1
Vraag
2
Reacties
JaMaCo

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

WiFi valt regelmatig weg, Internet gisteren uren weg

Hi iedereen,

 

Al sinds we een Ziggo abonnement hebben afgesloten valt met enige regelmaat (ongeveer 1x per dag dat ik het merk) de WiFi weg. Dus het apparaat is wel verbonden met het netwerk maar geen internet verbinding. Dit lost zichzelf meestal binnen enkele minuten op. Tot nu toe heb ik dit getolereerd maar gisteravond viel plots het internet volledig weg (op elk apparaat), dus ook met kabel. 

 

In een poging om dit op te lossen heb ik o.a. in deze volgorde de Connectbox:

  1. opnieuw opgestart en 15 minuten gewacht;
  2. kabels opnieuw aangesloten;
  3. 15 minuten van stroom af gehaald;
  4. gereset door 60 seconden op de reset knop te drukken;
  5. via web paneel ge-reboot.

 

Na stap 5 begon het eindelijk weer te werken (in totaal ongeveer 2-3 uur mee bezig geweest). Op het web paneel stond telkens DS Scanning achter Internet. Dit is ondertussen dus weer normaal. Dit is vaker voorgekomen maar zelden, en normaal gesproken was 1x opnieuw opstart genoeg om het internet weer werkend te krijgen.

 

Via het web paneel heb ik ook de status pagina bekeken, hier stond toen bij het item Ranged Upstream Channel(Hz) een Status van 0 en onder Comments unknown. Dit is ondertussen weer normaal volgens mij. 

 

Verder heb ik ook met enige regelmaat gemerkt dat de internetsnelheid wanneer op kabel niet 350Mbps is maar ongeveer 80Mbps. Dit kon ik meestal oplossen door de kabel er uit te halen en weer erin te doen (soms alleen via andere poort). Maar dit is volgens mij nu opgelost omdat ik dit al een tijdje niet meer heb gemerkt i.i.g. Mogelijk was het probleem hiervan het UTP verbindingspunt in m'n muur, deze heb ik verwijderd en een nieuwe UTP connector opgezet, deze is nu direct verbonden met m'n TP-Link switch.

 

 

Kortgezegd, waarom is m'n WiFi niet stabiel en valt deze regelmatig weg? En wat is de reden dat het internet hier en daar wel eens volledig wegvalt en de Connectbox opnieuw moet worden gestart?

 

Met vriendelijke groet,

Jan

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (TRP-10/MI) is zeer verouderd en moet worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. In de downstream is instraling van 4G en 5G zichtbaar, gelet op de snel oplopende (correctable) RS errors op enkele kanalen.

 

Kun je deze instellingen toepassen?

 

De downloadsnelheid die eerder beperkt was tot 80 Mbps, werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de UTP-kabel niet correct was afgemonteerd op de RJ45-contactdoos. Wanneer een van de acht aders geen of slecht contact maakt, valt de linksnelheid terug van 1 Gbps naar 100 Mbps.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat je verbetering ervaart.

 

Ik raad af om de instellingen terug te zetten naar de standaardconfiguratie. De instellingen zoals deze in de link worden vermeld (vooral de firewall-instellingen), zorgen voor een lagere CPU-belasting op het modem.

 

De meldingen na de laatste reset (14:41~14:45) zijn voornamelijk afkomstig uit de firewall en duiden niet op een probleem.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (TRP-10/MI) is zeer verouderd en moet worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. In de downstream is instraling van 4G en 5G zichtbaar, gelet op de snel oplopende (correctable) RS errors op enkele kanalen.

 

Kun je deze instellingen toepassen?

 

De downloadsnelheid die eerder beperkt was tot 80 Mbps, werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de UTP-kabel niet correct was afgemonteerd op de RJ45-contactdoos. Wanneer een van de acht aders geen of slecht contact maakt, valt de linksnelheid terug van 1 Gbps naar 100 Mbps.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @JaMaCo 

Mooi dat je al de nodige informatie hebt gedeeld. Om maar bij het begin te beginnen denk ik dat je AOP hard toe is aan vervanging en om die te vervangen is het noodzakelijk dat een monteur wordt ingeschakeld. Als dat gebeurd is kunnen we verder kijken hoe of het gaat.

JaMaCo
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi @Wim,

 

Bedankt voor je snelle reactie (als software developer weer ik hoe belangrijk het delen van alle informatie is 😉 ).

Ik had ook al een vermoeden dat de AOP erg verouderd is, deze is origineel nog van ons vorig abonnement. Maar nu dat dit ook door jou bevestigd is zal ik deze zeker laten vervangen. Ik zal een afspraak gaan maken met een monteur. Bedankt.

JaMaCo
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi @tobiastheebe , 

 

Ook jij bedankt voor de snelle reactie. Zoals in m'n vorige reactie aangegeven zal ik een afspraak maken voor een monteur.

 

De instellingen welk je doorgegeven hebt heb ik zojuist doorgevoerd, de DHCP lease tijd was al zo ingesteld. Ik zal erop letten of dit al wat heeft geholpen.

 

 

>doordat de UTP-kabel niet correct was afgemonteerd op de RJ45-contactdoos

Dit was dus ook mijn vermoeden, deze contact doos heb ik dus ook verwijderd en de kabel direct verbonden met een switch. Dit gedeelte van het probleem is dus opgelost.

 

Bedankt.

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @JaMaCo

 

Ik zie dat je inmiddels al contact hebt gehad met mijn collega en er een afspraak staat gepland voor 10 augustus in de middag.

Voor nu zie ik het topic eerst als opgelost. Laat je na de monteur je bevindingen weten? Zo weten onze leden en wij of je nog support nodig hebt.

JaMaCo
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi @Jamyla ,

 

Zojuist is de monteur geweest en heeft onze oude AOP (netjes & snel) vervangen zoals aangegeven in deze thread.

 

Ik heb nog een aantal vragen/opmerkingen:

  1. @tobiastheebe gaf aan dat er een aantal instellingen moesten worden aangepast voor de optimale setup (zie link). De monteur gaf aan dat de standaardinstellingen het beste waren. Momenteel staan de instellingen nog aangepast volgens de link, moeten deze weer teruggedraaid naar standaard worden zoals de monteur aangaf?
  2. Een van de instellingen was de naam van het 5GHz netwerk aan te passen, dit heb ik gedaan en dit was een goede verbetering, want bijvoorbeeld mijn mobiele apparaat wisselde nog wel eens van 2.4 naar 5GHz. Nu dat deze gesplitst zijn blijft mijn mobiel gewoon op 5GHz. (Wat een redelijk verschil is in snelheid. Van ongeveer 50Mbps naar 200-300Mbps.)
  3. Er zijn nog steeds meldingen in het Network Log. Zie bijlage. (Na de installatie heb ik de Connectbox nog herstart, dit is event 10-08-22 14:41:53 - Dus alles daarboven is met het nieuwe AOP.) Zijn deze meldingen problematisch? 

 

Ik durf nog niet 100% zeker te zeggen of de initiële problemen zijn opgelost want dit was zoals aangegeven meestal 's avonds dat de WiFi tijdelijk niet meer werkte. Dit zal ik i.i.g. in de gaten houden en nog laten weten.

 

Mvg, 

Jan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat je verbetering ervaart.

 

Ik raad af om de instellingen terug te zetten naar de standaardconfiguratie. De instellingen zoals deze in de link worden vermeld (vooral de firewall-instellingen), zorgen voor een lagere CPU-belasting op het modem.

 

De meldingen na de laatste reset (14:41~14:45) zijn voornamelijk afkomstig uit de firewall en duiden niet op een probleem.

JaMaCo
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Oke, duidelijk verhaal. Dan laat ik de instellingen inderdaad voor wat het is.

Zojuist nog even wat Ookla Speedtests gedraaid en alle apparaten krijgen nu een mooie ~350Mbps/35Mbps down/up, ook op WiFi - dus dat is al geweldig vergeleken met wat het eerst was.

 

En weer bedankt voor de snelle reactie. Ik houd het nog even in de gaten en als ik nog iets merk laat ik van me horen. (Maar ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat alles nu pico bello is.)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic