1
Vraag
2
Reageer en help mee
MM11

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Wifi Pods problemen

Hi, 

 

Ik heb de WifiPods recentelijk geinstalleerd. Nu heb ik 2 problemen: 
1) Speedtests wijzen uit dat mijn Wifi zonder Wifi Pods sneller is dan met. Zonder pods haal ik ~216 mbit - 345 mbit, afhaneklijk van de locatie. Met Pods is dit ~100 - 140 mbit. Kan ik het beste gewoon die Pods terug sturen of is dit op te lossen? Ik dacht dat Pods het sterker zouden maken, specifiek in de uithoeken van het huis. 

 

2) Ik heb smart verlichting welke alleen werkt op een 2.4ghz netwerk. Ik krijg ze aan de praat wanneer ik de netwerken splits. Echter, dan is mijn Wifi signaal erg zwak op sommige plaatsen in het huis (~30 mbit). Wanneer ik het netwerk 'optimaliseer', zonder Pods is dit dus ~216 op dezelfde plek. Wanneer het netwerk 'geoptimaliseerd' is en 1 naam heeft voor beide netwerken kan ik de verlichting echter niet koppelen. Deze kan dan het 2.4 signaal niet vinden. 

 

Graag uw advies! 

20 Reacties 20
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Wat je aan probleem 1 kan doen is het volgende:

 

Je zou de Pods tussen de 3 en 6 meter kunnen zetten, neem aan als ze wifi staan dat dit misschien beter effect heeft.

Je kan ook een kabel in de Lan Poort van je modem doen en de Pod 1 bekabelen, dan een kabel naar Pod 2 trekken, mag ook een Switch zijn via modem utp naar Switch.

 

Als je de wifi meet hoe meet je die met welke site, Speedtest DSL Reports of de bekende Speedtest.nl of die van Ookla Speedtest van Ookla zijn goede metingen.

 

Als dit niet helpt kan je altijd nog de Pods terug sturen en deze huren of kopen:

 

TP-Link Deco M4  Kan je huren voor € 2,50 per maand

TP-Link Deco M4  kan je voor € 99,95 kopen scheelt € 50,-  euro korting    

TP-Link Deco X20 Wifi 6 Smart Wifibooster  Kan je voor € 99,95 kopen

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Probleem 2:

 

De verbinding met wifi en 2,4 GHz heb ik hier ook, je kan beste even in je modem de 5GHz even uitzetten, dan de Wifi producten verbinden op de 2,4 GHz en als alles is gekoppeld, zet je de 5GHz weer aan en herstart je het modem. Dan zouden alle apparaten het moeten doen, dit probleem heb ik soms met mijn TP-Link Deco's ook.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kan, anders mede lid @Bert  weet nog veel meer over de Pods die kan altijd nog aanvulling geven.

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt voor de snelle reactie Dave!

 

Helaas gaat een kabel trekken niet lukken, modem staat beneden naast de tv, kantoor zit op de eerste verdieping, aan de andere kant van het huis. Ik heb nu de eerste pod op de overloop boven staan (open trap, is +- 6 meter van de modem vandaan in een rechte lijn). De tweede in het kantoor, ik denk ook op ong 6 meter van de eerste (zitten wel 2 muren tussen). 

 

Zijn de TP-Link Deco's beter geschikt voor deze set-up in jouw ogen? 

 

p.s. ik heb inderdaad al mijn snelheidsmetingen met Ookla gedaan. Momenteel een schamele 17 mbps, verbonden met de kantoor pod (welke in de smartwifi app zegt een goede verbinding te hebben). 

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt voor de reactie Dave!

 

Ik heb het bovenstaande geprobeerd, en kan als 5 GHz uitstaat de apparaten aansluiten. Als ik vervolgens 5 GHz weer aanzet doen ze het inderdaad nog steeds. Maar alleen als ik beide Wifi kanalen gescheiden hou. 

 

In die set-up haal ik echter maar ~30 mbps in mijn kantoor. Als ik vervolgens het netwerk 'optimaliseer' via de Smart Wifi app om beide kanalen samen te voegen krijg ik een sterk signaal in het kantoor ~220 mbps, maar gooit hij alle apparaten eruit en kan ik ze niet opnieuw verbinden. 

 

Elke hulp is welkom!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er is allerlei apparatuur die niet op de juiste wijze gemaakt is of de juiste software heeft om op een wifi netwerk te zitten waar 2,4 en 5 GHz dezelfde wifinaam hebben.

Dan zijn de TP-Link Deco's M4 een betere keuze.

 

Op 6 meter met 2 muren gaat ook met de Deco's niet goed werken, dat is teveel weerstand.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@MM11  schreef:

Bedankt voor de snelle reactie Dave!

 

Helaas gaat een kabel trekken niet lukken, modem staat beneden naast de tv, kantoor zit op de eerste verdieping, aan de andere kant van het huis. Ik heb nu de eerste pod op de overloop boven staan (open trap, is +- 6 meter van de modem vandaan in een rechte lijn). De tweede in het kantoor, ik denk ook op ong 6 meter van de eerste (zitten wel 2 muren tussen). 

 

Zijn de TP-Link Deco's beter geschikt voor deze set-up in jouw ogen? 

 

p.s. ik heb inderdaad al mijn snelheidsmetingen met Ookla gedaan. Momenteel een schamele 17 mbps, verbonden met de kantoor pod (welke in de smartwifi app zegt een goede verbinding te hebben). 


Ik zie dat @Bert  al had gereageerd, ik vind moeilijk voor een ander te beslissen, 1 ding weet ik wel, Bert heeft de Pods en die weet er veel meer over. TP-Links op zich zijn wel beter misschien kan je deze link van topic doorlezen. ( zie onderaan Ik heb ze alle 3 bekabeld, maar op wifi doen ze ook prima, mijn Modem zit in de Gang die zit naast trappengat, dus voor de eerste 2 Deco's zijn ze prima, Zolder iets minder, daarom heb ik alles bekabeld omdat door mijn Spier en gewrichtsziekte er geen omkijken meer naar hebt, en Deco's kan je via de App herstarten en in de Meterkast heb ik Modem, Switch, Cloud op Klik aan en Klik uit gezet voor een reset.

 

Je kan altijd 30 dagen op proef de TP-Link Deco's testen en als het je niet bevalt kan je ons benaderen of Ziggo en ze retour sturen. Maar ik raad zelf TP-Link ook aan in jou geval, al vind ik wel moeilijk oordelen voor een ander, omdat je de leef situatie niet kent. Hoop dat je wat aan mijn en @Bert  zijn tips hebt.

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt voor de reactie @Bert dus wat je eigenlijk zegt is dat ik moet kiezen tussen mijn smartlampen aansluiten of een goed werkend signaal.

 

Voor de smartlampen heb ik Deco's nodig, maar als ik die opzet gaat het signaal nog steeds slecht zijn.

 

Of ik hou het netwerk zoals het nu staat; geoptimaliseerd volgens de ziggo manier, maar dan kan ik de lampen niet aansluiten.. Mooi is dat 😅

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt @Dave! Ik heb zeker wat aan jullie tips, erg fijn dat jullie zo helpen. Ik heb de Wifi pods nu uit de muur gehaald en haal prima signaal door het hele huis, beter dus dan met Pods. Het modem lijkt krachtig genoeg te zijn, op de grootste afstand van het modem haal ik 220 mbps, prima.

 

Ik zit nu dus alleen nog met het probleem dat ik de smartlampen niet kan aansluiten.  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Voor de smartlampen heb ik Deco's nodig, maar als ik die opzet gaat het signaal nog steeds slecht zijn."

 

Waarom denk je dat?

Met de Deco's kun je wel in het mesh systeem de 2,4 en 5 GHz een andere wifinaam geven.

 

Als je de SmartWifipods nu niet meer gebruikt, kun je in de Instellingen van het modem de Kanaaloptimalisatie uitzetten onder de instelling SmartWifi en de 2,4 en 5 GHz ieder een eigen wifinaam geven.

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Hi @Bert, ik trok die conclusie op basis van wat jij zei: "Op 6 meter met 2 muren gaat ook met de Deco's niet goed werken, dat is teveel weerstand".

 

De set-up zoals jij die beschrijft had ik voorheen, inderdaad twee kanalen met elk een eigen naam. Maar op het moment dat ik dat doe is de wifi een stuk minder krachtig dan wanneer ik de kanaaloptimalisatie inschakel. 

 

Vandaar dat het een beetje voelt als kiezen: Of kanaaloptimalisatie aan, goed signaal en geen smartdevices, of netwerken splitsen, wel smart devices, maar een slechter signaal.. 

 

Misschien dan toch maar overstappen op de Phillips Hue bridge technologie. 

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Bert en @Dave! hebben jullie misschien tips over de best mogelijke set-up waarin ik kanaaloptimalisatie uitzet en 2.4 en 5 GHz beide een eigen naam geef? 

 

E.g.

- Welke "Wireless mode" moet ik kiezen

- Welk "Channel" voor de 2.4 en 5 GHz

- Welke "Channel width"

- En moet ik iets doen met de DHCP, DNS etc?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@MM11  de Setup van de Pods kan je beste aan @Bert  vragen daar weet ik niks vanaf, ik heb ze niet meer, de mijne zijn retour gezonden.

 

Voor de Deco's heb je andere Setting nodig die hebben de Pods weer onder andere naam, wacht even tot Bert het topic in komt, hij kan je meer vertellen, anders gaan we 2 dingen door elkaar halen.

 

Niet boos bedoeld, wil graag helpen, maar zoals reeds zei heb alleen begin meegemaakt en toen ging hij helaas niet goed hier, de Pods wel maar met mij niet, dus alles hebben we in goed overleg terug gezet zoals het stond.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MM11 Je hebt gelijk, ik keek alleen naar de verbinding, niet naar de reikwijdte van de Deco's, die is niet beter dan de SmartWifi pod.

Je hebt goed in beeld hoe één en ander nu werkt.

 

Helaas is het met wifi het één en ander uitproberen en de beste keuze maken van / voor je apparatuur en verbindingen.

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Dave!  thanks voor je hulp en geduld. We halen inderdaad 2 dingen door elkaar nu 😉 de Pods gaan retour, en ik ga ook niet voor de Deco's. De modem is sterk genoeg, heb geen boosters nodig. 

 

Het probleem dat ik nu probeer op te lossen is de smart devices connecten. Daarvoor moet ik dan inderdaad in de router settings de netwerken splitsen en een eigen naam geven. Waar ik jou en @Bert zijn advies goed voor kan gebruiken is welke wireless settings in daarbij het beste kan hanteren om te zorgen dat ik niet teveel snelheid verlies wanneer ik "kanaaloptimalisatie" uit zet. 

 

Zoals: 

- Welke "Wireless mode" moet ik kiezen

- Welk "Channel" voor de 2.4 en 5 GHz

- Welke "Channel width"

- En moet ik iets doen met de DHCP, DNS etc?

 

Hebben jullie daar enig zicht op? Of is dat echt zoals jij zegt @Bert uitproberen wat het beste werkt, spelen met de "channels" etc? 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MM11 

- Welk "Channel" voor de 2.4 en 5 GHz

Kijk met een PC / laptop met de gratis Wifi Analyzer van Matt Hafner uit de Microsoft Store welk kanaal het meest rustig is.

 

- Welke "Channel width"

2,4 GHz op 20 Mhz en 5 GHz zo hoog mogelijk, dan is de afstand wel minder ver dan 2,4, maar veel sneller.

 

- Welke "Wireless mode" moet ik kiezen

De Wireless mode die je nodig hebt voor je apparaten om verbinding te kunnen maken.

 

- En moet ik iets doen met de DHCP, DNS etc?

Als je daar zelf geen specifieke instellingen voor nodig hebt, niets mee doen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@MM11  heel gemeen ook hier kan je beste @Bert  voor raadplegen want mij Wifi modus staat uit.

 

***AANGEPAST***

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @MM11 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden hebt! Ik zie dat de hier aanwezige experts n.a.v. je vraag al de nodige tips & adviezen hebben gegeven. We zijn erg benieuwd of het gelukt is het probleem op te lossen met deze adviezen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@MM11 Het is al een poos stil in di topic. Is het gelukt om het probleem op te lossen aan de hand van de tips die hier gegeven zijn?

MM11
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Hi @Paul , bedankt voor de reminder. 

 

Het probleem is half opgelost. Wat ik uiteindelijk heb gedaan: 
- Wifi op "optimalisatie" gezet
- 5Ghz tijdelijk uitgezet zodat alle smart devices konden connecten op 2.4Ghz

- Vervolgens 5Ghz weer aangezet

- Pods eruit gelaten. De Pods geven een erg slecht signaal in onze situatie, waar ik deze ook plaatste. Het modem is sterk genoeg om in de verste uithoek van het huis nu ~200mbps te halen.

 

Idealieter had ik sterker signaal hier, met de pods, maar het is wat het is.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic