Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Goedemorgen,
de Wifiverbinding met ons modem (witte smartwifi connectbox) valt meerdere keren per dag even een paar minuten weg. Als het signaal er wel is haal ik snelheden van ca 300mbps in onze woonkamer.
dit blijft dan een tijdje goed waarin het signaal weer enkele minuten wegvalt.
Dit is uiteraard erg storend.
Sind een paar dagen hebben we ook 2 wiifpods aangeschaft om in de rest van het huis het signaal te verbeteren. (We hadden eerst devolo adapters via het stroomnetwerk maar ook hier viel het regelmatig weg.
nu met de wifiPods hebben we hetzelfde probleem.De
pods zijn niet bekabeld en ik haal boven snelheden van ca 60-70Mbps.
helaas valt ook dit signaal regelmatig weg.
het lijkt dus echt een probleem van het modem te zijn.
Heeft iemand misschien tips/suggesties?
Alvast bedankt voor de moeite!!
Opgelost! Ga naar oplossing.
De stekkers van de uitgaande witte kabels moeten vervangen worden, bijvoorbeeld door dit type. Stekkers met plastic kapjes zijn al een aantal jaar afgekeurd omdat deze geen enkele vorm van afscherming bieden. Verder is de splitter (vermoedelijk een PTS-02KK of PTSX-02) overbodig, deze kan komen te vervallen. Zoals hierboven aangegeven kan de splitter op het AOP (POA-01-B) het beste worden vervangen door een POA-254 met bijpassende F/F-kabel voor het modem. Andere optie is om een retourbandfilter (HPFX258-IECFM) te plaatsen tussen de POA-01-B en de kabel naar de versterker, dit filter kan kosteloos toegestuurd worden.
Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
@Bert Hierbij de gegevens. Dank voor het meedenken
1 | 610000000 | 6.1 | 40 | 256 qam | 2 |
2 | 602000000 | 6.1 | 40 | 256 qam | 1 |
3 | 618000000 | 6 | 40 | 256 qam | 3 |
4 | 626000000 | 5.6 | 40 | 256 qam | 4 |
5 | 634000000 | 5.6 | 40 | 256 qam | 5 |
6 | 642000000 | 5.6 | 40 | 256 qam | 6 |
7 | 650000000 | 5.9 | 40 | 256 qam | 7 |
8 | 658000000 | 6 | 40 | 256 qam | 8 |
9 | 666000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 9 |
10 | 674000000 | 6.9 | 40 | 256 qam | 10 |
11 | 682000000 | 7 | 40 | 256 qam | 11 |
12 | 690000000 | 6.6 | 40 | 256 qam | 12 |
13 | 762000000 | 5.8 | 40 | 256 qam | 21 |
14 | 770000000 | 5.5 | 38 | 256 qam | 22 |
15 | 778000000 | 5.4 | 40 | 256 qam | 23 |
16 | 786000000 | 5.4 | 40 | 256 qam | 24 |
17 | 794000000 | 5.3 | 40 | 256 qam | 25 |
18 | 802000000 | 5.6 | 38 | 256 qam | 26 |
19 | 810000000 | 5.8 | 40 | 256 qam | 27 |
20 | 818000000 | 6 | 40 | 256 qam | 28 |
21 | 826000000 | 6 | 38 | 256 qam | 29 |
22 | 834000000 | 6.1 | 40 | 256 qam | 30 |
23 | 842000000 | 6 | 40 | 256 qam | 31 |
24 | 850000000 | 6 | 40 | 256 qam | 32 |
1 | Locked | 40.3 | 104 | 0 |
2 | Locked | 40.3 | 72 | 0 |
3 | Locked | 40.3 | 88 | 0 |
4 | Locked | 40.3 | 147 | 0 |
5 | Locked | 40.3 | 102 | 0 |
6 | Locked | 40.9 | 114 | 0 |
7 | Locked | 40.3 | 123 | 0 |
8 | Locked | 40.3 | 177 | 0 |
9 | Locked | 40.3 | 124 | 0 |
10 | Locked | 40.3 | 159 | 0 |
11 | Locked | 40.9 | 142 | 0 |
12 | Locked | 40.9 | 179 | 0 |
13 | Locked | 40.3 | 359 | 0 |
14 | Locked | 38.9 | 481 | 0 |
15 | Locked | 40.3 | 412 | 0 |
16 | Locked | 40.3 | 501 | 0 |
17 | Locked | 40.3 | 592 | 0 |
18 | Locked | 38.6 | 564 | 0 |
19 | Locked | 40.3 | 585 | 0 |
20 | Locked | 40.3 | 568 | 0 |
21 | Locked | 38.9 | 812 | 0 |
22 | Locked | 40.3 | 693 | 0 |
23 | Locked | 40.3 | 555 | 0 |
24 | Locked | 40.3 | 554 | 0 |
1 | 38400195 | 45 | 5120 | 64 qam | 4 |
2 | 45200288 | 45 | 5120 | 64 qam | 3 |
3 | 52000292 | 45.5 | 5120 | 64 qam | 2 |
4 | 58800288 | 45.5 | 5120 | 64 qam | 1 |
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 1 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
01/11/2022 13:27:28noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;29/10/2022 01:46:42criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;28/10/2022 16:25:46noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;27/10/2022 14:37:53criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;26/10/2022 20:00:15noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;30/09/2022 16:29:3criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;29/09/2022 19:56:53noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;19/08/2022 04:40:56criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;18/08/2022 07:21:30Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;01/01/1970 00:01:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;17/08/2022 03:13:54noticeSW download Successful - Via NMS17/08/2022 03:10:28noticeSW Download INIT - Via NMS23/07/2022 11:20:32criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;22/07/2022 22:46:10FoutDHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 03:53:14criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 02:30:12Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 02:30:11criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 02:30:11Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 02:30:11criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;06/07/2022 02:26:47Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:f0:a4:e3;CMTS-MAC=00:01:5c:96:2e:84;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Alle upstream-kanalen zijn op afwijkende frequenties gekoppeld.
Het AOP (DIO-01) is verouderd, maar voldoet nog voor dit type modem. De kabel met haakse stekker doet vermoeden dat ook een versterker in gebruik is, klopt dat? Zo ja, zou je daarvan ook een foto kunnen plaatsen? In dat geval is het beter om de POA-01-B door een POA-254 te vervangen om het modem te scheiden van de binnenhuisinstallatie.
De stekkers van de uitgaande witte kabels moeten vervangen worden, bijvoorbeeld door dit type. Stekkers met plastic kapjes zijn al een aantal jaar afgekeurd omdat deze geen enkele vorm van afscherming bieden. Verder is de splitter (vermoedelijk een PTS-02KK of PTSX-02) overbodig, deze kan komen te vervallen. Zoals hierboven aangegeven kan de splitter op het AOP (POA-01-B) het beste worden vervangen door een POA-254 met bijpassende F/F-kabel voor het modem. Andere optie is om een retourbandfilter (HPFX258-IECFM) te plaatsen tussen de POA-01-B en de kabel naar de versterker, dit filter kan kosteloos toegestuurd worden.
Beste Tobias,
dank voor je reactie!
Ik ga de stekkers vervangen!!
Als jullie mij een retourbandfilter kunnen toesturen zou dat top zijn.
Als ik dit allemaal aangepast heb zou het signaal dus beter en constanter moeten zijn?
Is echt zeer storend dat het af en toe wegvalt. (zeker met kinderen die voor school goed internet nodig hebben)
Om de binnenhuisinstallatie (inclusief de versterker en TV-kabels uit te sluiten) uit te sluiten als mogelijke oorzaak, kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten, dus zonder de splitter.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan het filter toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.
Hey @Joep1978 🙂
Bij deze een berichtje om je te laten weten dat er een retourbandfilter onderweg is. We zijn benieuwd wat je ervaring is als je deze hebt ontvangen en aangesloten, houd je ons op de hoogte?
@Mariska Bedankt!!
De connectoren zijn ook besteld dus zodra ik alles binnen heb ga ik kijken of het helpt! Ik houdt jullie op de hoogte!!
Beste allen,
We zijn alweer bijna 2 maanden verder en ik moet toegeven dat het een stuk minder is geworden.
Het signaal via de wifi pods is echt perfect! (bekabeld naar de pod op de 1e verdieping en dan draadloos naar volgende pod op 2e verdieping)
Het signaal in de woonkamer (wifi van het modem) valt heel af en toe nog even weg maar is echt stukken mindere geworden.
Dank voor al jullie tips en adviezen!
Wat ontzettend fijn om te lezen @Joep1978 en ook enorm bedankt voor de terugkoppeling.
Daar hebben onze andere leden ook wat aan 🙂
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...