Eggiebirdie
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wifi Back-up Zakelijk met Huawei mifi router E5786s-32a heel langzaam

Hi,

Ik heb een simkaart gekregen bij mijn Ziggo zakelijk abonnement voor Wifi Backup Zakelijk.

https://www.ziggo.nl/zakelijk/xtra?utm_source=cvm&utm_campaign=InternetXtra&utm_medium=email&utm_con...

Het is een Vodafone sim en ik heb op mijn iphone ook een Vodafone zakelijk abo. Vanaf de plek waar ik het wil gebruiken heb ik met speedtest gemiddeld 45-60Mbs download en 5-8Mbs upload.

Ik heb de Ziggo sim in gebruik met een Huawei mifi router E5786s-32a die ik al had.

Met name download is heel langzaam: 2,5-8Mbs. 

Zie specificaties - de router zou de gebruikelijke 40-60Mbs download makkelijk aan moeten kunnen. 

https://www.mobielverbinden.nl/huawei-e5786-4g-wifi-modem/pid=35506

Hij staat op 4g. Verder valt er niet echt wat in te stellen denk ik.

Iemand enig idee waarom deze zo langzaam is?
En natuurlijk of ik er iets aan kan doen?

Ben al aan zoeken naar extern antenne, er kan een TS-9 aansluiting gebruikt worden. Maar economisch komt dat niet uit, dan beter de ziggo mifi van 20 euro bestellen...

8 Reacties 8
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47674Posts
  • 2890Oplossingen
  • 10509Likes

Ik ben bang dat je hier weinig tot geen hulp kunt / zult krijgen.

Dit is een consumenten klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

De zakelijke helpdesk zou je hier veel beter mee moeten kunnen helpen.

Eggiebirdie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Al gebeld en die hebben geen idee. Zelfde masten als voor de gewone vodafone sim.
Plus - volgens mij maakt het voor deze vraag over de mifi router niet veel uit of je zakelijk of prive abo hebt...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 8214Posts
  • 675Oplossingen
  • 1761Likes

Goedemorgen @Eggiebirdie en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat de internetsnelheid het op dit moment laat afweten! Het is daarom goed dat je met deze vraag een topic bent gestart. Heb je de Mifi router al gereset en de instellingen gecontroleerd? Kijk dan wat er ingesteld staat onder de APN settings. Hier dient in geval van een zakelijk aansluiting office.vodafone.nl of live.vodafone.com te staan. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn vodafone in kleine letters. 

In dit eerdere topic heeft mijn collega @Steven een uitgebreid overzicht met daarin de precieze instellingen. Laat je onder dit topic weten of het gelukt is? 

Eggiebirdie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Paul,

- Reset gedaan, dat hielp niks.

- APN settings die er instonden waren 2 sets, 1 met office. en 1 met live. Heb op office gezet.

- Maar toen ik toch met het appje bezig was, ontdekte ik een setting om de wifi ipv op 2.4Ghz op 5Ghz te zetten.

't is mij een raadsel eigenlijk maar.... Dat hielp!

Nu is het 25-40Mbs down en orde 15Mbs up. Bruikbaar maar niet snel.

Gefrustreerd had ik die 20 euro mifi van deze aanbieding ook al besteld. Leuk klein ding. 
Die deed het beter (al out of the box) maar komt niet verder dan 25-30Mbs down en 15 up.

Zelfde als de Huawei: Bruikbaar maar niet snel.

Op mijn iphone haal ik (allemaal op dezelfde plek, het kantoor waar ik dit zou willen gebruiken) 40-60Mbs en 25-30 up. 

Hoe kan het nou dat die mifi routers het zoveel slechter doen dan gewoon je telefoon gebruiken?
Het is een leuke gimmick zo, maar als er echt een probleem is met jullie vaste verbinding, ben ik beter af met mijn telefoon als personal hotspot in het raamkozijn leggen. 

Die Huawei kan een externe antenne met TS-9 aansluiting  hebben, zag ik. 

Kan eens kijken of ik die ergens kan kopen voor niet te veel en kijken wat dat doet. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 8214Posts
  • 675Oplossingen
  • 1761Likes

@Eggiebirdie Super dat je hiermee aan de slag bent gegaan en dat internet nu weer bruikbaar is. Wat betreft de snelheid; via 5Ghz zul je over het algemeen hogere draadloze snelheden behalen. Het bereik van de 5Ghz frequentie is alleen minder groot vanwege de kortere golflengte. Mogelijk dat het helpt om op je Huawei Mifi router een ander draadloos kanaal (op de 5.0Ghz freq.) te gebruiken. 

Heb je ter vergelijking ook gekeken wat je voor snelheid behaald op het moment dat je de SIM test in een telefoontoestel?

Eggiebirdie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Paul,

- Ik geloof niet dat de Huawei een setting heeft om kanalen te kiezen. In beide gevallen zit ik naast de router. Dus de snelheid van wifi zou niet echt uit moeten maken. Wifi snelheid gaat over verbinding telefoon met router. Blijf het vreemd vinden dat dit blijkbaar zoveel uitmaakt op de download snelheid

- op jou verzoek jullie sim even in iphone gehad. Daar werkt die, zoals verwacht, hetzelfde als de gewone vodafone sim. 50-60Mbs download, 15-20 upload.

Blijft typisch dat beide routers dat niet halen. 

Eggiebirdie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

FYI,

Ik heb een TS9 antenne op de Huawei aangesloten. Niet echt belangrijk maar als experiment om te kijken of het echt zou helpen. Antwoord: maw. 

Afhankelijk van beetje goede plek zoeken kom je nu wel hoger uit. 25-60Mbs down maar nog steeds maar 8-9Mbs up. Meer vergelijkbaar met wat je direct op je telefoon ook haalt. Eerder iets minder. Maar ook niet meer, ondanks de losse antenne die direct bij het raam staat.

Blijft de vraag wat de business case / nut van een mifi router is in deze. 

In geval van geen kabel-internet, is het waarschijnlijk nog steeds sneller en flexibeler dat iedereen gewoon zijn eigen telefoon als personal hotspot gebruikt.

De rest van het netwerk hangt met deze oplossing nog steeds niet aan internet (printers, nas...).

Dat lijkt me niet mogelijk met een mifi router? 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5104Posts
  • 512Oplossingen
  • 1743Likes

Lastig, @Erggiebirdie. Goed dat je in ieder geval zoveel aan het testen bent. Waar precies de bottleneck zit, blijft de vraag volgens mij. Het bereik lijkt in orde, gezien op dezelfde locatie een telefoon met deze sim wel hogere snelheden haalt. De antenne zou kunnen, gezien je met een extra antenne al wel betere snelheden haalt. De router moet sowieso eerst iets doen met de ontvangen data, voordat het bij de telefoon belandt die de speedtest draait, wat ook invloed heeft op de snelheid. Vertraging in de wifi zelf blijft uiteraard ook mogelijk. 

Ik snap je punt voor wat betreft het nut, vooral als de snelheid nog niet je van het is. Het heeft voordelen, maar er zijn zeker situaties waarbij ook je mobiele hotspot dienst kan doen.

Uitgelicht topic