Vraag
Reacties
Aankondigingen
MrSenna
Level 3

Wifi band forceren Nest

Hallo, 

 

Ik heb een Nest deurbel (2,4 Ghz) + Nest Hub 2 (2,4 en 5 Ghz). Ik heb deze aangesloten op de Connectbox Giga. Wifi banden zijn gecombineerd omdat ik gebruik maak van de pods.

 

Probleem is dat als er aangebeld wordt dat de Nest deurbel dit regelmatig niet weet door te sturen naar de Nest Hub. Ik ben er achter gekomen dat dit komt omdat de Nest Hub op 5 Ghz zit en de bel op 2,4 Ghz.

 

Is er een manier om de Nest Hub te forceren om 2,4 Ghz te gebruiken? De wifi banden splitsen lijkt mij geen optie ivm het mesh netwerk. Iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

0 Kudos
31 Reacties 31
Meldingen
Aan Uit
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Je hebt het over een Wifi Mesh systeem, heb je dan de TP-Link Deco's of heb je echt de Smart Wifi Pods de 6 hoekige witte.

 

Als je de TP-Link Deco's hebt dan is raadzaam wifi van je modem uit te zetten en 1 wifi naam te nemen de Mesh zorgt dan zowel 2,4 GHz en 5GHz dat ze werkzaam zijn.

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

 

Als je de 6 hoekige Smart Wifi Pods hebt, is het ook handig 1 wifi netwerk naam te hanteren want de deurbel kan maar op de 2,4 GHz maar door 1 wifi naam gebruik je alle 2 de banden en komt deze wel door naar je Nest Hub.

 

Log in op je modem en zet je instelling dan zo:

 

Schermafbeelding 2022-10-22 om 10.03.07.png

Bij Beveiliging kan je 1 naam die pakt de 5Ghz band automatisch met het password.

0 Kudos
MrSenna
Level 3
Topicstarter

Ik heb de smart wifi pods. Ik heb juist al één wifi netwerk naam. Het probleem is juist dat dat de Nest Hub altijd de voorkeur heeft voor 5 Ghz en dan dus die meldingen van de deurbel niet ontvangt. De Nest Hub heeft puur toeval eventjes op 2,4 Ghz gezeten en toen werkte alles.

 

Vandaar de vraag of ik dat kan forceren. 

puppie
Level 17

schakel 5 Ghz uit.

Je gebruikt al versterkers dan is 5 Ghz niet echt nodig.

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Goed om te weten dan is dit in ieder geval beste

 

Als je de 6 hoekige Smart Wifi Pods hebt, is het ook handig 1 wifi netwerk naam te hanteren want de deurbel kan maar op de 2,4 GHz maar door 1 wifi naam gebruik je alle 2 de banden en komt deze wel door naar je Nest Hub.

 

Log in op je modem en zet je instelling dan zo:

 

Dave_0-1667425715784.png

 

Ga ook even naar Geavanceerde instellingen  en zet de UPnP ook even aan dan herstart modem en daarna je Nest Hub kijken of ie hem pakt.

 

Je kan ook even kijken of het IP adres overeen komt in je modem, ga dan naar DHCP en klik in de lijst op de Nest Hub dan scroll je naar beneden dan staat alles in Voeg IP Reservering toe en klik op opslaan.

 

maar via de Google Home App kan je hem ook opnieuw in fabrieksherstel zetten, dan de stappen doorlopen die hier boven staan.

0 Kudos
MrSenna
Level 3
Topicstarter

Alles staat al op bovenstaande wijze ingesteld. Heb de apparaten ookal eens naar fabrieksinstellingen gezet.

 

Bij de eerste keer aanbellen geeft hij niets door. Als je dan vlak daarna weer aanbelt geeft hij de melding wel door. Even later doet hij weer precies hetzelfde. Dus ondanks dat de WiFi banden gecombineerd zijn is er op het eerste moment geen goede link tussen de apparaten. Dit is niet het geval als de Hub op 2,4 Ghz zit. 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Heb je de wifi Pods van Ziggo te huur of als kado, dan kan je beter de TP-Link Deco nemen dan kan je wifi uitzetten en op de Wifi Mesh verder gaan.

 

Deco's van TP-Link SmartWifi pods TP-Link

Misschien kan dit geregeld worden, maar ik zal hem even aan de Ziggo Medewerkers doorgeven.

 

0 Kudos
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Hey @MrSenna

 

Welkom op de Ziggo Community. Ik zie dat er connectie problemen zijn tussen de communicatie van de Nest Doorbell en de Nest Hub en dat dit veroorzaakt zou zijn omdat de één op 2.4GHz zit en de ander op 5GHz. Als ik dit technisch ga bekijken, dan zou het gewoon moeten werken, want of het apparaat nou wel of niet op de 5GHz zit, het zit binnen hetzelfde netwerk en zou gewoon met elkaar moeten communiceren.

 

Je gaf ook aan dat je de wifi namen gecombineerd had en één wifi naam had gegeven. Dit zag ik ook terug, echter leek de SmartWifi ook niet optimaal ingesteld te zijn en heb de optimalisatie een duw gegeven dit in te stellen. Excuses als dit gezorgd heeft voor een tijdelijke disconnectie van de wifi. Nadat deze heeft geoptimaliseerd wil ik je vragen te testen of het nu beter gaat en ik hoor uiteraard graag of dit het euvel verholpen heeft.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Rob L  dank je voor het duwtje, het stond ook op me topic maar kennelijk was dat niet goed doorgekomen. 😊 Bij TS. Hoop dat nu wel blijft werken.

0 Kudos
MrSenna
Level 3
Topicstarter

Helaas heeft het geen verschil gemaakt. Heb alles even opnieuw opgestart. Maar gisteravond en deze ochtend geen verschil. Nog steeds bij de eerste keer aanbellen gebeurd er niets en bij de tweede keer komt de melding wel door. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@MrSenna Het moet niks uitmaken als de ene op 2.4GHz zit en de ander op 5GHz. Ik heb hier verschillende hub's in huis en werken prima samen op 5GHz met de Nest deurbel op 2.4GHz. Probeer is "Hee Google synchroniseer apparaten". 

MrSenna
Level 3
Topicstarter

Ja ik snap er ook niks van. Apparaten synchroniseren heeft ook niks verbeterd. 

0 Kudos
puppie
Level 17

zet de 5 Ghz eens uit en probeer het dan nog eens.

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@puppie  dat gaat niet want het is 1 kanaal en dan staat de 5GHz al uit omdat de 2,4 GHz de 5GHz band samen voegd. Zoals @Rob L  als aangeeft en @DON PAPA  geeft dit geen verschil.

 

Hoe ver staat je modem van de deurbel, want als modem in de woonkamer staat en de deurbel een meter of 5 zonder eerste pod moet overbruggen, dan is het gewoon de vertraging en afstands probleem. 

 

Hier ook een draadloze Wifi deurbel met 2 seconde vertraging naar me telefoon en me horloge maar me modem staat in de Meterkast vlakbij de deur.

 

Zou je kunnen schetsen hoe alles staat en zou je misschien ook even foto van alle aansluitingen kunnen maken, er gaat iets niet goed, en als de Smart Wifi Optie weer uit is gezet die Rob.L heeft aangezet dan ga je daar al de mist in. 

 

Maak even een duidelijke inhoud hoe het is aangesloten c.q. de afstand.

0 Kudos
puppie
Level 17

@Davedus als ik het goed begrijp kun je geen twee wifi netwerken maken?

Dan zou ik 5 Ghz uitzetten en 2.4 alleen gebruiken....dan werkt het namelijk wel.

Er zijn apparaten die niet op 5 ghz willen verbinden.

Maar ik zal er wel verkeerd tegen aan kijken.

DON PAPA
Level 17

@MrSenna Is het de nieuwe versie (accu) of de oude Nest Hello (bedraad)? En als het de oude versie (bedraad) is, op hoeveel Volt is hij aangesloten? Ik merkte eerst namelijk ook problemen op 12V en nu hij op 24V zit gaat het wel gewoon goed. En heb je ook nog een binnen-bel aangesloten, let dan wel op of deze ook op 24V kan werken?

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@puppie 

Met de Smart Wifi Pods van Ziggo en Smart Wifi modem kan je maar 1 Netwerk naam maken, dit omdat 2 namen in verleden vaak de kanalen ook moest instellen, het kan nog wel maar dan werken je Pods gewoon slecht, als je de Smart Wifi Optimalisatie aanvinkt dan maak je via Draadloos Signaal > Beveiliging 1 netwerk via de 2,4 GHz en die maakt samen met de 5GHz 1 netwerk naam zo kan je de wifi verlegen door de Pods.

 

Als je 2 namen wilt, kan je beste de Pods eruit halen en extenders gebruiken of router of Acces Points.

0 Kudos
puppie
Level 17

@Dave Duidelijk verhaal.....

Dan gaan we kijken of het spannings probleem nog iets kan oplossen, wie weet.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@puppie  schreef:

@Dave Duidelijk verhaal.....

Dan gaan we kijken of het spannings probleem nog iets kan oplossen, wie weet.


Jou antwoord snap ik op zich wel, als je gewoon 2 banden gebruikt dan is het logisch, maar ik gebruik zelf ook de Smart Wifi Pods en Sagecom modem en ik heb alleen de UPnP open gezet zodat alle apparaten zich naar het modem kunnen voegen, alles met dezelfde wifi die ik van voorheen me Wifi Mesh TP-Link had heb ik weer in Modem terug gezet, scheelt hoop inlog.

 

Op zich zou deze Nest Hub 2 een verbinding moeten hebben, maar er gaat iets in de Google Home App niet goed van gebruiker, want als die het wel doet maar de ene keer wel andere keer niet. Reset geven en opnieuw installeren is dan de beste optie en even in het modem de UPnP openzetten dan zou het moeten gaan werken. Daarna kan hij hem weer dicht zetten.

 

@MrSenna andere vraag, als je inlogt http://192.168.178.1 password, en je gaat naar Geavanceerde instellingen dan die je weer rijtje staan en klik eens op Beveiliging en dan op Firewall

 

Zet de instellingen zoals deze neer:

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.20.41.png

 

Ga dan naar Mac-Filtering Scroll maar beneden en zet deze zoals op plaatje en opslaan

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.21.57.png

 

Ga dan naar IP - en Poort Filtering Zet deze ook zoals op plaatje en opslaan.

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.22.18.pngSchermafbeelding 2022-11-04 om 13.22.43.png

 

Dan als laatste ga naar DMZ toe - Deze moet uitgeschakeld staan.

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.23.05.png

 

 

 

Klik dan op DHCP - Zorg dat de DCHPv6 Server op Stateful staat en niet op Slaac 

ook hier weer opslaan en dan naar de laatste.

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.31.24.png

 

Klik dan op UPnP en zet deze even aan:

 

Schermafbeelding 2022-11-04 om 13.31.37.pngAls je deze handelingen hebt gedaan en opgeslagen, dan herstart je het modem of haal de stekker er even 30 seconde er uit en weer er in.

 

Kijk dan of de Nest Hub wel verbind.

0 Kudos
puppie
Level 17

@Davehet probleem doet zich vaker voor van niet gescheiden wifi banden.


En upnp open zetten om te proberen zou dat kunnen maar dat zou ik zelf nooit doen.