Dag allen,
Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum, dus als er enige informatie ontbreekt of meer informatie nodig is laat het gerust weten en dan zal ik proberen meer toelichting te geven. Ik zal trachten zoveel en complete mogelijke informatie te verstrekken, maar ben geen expert op dit gebied qua terminologie/instellingen etc.
Informatie:
• Ziggo Wifibooster TP-Link, Model: Ziggo-C7
• Internetdistributie door het huis: Centrale router in ons studentenhuis (1e etage), split naar modem huisgenoot van mij (op begane grond waar ik ook woon, maar te ver vanaf woon om mee te connecten), split naar mijn eigen modem. Zie ook foto's.
• Begane grond zit allemaal op hetzelfde stroomnetwerk (en verhuurder wil dit graag zo laten).
• Tafelmodel koelkast F-label (niet het meest milieuvriendelijk, maar het is een 'normale' koelkast en geen enorme Amerikaanse koelkast o.i.d. die energie vreet).
• Met 'de WiFi valt uit/verbinding valt weg' bedoel ik dat het lampje (zie foto met roze markering cirkeltje) wegvalt en voor enkele seconden niet meer knippert. De andere 4 lampjes blijven gewoon doorgaan met knipperen.
• Ik ben de enige in het huis die hier last van heeft (wonen met 8 mensen in totaal, meeste hebben hun eigen WiFi).
• We hebben 1 abonnement bij Ziggo voor het hele huis met hoogste MB/s internet.
De situatie:
Mijn eigen WiFi-netwerk (router waar ik als enige mee verbonden ben) functioneert prima, heeft constant '4 streepjes verbinding' en is snel genoeg. Echter, eens per uur (soms per half uur, soms per anderhalf uur) valt de verbinding een aantal seconden weg. Als je op je telefoon op social media zit o.i.d. is dit hoogstens vervelend, maar tijdens online meetings/colleges of gamen disconnect ik volledig en moet ik weer rejoinen waardoor online vergaderen en gamen erg lastig is.
Aangezien dit al enige tijd het geval is, viel mij op een gegeven moment het volgende patroon op. Bijna elke keer dat mijn koelkast 'aanslaat' (om op temperatuur te komen) of 'uitslaat' (als deze op temperatuur is) valt mijn WiFi weg. Na wat onderzoek online en rondvragen blijkt dat dit een piekstroom moment voor de koelkast zou zijn (?) maar dat het erg opmerkelijk zou zijn dat een normale tafelkoelkast zo'n enorme piekstroom zou genereren waardoor mijn WiFi uitvalt. Tevens zit mijn koelkast op een ander stopcontact aangesloten dan mijn WiFi-modem.
Ik heb als leek al meerdere dingen zelf geprobeerd, zoals:
- de WiFi-modem op een ander channel (zie foto's WiFi Analyzer) zetten.
- de dualband selectie aanpassen van 2.4GHz en 5GHz naar enkel 2.4GHz.
- de WiFi-modem op een andere plek in het huis neergezet.
- Kabels van zowel de centrale router en mijn eigen WiFi-modem eruit gehaald en opnieuw ingeplugd.
Echter, niks lijkt te helpen en ook de Ziggo Helpdesk via Twitter vond het een erg bijzondere casus. Vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg, in de hoop dat iemand mij kan helpen want ik weet echt niet wat ik nog meer zou kunnen doen.
Ik heb een aantal foto's bijgevoegd ter verduidelijking, waaronder een tweetal screenshots gemaakt in de app WiFi Analyzer. De resultaten zelf zeggen mij niet zoveel, maar misschien dat iemand hier er meer uit kan opmaken. 🙂 (de screenshot waarop bij channel 6 1 sterretje staat is toen ik van channel 1 wisselde naar 6, toen ik op 1 zat zag het er net zo uit, maar dan dat channel 1 slechts 1 sterretje had en de rest vol was.)