruikers hier op wijst. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

is een bug in ios 14

update naar ios 14.0.1 en het is verholpen

vincentbosse

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
anoniemforum wrote:

is een bug in ios 14

update naar ios 14.0.1 en het is verholpen

 

Helaas is dit niet zo. Melding hier ook nog met 14.0.1

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

It

anoniemforum wrote:

is een bug in ios 14

update naar ios 14.0.1 en het is verholpen

Bron?

 

Helaas is dit niet zo. Melding hier ook nog met 14.0.1
 

Niet helaas, ik denk dat de melding gewoon terecht is. TKIP wordt allang niet meer als veilig gezien.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met de introductie van WPA3 is WPA2 verouderd te noemen, is de melding een bug, hangt er vanaf hoe je dit ziet, het is eerder een hint te noemen.

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/security

Tom. wrote:

@Sparco1955

Ze dringen het erg op bij Apple..

Het is meer 'n advies dat wpa2 aes een betere beveiliging bied als tkip.

 

 

Kleine denk of type fout de melding komt vermoedelijk door het ontbreken van WPA3!

vincentbosse

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Moet je apparatuur het we aankunnen natuurlijk.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
vincentbosse wrote:
anoniemforum wrote:

is een bug in ios 14

update naar ios 14.0.1 en het is verholpen

 

Helaas is dit niet zo. Melding hier ook nog met 14.0.1

ik had die melding met ios 14 sinds update ios 14.0.1 is de melding bij mijn weg op de twee iphones en ipad (ipados) die ik heb

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
vincentbosse wrote:

Moet je apparatuur het we aankunnen natuurlijk.

ofwel de Ziggo routers hebben indien mogelijk een firmware upgrade naar WPA3 nodig.

En net als bij WPA2 (krack attack) zullen daar ook weer de nodige zwakke plekken worden gevonden.

Bedraad niks via wifi, en zelfs dat is niet 100% veilig

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

WPA3 is niet 1 2 3 te implementeren lees ik zo links en rechts, in het kort met dank aan de schrijvers:

Naast het oplossen van de KRACK-kwetsbaarheid, lost WPA3 een viertal tekortkomingen op die nog bestaan in de huidige WPA2-standaard. Fabrikanten moeten deze nieuwe elementen in hun hardware implementeren om WPA3-gecertificeerd te zijn.

Fabrikanten kunnen er in theorie voor opteren om WPA3-functionaliteit via een firmware-update aan hun bestaande hardware toe te voegen. Dat vraagt evenwel extra inspanningen om de hardware te certificeren, voor de update kan worden uitgerold. Bovendien vragen sommige nieuwe functies mogelijk om een upgrade van de hardware. Het is aannemelijker dat producenten hun tijd en middelen voornamelijk in de ontwikkeling van nieuwe WPA3-compatibele hardware stoppen.

Voor een thuisnetwerk is het niet zo’n groot probleem om een nieuwe WPA3-compatibele router in huis te halen. De kost die gepaard gaat met de upgrade van grotere bedrijfsnetwerken, betekent evenwel dat we voor een lange overgangsperiode staan. WPA3 voorziet een transitiemodus die een graduele migratie mogelijk maakt, waarbij WPA2-apparaten nog steeds met het netwerk kunnen verbinden. Het netwerk moet evenwel WPA3-only functioneren om alle voordelen te ontsluiten.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

Wat @vincentbosse  al zegt, je apparatuur moet het wel aankunnen. Al die mensen die updaten vergeten dat weleens. Sinds IOS 14 krijgt mijn buurvrouw ook steeds die melding en natuurlijk krijgt Ziggo de schuld. Met een nieuwe router van 155 eurootjes bleef het probleem dus moest het wel aan Ziggo liggen. Router geretourneerd en klagen over Ziggo. Bij mij thuis geen probleem met haar Iphone want mijn router staat op WPA2 en AES. Ook het modem heeft die instellingen en alle wifi werkt gewoon. WPA3 werkt niet op oudere apparatuur maar Apple geeft weinig om oude apparaten, dus wat brengt IOS 15 weer voor narigheid

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het is dus niet enkel WPA3 wat dit triggerd begrijp ik nu. Het zal mij benieuwen wanneer Android daarover gaat muiten. Nu al de optie van een wisselende MAC, waar zover ik begrijp IOS nu vanaf is gestapt.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Be rt wrote:

WPA3 is niet 1 2 3 te implementeren lees ik zo links en rechts, in het kort met dank aan de schrijvers:

Naast het oplossen van de KRACK-kwetsbaarheid, lost WPA3 een viertal tekortkomingen op die nog bestaan in de huidige WPA2-standaard. Fabrikanten moeten deze nieuwe elementen in hun hardware implementeren om WPA3-gecertificeerd te zijn.

Fabrikanten kunnen er in theorie voor opteren om WPA3-functionaliteit via een firmware-update aan hun bestaande hardware toe te voegen. Dat vraagt evenwel extra inspanningen om de hardware te certificeren, voor de update kan worden uitgerold. Bovendien vragen sommige nieuwe functies mogelijk om een upgrade van de hardware. Het is aannemelijker dat producenten hun tijd en middelen voornamelijk in de ontwikkeling van nieuwe WPA3-compatibele hardware stoppen.

Voor een thuisnetwerk is het niet zo’n groot probleem om een nieuwe WPA3-compatibele router in huis te halen. De kost die gepaard gaat met de upgrade van grotere bedrijfsnetwerken, betekent evenwel dat we voor een lange overgangsperiode staan. WPA3 voorziet een transitiemodus die een graduele migratie mogelijk maakt, waarbij WPA2-apparaten nog steeds met het netwerk kunnen verbinden. Het netwerk moet evenwel WPA3-only functioneren om alle voordelen te ontsluiten.

volgens mijn moet de hardware van het router/modem ook geschikt zijn voor wpa3 om wpa 3 via een firmware update toe te voegen

Horizonconnect

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onze wifi viel weg op alle apparaten, Ik probeerde daarna als eerste met mijn iPad Pro 2018 te verbinden, En die gaf aan ( Nu Nog ) '’Privacy Waarschuwing'’: Het prive-Adres is uitgeschakelt voor dit netwerk, Dus… Is ons netwerk gehackt? Of is het een simpele instelling, Het gebeurde gewoon zomaar, Ineens lag het plat. Nu intussen heb ik wel verbinding, Maar ik blijf de Privacywaarschuwing krijgen, En op mijn Lenovo Ideapad 2020 ook, '’Defender Not Active, Please be cautious'’ Ook was het groene lampje op de Wifibox aan het Knipperen, (Het Wifiicoontje) Zonder dat iemand ook maar ergens heeft aangezeten, Niet via de site, Niet via de box of Tv, Niks. Gewoon uit het niets, En Privacywaarschuwing op 2 van de 5 apparaten is niet '’Heeel'’ Fijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic