1
Vraag
2
Reacties
KoelkastChris

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

WiFi valt kort weg, lijkt in verband met piekstroom koelkast

Dag allen,

 

Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum, dus als er enige informatie ontbreekt of meer informatie nodig is laat het gerust weten en dan zal ik proberen meer toelichting te geven. Ik zal trachten zoveel en complete mogelijke informatie te verstrekken, maar ben geen expert op dit gebied qua terminologie/instellingen etc.

 

Informatie:
• Ziggo Wifibooster TP-Link, Model: Ziggo-C7
• Internetdistributie door het huis: Centrale router in ons studentenhuis (1e etage), split naar modem huisgenoot van mij (op begane grond waar ik ook woon, maar te ver vanaf woon om mee te connecten), split naar mijn eigen modem. Zie ook foto's.
• Begane grond zit allemaal op hetzelfde stroomnetwerk (en verhuurder wil dit graag zo laten).

• Tafelmodel koelkast F-label (niet het meest milieuvriendelijk, maar het is een 'normale' koelkast en geen enorme Amerikaanse koelkast o.i.d. die energie vreet).
• Met 'de WiFi valt uit/verbinding valt weg' bedoel ik dat het lampje (zie foto met roze markering cirkeltje) wegvalt en voor enkele seconden niet meer knippert. De andere 4 lampjes blijven gewoon doorgaan met knipperen.
• Ik ben de enige in het huis die hier last van heeft (wonen met 8 mensen in totaal, meeste hebben hun eigen WiFi).
• We hebben 1 abonnement bij Ziggo voor het hele huis met hoogste MB/s internet.

 

De situatie:
Mijn eigen WiFi-netwerk (router waar ik als enige mee verbonden ben) functioneert prima, heeft constant '4 streepjes verbinding' en is snel genoeg. Echter, eens per uur (soms per half uur, soms per anderhalf uur) valt de verbinding een aantal seconden weg. Als je op je telefoon op social media zit o.i.d. is dit hoogstens vervelend, maar tijdens online meetings/colleges of gamen disconnect ik volledig en moet ik weer rejoinen waardoor online vergaderen en gamen erg lastig is.

 

Aangezien dit al enige tijd het geval is, viel mij op een gegeven moment het volgende patroon op. Bijna elke keer dat mijn koelkast 'aanslaat' (om op temperatuur te komen) of 'uitslaat' (als deze op temperatuur is) valt mijn WiFi weg. Na wat onderzoek online en rondvragen blijkt dat dit een piekstroom moment voor de koelkast zou zijn (?) maar dat het erg opmerkelijk zou zijn dat een normale tafelkoelkast zo'n enorme piekstroom zou genereren waardoor mijn WiFi uitvalt. Tevens zit mijn koelkast op een ander stopcontact aangesloten dan mijn WiFi-modem.

 

Ik heb als leek al meerdere dingen zelf geprobeerd, zoals:
- de WiFi-modem op een ander channel (zie foto's WiFi Analyzer) zetten.
- de dualband selectie aanpassen van 2.4GHz en 5GHz naar enkel 2.4GHz.
- de WiFi-modem op een andere plek in het huis neergezet.
- Kabels van zowel de centrale router en mijn eigen WiFi-modem eruit gehaald en opnieuw ingeplugd.


Echter, niks lijkt te helpen en ook de Ziggo Helpdesk via Twitter vond het een erg bijzondere casus. Vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg, in de hoop dat iemand mij kan helpen want ik weet echt niet wat ik nog meer zou kunnen doen.

 

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd ter verduidelijking, waaronder een tweetal screenshots gemaakt in de app WiFi Analyzer. De resultaten zelf zeggen mij niet zoveel, maar misschien dat iemand hier er meer uit kan opmaken. 🙂   (de screenshot waarop bij channel 6 1 sterretje staat is toen ik van channel 1 wisselde naar 6, toen ik op 1 zat zag het er net zo uit, maar dan dat channel 1 slechts 1 sterretje had en de rest vol was.)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Een apparaat kan best storing veroorzaken op het lichtnet. De beste oplossing hiervoor is een

zogenaamd plugin lichtnetfilter op te nemen tussen de stekker van die koelkast en het

stopcontact waar die in zit   HIER  een shop waar dit verkrijgbaar is. En voor de techneuten

onder ons.  HIER  staat de technische info van dat filter.  En voor het geval iemand dat wil 

weten, ik ben (was, nu pre pensioen) all round electronicus dus ik weet waar ik het over heb.

 

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

De C7 zou ik vervangen voor een ander apparaat, daar lees je steeds meer problemen mee, soms helpt het om de resetknop 30 seconden ingedrukt te houden.

 

Ook de splitter met de zwarte kabel zou ik niet meer gebruiken, die is verouderd.

 

Bert_0-1658235512812.png

 

Maar om je modem uit te sluiten: Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik zal eerst een kijken of 30 seconden de resetknop van de C7 helpt. Ik heb deze modem nog niet heel erg lang (anderhalf jaar?), dus dacht niet dat het daaraan zou liggen, maar afgaande op jouw reactie kan dat dus zeker wel het geval zijn. Tips voor het aanschaffen van een nieuwe modem?

 

Ik zal een schermafbeelding delen, maar aangezien je het over een modem heb bedoel je dan mijn C7? (Want die staat niet inbegrepen bij de link hoe ik mijn up- en downwaarden van mijn modem kan vinden). Of bedoel je de centrale router (volgensmij een Connect Box), waarop dan waarschijnlijk ook de inloggegevens staan en waar je inlogt via 192.168.100.1 (i.p.v. http://ziggo-ap voor mijn C7)?

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Trouwens, ik heb ook een Wifibooster van Ziggo in huis. Weet niet of ik hier nog iets mee kan of dat dit nuttige informatie is, maar het schoot me net te binnen. Deze gebruik ik dus momenteel niet, omdat de modem waarop de Wifibooster is aangesloten dus kort uitvalt en er niks om te 'boosten' is.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Er zijn stekkerblokken die piekstroom opvangen?

Zou dat een oplossing zijn? 

 

Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging | Stekkerblokkenshop.nl

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Een apparaat kan best storing veroorzaken op het lichtnet. De beste oplossing hiervoor is een

zogenaamd plugin lichtnetfilter op te nemen tussen de stekker van die koelkast en het

stopcontact waar die in zit   HIER  een shop waar dit verkrijgbaar is. En voor de techneuten

onder ons.  HIER  staat de technische info van dat filter.  En voor het geval iemand dat wil 

weten, ik ben (was, nu pre pensioen) all round electronicus dus ik weet waar ik het over heb.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@KoelkastChris De zwarte C7 is niet je modem, dat is een wifi en bedraad access point.

 

De witte Connect box is je modem.

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn, heb het nog niet geprobeerd. Wellicht dat ik er gewoon eentje bestel, alleen omdat de koelkast op een ander stopcontact zit dan de WiFi modem was ik er niet zeker van of dit wel iets zou uitmaken.

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Aha, dus ondanks dat de koelkast op een ander stopcontact zit dan de WiFi modem, kan dit alsnog een dusdanige impact hebben qua piekstroom dat mijn modem enkele seconden uitvalt?

 

Dank voor uw tip en de link waar het verkrijgbaar is. Is een combischakelaar stekkerdoos of stekkerdoos die piekstroom opvangt ook een optie of zou u echt plugin lichtnetfilter aanbevelen?

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Duidelijk, ik ga er even naar kijken maar ben afhankelijk van een huisgenoot op wiens kamer de Connect Box staat. Tot op heden heeft de tip van 30 seconden resetten gewerkt, aangezien ik tot op heden nog niet heb waargenomen dat de WiFi wegviel toen de koelkast aan- of uitsloeg.

 

Ik ga even in de gaten houden hoe dit zich de komende dagen ontwikkelt en of het nu niet meer wegvalt na resetten. Vooralsnog alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Er zijn inderdaad ook stekkerdozen waar een beveiliging inzit, echter dit zijn meestal overspannings

beveiligingen welke alleen maar beveiligen tegen piekspanningen door bijvoorbeeld bliksem inslag

in de buurt.    En ja het kan best dat het in en of uitschakelen van een apparaat kan zorgen voor een

korte storingingspuls welke terug gevoerd wordt het lichtnet in.  Normaal gesproken behoort in 

ieder apparaat wat zou kunnen storen een ontstoor filter in te zitten, echter deze worden nogal 

eens weg gelaten. Dit om de simpele reden dat in 99,9 % van de gevallen niemand daar last van

heeft als dit er niet in zit, en dat bespaart een producent veel geld. Een goede uitleg wat zo een

dergelijk filter doet staat op DEZE  site, helaas is dit in het Engels, mogelijk dat dit iets te technisch

is voor de gemiddelde lezer hier, maar dit ie een goede uitleg van wat de gevolgen kunnen zijn

van het niet goed ontstoren van een elektronisch apparaat. En voor de geinteresseerden hier

Ik ben ook sinds 1979 een Radio Zend amateur met een A machtiging, Dus ik weet zo langzaam

aan  best wel het een ander van radio techniek en alles wat daarbij hoort.

 

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Berten anderen: het resetten leek enigszins te helpen (WiFi viel niet uit als de koelkast aan- of uitslaat), echter toen ik gisteravond aan het gamen was met Discord tegelijkertijd aan viel de WiFi helaas weer een aantal keren weg, ook 1x toen de koelkast weer aansloeg. De afgelopen paar dagen lijkt hij minder vaak weg te vallen, maar de keren dat ie wegvalt duurt het ook langer.

 

Ik zou graag de up- en downstreamwaarden voor je uploaden, alleen lukt het mij niet om in de Connect Box te komen, zelfs niet met het stappenplan erbij. Zoals aangegeven bij 'Ik heb een Connect Box" bij stap 1 probeer ik in te loggen via http://192.168.100.1/ alleen het wachtwoord op de sticker op de achterkant van de Connect Box komt klaarblijkelijk niet overeen met het wachtwoord om in te loggen via http://192.168.100.1/   Tevens staat de WiFi network name (SSD) die op de sticker staat ook niet tussen de beschikbare WiFi verbindingen in de buurt.

 

Is het daarom verstandig om de modem te resetten? (zoals aangegeven op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/modem-inloggen#/smartwifi-modem/connectbox/smartwi... ) En zo ja, dit heeft toch geen gevolgen voor de WiFi van mijn andere huisgenoten (los van het feit dat ze misschien enkele minuten even geen WiFi hebben)?

 

Tot slot heb ik een screenshot van de speedtest nog bijgevoegd, geen idee of dit helpvol is.

 

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Excuus, in plaats van http://192.168.100.1/ bedoelde ik http://192.168.178.1/ maar dat lijkt op dezelfde pagina uit te komen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Als de SSID ooit gewijzigd is en het wachtwoord ook, dan heeft een reset zeker gevolgen, want alles wordt dan weer teruggezet naar hoe het modem bij de installatie ingesteld stond.

 

Voor beide IP adressen om in te loggen, heb je hetzelfde wachtwoord nodig en kom je op dezelfde plek terecht in het modem.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Is het inmiddels gelukt om weer in te loggen op je modem, @KoelkastChris

KoelkastChris
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Lycketot op heden nog niet, aangezien mijn vermoeden dat het probleem eerder met het lichtnet/electriciteit te maken heeft dan met de WiFi router door de reacties in deze thread bevestigt is. Ik heb de plugin lichtnetfilter inmiddels besteld, als getipt door @franske1958. Zodra deze binnen is, zal ik checken of deze het probleem heeft verholpen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat, @KoelkastChris

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic