helvoortae
Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi 30m van router

Beste,

Hierbij mijn vraag:

De router zit binnen in het woonhuis. Ik moet 30m van de router internet hebben in mijn kantoor. Er is geen mogelijkheid voor het trekken van een vaste LANkabel. 

Het bereik van de PODs geleverd door ziggo hebben niet het bereik. We zijn op zoek naar een andere oplossing.

Het hoek van het huis zit op 15 meter afstand van het kantoor (open lucht). Het idee was om een accespoint op de hoek van het huis te brengen en deze buiten neer te hangen. Graag zou ik willen weten of er betere oplossingen aangeboden worden?

Met vriendelijke groet,

Erik van Helvoort 

11 Reacties 11
Pasi
Expert
Expert
  • 4044Posts
  • 230Oplossingen
  • 1518Likes

Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Hmmm, grote afstanden overbruggen en dan ( vaak ) wel stabiel/snel internet, zijn dingen die niet echt samen gaan. Daarvoor is wifi eigenlijk niet gemaakt.
Veel standaard wifi apparatuur is vaak gemaakt voor een 'beperkte' ruimte/omgeving.

Wat u kan proberen om ( inderdaad ) op de hoek van het huis een ( bedraad ) Deco station te plaatsen en op de aanliggende hoek van het kantoor, een ander Deco station te plaatsen. Het derde station kan u plaatsen waar nodig. Deze Deco's vormen een eigen netwerken en zijn gemaakt om onderling verbinding te houden/maken. Een Deco M4 set is per maand te huur voor €2,50.

Ondanks dat  "...Er is geen mogelijkheid voor het trekken van een vaste LANkabel..." is een grondkabel ( door de grond of gespannen door de lucht ) misschien toch een optie ?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47613Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

Wifi mag in Nederland niet harder dan 100 mW, dus dat gaat nooit goed lukken over die afstand zonder richtantenne en dan is het uitproberen: Richtantennes - Wifishop.nl

Pasi
Expert
Expert
  • 4044Posts
  • 230Oplossingen
  • 1518Likes

@Bert  schreef:

Wifi mag in Nederland niet harder dan 100 mW, dus dat gaat nooit goed lukken over die afstand zonder richtantenne en dan is het uitproberen: Richtantennes - Wifishop.nl

Maar hoe die richtantennes aan te sturen?

DennyW
Expert
Expert
  • 2761Posts
  • 232Oplossingen
  • 685Likes

Er bestaat hier wel een oplossing voor. Een Point -to-point bridge; een draadloze verbinding tussen twee (vaste) punten. Of dergelijke / gelijksoortige apparatuur in Nederland wel of niet makkelijk verkrijgbaar is, heb ik geen ervaring mee.

Zie als voorbeeld dit Engelstalige Youtube-filmpje.

EDIT:

Een bijkomend voordeel van richting gevoelige antennes is, dat deze "dover" zijn voor (ongewenste) signalen uit andere richtingen.

EDIT2:

De apparaatjes in dit voorbeeld verkrijgen stroom d.m.v. POE (power over ethernet). POE kent helaas meerdere standaarden, dus lees je goed in.

EDIT3:

Hier nog een link naar een Youtube filmpje met een ander voorbeeld. (10 jaar oud filmpje)

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47613Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@Pasi  schreef:

@Bert  schreef:

Maar hoe die richtantennes aan te sturen?

Zie de gebruiksaanwijzingen van de diverse apparatuur.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8086Posts
  • 340Oplossingen
  • 1999Likes

Voor richt antenne's is weer extra hardware voor nodig zover ik weet.

Bert heeft het bijna goed hij zal een point tot point set bedoelen. Een richt antenne heb je niet veel aan.

https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi-semi-professioneel/cid=3451

Ik weet dat dit soort oplossingen met succes voor een overbrugging van 70 meter zijn gebruikt, vrij zicht tussen de twee schotels is wel van belang.

Steefb
Expert
Expert
  • 9762Posts
  • 1774Oplossingen
  • 3013Likes

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Als het enigszins mogelijk is om een buitenkabel te gebruiken tussen woning en kantoor, dan verdient dat absoluut de voorkeur. Kan het écht niet anders, dan is een straalverbinding (point-to-point) de beste optie.

Ik heb een aantal straalverbindingen opgezet en geconfigureerd op verschillende locaties, afstanden van enkele tientallen tot enkele honderden meters. Hierbij gebruikten we apparatuur van Ubiquiti (airMAX). Voor een afstand van 15 meter zou een set van Ubiquiti NanoStation Loco M5 een goede optie zijn (5 GHz, doorvoersnelheid tot 100 Mbps).

Gebruiker456325
Stamgast
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 17Likes

Mijn abo snelheid is 300 Mbps. Ik heb een cat6 utp kabel gekocht van 25 meter lang. Op het einde van die 25 meter heb ik op de bekabelde laptop even vrolijk nog steeds die 300 Mbps. Ik heb pas een wifi pod genomen. Die zit bekabeld aan de connctbox met een cat6 kabel van 15 meter. Op de verdieping straalt die pod nu ook 300 Mbps uit. Ik heb dan op plekken als mijn nachtkastje en bureau in de studeerkamer boven een even goede wifi als aan de eettafel beneden. Ik lees op Google dat de lengte van een cat5e en cat6 kabel maximaal maar 100 meter mogen zijn. Ze zijn in standaardmaten van 25-30-40-50 meter. 

U heeft al twee Ziggo pods. Wat ik zelf meemaak hier zou ik vanaf de connectbox een cat6 kabel naar het kantoor leggen en daar in een wifi pod steken. Die straalt daar dan ook onverminderd de abo snelheid uit. 

De meeste cat6 kabels zijn copper cladded aluminium CCA. Ik heb 100% copper genomen en dan threaded, een bos dunne koperdraadjes. 

Pasi
Expert
Expert
  • 4044Posts
  • 230Oplossingen
  • 1518Likes

@Gebruiker456325  schreef:

Mijn abo snelheid is 300 Mbps. Ik heb een cat6 utp kabel gekocht van 25 meter lang. Op het einde van die 25 meter heb ik op de bekabelde laptop even vrolijk nog steeds die 300 Mbps. ... 

Een netwerkkabel kan inderdaad maximaal 100 meter lang zijn. Maar met die lengtes, moet het wel een kwalitatief goede kabel zijn, anders zouden de netwerkkaarten ( aangesloten op die kabel ) kunnen besluiten, om qua snelheid een stapje omlaag doen.

Leest u dit eens.

DennyW
Expert
Expert
  • 2761Posts
  • 232Oplossingen
  • 685Likes

@Gebruiker456325 

Erik geeft, bij de start van her topic, in de tweede zin aan dat er geen mogelijkheid is voor het leggen van een kabel.

Uitgelicht topic