1
Vraag
2
Reacties
rckdjng

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

WiFi erg traag op Samsung telefoon

Ik heb sinds een aantal weken last van erg trage WiFi op mijn Samsung Galaxy A7 2018 smartphone. Ik haal via een speedtest meestal rond de 0,8 MB/s, upload begint 'ie niet eens aan. Voorheen nergens last van, sinds kort wel. Heb daarvoor niets veranderd in de instellingen of verbinding.
De grap is dat alle andere apparaten (laptop, chromebook, PS4, Google Home) binnen het netwerk wél snel werken (50 MB/s), ook via WiFi. Via 4G heeft mijn telefoon ook snelle verbinding en op het WiFi netwerk op mijn werk werkt het snel.

Het lijkt of de Ziggo Connect Box en mijn telefoon elkaar gewoon niet pikken.

Nu zie ik op het forum al veel topics voorbij komen, maar geen van de aangedragen werkende oplossingen heeft bij mij geholpen. Ik som even op wat ik al heb geprobeerd:

  • Reset modem
  • Reset telefoon
  • Gastennetwerk aangemaakt en daarmee verbonden
  • Statisch IP-adres toegewezen aan de telefoon (DHCP uitgeschakeld)
  • IPv6 laten uitschakelen door Ziggo
  • 2,4 GHz uitgeschakeld en verplicht verbonden met 5 GHz en andersom
  • Verschillende kanalen uitgeprobeerd

Ik zit echt op 1 meter van de modem, maar het heeft allemaal geen enkel effect gehad. Ik kan online ook niet heel veel meer vinden. Heeft iemand hier in de community nog een suggestie? Het is natuurlijk heel irritant dat je thuis niet de WiFi op kan...

Thanks! 🙂
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rckdjng
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Excuus, Dave en Bert. Hier zie je meteen dat mijn technische kennis op dit vlak zeer beperkt is... 😉

Maar ik lijk wel een oplossing te hebben gevonden in de tussentijd, al kan ik niet compleet verklaren waarom dit het ineens doet.
Wat ik heb gedaan is zowel 2,4 GHz en 5 GHz aan laten staan op de modem, maar een MAC-filter toe te passen, zodat 5 GHz niet gaat verbinden met mijn telefoon. En zie hier... ineens snelheden van rond de 30 MB/s. Daar kan ik best mee leven.

Waarom dit ineens wel werkt (eerder wel geprobeerd compleet 5 GHz uit te schakelen), is mij een raadsel, want de telefoon werkte voorheen wel feilloos op 5GHz thuis.

Zou een upload van de up- en downstream nog iets kunnen verklaren of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat ik op mijn telefoon thuis vast zit aan 2,4 GHz?

Bekijk in context

9 Reacties 9
rckdjng
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De Ziggo medewerker heeft geen opties meer. Ik heb nog wel verder via Google iets gevonden dat er ook issues met de DNS waren. (Mijn technische kennis houdt op, maar misschien was het wat...)

Ik heb toen het IP adres weer op statisch gezet en de DNS op 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Gek genoeg is de download nog net zo slecht, maar de upload haalt nu ineens 5 MB/s! Misschien is dit een lead om op verder te zoeken?

Update: als test de telefoon weer op DHCP gezet en die blijft dezelfde up- en downloadsnelheid halen. Lijkt dus meer toeval dan de DNS te zijn...
Jucko13

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Misschien is het een idee de telefoon te testen via een andere wifi access point in het zelfde netwerk? Of bijvoorbeeld bij de buren of vrienden?

Edit: sorry las over het stuk heen van je werk!
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Zou je de up en downstream waardes eens in een screenshot hier kunnen plaatsen.

En een foto van je Aansluiting waar Ziggo het huis binnen komt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
rckdjng
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dave- wrote:
Zou je de up en downstream waardes eens in een screenshot hier kunnen plaatsen.

En een foto van je Aansluiting waar Ziggo het huis binnen komt.


Hoi Dave! Fijn dat je meedenkt. In de bijlage een screenshot van de waardes van de speedtest en de verbinding waar hij het huis binnenkomt. Weet niet of daar het probleem kan liggen, omdat andere apparaten wel snelle verbinding krijgen. Maar wie weet.

Be rt wrote:
Mogelijk kan dit je helpen: Problemen met trage/slechte verbinding op Android


Hoi Bert, thanks, maar helaas niet. Aan de kant van Ziggo is IPv6 al uitgezet en is er zelfs geen mogelijkheid meer om dit uit te schakelen op de Connectbox. Ik kan het ook niet meer aanzetten, want dat was volgens de medewerker van Ziggo niet mogelijk terug te draaien.

Wel bedankt voor je bijdrage!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
rckdjng Verwarrende woorden upload/download/upstream/downstream.
Het zijn verschillende dingen.

Dave- bedoelde het volgende:
Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream dBmV waarden plaatsen met een screenshot en het onderste deel van de Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Klopt helemaal Be rt
rckdjng
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Excuus, Dave en Bert. Hier zie je meteen dat mijn technische kennis op dit vlak zeer beperkt is... 😉

Maar ik lijk wel een oplossing te hebben gevonden in de tussentijd, al kan ik niet compleet verklaren waarom dit het ineens doet.
Wat ik heb gedaan is zowel 2,4 GHz en 5 GHz aan laten staan op de modem, maar een MAC-filter toe te passen, zodat 5 GHz niet gaat verbinden met mijn telefoon. En zie hier... ineens snelheden van rond de 30 MB/s. Daar kan ik best mee leven.

Waarom dit ineens wel werkt (eerder wel geprobeerd compleet 5 GHz uit te schakelen), is mij een raadsel, want de telefoon werkte voorheen wel feilloos op 5GHz thuis.

Zou een upload van de up- en downstream nog iets kunnen verklaren of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat ik op mijn telefoon thuis vast zit aan 2,4 GHz?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik vermoed dat je ook de 5 GHz kunt gebruiken als je 2,4 en 5 GHz een andere Wifi-naam (SSID) geeft en dan voor de 5 GHz kiest.
Sommige telefoons vinden het niet fijn om 2 netwerken met dezelfde naam te zien en raken "in de war".
Zo ervaar ik het ook hier met Android apparatuur.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic