Alles wat je wilt weten over de levels
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Beste Allen,
de afgelopen tijd al een en ander afgestruind op dit forum maar ik kom er nog niet helemaal uit.
ik probeer zo volledig mogelijk de situatie te omschrijven, mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag.
korte versie:
sinds kort WiFi pods, bedraad naar boven en zolder is namelijk niet mogelijk.
voor mijn meeste apparaten werkt het perfect. Maar mijn smart home apparaten zoals mijn Netatmo deurbel en mijn Homey geeft het problemen.
Doordat 2,4 GHz en 5GHZ nu standaard dezelfde SSID uitzenden raken de smart-home apparaten in de war en gaat het verbinden erg lastig.
langere versie:
sinds kort zijn wij verhuisd, in het oude huis hadden wij genoeg aan alleen de Connectbox.
in het nieuwe huis hebben we 3 verdiepingen en van de baas… ….. mijn vriend ….mag ik geen kabels aanleggen (boren etc)
DusWij hebben gekozen voor de Wi-Fi-pods.
Grotendeels ben ik super tevreden, echter een paar problemen.
Smart home apparaten hebben problemen omdat deze alleen op 2.4GHZ werken. Het verbinden werkt erg slecht omdat het mesh-netwerk 2.4GhZ en 5GHZ op dezelfde SSID uitzenden.
na een stroom uitval of volledige reset moet ik altijd tijdelijk 5GHZ uitzetten om de smart home apparaten te verbinden
(Netatmo deurbel en Homey Pro)
Daarna werkt het redelijk goed.
Maar, voornamelijk de deurbel valt vaak uit de verbinding.
als ik in de ziggo smart-WiFi app kijk zie ik dat de deurbel altijd automatisch verbonden wordt met de WiFi pod op zolder.
deze is het verst weg en heeft de zwakste verbinding.
ik denk omdat hij daarvan alleen nog de 2.4GHZ ontvangt en om die reden alleen met die verbind (is een gok, weet het niet zeker)
de deurbel valt meerdere keren op een dag “uit” en verbind soms helemaal niet meer opnieuw.
even uit een aanzetten lost het meestal op
Voor een dag.
Homey valt ook geregeld weg sinds we de WifiPods hebben.
even Homey uit en aanzetten lost het gelukkig op.
mijn vragen:
is het mogelijk om de 2.4ghz en 5GHZ een aparte SSID te geven wanneer je gebruik maakt van de WifiPods
of
is het mogelijk om een apparaat standaard te laten verbinden met een WifiPods (of modem) naar keuze?
of
is het mogelijk om in het huidige netwerk een router toe te voegen, deze alleen 2.4ghz uit te laten zenden met hetzelfde SSID?
en zo ja is het dan slim om zelfde SSID te kiezen of een aparte.
indien de router een optie is zou ik alleen de smart-home apparaten met deze problemen daarmee verbinden.
de smartphones, laptops etc ontvangen wel 5GHZ en hebben zelden verbinding problemen.
of
wellicht heeft iemand van jullie de gouden tip of alternatief.
lange lap tekst, ik hoop dat het volledig en duidelijk genoeg is.
alvast super bedankt voor het mee denken.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hi
Het probleem bleef aanhouden. Ik heb het als volgt opgelost (en dit werkt perfect)
Een router bekabeld aangesloten op mijn ziggo modem en in bridge modus gezet (Dus acces point)
Hieruit zendt een 2.4ghz Wi-fi signaal met een andere SSID. De paar smarthome apparaten die problemen gaven hiermee verbonden.
Aangezien ze wél in hetzelfde netwerk hangen kan ik ze benaderen zoals voorheen.
En om onverklaarbare reden kan ik sinds afgelopen vrijdag ook ineens wél de SSID van 2.4 ggz en 5ghz apart benoemen in het ziggo modem. Wellicht was dat ook een oplossing geweest, maar voor nu werkt het beter dan voorheen en de apparaten zijn niet meer hun verbinding verloren.
Daarbij ook nog een wifipod erbij gehangen voor de wi-fi lampen in de tuin.
Al met al alles opgelost.
Dit is zeker een vervelend probleem, hoe staat in het modem de Smart wifi aangevinkt.
Je logt in op http://192.168.178,1 password of in oud UPC gebied pincode onder op modem.
Dan ga je naar Geavanceerde instellingen en klik op Draadloos vervolgens Draadloos Signaal
Hoe staat de Smart Wifi onderaan, aangevinkt of uit. Deze moet Aan.
Als deze is aangezet zie je ook in de lijst UPnP deze moet dan aanstaan om de smart devices zoals Camera's deurbellen etc te connecten met de Connect Box.
Ik hoop dat je hier een stap verder mee komt, anders horen we het graag.
Hoi,
Smart-wifi staat en stond al aan.
UPnP is ook ingeschakeld.
Ik ga even een mede lid inschakelen @Bert die weet meer over de Wifi pods, en of ze aparte namen kunnen hebben, naar mijn weten kan je maar 1 wifi naam voor de pods gebruiken, maar 100%. Hij gebruikt deze namelijk nog wel en weet meer dan ik er over, ik ben weer terug gegaan naar de TP-Link Deco's M4.
Hij komt vanzelf het topic in door mijn tag.
Van de apparatuur die je aan wilt sluiten heb ik geen idee.
Mogelijk helpt deze instelling in het modem.
Vul in de Leasetijd 604800 in, dan krijgen de apparaten een IP adres voor een week.
Hoi,
ik heb het aangepast naar 604800.
ben benieuwd of dit de oplossing is, ik laat het weten.
bedankt voor het meedenken
Goedemorgen @NielsPronk en een warm welkom op de Community,
Zo te lezen is er n.a.v. je vraag al fanatiek met je meegedacht en zijn er door experts @Dave & @Bert al goed tips gegeven. Laat onder dit topic maar weten of het met de hier gegeven adviezen gelukt is.
Helaas blijft de deurbel er uit vliegen, overigens heeft mijn Homey er veel minder last van.
ik denk er nu over na om toch een extra router toe te voegen in het netwerk en deze naast de voordeur op te hangen. (Dat kan redelijk mooi/netjes)
is het nog mogelijk om een router toe te voegen naast de pods?
Welke pods gebruik je?
De Deco's of de zeskantige pods?
Hi,
wij hebben die zeskantige pods inderdaad.
maakt dat nog uit voor de werking
De zeskantige pods werken in 1 mesh systeem samen met het modem.
Een extra router werkt niet samen met dat SmartWifi mesh systeem, ook niet met het TP-Link Deco systeem.
@NielsPronk Wat @Bert aangeeft klopt. De zeskantige SmarWifiPods werken als een mesh systeem samen met het modem. Op het moment dat je een eigen router gaat toevoegen dan kan dat, mits je deze d.m.v. een netwerkkabel aansluit en de router als Accespoint instelt. Het is alleen niet helemaal optimaal voor de Wifi beleving.
Hi
Het probleem bleef aanhouden. Ik heb het als volgt opgelost (en dit werkt perfect)
Een router bekabeld aangesloten op mijn ziggo modem en in bridge modus gezet (Dus acces point)
Hieruit zendt een 2.4ghz Wi-fi signaal met een andere SSID. De paar smarthome apparaten die problemen gaven hiermee verbonden.
Aangezien ze wél in hetzelfde netwerk hangen kan ik ze benaderen zoals voorheen.
En om onverklaarbare reden kan ik sinds afgelopen vrijdag ook ineens wél de SSID van 2.4 ggz en 5ghz apart benoemen in het ziggo modem. Wellicht was dat ook een oplossing geweest, maar voor nu werkt het beter dan voorheen en de apparaten zijn niet meer hun verbinding verloren.
Daarbij ook nog een wifipod erbij gehangen voor de wi-fi lampen in de tuin.
Al met al alles opgelost.
"Daarbij ook nog een wifipod erbij gehangen voor de wi-fi lampen in de tuin."
Heeft die wifipod dezelfde SSID als het modem?
En zo ja, van de 2,4 of van de 5 GHz.
Hi,
wifipods hebben allemaal zelfde SSID als het modem.
Dit is 2,4 en 5GHZ
los daarvan is er vanuit het modem nog een 5GHZ kanaal met een ander SSID.
De WiFi pods hebben Dus “maar” 1 SSID wat ze uitzenden.
Oja niet geheel onbelangrijk om te melden.
Bij het installeren van de router probeerde ik in te loggen op het modem.
dat lukte wel maar het zag er totaal anders uit dan normaal.
alles was blauw ipv oranje, wat bleek.
alles stond onder de naam UPC met het UPC logo etc.
Modem opnieuw uit en aan gezet (want was zo traag dat ik niks kon instellen)
Daarna was alles weer ziggo style.
maar in het UPC gedeelte kreeg ik de mogelijkheid om 2,4 en 5GHZ een aparte SSID te geven.
dit was uiteindelijk ook mogelijk in de ziggo omgeving
wellicht toeval,precies een update te pakken o.i.d.
overigens bedenk ik mij nu dat dit niet de oplossing zou zijn.
aangezien de wifipods nog steeds 2,4&5 uitzenden onder dezelfde SSID.
ik ben blij met mijn huidige opstelling.
bedankt voor het meedenken
@NielsPronk Dank voor je bericht, dit schept duidelijkheid hoe de SmartWifi pods ook kunnen werken, ook al is dit buiten de standaard verwachte werkwijze.🙂
Bijzonder, een deel wat ik in dit topic lees is wel wat ik juist van de standaard wijze verwacht. Zeker als de Connectbox de master unit is van het mesh systeem. Zetten we op de Connectbox 5 GhZ uit hoort dit, zoals bij alle andere Mesh systemen door te werken op elk toegangspunt.
@RoWi. "Zetten we op de Connectbox 5 GhZ uit hoort dit, zoals bij alle andere Mesh systemen door te werken op elk toegangspunt."
Nee, zo werkt het niet op een Connect box met de SmartWifi pods, als SmartWifi Ingeschakeld is, dan is de 2,4 en 5 GHz op het modem en de SmartWifi pods 1 SSID.
Er bestaat geen "hoe het hoort" en "standaard wijze", iedere fabrikant en provider bepaald zelf hoe één en ander is ingesteld, er is geen wereldwijd geldende standaard voor die voorschrijft hoe het hoort.
@Bert bij elk Mesh systeem die er op de markt is werkt het zoals ik beschrijf. wijzigingen op de master unit beinvloeden de slave's.
Ziggo heeft een systeem van Plume overgenomen die afwijkt van wat gebruikelijk is bij nagenoeg elke mesh systeem wat ik ken.
Dus het is inderdaad niet de werkwijze wat Ziggo verwacht. Voor menig klant is wat Ziggo verwacht een grote belemmering voor het opnieuw verbinden van diverse IOT apparatuur. het tijdelijk kunnen uitzetten van 5GHZ is gewoonweg een noodzaak.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...