1
Vraag
2
Reageer en help mee
Thomas_fr

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wifi Pods slecht / onstabiel internet

Ik heb 2 Smart Wifi Pods. Zijn beide goed aangesloten (binnen het bereikt van de modem etc.).

Het "signaal / ontvangt" van de pods zelf is prima. Meestal 3 Wifi streepjes. M.a.w. mijn telefoon en laptop zien de pods wel duidelijk. Alleen geven de pods een slecht wifi signaal door. Dit betekent dus een lage Mbps (rond de 3-4 Mbps) en zeer onstabiel internet. Wordt continue uit Microsoft Teams vergaderingen gegooid. Dit had ik voorheen met die oude Wifiboosters (Powerline adapters) die via het stroomnet ging niet. Enig idee hoe dit kan?

 

NB. Laatst is er een Ziggo monteur geweest. En uiteraard toen was de verbinding wel super goed. Hij kon er dan ook niet zoveel aan doen.

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Zijn de pods met een netwerkkabel aangesloten aan het modem of maken ze via wifi verbinding met het modem?

Hoever is de 1e pod verwijderd van het modem en wat zit er eventueel tussen het modem en de 1e pod aan muren of plafonds en zijn die van beton of van hout?

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert ze maken via wifi verbinding met de modem. Kabel is geen optie.

Afstand tussen de modem en pod 1 = 4 meter (max).

Afstand tussen pod 1 en 2 = 2 meter (max) 

Tussen beide zitten enkel een plafond van beton (wel nieuwbouw). 

Het vreemd is, is dat het wifi signaal van pod 1 veel beter en stabieler is dan die van pod 2. 

Volgens mij werken deze nieuwe smart wifi pods op een vergelijkbare wijze als wifi extenders (alleen dan net iets nieuwere techniek). Ben ik sowieso geen fan van.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Beton is sowieso een zeer hoge wifi demper en het dempt nog harder als er ook nog betonijzer in zit, dat red geen 1 wifi product.

Mogelijk kun je in een trapgat nog een pod hangen om de verbinding te kunnen verbeteren.

 

De pods werken niet als een extender, maar in een mesh netwerk, waar aparte wifikanalen de verbinding onderhouden tussen de pods en het modem, dus er vind veel minder tot geen verlies plaats dan met een extender die halveert.

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Oke. Maar dit verlies had ik niet met de oude powerline adapters. Het internetsignaal werd goed via het stroomkanaal doorgestuurd. De Wifi Pods moeten namelijk wel een "draadloze verbinding" met elkaar hebben en juist daarin schieten ze tekort. Kan ik anders gewoon die oude powerline adapter weer installeren als dat beter werkt? Dan kan ik ze ook verplaatsen naar het tuinhuisje. Dat kan met die wifi pods niet namelijk aangezien die elkaar moeten overlappen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@Thomas_fr "De Wifi Pods moeten namelijk wel een "draadloze verbinding" met elkaar hebben en juist daarin schieten ze tekort."

Je zult met beton en betonijzer, met welk wifi systeem dan ook, diezelfde problemen houden.

Dat is op te heffen, door met ze met een netwerkkabel aan te sluiten, dan vormen ze ook één wifi netwerk, maar dat is geen optie, in dit geval.

 

De powerline adapters zijn dan nog je enige optie om voorbij het beton te komen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19111Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

Goedemorgen @Thomas_fr en een warm welkom op de Community,

Super dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum! Zo te zien heeft onze expert @Bert al de nodige tips & adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt. Het laatste punt wat genoemd wordt is belangrijk, wanneer er grote afstanden met daartussen beton met betonijzer overbrugt moet worden, dan is dit het beste te doen d.m.v. een netwerkkabel of met een Powerline adapter.

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

M.a.w. ik moet weer terug naar de oude Powerline adapters van Ziggo? Deze kan ik zeker niet in combinatie met de smart pods gebruiken of wel? Want dat kan ik de powerline adapter op zolder zetten en de pods op een lagere etage. Is dat mogelijk? @Bert en @Paul 

 

Daarnaast is het toch ook bijzonder dat ziggo met een nieuw systeem komt, die dus geen rekening houdt met beton en betonijzer.... Het oude systeem werkt daarbij beter. Die smart pods zouden beter moeten zijn, maar werken voor geen meter.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19111Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Thomas_fr M.a.w. ik moet weer terug naar de oude Powerline adapters van Ziggo? Nee dat hoeft niet. Het advies is om de WifiPods waar mogelijk d.m.v. netwerkkabel met elkaar te verbinden. Dit is dan vooral het advies op het moment dat van de ene Pod naar de andere een betonnen muur/plafond zit. 

Een andere optie is de TP Link Wifiboosters gebruiken i.p.v. de SmartWifiPods. 

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Paul Een andere optie is de TP Link Wifiboosters gebruiken i.p.v. de SmartWifiPods.  Wat is hier anders aan dan de SmartWifiPods? Is toch ook een mesh systeem? Of is dit een combinatie van mesh en powerline?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"Daarnaast is het toch ook bijzonder dat ziggo met een nieuw systeem komt, die dus geen rekening houdt met beton en betonijzer...."

"Die smart pods zouden beter moeten zijn, maar werken voor geen meter."

Er is geen één nieuw systeem en ook geen één nog veel nieuwer wifi systeem dan dat van Ziggo, die via wifi door beton met betonijzer komt, ze kunnen wel werken in je situatie, maar alleen als ze via een netwerkkabel aangesloten zijn aan je modem.

 

De TP-Link Wifiboosters werken ook niet door beton met betonijzer heen, als ze via wifi met elkaar verbinding moeten maken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19111Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Thomas_fr Wat @Bert hier aangeeft klopt. Zolang de SmartWifi boosters via wifi verbinding met elkaar moeten maken zal dit moeilijk gaan door beton en betonijzer heen. In dat geval kun je de betreffende boosters dus het beste d.m.v. een netwerkkabel verbinden. In iedergeval voor het gedeelte tussen de 1e en 2e booster met daartussen het beton/betonijzer.

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert  en @Paul oke ga ik dat eventueel proberen. Maar is het ook mogelijk de oude powerline wifiboosters van ziggo te combineren met de SmartWifiPods?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@Thomas_fr het zou wel eens behoorlijk kunnen werken.

Zet dan de wifi van de powerlines uit en verbind de pods met een netwerkkabel aan de powerlines.

Ik vermoed dat dan het mesh netwerk zijn werk doet via de netwerkkabels en de powerlines.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19111Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Thomas_fr Is het nog gelukt om het probleem aan de hand van de tips van expert @Bert op te lossen?

Thomas_fr
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Paul  ik heb het probleem wel (deels) opgelost. Ik heb de 2de Pod op zolder verwijderd, zodat alle apparaten verbinding maken met de Pod op de 1ste etage. Dan is het internet wel beter en stabieler. M.a.w. die 2de Pod zorgt juist voor verslechtering i.p.v. verbetering (best gek).

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19111Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Thomas_fr En als je de WifiPod net op een andere locatie in de woning plaatst? Heb je dat ook al getest?

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic