Vraag
Reacties
S C H E F
Level 4

Wifi aansluiting via tv aansluiting muur

Beste allemaal, ik ben een zogenaamde wifi-/digibeet.

Mijn internet aansluiting komt binnen in de meterkast. Deze is naast de voordeur. (jaren 70 woning)

Ik heb in de meterkast een Deco X-50 aangesloten, deze staat verbonden met de ziggo giga modem. De ziggo modem staat op slave. Verder staat er een x-50 in de woonkamer (alleen wifi) en eentje die utp bekabeld is boven (studeerkamer 2e verdieping). De wifi snelheid in de woonkamer is belabberd, deze is rond de mag blij zijn als ik de 300 mbps haal. In mijn slaapkamer op de 2e verdieping rond de 400 mbps. Ik heb twee vragen:

1. Kan ik via de coax tv aansluiting in mijn woonkamer een wifi verbinding aanmaken maken middels een Moca adapter of moeten er ook aanpassingen gemaakt worden in mijn meterkast.

2. De deco x-50 heeft wifi-6. Mocht ik de deco be25 set met wifi 7 aanschaffen, is mijn wifi signaal dan sterker en heb ik stabieler internet in huis en een snellere verbinding?

Bedankt!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
31 Reacties 31
Steefb
Level 20

Dit zijn mooie wifi snelheden, niks aan veranderen.

Alles boven de 50mbps is voor gewoon gebruik meer dan genoeg.

S C H E F
Level 4
Topicstarter

Bedoelde dat de giga modem op bridge staat. ( geen slave 🙄)

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Dank voor je bericht Steef! Graag zou ik toch antwoord willen hebben op mijn vragen. Ik betaal een hoop geld voor een giga abonnement dus hoop er alles uit te halen wat mogelijk is. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De genoemde snelheden zijn i.i.g. prima voor Wi-Fi 5. De bottleneck ligt niet bij de Deco X50's, deze ondersteunen Wi-Fi 6. Hiermee zijn zeker hogere snelheden (denk aan 800~900 Mbps) haalbaar, maar dan moeten jouw apparaten dat ook ondersteunen. Wireless backhaul tussen de Deco's in meterkast en woonkamer vormt wel een beperking. Wi-Fi 7 heeft vooralsnog weinig tot geen toegevoegde waarde voor thuisgebruik en wordt nog beperkt ondersteunt door eindapparatuur.

Met MoCA (ethernet over coax) kun je de Deco van de meterkast verplaatsen naar de woonkamer, zolang de contactdoos daar niet voor een TV/Mediabox gebruikt wordt. In zowel de meterkast als de woonkamer heb je hiervoor een MoCA-adapter nodig. Voorbeeld: Extra Internetpunt via coaxkabel. Ik zou echter een RJ45-contactdoos (kan ook gecombineerd met coax) plaatsen en een UTP-kabel (minimaal Cat 5e, bij voorkeur Cat 6) trekken.

Een belangrijk gedeelte informatie ontbreekt: welk apparaat of welke apparaten heb je gebruikt voor de speed tests? Mogelijk ondersteunen deze maximaal Wi-Fi 5.

0 Kudos
RoWi
Level 20

Voor jouw doel kan je dan beter een cat5e of cat6 utp kabel naar de woonkamer trekken, dat is waarschijnlijk goedkoper dan een Moca systeem.

Je hebt hoe dan ook twee adapters nodig.  In de shop van Ziggo zijn deze te koop. 

Wordt de coax aansluiting in de woonkamer nog gebruikt? 

In theorie zijn via wifi 7 hogere snelheden mogelijk dan moet je wel aparatuur hebben die dat ondersteunen. 

Welk abonnement neem je nu af? Ik zie dat dit het Gigabit abonnement betteft.

Via wifi 6 zou je nu hogere bandbreedtes moeten kunnen halen ook boven. Kortom als je nu met wifi 6 niet hoger komt zal dat met wifi 7 niet beter worden. 

Ik ben het met Steefb eens maar ik weet ook dat men via wifi graag de bandbreedte krijgt die bij het abonnement hoort.

Bert
Level 21

Het probleem met eigen gekochte wifi spullen is dat je helemaal zelf moet installeren en instellen en via tekst is dit heel lastig uit te leggen met apparatuur met zoveel mogelijkheden en je eigen apparatuur moet dan wifi6 en wifi7 ook nog kunnen verwerken en er is nog niet heel veel apparatuur die dat kan.

Internet via Moca kan werken, maar evengoed ook niet hoger komen dan 500 Mbps.

TIP: als je geen kennis hebt van wifi verbindingen en apparatuur laat het dan aan Ziggo over met zijn huidige wifi garantie.

Ik haal via wifi verbonden met het zwarte wifi modem en mijn laptop 975 Mbps download en op een bedrade wifi6 pod via de wifi verbonden laptop 650 Mbps en achter in de tuin op een wifi verbonden wifi6 pod via de wifi verbonden laptop 250 Mbps en met de komende updates wordt dat alleen nog maar meer.

Deze wifi6 pods huur ik via Ziggo en kan ik in de toekomst ze omwisselen tegen pods met weer nieuwere technieken en heb ik gratis wifi garantie en zo nodig een gratis storingsmonteur: Zorgeloze wifi met Wifi Garantie | Ziggo

Ik weet heel goed hoe ik eigen apparatuur aan kan sluiten en in moet stellen, maar dat kost me veel meer en een berg tijd en moeite en of het sneller is, is geen garantie.

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Dank voor je bericht Tobias, ik ga mij er meer in verdiepen. De speedtest voer ik uit op mijn iphone 15 pro en een twee jaar oude Ipad pro

S C H E F
Level 4
Topicstarter

Dank voor je bericht Rowi, ik heb een Giganet abonnement. Ik maak geen gebruik meer van de coax aansluiting in de woonkamer. Alles via wifi nu.

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Dank je wel Bert, ziggo kon helaas weinig voor mij betekenen mbt de wifi signaal sterkte in mijn gehele woning. Ik ga mij meer verdiepen in de zorgeloze wifi met wifi garantie.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@S C H E F  schreef:

Dank je wel Bert, ziggo kon helaas weinig voor mij betekenen mbt de wifi signaal sterkte in mijn gehele woning. Ik ga mij meer verdiepen in de zorgeloze wifi met wifi garantie.

Hoe zorgen we dat jij een stabiele wifi-verbinding hebt?

• We controleren de signaalsterkte van je mobiel of laptop: zo weten we hoe goed je verbonden bent met je wifi-netwerk
  • We checken of je apparaat Wifi 5 of hoger ondersteunt
  • Vervolgens kijken we of je 5GHz wifi actief is
  • We testen of je overal in huis minstens 50 Mbit per seconde haalt

Kortom de bandbreedte die je nu haalt valt ver boven het door Ziggo gestelde minimum en je metingen laten duidelijk ziet dat alles via wifi5 of beter is verbonden.

De coax vervangen door een netwerkkabel kan al schelen. Echter als je boven op een bekabeld aangesloten x50 niet hoger komt kan dat een instelling betreffen. Wat op zich niet zo heel moeilijk is dat houd verband met de kanaalbreedte. 

Screenshot_20250612-005018_Chrome.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De iPhone 15 Pro en iPad Pro ondersteunen beide Wi-Fi 6E en 2×2 MIMO, deze apparaten zouden moeiteloos ~900 Mbps moeten kunnen halen. Maakt het verschil als je in de directe omgeving van Deco 1 (meterkast) test? Controleer in de Deco app of het apparaat waarmee je test daadwerkelijk daarmee verbonden is.

S C H E F
Level 4
Topicstarter

Dank Rowi, ik ga dit uitzoeken

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Bij de meterkast haal ik zo’n 700-750 via de Deco. Zal morgen nog eens testen. Beetje laat nu 😑. Dank je wel

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Net toch maar even getest, speedtest in de gang net geen 400

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Een download van 700~750 Mbps komt in de goede richting. Heb je ook gecontroleerd of jouw apparaat daadwerkelijk met de Deco in de meterkast verbonden was? Bij teveel signaalverlies c.q. te weinig dekking wordt op een lagere MCS teruggevallen en neemt de linksnelheid af. Deco 1 buiten de meterkast plaatsen en de Deco in de woonkamer bekabeld aansluiten levert waarschijnlijk verbetering op.

Je kunt testen met een andere speed test app/site + server. Verder kun je de instellingen laten optimaliseren via de Deco app, mogelijk wordt dan voor 5 GHz een ander kanaal geselecteerd. Als je de mogelijkheid hebt om de kanaalbreedte in te stellen zoals in RoWi's reactie beschreven is (ik ben van de Deco M4's gewend dat deze functie niet beschikbaar is), dan kun je ook testen met 80 i.p.v. 160 MHz. De maximale bandbreedte op 5 GHz wordt dan 1,2 i.p.v. 2,4 Gbps voor 2×2 MIMO, maar de signaalsterkte wordt hoger en de link robuuster.

Het is tenslotte waardevol om direct op het modem te testen. Dit vereist wel een apparaat met ethernet. Er is hiervoor ook een site (https://samknows.com/realspeed) beschikbaar, deze vereist echter dat het modem in router mode is geconfigureerd.

0 Kudos
S C H E F
Level 4
Topicstarter

Thanks! Heb nog niet zoveel kaas gegeten van het kanalenverhaal, Rowi gaf het ook al aan. Ik heb net de speedcheck app gebruikt. Die geeft een iets snellere verbinding aan dan speedtest. Verschil 60 mbts

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik heb mijn vorige reactie nog aangepast en uitgebreid.

0 Kudos
efok
Level 17

Ik ben het volstrekt oneens met @Bert om je Wifi aanleg maar in handen van een provider te leggen. Want, garantie. Ja tot de deur. En one size fits all. En als je van provider wisselt is Leiden ook meteen in last. 
Ik regel het dus wel zelf, en naar volle tevredenheid. Het draait al jaren stabiel en “een hoop tijd en werk” heeft het niet gekost. Wel heb ik nu meerdere gescheiden netwerken, default, iot en gast. Gaat een provider zo niet voor je regelen. 
Baas in eigen netwerk is mijn standpunt.

En het nut van > 50 Mbps op Wifi zie ik ook echt niet. Zat voor mijn mobiele devices. Niet mobiele apparatuur wordt hier standaard bedraad aangesloten.

0 Kudos
Hatolex
Level 16

Je denkt toch niet echt dat de gemiddelde gebruiker de kennis bezit om zijn eigen netwerk zoals jij hebt, in te richten?

0 Kudos