Igor44

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wifi Boosters en apart netwerk ivm smart home plugs

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag over de Powerline Wifi Boosters van Ziggo. Ik zal allereerst even de situatie schetsen:

 

Ik ben nogal een liefhebber van allemaal smart home technologie, en ik wilde dan ook in mijn tuin een aantal lampjes installeren die ik via een smart plug kan bedienen. Deze plugs gewoon via wifi, maar zijn daarnaast ook compatible met Apple Homekit. Via dat protocol kan ik ze bedienen in de 'woning app' en ook over 4g, waar ik ook ben. 

 

Afijn, het wifi signaal in de tuin bij het aansluitpunt was te zwak, dus ik maak gebruik van een powerline adapter om zo een sterk wifi signaal in de tuin te krijgen. Deze werkt helemaal naar behoren en ik kan vlot internetten in de tuin. Ik heb de SSID en wachtwoord exact hetzelfde ingesteld als de router, zodat mijn telefoon automatisch switch afhankelijk van waar het sterkste bereik is. 

 

De wifi smart plugs om de lampjes aan te sturen werken ook goed, behalve wanneer ik weer naar binnen ga en de telefoon verbind met de router i.p.v. de powerline adapter. Op dat moment worden de smart plugs onbereikbaar (in de homekit app, maar ik heb geen andere manier om ze aan te sturen). 

 

Het lijkt er dus op dat het netwerk wat vanuit de powerline adapter komt op een of andere manier toch nog fysiek gescheiden is van het reguliere netwerk. Vreemde is dan echter wel dat ik andere slimme lampen, binnenshuis bijvoorbeeld, die verbonden zijn met de wifi van de router, wel kan bedienen als ik in de tuin zit en met de powerline verbonden ben. 

 

Ik hoopte dat iemand bovenstaande begrijpt en mij kan hinten op de oplossing! in het ergste geval blijken het inderdaad fysiek gescheiden netwerken te zijn en moet ik toch naar een mesh oplossing kijken..

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Igor44
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Cecilia , bedankt!
Ik weet niet precies wat er gebeurt is, maar sinds een paar dagen sinds mijn eerste bericht waren de plugs wel te bereiken vanaf het hele netwerk. Enigszins instabiel in het begin, maar inmiddels stabiel. Kennelijk heeft de tijd ze goed gedaan... kortom, case closed! 🙂

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je zit wel in hetzelfde netwerk wat betreft IPv4 range.

 

Hardop gedacht, mogelijke oorzaak: als er ook IPv6 op je modem staat, kan dat wel roet in het eten gooien, omdat dit niet helemaal lekker lijkt te lopen via de Powerline Wifi Boosters.

Igor44
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hmm, ik dacht dat IPv6 niet standaard gebruikt werd toch? dacht dat IPv4 de standaard is tenzij je kiest op IPv6 adressen te verdelen. Ik ben helaas de inlogkey van mijn modem/router kwijt, dus moet een factory reset doen alvorens ik de instelling uit kan zetten. Maar als er geen andere oplossing is dan doe ik dat

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Hmm, ik dacht dat IPv6 niet standaard gebruikt werd toch?"

Dat verschilt van modem tot modem en van regio of IPv6 gebruikt wordt en op welke wijze gebruikt wordt.

 

Die instelling kun je zelf niet uitzetten als er IPv6 Dual Stack Lite of Full Dual Stack op je modem staat.

Dat zou een Ziggo moderator wel kunnen doen.

 

Je kunt het vinden in Informatie, onder Beheer -> Informatie in je modem.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Igor44
Nog een warm welkom op de Ziggo Community

We zijn al een weer een paar dagen verder en ik ben benieuwd hoe de vlag er op dit moment bij hangt? Heb je mijn hulp eventueel nog nodig om het profiel op je modem naar IPv4 Only te configureren?

Igor44
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Cecilia , bedankt!
Ik weet niet precies wat er gebeurt is, maar sinds een paar dagen sinds mijn eerste bericht waren de plugs wel te bereiken vanaf het hele netwerk. Enigszins instabiel in het begin, maar inmiddels stabiel. Kennelijk heeft de tijd ze goed gedaan... kortom, case closed! 🙂

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Super om te horen @Igor44. Heel erg bedankt voor jouw terugkoppeling en mocht er in de toekomst iets zijn, dan weet je ons hier te vinden 🙂

Uitgelicht topic