1
Vraag
2
Reageer en help mee
maugroen

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wifi Mesh netwerk via bekabelde switches

Thuis heb ik overal een gigabit bekabeld netwerk liggen met diverse switches. Omdat ik toch ook nog wifi gebruik voor smart home en mobiel, tablet enz wilde ik een wifi mesh netwerk toevoegen aan het thuisnetwerk. Ik stel daarbij als eis dat ik alles op hetzelfde VLAN wil hebben, dus default 192.168.178.0/24 en ook een SSID. Van te voren is dit eigenlijk niet te doen hoe dit uitgevoerd moet worden ,dus ik heb maar gewoon een “smart wifi booster pakket” besteld bij Ziggo voor ong 100 € wat iets goedkoper is dan in de winkel TP-Link Deco S4 Multiroom wifi 3-Pack.   Je kunt nu kiezen tussen bridge modus of accesspoint. Uiteindelijk werkt het zo dat je je mesh netwerk dezelfde naam geeft als oorspronkelijk je ziggo connectbox gateway SSID, maar dat je die laatste dus uitzet. De eerste node die je configureert is dan een soort master en sluit je aan bedraad op je gateway, de andere twee zijn daarvan afhankelijk. Na zoeken op de website kwam ik er achter dat je ook de twee andere slave nodes bedraad kunt aansluiten, dit leek mij technisch de beste oplossing?! Gelukkig ook gaat alle apparatuur vanzelf over op de nieuwe SSID van het mesh netwerk dat ik ook hetzelfde wachtwoord heb gegeven. 

27 Reacties 27
maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

mijn setup is als volgt:

 

Modem:

Connectbox Giga , heb ook een Gbit/s abonnement . Modem Status:
 

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.1
Hardware versie : 11
Software versie : 01.02.065.06.05.EURO.SI

 

Middels visio heb ik onderstaand plaatje van de thuisnetwerk topologie gemaakt. Alle switches zijn Gigabit switches en ook de bekabeling is ok. De getallen 0,1,en 2 verwijzen naar de verdieping in mijn huis. Op verdieping 1 staat de master node 

 

   
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd Nee, de mesh werking (fast roaming)  vind even goed plaats. Als dat niet zo zou zijn heb je er simpelweg niks aan ook met jouw asus zou dat zo moeten zijn.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

De mesh werking protocol 802.11 r/k/v  dat bepaald onder andere de snelste route vanaf  een client naar het internet gateway.

 

@maugroen wat is op elke plek de dBm ?

Zet eventueel de twee slave s uit en meet op die plek met een smartphone of tablet of laptop zolang we die cijfers maar helder hebben. Wat ook kan is dit halverwege meten hoe lager dit getal hoe beter.

 

Zover ik weet heeft de Deco app zelf ook de mogelijkheid de onderlinge verbindings sterkte te meten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ronihd wrote:

….De feitelijke mesch werking schakel je toch een soort van uit als je de units bekabeld op de hoofdunit aansluit ? 

@Pasi ? 

In ieder geval is het met de asus RT-AX92 U set die ik gebruik wel zo.  ( zo interpreteer ik dat en wat ik ervan heb gelezen )



Een onderdeel van de wifi Mesh technologie is o.a. het makkelijk laten overschakelen van b.v. een smartphone, van het ene naar het andere Deco station, als de smartphone van de ene kant van het huis naar de andere kant wordt meegenomen.

Ik zou niet weten, waarom deze functie niet zou werken, als de Deco's bedraad zijn aangesloten. De Deco's kunnen gewoon onderling met elkaar communiceren en zo bepalen of het tijd is dat een smartphone ‘over moet’ naar een ander Deco station.


Nu ik nogmaals je vraag lees, bedoel je misschien dit? Mesh is natuurlijk een onderdeel van ( functie voor ) wifi en geen onderdeel van een bekabelde verbinding.

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Heb nog even een paar testjes gedaan, met de ziggo Wifi assistant op mijn telefoon. Toch wel verassend, accesspoint 0 (begane grond) komt ong op 250 Mbit/s, ap 2 (zolder ) op 150 Mbit/s en accesspoint 1 op de eerste verdieping (master node) op 100 Mbit/s. Heb ook nog met de app “net analyzer “de signaal sterkte proberen te meten, kom op iets van -34 dB als ik op 1m van een AP ga staan. valt me wel op, dat het “fast roaming” niet goed werkt, als ik heen en weer loop tussen de verdiepingen dan pakt hij hem niet meteen over, en dan zie je in de DECO app dus het soort fout berichten wat ik hierboven gepost heb. Ik vermoed eigenlijk dat het opnieuw het ARRIS Connectbox Giga modem is. Maar ik denk ook dat AP 0 op een betere kabel zit, cat 6, later aangelegd dan de bekabeling naar switches 1 en 2 , ik dacht cat5e

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Cat5e kan 1 GB doorgeven tot 100 meter dat zou het probleem niet mogen zijn.

Het verschil per unit is wel verbazend dat las ik ook al in een ander topic, dat zou bedraad aangesloten niet mogen voorkomen.

Hier blijkt toch wel uit dat het een start product is.

maugroen
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Net nog weer een nieuwe test gedaan, waarbij ik ook bedraad via een laptop/pc rechtstreeks op de verschillende switches een speedtest draai. En daarnaast opnieuw een wifi speedtest via de ziggo wifi assistant app op mijn mobiele telefoon. Resultaat overdag is slechter dan gisteren, op zolder kom ik uit op downloadsnelheid 0 staande naast AP2, vermoedelijk heeft hij nog niet overgeschakeld dan, maar ook na controle in de deco app waarbij ik zie dat hij verbonden is met AP2 kom ik op 6 MB/s. Via de pc op dezelfde switch haal ik opeens wel degelijk 950 Mb/s, conclusie de bekabeling is goed vanaf modem naar zolder . Inmiddels nog een nieuwe test gedaan op zolder, nu zit hij wel weer op 150 Mb/s,  

ter illustratie de speedtest op mijn pc, aangesloten op dezelfde switch

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Blijkbaar is die Ziggo app niet zo betrouwbaar

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RoWi. wrote:

Blijkbaar is die Ziggo app niet zo betrouwbaar

 

Ik heb die app net zelf ook getest en ik moet zeggen er deugt helemaal niks van , met een speedtest app haal ik op een meetpunt ruim 700 en met de app van Ziggo zegt ie dat hij maar 2 Mb/s haalt….dus dat is een slechte test.

Volgens mij is het ook zo dat de app niet meer wordt ondersteund door Ziggo maar dat weet ik niet voor 100 % zeker…

@maugroen je kan beter de Okla app gebruiken en als server Ziggo / Vodafone instellen.

 

@RoWi. en @Pasi 

Wel wat geleerd over het functioneren van Mesh en hoe het werkt het enige verschil zit hem in als je de satellieten bekabeld aansluit de snelheid hoger zal zijn als dat je ze via de wifi met elkaar laat praten en dan is een tri band systeem het beste.

Het romen naar en met apparaten is mij nu ook iets duidelijker geworden , je bent nooit te oud om te leren 😉  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic