1
Vraag
2
Reageer en help mee
Mr.internet23

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Wifi 6 mesh systeem ziggo

Hallo allemaal,

 

ik was een paar dagen geleden in de live chat met een ziggo medewerker en toen ik vroeg wanneer de deco's vervangen worden door een mesh systeem die wifi 6 ondersteunt "die je dus als abonnement of iets erbij kan nemen en niet in 1x moet kopen" en toen werd gezegt dat het er "nog😉" niet is en het er waarschijnlijk "binnenkort" aankomt

 

Weet iemand hier toevallig meer over of mag er niks over gezegt worden want ben wel benieuwd 

13 Reacties 13
RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De TP link Deco M4 vallen buiten Ziggo. 

TP link heeft een wifi 6 mesh de X60 lijn bijvoorbeeld.

 

Er wordt zover ik weet wel een nieuw modem/router getest of deze wifi 6 ondersteund is mij on bekend. Daar zal ook niet veel over geschreven mogen worden. Met een wifi6 modem/router ben je er nog niet de huidige Pods ondersteunen geen wifi6. Deze gaan maximaal tot 802.11ac.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Mr.internet23 en toen werd gezegt dat het er "nog" niet is en het er waarschijnlijk "binnenkort" aankomt.

 

Dan zou ik daar maar vanuit gaan, alles ontwikkeld zich en wie weet wat er inmiddels of binnenkort allemaal getest wordt.

 

Testers mogen in ieder geval niets naar buiten brengen: 

 

Ziggo producttesten: Hoe werkt het? - Ziggo Community

 

"Je vraagt je misschien af waarom je hier niks over terugvindt op de Community. Dat komt omdat deze testgroepen besloten zijn. Ieder lid van het klantpanel heeft namelijk een Non Disclosure Agreement ondertekend, oftewel een geheimhoudingsplicht."

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@Bert 

 

ja oke dan snap ik het wel en is het logisch dat er niks over gezegt mag worden haha

 

@RoWi. 

modem/router maakt me niet uit, heb een ubee ontvangen "had eerst een connectbox maar dat was drama" icm mijn deco m4 systemen: ubee in bridge, deco router modus, dns veranderd van die van ziggo naar cloudflare en ben daar wel tevreden over alleen tijdens gebruik met veel apparaten tegelijk merk je dat door de wifi 5 die erop zit alles gewoon wat trager gaat/verbinding verliest en ja heb geen zin om allemaal utp kabels van 15m door het huis te trekken en weg te werken

 

vind het jammer dat ziggo niet de x20 die ze wel los verkopen niet per stuk of in een 3 pack als abonnement verhuren want ja de wifi 5 is voor deze tijd ook al wel een beetje verleden tijd denk ik zelf.

 

Maar ligt er natuurlijk ook aan of je al utp kabels door je huis hebt met een switch etc want dan kan je de deco's op die manier aansluiten

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Je moet van een wifi 6 mesh set echt geen wonderen verwachten. Als je nu al problemen ondervindt heb je mogelijk gewoonweg te veel draadloos verbonden apparatuur per unit. Dat zal met wifi6 niet echt heel veel beter worden, ondanks alle mooie marketing praat.

 

Mijn motto is en blijft alles bedraad tenzij het echt niet anders kan.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@RoWi. "Je moet van een wifi 6 mesh set echt geen wonderen verwachten."

 

Heb je dat zelf al geprobeerd?

Veel meer bandbreedte en de apparaten gebruiken alleen de bandbreedte die nodig is, dus de rest is te gebruiken door andere apparaten met als resultaat veel meer apparaten, die tegelijkertijd een verbinding kunnen hebben met een hogere capaciteit en een stuk grotere afstand tot het wifipunt dan met ac.

Hier met een laptop al een constante download van 925+ Mbit/s met wifi6 en uitermate stabiel.

 

Ik gebruik al een jaar geen UTP kabels meer met de SmartWifi pods, terwijl ik niet zonder dacht te kunnen, geen enkel probleem met lange Teams en Teamviewer sessies.

Ik merk nu geen verschil meer tussen bekabeld en via wifi.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

Wifi 5 of wifi 6 zal weinig verschil maken als men een instap product in zet. 

Als er in plaats van de Deco M4 een iets beter product was gekozen had de topic starter ongetwijfeld minder problemen dan nu.

 

Uiteraard heeft wifi6 verbeteringen ten opzichte van 4 en 5 en we zijn nu al bij 6e deze gaat 6 ghz gebruiken. 

Elke situatie is anders, één slecht werkend apparaat kan het hele netwerk lam leggen.

 

Ik vraag mij echt af in hoeveel huishoudens er meer dan 1 apparaat is die al wifi 6 ondersteund. Hier enkel de moden/router, de onlangs gekochte tablets hebben de ondersteuning nog niet. De rest zeker niet.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ligt er natuurlijk ook aan hoe oud de devices zijn

tablet uit 2021 

ondersteunt netjes wifi 6 alleen geen idee waarvoor max wifi snelheid is niet zo hoog

 

telefoon uit 2021

ondersteunt ook netjes wifi 6 geeft als max linksnelheid 1200Mbps aan in de praktijk haalt die 700-750mbps

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@Bert 

 

ik twijfel tussen een dual band wifi 6 systeem of een tri band wifi 6 systeem omdat de deco m4's gewoon te basic zijn en ik gewoon merk dat ik daar te veel uit wil halen terwijl dat niet echt kan

 

deco m9 plus v2 of deco x60 en kan ze beide voor dezelfde prijs krijgen

 

heb zelf maar 1 apparaat die wifi 6 gebruikt maar misschien dat in het algemeen wifi 6 gewoon veel beter is dan wifi 5 (voor het onderling communiceren van de points) maar de wifi 5 is wel een tri band systeem

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Mr.internet23 Kijk ook even goed naar de verschillen tussen wifi 6 en wifi 6e:

Wifi 6E: wat is het en moet je er nu al iets mee? - Techzine.nl

 

Maar om wifi 6e te kunnen gebruiken, moeten wel apparaten die wifi verbinding hebben ook geschikt zijn voor wifi 6e.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Mr.internet23  schreef:

Hallo allemaal,

 

ik was een paar dagen geleden in de live chat met een ziggo medewerker en toen ik vroeg wanneer de deco's vervangen worden door een mesh systeem die wifi 6 ondersteunt "die je dus als abonnement of iets erbij kan nemen en niet in 1x moet kopen" en toen werd gezegt dat het er "nog😉" niet is en het er waarschijnlijk "binnenkort" aankomt

 

Weet iemand hier toevallig meer over of mag er niks over gezegt worden want ben wel benieuwd 


Misschien wel de belangrijkste vraag: hebt u al apparatuur welke wifi 6 ondersteund? Anders heeft het helemaal geen nut om nu al nieuwe wifi routers e.d. daarvoor aan te schaffen.

Tevens is wifi 6 nog in 'ontwikkeling' bij de fabrikanten, dus is e.e.a. nu nog extra duur, terwijl misschien alles nog niet éénduidig werkt .

Mr.internet23
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@Bert @Pasi 

wifi 6E heb ik sowieso niet nodig haha, heb alleen een iphone 11 pro die wifi 6 gebruikt maar mij gaat het meer op de stabiliteit van het hele mesh netwerk. Dus het is echt van wifi 5 tri band of een wifi 6 dual band ookal heb ik alleen 1 apparaat op wifi 6. de communicatie van de nodes lijkt mij dan via wifi 6 te gaan en dus stabieler & sneller te zijn en dat die dan terug valt op wifi 5.
Bij een wifi 5 tri band heb je een apparte backhaul voor de communicatie maar daar gaat alles via wifi 5 en wifi 4 (weet niet wanneer die wifi 4 gebruikt) maar daarom twijfel ik en ben ik benieuwd wat jullie denken want de prijs is nagenoegen hetzelfde maar ik denk dat "ookal is het een wifi 5" die dedicated backhaul wel veel haat helpen met de stabiliteit ookal heeft een andere set wifi 6

 

dus ik denk dat het eigenlijk best makkelijk is en een tri band toch wel een must is. Maar in iedergeval de m4 set is te basic 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Mr.internet23 Ik vermoed dat je de backhaul verward met triband.

3 redenen om een tri-band router te kopen

 

Ik heb hier dual band wifi met de SmartWifi pods en die heeft ook een backhaul verbinding via alle 2,4 en 5 GHz kanalen voor het mesh systeem, die zie ik als verborgen.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met een tri band systeem heb je inderdaad een dedicated kanaal beter gezegd wifi zender waardoor de backhaul snelheid hoger uit kan komen. Met een dual band systeem word een deel van je maximale snelheid afgesnoept. 

 

De verborgen verbinding die Bert noemt dat is het mesh protocol. Alle units communiceren onderling om ervoor te zorgen dat het verbonden apparaat de snelste weg naar buiten aflegt. Dat kan via een kabel zijn. Maar draadloos van Pod naar Pod is ook mogelijk. 

 

Wie de maximale snelheid wil halen en het budget er voor heeft zou ik zeker een triband systeem aanraden.

 

Wat het gebruik van wifi 4 of 5 betreft als een systeem het werk goed doet zal het 'rustigere' 5 GhZ de voorkeur krijgen. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic