Goedenavond,
Ik heb een vraag over de Powerline Wifi Boosters van Ziggo. Ik zal allereerst even de situatie schetsen:
Ik ben nogal een liefhebber van allemaal smart home technologie, en ik wilde dan ook in mijn tuin een aantal lampjes installeren die ik via een smart plug kan bedienen. Deze plugs gewoon via wifi, maar zijn daarnaast ook compatible met Apple Homekit. Via dat protocol kan ik ze bedienen in de 'woning app' en ook over 4g, waar ik ook ben.
Afijn, het wifi signaal in de tuin bij het aansluitpunt was te zwak, dus ik maak gebruik van een powerline adapter om zo een sterk wifi signaal in de tuin te krijgen. Deze werkt helemaal naar behoren en ik kan vlot internetten in de tuin. Ik heb de SSID en wachtwoord exact hetzelfde ingesteld als de router, zodat mijn telefoon automatisch switch afhankelijk van waar het sterkste bereik is.
De wifi smart plugs om de lampjes aan te sturen werken ook goed, behalve wanneer ik weer naar binnen ga en de telefoon verbind met de router i.p.v. de powerline adapter. Op dat moment worden de smart plugs onbereikbaar (in de homekit app, maar ik heb geen andere manier om ze aan te sturen).
Het lijkt er dus op dat het netwerk wat vanuit de powerline adapter komt op een of andere manier toch nog fysiek gescheiden is van het reguliere netwerk. Vreemde is dan echter wel dat ik andere slimme lampen, binnenshuis bijvoorbeeld, die verbonden zijn met de wifi van de router, wel kan bedienen als ik in de tuin zit en met de powerline verbonden ben.
Ik hoopte dat iemand bovenstaande begrijpt en mij kan hinten op de oplossing! in het ergste geval blijken het inderdaad fysiek gescheiden netwerken te zijn en moet ik toch naar een mesh oplossing kijken..