Vraag
Reacties
Oplossing
CliffP
Level 4

Wifi: Automatisch schakelen tussen range extender en Sagemcom?

Het Sagemcom Smartwifi modem staat bij mij beneden in de meterkast. WiFi ontvangst op de eerste verdieping is redelijk en op de tweede verdieping slecht. Om dit op te lossen, heb ik een TP-Link AC1200 (aka RE305) range extender aangeschaft. Deze pikt de twee WiFi kanalen (2.4GHz en 5GHz) van het Sagemcom modem op en zend deze weer uit met dezelfde SSIDs. Dit werkt op zich prima en nu heb ik ook op de tweede verdieping prima verbinding.

Echter, de reden dat ik dezelfde SSIDs gebruik, is omdat ik in de veronderstelling was dat apparaten automatisch overschakelen naar de verbinding met het sterkste signaal. Niet dus. Als ik op de beneden verdieping verbinding maak met WiFi, pakt hij het signaal van het Sagemcom modem en heb ik beneden een perfecte verbinding. Loop ik echter naar boven, dan wordt de verbinding slecht. Maak ik boven opnieuw verbinding, dan pakt hij het signaal van de range extender en heb ik boven een perfecte verbinding. Maar loop ik dan weer naar beneden, dan is daar de verbinding weer heel slecht. Dit alles uiteraard omdat mijn apparaat (laptop, telefoon) niet automatisch opnieuw verbinding maakt.

Kan dit alleen met de WiFi Pods van Ziggo? Of zou dit ook met de TP-Link range extender moeten kunnen? De range extender ondersteunt Easymesh en dit staat ook aan.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

@Marcus58  schreef:

ik zit met hetzelfde euvel. Ik moet omschakelen als ik begane grond zit en later eerste verdieping ga. Ik dacht ook dat àlles automatisch ging. maar je moet dat zelf regelen.

Ander probleem: omvormer zonnepanelen werken via wifi-versterker. Helaas gaat dat niet via WPS van versterker. Omslachtig is dat.

wifi6 is wel sneller en stabieler..,

Hallo,

Dan  hebt u waarschijnlijk ook 2 wifi netwerken, i.p.v. van 1 groot netwerk.

U zou ook een Deco M4 set kunnen huren, waarbij u de 3 stations verdeelt over uw huis. Daarmee is handmatig "...omschakelen..." niet meer nodig. Het Deco systeem regelt dat voor u, terwijl u naar de eerste verdieping loopt en daar merkt u helemaal niets van.

Ps. Ondanks dat een Deco M4 set alleen nog maar te koop lijkt, is deze beslist ook nog te huur voor €2,50 per maand ( voor een setje van 3 stations ).

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een SmartWifi modem werkt alleen samen met de SmartWifi pods van Ziggo. Dezelfde SSID gebruiken op verschillende merken apparatuur kan naar behoren werken, maar wordt niet officieel ondersteund.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Toevoeging: voor een dekkend netwerk met snelle roaming (schakelen tussen) de verschillende AP's kun je ook overwegen om een set TP-Link Deco's te installeren en Wi-Fi op de modemrouter uit te schakelen. Repeaters/extenders/versterkers zouden eigenlijk vermeden moeten worden i.v.m. het snelheidsverlies dat deze veroorzaken.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@CliffP  schreef:

...

Echter, de reden dat ik dezelfde SSIDs gebruik, is omdat ik in de veronderstelling was dat apparaten automatisch overschakelen naar de verbinding met het sterkste signaal. Niet dus. Als ik op de beneden verdieping verbinding maak met WiFi, pakt hij het signaal van het Sagemcom modem en heb ik beneden een perfecte verbinding. Loop ik echter naar boven, dan wordt de verbinding slecht. Maak ik boven opnieuw verbinding, dan pakt hij het signaal van de range extender en heb ik boven een perfecte verbinding. Maar loop ik dan weer naar beneden, dan is daar de verbinding weer heel slecht. Dit alles uiteraard omdat mijn apparaat (laptop, telefoon) niet automatisch opnieuw verbinding maakt.

...

Hallo,

Het is bijna nooit mogelijk, om het wifi netwerk van merk A, uit te breiden met een apparaat van merk B en mocht het wel werken, dan is het vaak minimaal.
In dit geval hebt u ( ondanks dezelfde SSID ) gewoon 2 verschillende netwerken. Het nadeel daarvan is, dat wifi apparatuur probeert die verbinding te houden, totdat e.e.a. zo slecht wordt, dat de verbinding verbroken wordt. Pas dán zal een smartphone/laptop naar een ander wifi netwerk gaan zoeken, maar ondertussen hebt u allang last van een trage internet verbinding.

U kan daarvoor Ziggo pods gebruiken of u neemt b.v. een setje Deco M4, om zo het wifi bereik uit te breiden.

De Ziggo pods werken samen met de Ziggo Modem/Router, maar werken alleen bij Ziggo ( dan dus huren ! ).

De Deco's werken niet samen met Ziggo en kan u overal gebruiken, dus eventueel ook bij de concurrentie. Nu zie ik net, dat men de Deco's alleen nog kan kopen, terwijl die jarenlang te huur waren voor €2,50 per set ( van 3 ).
Leest u dan dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO.

Marcus58
Level 3

ik zit met hetzelfde euvel. Ik moet omschakelen als ik begane grond zit en later eerste verdieping ga. Ik dacht ook dat àlles automatisch ging. maar je moet dat zelf regelen.

Ander probleem: omvormer zonnepanelen werken via wifi-versterker. Helaas gaat dat niet via WPS van versterker. Omslachtig is dat.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Marcus58  schreef:

Hallo,

Dan  hebt u waarschijnlijk ook 2 wifi netwerken, i.p.v. van 1 groot netwerk.

U zou ook een Deco M4 set kunnen huren, waarbij u de 3 stations verdeelt over uw huis. Daarmee is handmatig "...omschakelen..." niet meer nodig. Het Deco systeem regelt dat voor u, terwijl u naar de eerste verdieping loopt en daar merkt u helemaal niets van.

Ps. Ondanks dat een Deco M4 set alleen nog maar te koop lijkt, is deze beslist ook nog te huur voor €2,50 per maand ( voor een setje van 3 stations ).