Meliju

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi Snelheid met TP-Link Deco M9 Plus veel lager dan via Ziggo Modem

Goedemiddag,

 

Ik heb enkele weken geleden een nieuwe (zwarte) SmartWifi modem gekregen. 

Als ik direct op de wifi zit van dit modem, haal ik steeds snelheden van download 350 mbps/ upload 35mbps. Aangezien de wifi boven en op zolder niet goed was, heb ik een aantal jaar geleden al een set TP-Link Deco M9 Plus geplaatst. 

Aangesloten op dat Deco netwerk haal ik slechts circa 90 mbps download.

 

In de hoop dat het zou verbeteren, heb ik een compleet nieuwe installatie gedaan van deze deco's set, in de hoop dat er nu met het nieuwe modem wel meer snelheid doorgegeven werd.

Kind op zolder klaagde namelijk nog steeds dat het internet daar niet goed was.

 

Wifi van Ziggo modem uit. Modem uit, dan weer op laten starten. Eerst de hoofddeco bekabeld, dan draadloos deco 2, daarna draadloos deco 3. Allemaal gekoppeld om de beurt en in de buurt van de hoofddeco.

Daarna de deco's op de verdiepingen gezet.

 

Maar, net als voorheen, heb ik op het netwerk van de deco's, snelheden van rond de 90mbps (download). Zowel in de woonkamer (waar het modem en hoofd-deco staat, bekabeld), als de 1e verdieping en 2e verdieping (beide draadloos verbonden).

 

Deco instellingen:

Snelle roaming: ingeschakeld
Bewerkingsmodus: acces point

 

Is het normaal dat het met deze Deco M9 set zoveel lager is als rechtstreeks via het Ziggo modem?

Heb ik iets in de instellingen toch niet goed staan?

Hoe kan ik de wifisnelheid wel verbeteren in het hele huis?

30 Reacties 30
Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Met wat voor internet kabel heb je de eerste deco aangesloten? Is dat cat 5e of cat6? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je getest via 2,4 of 5 GHz? Alleen op 5 GHz is 350 Mbps haalbaar.

 

Een maximaal haalbare (download)snelheid van 90 Mbps kan veroorzaakt worden door een linksnelheid van 100 Mbps. Heb je de kabel tussen modemrouter en Deco 1 al eens vervangen? Kun je de snelheid testen op deze kabel?

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wist niet dat daar verschillende van zijn, maar op de kabel staat 5e.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoe kan ik zien of ik test op 2,4 of 5 GHz ? 

 

Ik heb die kabel nog nooit vervangen. Dat is dan misschien stap 1...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De frequentieband wordt getoond in de Deco-app voor het apparaat waarmee je test.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

2.4 en 5 staan beiden ingeschakeld.

(deco app, WiFi instellingen)

 

Als ik de 2.4 uitzet en test, heb ik weer rond de 90 mbps

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval lijkt 2,4 GHz niet de oorzaak te zijn en zou ik de UTP-kabel tussen modemrouter en Deco 1 vervangen als volgende stap. Als één van de acht aders van de kabel geen/slecht contact maakt, dan wordt de kabel onbruikbaar of valt de linksnelheid terug van 1 Gbps naar 100 Mbps. Dat laatste kan hier het geval zijn.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een nieuw cat 6 kabeltje ertussen gedaan.

Beneden hebben we nu draadloos 340 mbps! Dus dat is al mooi!

 

Maar de Wifi op zolder, dus via de Deco, geeft krap 30 mbps....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is i.i.g. een verbetering, er leek dus inderdaad van 100 Mbps linksnelheid tussen modemrouter en Deco 1 sprake te zijn.

 

Wat geeft de Deco-app aan voor de signaalsterkte tussen de Deco's onderling? Is dit nog steeds met 2,4 GHz uitgeschakeld?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Meliju  schreef:

Ik heb een nieuw cat 6 kabeltje ertussen gedaan.

Beneden hebben we nu draadloos 340 mbps! Dus dat is al mooi!

 

Maar de Wifi op zolder, dus via de Deco, geeft krap 30 mbps....


Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.


Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb toch de 2.4 GHz weer ingeschakeld, want op 5GHz werkt mijn Netatmo Thermostaat niet meer (opgezocht: is niet compatible met 5GHz) 😖

 

Pasi: ik zou dus nog een keer alles opnieuw moeten instellen? Resetten en dan deze keer met de deco's al op de plek waar ze horen te staan (1e en 2e verdieping?

Wifi op het modem uitgeschakeld laten?

Dan ga ik dat morgenmiddag doen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Meliju,

Ben je er wat uitgekomen met de tips van @Pasi? Heb je een update voor ons?

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wat geeft de Deco-app aan voor de signaalsterkte tussen de Deco's onderling?

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Eindelijk tijd gehad om de stappen van Pasi te doorlopen.

 

ik had geschreven dat het alleen maar slechter is geworden en boven nog maar 15 a 20 mbps had, maar net nog eens getest en nu krijg ik rond de 70 mbps op zolder. Dus dat is wel een verbetering.

 

  • Nieuwe cat 6 kabel geplaatst waardoor beneden de snelheid nu erg goed is
  • Zowel 2.4 als 5 staat aan, want anders werkt bijv de thermostaat niet meer.

Ik heb het idee dat er alleen niet altijd met de dichtsbijzijnde deco verbinding wordt gemaakt, waardoor je bijv op de deco van verdieping 1 blijft hangen, terwijl je op zolder bent. Als je dan wifi uit en aanzet, heb je wel weer goede verbinding/snelheid.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een AP dat zich fysiek op een grotere afstand bevindt, hoeft niet per definitie een zwakker signaal te hebben. Los daarvan is het wel mogelijk dat fast roaming niet (volledig) wordt ondersteund door het apparaat waarmee wordt getest of niet naar behoren verloopt. Verder blijft het van belang om na te gaan of de snelheid getest wordt via 2,4 of 5 GHz. Een downloadsnelheid van 70 Mbps is een typisch resultaat voor 2,4 GHz. Op 5 GHz zijn beduidend hogere snelheden haalbaar.

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ivm andere apparaten zoals oa de Netatmo kan ik 2.4 niet uit zetten.

 

Ik las op dit forum anders iemand met dat zelfde 'probleem' en die heeft 2 netwerken gemaakt dmv een router die dan een 2.4 netwerk (met een andere netwerknaam) heeft en dan de deco's op 5GHz zetten voor een snel netwerk.

Is dat de oplossing denk je?

Meliju
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als ik de 2.4GHz (tijdelijk) uitzet, heb ik op zolder ook ongeveer 200mbps.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downloadsnelheden die je noemt (70 en 200 Mbps) zijn goed voor resp. 2,4 en 5 GHz.

 

Gescheiden SSID's gebruiken heeft een negatief effect op (fast) roaming tussen AP's.

Uitgelicht topic