1
Vraag
2
Reageer en help mee
maugroen

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wifi Mesh netwerk via bekabelde switches

Thuis heb ik overal een gigabit bekabeld netwerk liggen met diverse switches. Omdat ik toch ook nog wifi gebruik voor smart home en mobiel, tablet enz wilde ik een wifi mesh netwerk toevoegen aan het thuisnetwerk. Ik stel daarbij als eis dat ik alles op hetzelfde VLAN wil hebben, dus default 192.168.178.0/24 en ook een SSID. Van te voren is dit eigenlijk niet te doen hoe dit uitgevoerd moet worden ,dus ik heb maar gewoon een “smart wifi booster pakket” besteld bij Ziggo voor ong 100 € wat iets goedkoper is dan in de winkel TP-Link Deco S4 Multiroom wifi 3-Pack.   Je kunt nu kiezen tussen bridge modus of accesspoint. Uiteindelijk werkt het zo dat je je mesh netwerk dezelfde naam geeft als oorspronkelijk je ziggo connectbox gateway SSID, maar dat je die laatste dus uitzet. De eerste node die je configureert is dan een soort master en sluit je aan bedraad op je gateway, de andere twee zijn daarvan afhankelijk. Na zoeken op de website kwam ik er achter dat je ook de twee andere slave nodes bedraad kunt aansluiten, dit leek mij technisch de beste oplossing?! Gelukkig ook gaat alle apparatuur vanzelf over op de nieuwe SSID van het mesh netwerk dat ik ook hetzelfde wachtwoord heb gegeven. 

27 Reacties 27
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Op dit forum staan ondertussen al heel veel ‘handleidingen’ en ‘best practices’ hoe de Deco M4 het beste geïnstalleerd kan worden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
maugroen wrote:

. Na zoeken op de website kwam ik er achter dat je ook de twee andere slave nodes bedraad kunt aansluiten, dit leek mij technisch de beste oplossing?! Gelukkig ook gaat alle apparatuur vanzelf over op de nieuwe SSID van het mesh netwerk dat ik ook hetzelfde wachtwoord heb gegeven. 

 

Ik heb sinds kort ook een mesh systeem maar dan van asus 

Het is een mooi systeem maar ik heb toch gekozen voor de 2 extra mesh punten bedraad aan te sluiten.

En dit werkt tot nu voor mij het beste.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedenavond @maugroen en welkom op de Community,

Fijn dat je dit forum gevonden hebt! Ik begrijp dat je wilt weten waar je een online uitleg kan vinden over het installeren van de TP Link M4 Deco Mesh router i.c.m. het Ziggo modem. 
Op deze pagina staat een uitleg en schematische weergave van de manieren waarop je de TP Link M4 kunt aansluiten. Laat het maar onder dit topic maar weten als je hierover nog vragen hebt. 

Alvast een prettig weekend gewenst!

Groeten,

Paul 

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor je tip , maar die uitleg had ik natuurlijk allang geraadpleegd, dit is niet van toepassing op mijn situatie. Ik heb dus niet als access point geinstalleerd, want dan krijg je toch juist een tweede netwerk in een andere range en dat wil ik niet. Je moet dan kiezen voor bridge modus. Ook staat nergens beschreven, of je alle drie de node's bedraad kunt aansluiten op een switch. Ik heb op alle drie de verdiepingen van mijn huis een of meerdere bedrade gigabit switches liggen, en heb nu dus iedere node bedraad aangesloten op een switch, Deze configuratie zie ik nergens terug, maar het lijkt mij wel het beste zo, jammer dat er zo weinig technische informatie te vinden is . De ziggo connectbox/gateway heeft dus geen directe verbinding met de node's maar connect wel met de switches in een ster configuratie (met twee switches in een chain). De wifi op connectbox blijft ook verder uit.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
maugroen wrote:

...Ik heb dus niet als access point geinstalleerd, want dan krijg je toch juist een tweede netwerk in een andere range en dat wil ik niet...


Nee, het is juist andersom. Als de Deco set in router mode staat ( = default/standaard ), juist dan wordt het netwerk in tweeën geknipt, met vóór en achter de master Deco een andere IP-range.
Staat de Deco set in Access Point ( AP ) mode, dat staan alle router functies in de Deco's uit, geven de Deco's alles transparant door en wordt het één groot netwerk ( dus zowel vóór en achter de master Deco dezelfde IP range ).

In AP mode U kan de Deco's in ster vorm om de ConnectBox aansluiten, want dan zijn het in principe losse wifi stations, die samen één mesh netwerk vormen. Officieel ontkent TP-link dat dit mogelijk is, maar in hun voorbeelden gaat TP-link er altijd vanuit dat de set in router mode staat, want dat is ook de default/standaard instelling.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Hallo @maugroen,

Is het met behulp van de uitleg van @Pasi nog gelukt om je netwerk ingesteld te krijgen i.c.m. de TP Link Deco M4 Mesh routers?

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bij het posten van dit topic was het al gelukt om het wifi mesh netwerk werkend in te stellen in hetzelfde VLAN als mijn bedrade netwerk. Ik had dit echter gepost omdat het anders was dan ik in de documentatie vond. Allereerst was ik begonnen met de eerste node aan een switch aan te sluiten en niet aan mijn router/modem/gateway. Daarna had ik de andere node's eerst draadloos toegevoegd aan het MESH netwerk. Aanvankelijk stond het MESH netwerk in bridge mode, maar dan krijg je een tweede netwerk thuis wat ik niet wil, dus toen als acces points geconfigureerd met hetzelfde SSID als de oude situatie. Je moet de wifi op je modem dan uitzetten. Na wat zoeken op de website van TPlink dacht ik te concluderen dat ik de andere nodes ook bedraad op verschillende switches kon aansluiten. Dit leek mij beter, omdat de communicatie tussen de nodes onderling en de gateway dan via het bedrade netwerk loopt (?!) en er dan minder overhead is op de nodes van het mesh netwerk, wat mogelijk de snelheid ten goede komt. Het werkt in elk geval allemaal prima hier, hopelijk verduidelijkt dit een en ander. Mijn speedtest via wifi op mijn mobiel zit op 115 Mbit/s download en 40 Mbit/s upload, ping 8ms

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nog even een aanvulling: op de website van ziggo staat vermeld, dat je niet meer dan een TP-Link-Deco node aan de connectbox moet aansluiten. Maar wat is dan het verschil als je dat via een switch doet of rechtsreeks met een (lange) kabel naar een andere verdieping? Of klopt dit niet?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
maugroen wrote:

Nog even een aanvulling: op de website van ziggo staat vermeld, dat je niet meer dan een TP-Link-Deco node aan de connectbox moet aansluiten. Maar wat is dan het verschil als je dat via een switch doet of rechtsreeks met een (lange) kabel naar een andere verdieping? Of klopt dit niet?

Dat heeft meer met het in bridge zetten van de connectbox te maken, dan heb je nog maar 1 actieve netwerkpoort, in principe kan je elke node direct aan een eigen poort op de connectbox koppelen of na een switch.

Wat ook veel gebeurt is een ketting  setup dus elke volgende node aan de vorige verbinden dan gebruik je ook maar 1 poort op de connectbox.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:
maugroen wrote:

Nog even een aanvulling: op de website van ziggo staat vermeld, dat je niet meer dan een TP-Link-Deco node aan de connectbox moet aansluiten. Maar wat is dan het verschil als je dat via een switch doet of rechtsreeks met een (lange) kabel naar een andere verdieping? Of klopt dit niet?

Dat heeft meer met het in bridge zetten van de connectbox te maken, dan heb je nog maar 1 actieve netwerkpoort, in principe kan je elke node direct aan een eigen poort op de connectbox koppelen of na een switch.

Wat ook veel gebeurt is een ketting  setup dus elke volgende node aan de vorige verbinden dan gebruik je ook maar 1 poort op de connectbox.

 


Aanvulling:

Ook bepalend hoe u de Deco aan ( kan/moet ) sluiten is, of de Deco set in router of in Access Point mode staat.


Als de Deco set in Router staat, dan moeten alle Deco’s ( netwerk technisch ) in één lijn ( dus achter elkaar ) aangesloten zijn. Dus: Deco1 ( = master ) - kabel/wifi - Deco2 - kabel/wifi - Deco3
“...niet meer dan één TP-Link-Deco node aan de connectbox moet aansluiten...”

Staat de Deco set in AP mode, dan kunnen de stations parallel ( met een eigen kabel ) op CB aangesloten zijn. Dat daar ( onderweg ) wel/geen switch tussen staat in niet belangrijk.


Ps. Helaas geeft u bij  "... op de website van ziggo staat vermeld...” niet een link náár die pagina. Dan zouden we Ziggo kunnen vragen e.e.a. aan te passen.
Overigens vermeldt Ziggo ( m.b.t. de Deco set ) natuurlijk alleen maar wat TP-link op haar website heeft staan. TP-link gaat in haar voorbeelden ( bijna ? ) altijd er van uit de de Deco set in router mode staat. Terwijl de set juist in het geval van Ziggo vaak achter de Ziggo modem/router wordt aangesloten en dus ook in AP mode kan, waardoor de mogelijkheden van de set veel groter worden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Goede en terechte aanvulling de router versus ap mode van een mesh set speelt hierin ook mee, dat was ik vergeten.

Het lijkt erop dat deze stap op de TP link pagina wordt bedoeld. Ziggo verwijst zelf naar de TP link website of de Community. 

Stap 13: Mocht u de Decos achteraf willen bekabelen dan kan dit op 2 manieren (sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem-router).

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Inderdaad, Ziggo verwijst naar de TP Link pagina genaamd “Deco M4 installatie in combinatie met Ziggo” :

stap 13 . Het lijkt erop dat deze stap op de TP link pagina wordt bedoeld. Ziggo verwijst zelf naar de TP link website of de Community. 

en daar staat inderdaad : sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem-router

Dit terwijl je in stap 11 gekozen hebt voor Access Point. In mijn geval heb ik dit dus wel gedaan door een topologie van een ster netwerk vanaf het modem in kombinatie met een chain, waarbij iedere deco node op een switch zit en geen enkele rechtstreeks aan het modem hangt

De uitleg is dus onjuist!

Vandaar deze post.

Verder zoeken op de site van TP-Link kom je bij https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1432/

Hier staat dat je in Access Point mode zonder probleem wel degelijk meer dan een deco node aan je modem kunt aansluiten. 

Overigens in dit kader vind ik de naam “bridge mode” verwarrend, en spreek ik liever van router mode versus access point mode. Dit omdat je ook je modem in bridge mode kunt zetten, waarbij de routering uitstaat, terwijl je bij je wifi mesh met bridge mode bedoelt dat je routering aan staat.

 

Eigenlijk zou ik het het beste vinden als je mesh netwerk in repeater modus zou staan, dus dat het modem ahw de master is van het wifi netwerk.

Ziggo komt daarvoor echter met zo'n oplossing waarbij je via je electriciteitsnetwerk je netwerkverkeer laat lopen en dat wil ik liever niet

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 Bridge zoals door mij bedoeld slaat op je Ziggo modem/router niks anders, bij de Mesh set en feitelijk elke router die voor wifi toegang wordt gebruikt is het Routermode of Accespunt mode.

In weze ben je na stap 11 klaar, de overige zijn meer aanvullende info.

Je wilt juist geen repeater mode, daar is sprake als je de 2e en overige nodes draadloos verbind hierdoor halveert de maximale snelheid, deze basis mesh set heeft geen derde dedicated band voor onderlinge communicatie. Afhankelijk van de opstelling kan je bij een draadloze setup zelfs meer dan een halvering verwachten.

 

Wat je wil zou kunnen dan moet Ziggo zelf komen met een nieuwe kabelmodem die mesh ondersteund, omdat dit voorlopig niet zal gebeuren, naar ik verwacht, is het advies van Ziggo doorgaans stel je mesh in op router mode en connectbox in bridge.

Naast de powerline oplossing bied Ziggo ook bedraad aangesloten accespunten aan die ook prima functioneren en voordeliger kunnen uitpakken. Zie hier

 

Een complete mesh setup levert bijvoorbeeld AVM hun nieuwste Fritz!box modem routers kunnen met hun repeaters en powerline adapters een mesh vormen, Ubiquity levert ook routers en repeaters met mesh mogelijkheden. Ook hier geld dan moet de Ziggo Connect box in bridge mode.

 

Laatste opmerking met deze Deco M4set in acces point mode verlies je een aantal opties waar deze set juist vaak voor wordt aan geschaft.

 

 

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Af en toe lijkt het toch niet helemaal optimaal te gaan, en is de onderlinge verbinding in mijn wifi mesh weg?! Dit komt niet heel vaak voor en ik ervaar ook niet echt gebruikers problemen, maar toch…..

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
maugroen wrote:

Draadloos met elkaar gekoppeld/ verbonden ?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

Aangezien hier genoeg experts aanwezig zijn, heb ik dit draadje niet doorgelezen en meldt alleen maar :

Had u dit al eens doorgelezen ?

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nee, het item gaat er juist over dat ik iedere node bedraad heb aangesloten. 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Elke unit is dus bedraad verbonden, is dit op een Compal Connectbox of de Arris variant en direct op de Connectbox elk station op een eigen poort. Of via een switch of via elkaar door gelinkt. 

Mijn vermoeden is dat de units te ver uitelkaar staan, en daardoor niet of slecht onderling kunnen communiceren. ( De feitelijke mesh werking)

Dit wordt ook aangegeven!!

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RoWi. wrote:

Elke unit is dus bedraad verbonden, is dit op een Compal Connectbox of de Arris variant en direct op de Connectbox elk station op een eigen poort. Of via een switch of via elkaar door gelinkt. 

Mijn vermoeden is dat de units te ver uitelkaar staan, en daardoor niet of slecht onderling kunnen communiceren. ( De feitelijke mesh werking)

 

 

De feitelijke mesch werking schakel je toch een soort van uit als je de units bekabeld op de hoofdunit aansluit ? 

@Pasi ? 

In ieder geval is het met de asus RT-AX92 U set die ik gebruik wel zo.  ( zo interpreteer ik dat en wat ik ervan heb gelezen ) 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic