1
Vraag
2
Reageer en help mee
Meliju

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi Snelheid met TP-Link Deco M9 Plus veel lager dan via Ziggo Modem

Goedemiddag,

Ik heb enkele weken geleden een nieuwe (zwarte) SmartWifi modem gekregen. 

Als ik direct op de wifi zit van dit modem, haal ik steeds snelheden van download 350 mbps/ upload 35mbps. Aangezien de wifi boven en op zolder niet goed was, heb ik een aantal jaar geleden al een set TP-Link Deco M9 Plus geplaatst. 

Aangesloten op dat Deco netwerk haal ik slechts circa 90 mbps download.

In de hoop dat het zou verbeteren, heb ik een compleet nieuwe installatie gedaan van deze deco's set, in de hoop dat er nu met het nieuwe modem wel meer snelheid doorgegeven werd.

Kind op zolder klaagde namelijk nog steeds dat het internet daar niet goed was.

Wifi van Ziggo modem uit. Modem uit, dan weer op laten starten. Eerst de hoofddeco bekabeld, dan draadloos deco 2, daarna draadloos deco 3. Allemaal gekoppeld om de beurt en in de buurt van de hoofddeco.

Daarna de deco's op de verdiepingen gezet.

Maar, net als voorheen, heb ik op het netwerk van de deco's, snelheden van rond de 90mbps (download). Zowel in de woonkamer (waar het modem en hoofd-deco staat, bekabeld), als de 1e verdieping en 2e verdieping (beide draadloos verbonden).

Deco instellingen:

Snelle roaming: ingeschakeld
Bewerkingsmodus: acces point

Is het normaal dat het met deze Deco M9 set zoveel lager is als rechtstreeks via het Ziggo modem?

Heb ik iets in de instellingen toch niet goed staan?

Hoe kan ik de wifisnelheid wel verbeteren in het hele huis?

30 Reacties 30
Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

SSID's? Bedoel je daarmee dat een router toevoegen, waardoor er een apart netwerk ontstaat dan elkaar in de weg gaat zitten?

Sorry, ik ben geen expert 😇

Ik kan moeilijk elke keer de 2.4 uitzetten als de kinderen aan het gamen zijn en dan weer aanzetten zodat smartapparaten kunnen functioneren.

Of zie ik het helemaal verkeerd en maken apparaten automatisch verbinding met de 5GHz als het apparaat daar geschikt voor is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27088Posts
  • 1876Oplossingen
  • 13576Likes

Je kunt 2,4 GHz ingeschakeld laten, moderne apparaten moeten (inderdaad) automatisch/zelfstandig naar 5 GHz overschakelen, op voorwaarde dat de signaalsterkte voldoet.

SSID = Service Set Identifier, dit is de naam van het draadloze netwerk, dat wordt uitgezonden door een AP (Access Point).

Houd er ook rekening mee, dat de AP's (de Deco's) onderling draadloos verbonden zijn, wat ook een beperking vormt.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah oke, dan zou het nu gewoon goed moeten zijn. 

Iedereen heel erg bedankt voor jullie tips en uitleg!! 👌🏻

Ik zal vragen aan het kind dat zijn kamer op zolder heeft om vd week daar te gamen met de Nintendo Switch om te kijken of dat nu wel goed gaat. (Hij ging altijd beneden zitten omdat het internet op zolder slecht was)

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik haal dit topic weer een aan want ik ben er dus al eens eerder mee aan het stoeien geweest maar toch zijn we eigenlijk niet tevreden...

In de woonkamer staat de (zwarte) Ziggo modem. Daaraan zit de 1e Deco M9 plus met een kabel (deze kabel is begin dit jaar vernieuwd naar een cat 6).

Op de 1e verdieping staat nog een draadloos verbonden Deco M9 plus.

Op de 2e verdieping staat nog een draadloos verbonden Deco M9 plus.

Ik heb het net getest met de Ziggo Smart Wifi app:

Woonkamer 205 mbps

1e verdieping 24 mbps

2e verdieping 24 mbps

Is dat een normale snelheid om boven te hebben?

De kinderen klagen over traag internet (youtube, Nintendo Switch)

Kan ik het verbeteren of is dit wat het is?

Zijn de Ziggo Pods beter?

Of moet ik een nieuwere set Deco's kopen?

Of moet ik kabels trekken tussen de Deco's?

Mijn Ziggo abonnement heeft 500 Mbit/s download - 50 Mbit/s upload

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27088Posts
  • 1876Oplossingen
  • 13576Likes

Op de verdiepingen moet de snelheid zeker hoger kunnen. Als je enigszins de mogelijkheid om betreffende AP's via ethernet te verbinden, dan is dat sterk aanbevolen. Mogelijk is sprake van teveel demping tussen Deco 1 en 2. Je kunt ook nog met de plaatsing van de AP's experimenteren. Verder blijft van belang om te controleren of het apparaat via 2,4 of 5 GHz verbonden is alvorens je een speed test start. De Deco M9's op zich kunnen de maximale snelheden van het abonnement halen.

S4R

Level 16
  • 1433Posts
  • 57Oplossingen
  • 890Likes

Je moet niks, maar bekabelde AP's is altijd beter dan wireless meshen.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

In de Deco app staat zowel 2,4 als 5 GHz ingeschakeld. 

Ik heb deze snelheden getest met mijn Samsung A52s telefoon.  Ik neem aan dat die het snelste pakt?

Kabels trekken heeft zeker niet mijn voorkeur. Naar de 1e zal nog gaan (daar is al door het plafond geboord voor de coax), maar naar de 2e is geen optie eigenlijk, dan moet ik door het plafond/vloer (laten) boren.

In de slaapkamers zitten niet erg veel stopcontacten, dus ik ben ook niet erg flexibel in het plaatsen van de deco's.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27088Posts
  • 1876Oplossingen
  • 13576Likes

Moderne apparaten moeten inderdaad zelfstandig voor 5 GHz kiezen indien de signaalsterkte voldoet, maar het kan geen kwaad om dat van tevoren te controleren. Deco 2 via ethernet verbinden kan al een significante verbetering opleveren.

S4R

Level 16
  • 1433Posts
  • 57Oplossingen
  • 890Likes

Dan zou je Unifi AP's kunnen nemen. Die voeden zich met PoE via de netwerkkabel.

Geen geklooi met stopcontacten.

Maar Unifi valt hier vaak buiten budget.

Als je met je telefoon dicht bij de AP staat dan zal deze wel 5GHZ gebruiken.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Maar dan zou je dus netwerkkabels dwars door kamers moeten leggen. Ook niet echt een optie.

Zijn er instellingen die ik kan checken of aanpassen zodat de wifi kan verbeteren hoe het nu aangesloten zit?

Ik woon niet bepaald in een villa en ook geen dikke muren (standaard rijtjeshuis van 40 jaar oud).

Na tig jaren bij Ziggo, overweeg ik ondertussen uit te proberen of KPN Glasvezel hier beter zou werken....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27088Posts
  • 1876Oplossingen
  • 13576Likes

Je zou nog een set van de zeshoekige SmartWifi pods kunnen proberen i.p.v. de Deco's. Je kunt deze huren en altijd weer retourneren.

Wijzigen van provider/internetverbinding verandert niets als je de huidige opstelling met de Deco's zou behouden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic