1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pluis15

Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

WiFi valt regelmatig weg

Goedemorgen,

 

Sinds half juli ben ik aangesloten bij Ziggo en helaas begonnen de problemen toen al. Probleem is kort omschreven het volgende en deed zich voor op al mijn apparaten (iPhone, MacBook Air, ChromeCast en de Android telefoon van mijn vriend, automatische voerbak): de WiFi verbinding is ontzettend slecht en het is niet mogelijk om webpagina's, video's of wat dan ook te laden óf de WiFi valt gewoon volledig weg en komt na een korte tijd (meestal) in slechte staat weer terug. Resetten verhielp niets en wachten was het antwoord. Nu is er vorige week een monteur geweest die het modem heeft vervangen (ik heb nu het witte modem met dit serienummer: ch7465lg-zg) en wat andere dingen in de meterkast. Nadat de monteur langs was geweest werkte de WiFi prima, tot een aantal dagen erna. De problemen keerde terug alleen veel minder frequent en minder heftig. Zo is de WiFi nog wel eens 'slecht' maar dat herstelt zich snel, wel valt deze nog vaak 'weg' of althans heb ik gewoon helemaal geen internet maar is er wel een verbinding met het netwerk mogelijk op mijn mobiel of MacBook, ChromeCast geeft vaker aan dat er geen verbinding met het netwerk mogelijk is.

 

Vandaag is de monteur opnieuw langs geweest en die heeft helaas niets voor mij kunnen betekenen omdat de WiFi vanochtend geen storingen liet zien. Het werd mij aangeraden om de WiFi-boosters van TP-Link te bestellen via Ziggo en om dan het modem in bridge-modus te laten zetten om zo de chip/het modem te kunnen omzeilen. En hij raadde me aan om me tot de Ziggo Community te wenden, omdat jullie vanuit een ander perspectief kijken en wellicht meer voor mij kunnen betekenen. 

 

Hieronder nog wat informatie en ik zal foto's toevoegen van de meterkast en aansluitingen.

 

Modem: Ziggo Compal CH7465LG-ZG

Instellingen: niets veranderd 

Locatie modem: Hoog in de meterkast (dunne deur en muur)

Afstand modem en verschillende apparaten: 2-5 meter (ik zit er naast of boven en er staan geen apparaten/meubels voor)

Apparaten waar de WiFi wegvalt: iPhone, MacBook Air, ChromeCast, Android telefoons, automatische voerbak (2,4 Ghz verbinding vereist)

Andere WiFi-netwerken: ik ontvang 2 andere WiFi netwerken in mijn appartement ook beiden van Ziggo 

Probleem kort: WiFi-verbinding valt weg of is zeer slecht, wel connectie met netwerk

 

Graag hoor ik wat ik kan doen om dit probleem aan te pakken.

 

Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

13 Reacties 13
anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 8238Posts
  • 526Oplossingen
  • 1842Likes

gezien er maar een apparaat is aangesloten kun je de splitter er beter tussen uit halen en het modem rechtstreeks op het aop aansluiten. via de open aansluiting op de splitter kan er straling het aop in waardoor storingen kunnen ontstaan.

 

werkt het internet bekabeld wel goed ?

 

kun je een printscreen van de down en upstream maken

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12309Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

@anoniemforum Je was mij net voor.

 

Kun je verder deze instellingen toepassen?

 

De splitter (POA-254) heeft geen functie, behalve demping van het signaal. Mogelijk kan deze komen te vervallen, afhankelijk van het vermogen in DS en US.

 

Bridge mode omzeilt de chipset niet, alleen de eRouter (ingebouwde router) wordt uitgeschakeld. Indien het probleem daadwerkelijk enkel op Wi-Fi betrekking heeft, dan kun je overwegen om een of meerdere SmartWifi pods te huren. Bridge mode is daarbij niet van toepassing.

Pluis15
topicstarter
Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@anoniemforum @tobiastheebe hieronder de downstream/upstream historie

 

Downstream

 

 
16020000004.040QAM256Locked40233901375428
26100000003.740QAM256Locked40183904429385
36180000003.438QAM256Locked38213901373608
46260000003.138QAM256Locked38153901375899
56340000002.540QAM256Locked40183901364240
66420000002.440QAM256Locked40153901376261
76500000002.340QAM256Locked40163901364867
86580000002.838QAM256Locked38143901368498
96660000003.038QAM256Locked38193901376514
106740000003.438QAM256Locked38163901376643
116820000002.938QAM256Locked38103901372526
126900000002.238QAM256Locked38163901379200
136980000001.538QAM256Locked38163901364706
147060000001.438QAM256Locked38283901379579
157140000001.638QAM256Locked38293901372879
167220000002.038QAM256Locked38223901380006
177300000002.338QAM256Locked38343901380862
187380000003.038QAM256Locked38213901368797
197460000003.340QAM256Locked40323901381242
207540000003.538QAM256Locked38223901363729
298260000001.438QAM256Locked38163901365858
308340000001.038QAM256Locked38353901383894
318420000000.137QAM256Locked37363901384413
32850000000-0.837QAM256Locked37733901382854

 

Upstream

3.0 Upstreamkanalen


158800000475.12000064qam2.020
252000000475.12000064qam2.000
345200000465.12000064qam2.010
438400000465.12000064qam2.010

 

 

@anoniemforum helaas kan ik bekabeld niet testen want heb geen losse internetkabel bij de hand.

@tobiastheebe ik heb de instellingen doorgevoerd en zal terug rapporteren. 

 

Edit: Probleempje wel: nu (dus vandaag) werkt mijn internet wel goed. Ook zeiden ze bij de klantenservice toen ik belde dat zij ook geen storingen konden zien in mijn netwerkhistorie, maar toch doen de problemen zich op alle apparaten in huis voor. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee! 

Pluis15
topicstarter
Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik wist niet dat bij kleine aanpassingen er een moderator overheen moest, dus nu is de post niet online. Hieronder dan nogmaals de gegevens. @tobiastheebe Heb momenteel de instellingen veranderd. 

 

''Probleempje'' wel: vandaag werkt mijn WiFi natuurlijk prima (alsof het ruikt dat er een monteur kwam hahah), maar afgelopen week vaker storingen gehad.

 

Downstream

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Vergrendelde status RxMER (dB) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)

16020000004.040QAM256Locked401225196122
26100000003.840QAM256Locked401128219419
36180000003.438QAM256Locked38525197849
46260000003.138QAM256Locked38525195862
56340000002.538QAM256Locked38625200569
66420000002.440QAM256Locked40525202401
76500000002.340QAM256Locked40025203016
86580000002.838QAM256Locked38425203555
96660000003.038QAM256Locked38625197941
106740000003.438QAM256Locked38425203934
116820000003.038QAM256Locked38525206200
126900000002.238QAM256Locked38525198832
136980000001.538QAM256Locked38025207224
147060000001.338QAM256Locked381125209431
157140000001.638QAM256Locked38725209990
167220000002.038QAM256Locked38425210863
177300000002.338QAM256Locked382225211384
187380000003.038QAM256Locked38525207146
197460000003.340QAM256Locked40525211781
207540000003.538QAM256Locked38525212339
298260000001.438QAM256Locked38725207401
308340000001.038QAM256Locked381725212642
318420000000.237QAM256Locked37625214246
32850000000-0.837QAM256Locked37525214800

 

 

Upstream 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol rate (ksps) Modulatie Kanaaltype T3-timeouts T4-timeouts

158800000475.12000064qam2.000
252000000475.12000064qam2.000
345200000465.12000064qam2.000
438400000465.12000064qam2.000

 

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen (:

Pluis15
topicstarter
Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe @anoniemforum dit zijn wel de gegevens die ik heb verzameld nadat ik de instellingen die TobiasTheebe doorgaf heb toegepast

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12309Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

Helder, de splitter zorgt voor onnodige demping en kan worden verwijderd. Kun je daarna het modem opnieuw opstarten en na enkele uren de gegevens opnieuw overnemen, maar dan vanuit de webinterface (192.168.178.1) i.p.v. SmartWifi Web?

Pluis15
topicstarter
Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe Bedankt! Zou je wat gedetailleerder kunnen uiteenzetten wat ik precies moet doen? Zoals je op de foto's ziet heb ik twee splitters in de meterkast waar beide een kabel op aangesloten is en beide splitters zijn ook vastgeschroefd. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12309Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

De tweede splitter (ESX-02) is niet aangesloten op de eerste splitter (POA-254) en is dus niet in gebruik, deze kun je negeren. De POA-254 kun je losschroeven van het AOP en vervolgens verwijderen. Vervolgens kun je de IEC/F-kabel naar het modem direct op het AOP aansluiten, de verloopstekker komt hierbij te vervallen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13595Posts
  • 1120Oplossingen
  • 4007Likes

Goedemiddag @Pluis15 en een warm welkom op de Community, 

Ontzettend balen dat de verbinding niet lekker werkt! Het is daarom goed dat je een topic bent gestart op dit forum. Zo te zien zijn onze experts @anoniemforum en @tobiastheebe al druk met je aan het analyseren geslagen om mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. Heb je de installatie al aangepast naar de aansluitwijze die tobias aangeeft? 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13595Posts
  • 1120Oplossingen
  • 4007Likes

@Pluis15 Het is al een poos stil binnen dit topic. We horen graag of het gelukt is om het probleem op te lossen aan de hand van de tips die door de hier aanwezige experts gegeven zijn. Als je onze hulp nodig hebt, horen wij het graag. 

Pluis15
topicstarter
Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Paul! Het probleem doet zich zeer onregelmatig nog steeds voor (een reset heeft toen geholpen) dus ik ga er vanuit dat dit normale storingen zijn bij hoog internetverbruik o.i.d. 

 

Iedereen bedankt voor het meedenken! 🙂

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12309Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

Had je het modem al direct op het AOP aangesloten? Er was geen antwoord na mijn laatste reactie van 11-8.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 13595Posts
  • 1120Oplossingen
  • 4007Likes

@Pluis15 Is het nog gelukt om het modem rechtstreeks op het aansluitpunt te testen? We horen graag of alles naar wens werkt. Indien we nog ergens mee kunnen helpen dan staan we hier graag voor je klaar.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.